Jak wynika z raportu Firmy.net sektor MMŚP jest niechętny wejścia Polski do strefy euro. Przedsiębiorcy obawiają się wzrostu cen, co może pociągnąć za sobą spadek popytu i pogorszy ich sytuację finansową. Argumentom polityków czy ekonomistów nie wierzą, ponieważ ich zaufanie do nich jest mocno nadszarpnięte.
Małe biznes niechętny unijnej pomocy
Ogólna niechęć do euro może być również spowodowana niskim wykorzystaniem środków pomocowych przez najmniejsze firmy oraz przekonaniem, że dofinansowania są kierowane do dużych firm z kapitałem. Jak zauważają sami przedsiębiorcy, często jest to spowodowane nie niskim zainteresowaniem wsparciem unijnym, lecz trudnościami z ich otrzymaniem.
„Mikro- i małe firmy są w głównej mierze niechętne polityce pieniężnej Unii Europejskiej. Zaledwie co piąty przedsiębiorca korzystał z dofinansowania w latach 2007-2013, jak również podobna, nieliczna grupa deklaruje chęć aplikowania o wsparcie unijne w latach 2014-2020. W opinii przedsiębiorców środki pomocowe nie stanowią ważnego czynnika wspierającego rozwój lokalnych firm. Ma to również wpływ na ich sceptyczne podejście do włączenia Polski do strefy euro.” – komentuje Michał Kurczycki, prezes spółki NNV, do której należy portal Firmy.net.
Zalety wprowadzenia euro w Polsce zdaniem przedsiębiorców
Za wprowadzeniem euro w Polsce opowiada się 32,3 proc. przebadanych firm. W tej grupie zaledwie 13,4 proc. badanych jest zdecydowanie przekonanych o słuszności swojego poglądu. Zdaniem respondentów największą korzyścią z wprowadzenia euro w Polsce byłaby eliminacja kosztów transakcyjnych i ryzyka walutowego, a także wzmocnienie pozycji Polski na arenie międzynarodowej. Mali przedsiębiorcy w zasadzie nie widzą żadnych innych korzyści związanych z zastąpieniem złotego przez walutę europejską.
Przeważają argumenty przeciw euro
Przedsiębiorcy z sektora MMŚP dostrzegają znacznie więcej wad niż zalet włączenia Polski do strefy euro. Ponad połowa sceptyków (50,5 proc.) ocenia, że skutkiem tego ruchu będzie wzrost cen i spadek krajowego poziomu popytu. Przedsiębiorcy obawiają się również – choć w zdecydowanie mniejszym stopniu – wzrostu kosztów prowadzenia działalności (19,3 proc.), a także braku swobody w podejmowaniu autonomicznych decyzji i destabilizacji polityki pieniężnej kraju (14 proc.).
“Mali przedsiębiorcy patrzą na to również z punktu widzenia ich jako konsumentów i boją się wzrostu cen. Zdanie polityków, ekonomistów czy bankowców się dla nich nie liczy z powodu nadszarpniętego przez lata zaufania” – dodaje Michał Kurczycki.
Informacje o badaniu
Badanie nastrojów gospodarczych zostało przeprowadzone po raz piąty w czerwcu 2015 r. z zastosowaniem techniki CAWI przez Instytut Badań i Analiz OSB. W badaniu wzięło udział 1419 przedstawicieli małych firm (50,3 proc. firm jednoosobowych, 43,2 proc. mikro firm, zatrudniających od 1 do 9 pracowników, oraz 6,5 proc. małych firm, zatrudniających od 10 do 49 osób), które są zarejestrowane w wyszukiwarce firm Firmy.net. Wśród ankietowanych większość zajmuje się działalnością usługową (68,1 proc.), 19,6 proc. – handlową, 6,8 proc. – budowlaną, 5 proc. – przemysłowo-produkcyjną, a około 0,5 proc. działa w branży rolnej. Z uwagi na liczbę i strukturę respondentów wyniki badania mają charakter reprezentatywny.
CAŁY RAPORT DO POBRANIA:
>> KLIKNIJ, ABY POBRAĆ RAPORT
Plik PDF, 50 stron, 6,7 MB
PODZIEL SIĘ RAPORTEM NA FACEBOOKU:
Kliknij w obrazek i podziel się raportem na Facebooku.