SEO Express
O optymalizacji i pozycjonowaniu stron internetowych napisano już wiele. Prawdopodobnie zbyt wiele, bo w szumie dobrych rad ciężko znaleźć odpowiedź na proste pytanie – to co ja mam tak właściwie zrobić?
Na przełomie listopada i grudnia zeszłego roku portal Firmy.net zorganizował akcję Tydzień z pozycjonerami. Przez siedem dni najlepsi pozycjonerzy portalu odpowiadali na pytania dotyczące SEO oraz pomagali przedsiębiorcom optymalizować ich strony. Wnioski wyciągnięte z całej akcji są zaskakujące. Polskie firmy wciąż popełniają podstawowe błędy w optymalizacji. Często wynikają one ze złego zrozumienia zasad pozycjonowania. Dzisiaj kładziemy temu kres. Koniec z ogólnikami! Koniec z niejasnymi poradami! Oto lista 3 kroków na drodze do dobrego SEO, które wykonasz w mniej niż kwadrans.
1. Zmień tytuł strony
Tytuł to treść znajdująca się w kodzie strony pomiędzy znacznikami: <title> i </title>.
Wyświetlany jest w górnej belce okna przeglądarki oraz jako nagłówek zakładki. W Google jest to wyświetlany na niebiesko, pierwszy wiersz pojedynczego wyniku wyszukiwania. Kliknięcie w niego przenosi na docelową stronę.
Każda podstrona serwisu musi mieć unikalny, składający się z około 60-90 znaków tytuł. Wykorzystaj poniższe schematy do skonstruowania optymalnego tytułu dla najważniejszych podstron.
Strona główna
{Branża firmy} {Nazwa Firmy} {Lokalizacja} – {Zakres działalności} {Lokalizacja w odmianie}
np. Fryzjer Hair Look Olsztyn – Strzyżenie, modelowanie i malowanie włosów w Olsztynie
Strona z danymi kontaktowymi
{Nazwa firmy} kontakt – adres, email i numer telefonu do firmy {Nazwa Firmy} {Lokalizacja w odmianie}
np. Hair Look kontakt – adres, email i numer telefonu do firmy Hair Look w Olsztynie
Strona z mapą dojazdu
{Nazwa firmy} dojazd – Jak dojadę do firmy {Nazwa firmy} {Adres}
np. Hair Look dojazd – Jak dojadę do firmy Hair Look ul. Kwiecista 15/18, Olsztyn
2. Popraw opisy
Opis strony to treść zawarta w znaczniku: <meta name=”description” content=”{Treść opisu}”>.
W Google jest to dwuwierszowy opis pod adresem strony. Nie ma on bezpośredniego wpływu na pozycję strony, ale dobrze przygotowany wpływa pozytywnie na liczbę kliknięć. Dzięki temu nawet zajmując niższe pozycje, możesz osiągnąć satysfakcjonujący poziom ruchu na stronie.
Opis strony powinien składać się ze 160-180 znaków i być naturalnym rozwinięciem tytułu. Należy zachęcić nim do wejścia na stronę.
np. Hair Look to fryzjer w Olsztynie zajmujący się m.in. strzyżeniem włosów oraz ich modelowaniem i malowaniem. Sprawdź nasze promocje i rabaty na usługi fryzjerskie.
3. Nie duplikuj treści (duplicate content)
Ten popularny błąd ma dwa oblicza.
Z jednej strony firmy nie dbają o unikalność treści na stronie. Publikują nadesłane przed dystrybutorów materiały bez ich wcześniejszej edycji lub wykorzystują treści swojej strony w innych portalach (np. katalogach stron).
W tym przypadku – przestań to robić! Zadbaj o to, by treści na stronie były unikalne. Google nie chce wyświetlać takich samych wyników wyszukiwania. Z dwóch podobnych stron wyświetli tylko jedną. Duża szansa, że nie Twoją.
Z drugiej strony – niepoprawnie wykonana strona powoduje wyświetlanie tej samej treści pod różnymi adresami.
W tym przypadku sprawdź, czy Twoja strona dostępna jest zarówno pod adresem z przedrostkiem www, jak i bez niego. Jeśli tak, to utwórz na serwerze, w katalogu głównym domeny plik o nazwie .htaccess zapisz w nim poniższą treść:
RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} !^www.
