Trendy i newsy

Coraz mniej firm chce konkurować ceną, stawiając na innowacje

482wyświetleń

Kobieta trzymająca w rękach planszę z rozrysowaną strategią innowacji

Mali przedsiębiorcy nie spodziewają się znaczącej poprawy swojej sytuacji w trwającym półroczu. Szanse na rozwój widzą przede wszystkim w inwestowaniu w rozbudowę oferty i bardziej innowacyjne sposoby działania. To wnioski z badania Instytutu Badań i Analiz OSB oraz portalu Firmy.net.

Ostrożne prognozy na I połowę 2015 roku

Jako że optymistyczne rokowania sprzed pół roku nie sprawdziły się, obecnie przedsiębiorcy z dużą ostrożnością patrzą na trwające półrocze. Blisko połowa z nich (45 proc.) przewiduje, że sytuacja ogólna ich firm pozostanie bez zmian, wśród pozostałych przedsiębiorców nieznacznie częściej oczekiwana jest poprawa sytuacji niż pogorszenie.
Raport Firmy.net - Prognozy mikro- i małych firm na I połowę 2015 r.

Różna kondycja sektorów w I połowie 2015 r.

Najwięcej optymizmu mają firmy z sektora usług i przemysłu. Gorsze nastroje panują wśród firm działających w handlu, rolnictwie i budownictwie, które częściej spodziewają się pogorszenia swojej sytuacji niż jej poprawy.
Raport Firmy.net - Prognozy mikro- i małych firm na I połowę 2015 r. według branż

Innowacyjność i poszerzanie oferty receptą na poprawę

Ponad połowa przedsiębiorców (61,6 proc.) oczekuje, że w nadchodzącym półroczu utrzyma taki sam poziom cen. W grupie pozostałych przedsiębiorców częściej przewiduje się jednak ich obniżenie (21,6 proc.) niż wzrost (16,8 proc.)
Strategia walki ceną nie jest jednak dominującym pomysłem na poprawę swojej sytuacji na rynku wśród małych firm, tym bardziej, że nie przyniosła ona oczekiwanych efektów w poprzednim półroczu. Większość z przedsiębiorców stawia na innowacyjność, co obejmuje wprowadzanie nowych usług/produktów do oferty lub udoskonalenie obecnych (48,2 proc.), wykorzystanie nowych form promocji i reklamy (40,1 proc.), zastosowanie nowych metod produkcji (26,4 proc.), czy poszukiwanie nowych lokalizacji i rynków zbytu (25,7 proc.). Są to metody budowania konkurencyjności sprawdzone już w poprzednim półroczu przez firmy, który osiągnęły poprawę wskaźników.
Jednocześnie co trzeci przedsiębiorca uważa, że bez dodatkowych środków finansowych (dotacje, kredyty dla firm itp.) oraz bez obniżenia poziomu cen dzięki niższym kosztom nie będzie możliwa poprawa konkurencyjności w 2015 roku.

Sprzedaż lekko w dół w Polsce i w górę na świecie

Pomimo wielu pomysłów na zwiększenie sprzedaży, firmy nie spodziewają się znaczącej poprawy w tym aspekcie w najbliższym czasie. Blisko połowa przedsiębiorców (46,4 proc.) przewiduje, że w I połowie 2015 r. poziom sprzedaży ich towarów i usług pozostanie bez zmian. Wśród pozostałych firm więcej spodziewa się spadku popytu (27,2 proc.) niż jego wzrostu (26,4 proc.).
Raport Firmy.net - Zmiana w poziomie sprzedaży w progozach mikroprzedsiębiorców na I połowę 2015 r
Znacznie lepiej będą sobie radzili przedsiębiorcy działający na rynkach zagranicznych. Chociaż większość z nich spodziewa się utrzymania sprzedaży na tym samym poziomie (57,8 proc.), to w grupie pozostałych znacznie częściej (28,9 proc.) spodziewany jest wzrost sprzedaży niż jej obniżenie (13,4 proc.). Jedynym sektorem, gdzie nie będzie tendencji wzrostu sprzedaży za granicą, jest rolnictwo. Przyczyn trudności należy poszukiwać nie tylko w cykliczności zbiorów, lecz również w ograniczeniach wymiany handlowej na wschodniej granicy Polski.
Raport Firmy.net - Zmiana poziomu sprzedaży na rynkach zagranicznych według prognoz mikroprzedsięniorców na I półrocze 2015 r.

