ABC biznesu

Business model canva – skondensowany biznesplan

13.1kwyświetleń

startup-593327_1280
 

Zanim dokonasz formalności i ostatecznie podejmiesz decyzję o tym, czy założyć firmę, oceń koniecznie jej realne możliwości.

Najlepszą metodą będzie stworzenie biznesplanu twojej działalności, jednak zanim się za niego zabierzesz, zrób wstępną analizę, wykorzystując business model canva.
Ten prosty szablon, stworzony przez stratega i przedsiębiorcę Alexa Osterwaldera, zawiera wszystkie najważniejsze elementy biznesu oraz pokazuje zależności pomiędzy nimi. Pozwoli Ci stwierdzić, czy Twój biznes ma sens oraz czy można w nim coś poprawić.

Grupa docelowa
Kim jest Twój klient? Co robi, gdzie mieszka, co myśli? Co czuje? Jakie są jego problemy, potrzeby, przyzwyczajenia? Jakie ma możliwości oraz jakie ograniczenia?
Zastanów się, jak wygląda struktura Twojej grupy docelowej. Czy Twój produkt może być dedykowany różnym grupom docelowym, np.: media z jednej strony mają czytelników/widzów, a z drugiej – reklamodawców. Z każdą z tych grup będziesz się inaczej komunikować oraz zaoferujesz jej zapewne nieco inne UVP.
UVP (Unique value proposition)
Co jest wyjątkowego/unikalnego w Twoim produkcie/Twojej usłudze? Dlaczego klient miałby nabyć je od Ciebie a nie od konkurencji?
Wypisz wszystkie i uporządkuj od tych wnoszących największą wartość do tych mniej istotnych.
Kanały dotarcia do klienta
W jaki sposób, jakimi kanałami produkt/usługa będzie docierać do klienta? W jaki sposób będziesz je promował sprzedawał i dystrybuował?
Wymień tu wszystkie narzędzia, jakich używasz podczas promocji, dostawy, sprzedaży czy serwisu.
Relacje z klientami
Jak będzie wyglądała Twoja komunikacja z klientami?
Czy służysz klientowi radą podczas zakupu? Czy spotkasz się z nim osobiście, czy dostanie od Ciebie informację mailową, czy służysz supportem? Jak będą wyglądały Wasze relacje po sprzedaży w kontekście budowy lojalności klienta?
Opisz sposoby interakcji oraz połącz je z odpowiednimi segmentami grupy docelowej.
 
business model canva
Źródło przychodu
W jaki sposób Twój biznes będzie zarabiał?
Umieść tu wszystkie możliwe źródła przychodu. Na tym etapie możesz dokonać wstępnej analizy przychodu w odniesieniu do produktu/usługi.
Połącz każdy UVP z odpowiednim źródłem przychodu oraz z odpowiednią grupą docelową.
Główne czynności
Tu zamieść wszystkie czynności niezbędne do tego, by powstały produkt lub usługa. Umieść tu także wszystkie te czynności, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania, utrzymania odpowiedniej jakości oraz prac nad rozwojem produktu.
Połącz główne aktywności z odpowiednimi UVP i przeanalizuj ich wzajemny wpływ.
Główne zasoby
Czyli know-how, informacje, wiedza, pracownicy, patenty, rozwiązania, infrastruktura, bazy danych, maszyny, urządzenia, nieruchomości oraz wszystko to, co posiadasz i możesz wykorzystać podczas budowy/sprzedaży/dystrybucji/supportu itd.
Główni partnerzy
Czy Twoi partnerzy mogą wykonać którąś z aktywności, którą wymieniłeś w tabelce Główne czynności za Ciebie?
W tym miejscu spróbuj określić, czy posiadasz kogoś, kto może Ci pomóc lub wyręczyć Cię w czynnościach, które wykonujesz.
Struktura kosztów
Wypisz tu koszty, które powstają na podstawie Głównych czynności. Połącz odpowiednie czynności z kosztami i przeanalizuj zależności między nimi.
Sprawdź czy/jak koszty zmienią się, jeżeli wprowadzisz zmiany w modelu.
 
Zobacz jak wygląda Business Model Canvas na przykładzie Facebooka.

Szablon w wersji do wydruku: businessmodelgeneration.com

Dodaj komentarz