RewriteRule ^(.*)$ http://www.%{HTTP_HOST}/$1 [R=301,L]
Dzięki temu każdy, kto wpisze adres bez www (w tym robot Google!), zostanie automatycznie przekierowany na adres z www, a Twoja treść nie będzie duplikowana pod dwoma adresami.
Czy mogę zrobić coś jeszcze?
Oczywiście! Pozycjonowanie to ciągły proces, a nie jednorazowa akcja. Zaproponowane działania to absolutne minimum. Pozwolą Ci jednak zostawić w tyle konkurentów, którzy w ogóle nie zainteresowali się SEO, bądź zrobili to nieumiejętnie. Czy warto zatem poświęcić na to kwadrans? Absolutnie tak.
Dodałbym jeszcze że title ma duży wpływ na pozycjonowanie a description na klikalność na liście wyników.
Ciekawy i na pewno pomocny artykuł 🙂
Już wcześniej zastosowałem m.in. takie wskazówki i efekty widać “gołym okiem” Wiadomo, że “nie od razu Kraków zbudowano” ale efekty są 🙂
Pozdrawiam 🙂
Zgadza się, to są sprawy najistotniejsze obecnie w pozycjonowaniu w google, ale dodałabym jeszcze linki, linki, jeszcze raz linki. O dodawanie wciąż nowych treści do strony.
Taka pigułka która niby coś mówi, ale nie wiele daje. Dobrze wiemy, że firmom pozycjonującym bardziej zależy na korzystaniu z ich usług. Na razie problemem jest, że same nie nadążają za zmianami w gogle, a przez to wielu klientów nie jest zadowolonych z efektów jakie uzyskują.
W tej pigułce opisane są konkretne metody radzenia sobie z trzema najczęstszymi grzechami zaniechań SEO w sektorze MŚP. Te trzy problemy dotyczyły zdecydowanej większości stron audytowanych przez naszych pozycjonerów (w tym mnie) podczas akcji “Tydzień z pozycjonerami.”
Rynek wyszukiwań lokalnych jest zdecydowanie mniej konkurencyjny niż rynek wyszukań ogólnopolskich. Nawet drobna optymalizacja potrafi znacząco wpłynąć na ilość i jakość klientów pozyskiwanych poprzez Google, a co dopiero optymalizacja trzech największych błędów, które powtarzają się u większości firm. Skuteczność potwierdzają liczne analizy.
Pozycjonowanie nie polega na zabawie w kotka i myszkę z Google. Nie jest problemem to, że firmy nie nadążają za zmianami w Google, tylko to, że zmiany w Google wynikają z zachowań tych firm.
“Taka pigułka która niby coś mówi, ale nie wiele daje” ktoś chyba czyta bez zrozumienia 🙂
W skrócie – jestem zdania, że takie metody opisane w artykule na pewno przynoszą efekty.
Spójrzmy prawdzie w oczy – te modyfikacje nie sprawią, że dana witryna znajdzie się na szczytach wyników wyszukiwania na żadne poważne hasło branżowe.
Tym bardziej, że 2,5 z 3 porad dotyczy czynników, które obecnie mają dla algorytmu Google marginalne znaczenie.
Oczywiście dzięki nim strona jest odrobinę lepiej zoptymalizowana, jednak to dopiero podstawy podstaw w tym zakresie 😉
Jeśli chodzi o najczęstsze grzechy SEO firm sektora MŚP to te wymienione w artykule mają akurat bardzo małą wagę. Są zdecydowanie poważniejsze, tylko jakoś tak polscy SEO-wcy bardzo niechętnie o nich wspominają 😉
Szanowny Miłoszu. Pozwolę sobie zacytować Twoją wypowiedź. “Tym bardziej, że 2,5 z 3 porad dotyczy czynników, które obecnie mają dla algorytmu Google marginalne znaczenie. ” Skąd znasz zasady działania algorytmu Google? Podaj link, albo chociaż informację, gdzie to znaleźć, a wszystkie firmy “pozycjonerskie” będą dziękować Ci do końca życia 😉