Pomimo trudności finansowych, małe firmy zwiększą zatrudnienie

Blisko połowa przedsiębiorców oczekuje, że sytuacja finansowa ich firm pozostanie bez zmian (42,8 proc.), natomiast pozostałe częściej oczekują jej pogorszenia (26,7 proc.) niż poprawy (30,5 proc.).
Dodatkowo niekorzystne decyzje rządu w sprawie wzrostów kosztów prowadzenia działalności i zmian w kodeksie pracy wpłyną niestety na dalsze pogarszanie się sytuacji finansowej. Najtrudniej będą miały firmy działające w sektorze przemysłu i budownictwa. Ze względu na te dość pesymistyczne oczekiwania względem swojej sytuacji finansowej, większość przedsiębiorców (82,8 proc.) nie planuje zwiększania zatrudnienia. Jednak w grupie pozostałych częściej planowane jest zwiększenie liczby osób pracujących (11,3 proc.) niż jej zmniejszenie (5,9 proc.).
Jedynie w sektorze rolnictwa przewidywana jest tendencja obniżania poziomu zatrudnienia, choć może ona mieć charakter sezonowy.

Raport Firmy.net - Zmiana w poziomie zatrudnienia według prognoz mikroprzedsiębiorców w I połowie 2015 r.

Informacje o badaniu:

Badanie nastrojów gospodarczych zostało przeprowadzone po raz czwarty w grudniu 2014 r. z zastosowaniem techniki CAWI przez Instytut Badań i Analiz OSB. W badaniu wzięło udział 1575 przedstawicieli małych firm (49,9 proc. firm jednoosobowych, 45 proc. mikro firm, zatrudniających od 1 do 9 pracowników, oraz 5,2 proc. małych firm, zatrudniających od 10 do 49 osób), które są zarejestrowane w wyszukiwarce firm Firmy.net. Wśród ankietowanych większość zajmuje się działalnością usługową (64,4 proc.), 9,5 proc. – budowlaną, 5,2 proc. – przemysłowo-produkcyjną, 20,2 proc. – handlową, a ok. 0,7 proc. działa w branży rolnej. Z uwagi na liczbę i strukturę respondentów wyniki badania mają charakter reprezentatywny.
CAŁY RAPORT DO POBRANIA:
Raport Firmy.net - Jak w Polsce prowadzi się własny biznes - MSP w 2015 roku
 

>> KLIKNIJ, ABY POBRAĆ RAPORT

Plik PDF, 50 stron, 6,7 MB
 
 
 
PODZIEL SIĘ RAPORTEM NA FACEBOOKU:
Jak w Polsce prowadzi się własny biznes? Badanie nastrojów gospodarczych wśród MŚP w 2014 r. [Raport Firmy.net]
Kliknij w obrazek i podziel się raportem na Facebooku.
 
 

2 komentarze

  1. Wysoka jakość obsługi klienta zawsze powinna być na pierwszym miejscu – bo czym mamy się wyróżnić. Niestety przedsiębiorca prowadzący własny interes nie zawsze jest w humorze, aby z uśmiechem witać swoich klientów… Ci, którzy mają to opanowane – czerpią najwięcej zysków.

  2. Jeśli chodzi o cenę to zawsze był to problem – w czasach kryzysu bądź nie. Przecież wszytsko zależy od lokalnej grupy klientów i konkurencji na rynku. Jednak za dobre produkty lub usługi klienci są w stanie zapłacić lepiej – tylko muszą się o tych naszej wspaniałej ofercie dowiedzieć 🙂

Dodaj komentarz