Trendy i newsy

Internet w Polsce a.d. 2012 – raport IAB

iab-raport-internet2012
fot. IAB Polska / mat. prasowe
476wyświetleń
iab-raport-internet2012-firmer
fot. okładka raportu

Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska prezentuje dziesiąte – jubileuszowe – wydanie Raportu Strategicznego IAB Polska Internet 2012. Publikacja stanowi podsumowanie funkcjonowania rynku internetowego w Polsce w 2012 roku. Dokument stanowi wiarygodne źródło informacji dla przedstawicieli rynku i marketerów. Rozdziały zostały napisane przez przedstawicieli grup roboczych IAB Polska. Dodatkowo pojawiły się także opinie ekspertów wybranych przez poszczególnych autorów rozdziałów.

Zaobserwowano głębokie zmiany życia społecznego, konsumpcji mediów, sposobów zdobywania informacji, nawyków zakupowych. Internet przestał być odrębnym nośnikiem reklamy – stał się platformą zintegrowanej komunikacji marketingowej. Multi-screening, mobile, wszechdigitalizacja, ponad 2,2 mld złotych na reklamę online i wiele więcej…

Dostęp do internetu warunkiem rozwoju

Rozwój dostępu do internetu to niezbędny warunek budowania w Polsce społeczeństwa i gospodarki opartej na wiedzy. Zdaniem Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska szerokopasmowy dostęp do internetu będzie miał w nadchodzących dekadach takie samo znaczenie jak elektryczność na początku XX w. Szybki i efektywny kanał komunikacji, jakim jest internet, to warunek rozwoju nowych dóbr i usług w sferze gospodarki, edukacji, administracji publicznej czy służby zdrowia.
Ubiegły rok pokazał, że rynek internetu z jednej strony zaczyna powoli dojrzewać (nie mylić ze stagnacją), z drugiej zaś nadal niezwykle dynamicznie się rozwija i zmienia. Dzięki temu połączeniu nasza branża nie tylko skutecznie broni się przed kryzysem gospodarczym, ale też jest jedną z lokomotyw napędzających polską gospodarkę. Nie mamy wątpliwości, że ten spowodowany przez wiele czynników dynamiczny rozwój będzie cechował branżę internetową w najbliższych latach. Dowodzi tego wzrost wydatków na reklamę w internecie w roku 2012, w sytuacji kiedy w tradycyjnych kanałach te wydatki znacząco się zmniejszyły. Kolejnym dowodem są wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie IAB Europe przez Vlerick Business School. Wynika z niego, że branża reklamy cyfrowej w całej Unii Europejskiej dysponuje potencjałem wygenerowania 1,5 miliona nowych miejsc pracy i pozostania jedną z głównych sił napędzających rozwój gospodarki europejskiej. – powiedział Włodzimierz Schmidt, Prezes Zarządu IAB Polska.

Wszechdigitalizacja: multi-screening, smartfony, tablety i cyfrowa telewizja

Digitalizację obserwujemy niemal w każdym aspekcie życia codziennego. W raporcie znajdziemy informacje na temat zjawiska multi-screeningu oraz wzrostu rynku smartfonów, tabletów, płatności mobilnych i  m-commerce. Na rynku coraz popularniejszy jest trend tworzenia narzędzi mobilnych, które pozwalają konsumentom podejmować decyzje zakupowe. Co drugi aktywny internauta w Polsce posiada smartfona. To grupa ponad 6 mln tzw. ekranożerców (ang.multi-screeners), a do końca 2013 r. ich liczba może wzrosnąć do 7-8 mln. Wśród nich zdecydowana większość (97 proc.) wykorzystywała kiedykolwiek swoje smartfony do łączenia się z internetem, a 44 proc. deklaruje, że robi to regularnie. Obserwujemy także popularyzację Smart TV – interaktywnej telewizji łączącej się z internetem. Co piąty aktywny internauta to również ekranożerca konsumujący codziennie trzy nośniki: internet w komputerze, internet mobilny oraz telewizję.

Wartość rynku reklamy online przekroczyła 2,2 miliarda złotych

Rozwój cyfryzacji znajduje swoje odzwierciedlenie w wydatkach reklamowych online. Największą dynamiką wzrostu odznaczały się: mobile oraz wideo online. Jak wynika z raportu, wartość reklamy internetowej w roku 2012 odnotowała wzrost  o 10,1% w stosunku do ubiegłego roku, a tym samym wyniosła 2,2 mld zł.  W raporcie poraz pierwszy zostały opublikowane dane nt. social media.
W 2012 roku wśród podstawowych typów reklamy cyfrowej nadal dominowała reklama graficzna z 43-proc. Udziałem w rynku. W porównaniu z rokiem poprzednim odnotowała ona ogółem 10 proc.wzrostu. W dużym stopniu na dynamikę reklamy graficznej miało wpływ wideo online, które zwiększyło swoją wartość o 65 proc. Jest to większy wzrost niż w roku ubiegłym. Nadal na drugim miejscu plasuje się reklama oparta na SEM z ponad jedną trzecią udziałów. Jej dynamika rok do roku wyniosła 20 proc. Kolejne dwa formaty (ogłoszenia i e-mail) odnotowały spowolnienie dynamiki i nieznaczne spadki w udziałach. Wśród pozostałych typów szczególną uwagę zwraca reklama w urządzeniach mobilnych, która ponownie zanotowała trzy cyfrowy wzrost wartości (135 proc.).

POBIERZ RAPORT “INTERNET 2012”

Źródło: IAB Polska www.iabpolska.pl

1 Komentarz

  1. Nie wyobrażam sobie na dzień dzisiejszy firmy, która nie posiada dostępu do internetu. Natomiast na pocieszenie Polaków mogę powiedzieć, że nie tylko w naszym kraju internet nie podbił jeszcze całego rynku biznesowego, niestety.

Dodaj komentarz