Mała firma w sieci

Marka na Instagramie. 5 rzeczy, o których nie możesz zapomnieć

2.2kwyświetleń

Prowadzisz profil marki na Instagramie, a może dopiero planujesz go założyć? Niezależnie od tego, czy jesteś w trakcie swojej drogi, czy dopiero planujesz ją rozpocząć, musisz pamiętać o kilku rzeczach, od których zależeć będą Twoje wyniki.

Część z nich wydać może Ci się oczywista, zapewniam Cię jednak, to w związku z nimi popełniamy najwięcej błędów!

Przeczytaj artykuł, wypisz wskazane elementy, a następnie wracaj do nich zawsze wtedy, gdy planujesz nowe treści.

 

1. Strona wizualna 

Czy pamiętasz jeszcze, że Instagram to platforma wizualna? Pierwszym elementem Twojej publikacji, który ma szansę przyciągnąć wzrok oraz zainteresować odbiorcę, jest wygląd Twojej treści.

Nawet najlepszy opis nie zachęca do jego przeczytania, jeśli w pierwszej kolejności nie robią tego zdjęcie, grafika lub film.

W zakładce hashtagów, lokalizacji, karcie Eksploruj, a nawet w Twoim profilu widzimy przede wszystkim miniaturę obrazu, który wpływa na to, czy zdecydujemy się obejrzeć go w pełnej okazałości.

 

Dlatego tworząc nowe posty, zadbaj o ich czytelność oraz jakość, nie tylko pod względem technicznym, ale również estetycznym.

 

Jeśli prezentujesz produkt, który jest główną tematyką zdjęcia, ukrycie go w gąszczu innych przedmiotów również nie jest najlepszym pomysłem.

Zwykle nie skanujemy zdjęć tak wnikliwie i skupiamy się na elementach, które wyróżniają się na tle całego obrazu.

Postaraj się nadać zdjęciom nowy, niepowtarzalny styl – poprzez kolorystykę, stworzenie historii lub po prostu wyróżniający je element.

Podczas promocji zdjęć i filmów w hashtagach, za pośrednictwem reklam lub wtedy, gdy wyświetlają się użytkownikom na bazie ich zainteresowań w karcie Eksploruj, konkurujesz z innymi, podobnymi do siebie profilami.

Przyjęcie pozycji kolejnego klona wśród innych takich samych postów nie przyniesie Ci nowych odbiorców i ich zainteresowania.

 

 

2. Znajomość odbiorców marki

Niezależnie od tego, czy jedynie publikujesz posty na Instagramie, czy poszerzasz swoje działania o płatne reklamy, Twoje treści powinny docierać do właściwych odbiorców.

Właściwy odbiorca to inaczej potencjalny klient Twoich usług oraz produktów, czyli osoba, która już jest bądź może być nimi zainteresowana.

W teorii wiemy o tym wszyscy, w praktyce, gdy rozpoczynamy działania, często pomijamy tę kwestię, atakując naszymi postami przypadkowe osoby.

To jeden z najczęstszych błędów, który jednocześnie skutecznie zniechęca do publikowania w platformie. Jak go uniknąć?

Przede wszystkim ustalić, dla kogo publikujesz.

Możesz zrobić to na wiele sposobów, na przykład tworząc marketing persony, czyli idealnych klientów Twojej marki.

Zadaj sobie pytanie o to, kim oni są, jak spędzają dzień, z jakimi problemami się borykają. Możesz przygotować ich postacie w arkuszach, nadając im konkretne imiona, nazwiska, wiek czy pochodzenie.

Następnie publikuj, mając na uwadze, że chcesz, by Twoje posty skierowane były konkretnie do tych osób.

Podczas tworzenia person wykorzystaj dane analityczne Twojego profilu (np. statystyki Instagrama), a jeśli posiadasz stronę internetową, możesz pokusić się również o wsparcie informacjami z Google Analytics.

 

 

Jeśli masz taką możliwość, możesz również zadać pytania bezpośrednie w postaci ankiety obecnym klientom.

 

3. Promocja na Instagramie – maksymalna ekspozycja treści

Podczas promocji treści na Instagramie możemy wykorzystać wiele nośników, za pomocą których zwiększy się jej widoczność.

Jednymi z najpopularniejszych metod są:

  • hashtagi,
  • dodawanie lokalizacji,
  • współpraca z influencerami
  • oraz reklamy.

Warto dbać o to, by każdy z tych elementów był odpowiednio zoptymalizowany pod Twojego klienta, treść oraz cele, jakie chcesz osiągnąć.

Hashtagi powinny przedstawiać to, co faktycznie znajduje się na fotografii. Mogą również określać okoliczności czy miejsce (na przykład konkretne wydarzenie bądź lokal) jej powstania.  Dzięki temu ułatwisz dotarcie do Twoich postów osobom, które zainteresowane były zawartością Twojego zdjęcia.

Nie warto korzystać z popularnych oraz ogólnych hashtagów, ponieważ charakteryzują się ogromną konkurencją, a jednocześnie nie określają intencji osoby, która je przeszukuje (np. #love, #like).

Do wyszukiwania hashtagów oraz monitorowania ich wyników możesz skorzystać między innymi z rozwiązania IQhashtags.

W przypadku lokalizacji docieramy do osób, które być może będą zainteresowane zapoznaniem się z danym miejscem przed jego odwiedzeniem. Może być to Twoje biuro, restauracja lub inne miejsce, które odwiedzają Twoi klienci w związku z Twoją działalnością.

Podczas współpracy z influencerem pamiętaj natomiast, że interesuje Cię głównie jego społeczność i to, czy rzeczywiście jest ona odbiorcą Twojej oferty. Nawet twórcy o ogromnym zasięgu mogą nie być wystarczająco przekonujący dla swoich obserwatorów, jeśli produkt nie jest skierowany do nich.

Analizując influencerów, możesz przyjrzeć się specjalnym rozwiązaniom do wyszukiwania odpowiednich twórców (w Polsce prym wiedzie narzędzie Influtool).

Jeśli posiadasz już własną listę osób, z którymi chciałbyś współpracować, ich profile możesz prześwietlić za pomocą np. SocialAuditor.io, które sprawdzi ich obserwatorów pod względem jakości, zainteresowań czy ogólnych danych demograficznych.

 

4. Planowanie postów – regularność publikacji oraz spójność profilu

Podejrzewasz, że istnieje zagrożenie w postaci deficytu treści bądź czasu na publikację nowych postów? Planowanie oraz tworzenie materiałów na kilka tygodni do przodu jest zawsze dobrą strategią.

 

Regularność publikacji na Instagramie jest bardzo ważna.

 

W ten sposób przyzwyczajasz swoich odbiorców do tego, kiedy powinni się spodziewać nowych postów.

Z biegiem czasu, nawet jeśli Twoja nowa publikacja nie wyświetli się w ich strumieniu aktywności, część z nich będzie pamiętać o tym, że nowy post powinien się pojawić i zajrzy samodzielnie na Twój profil.

Planując posty z wyprzedzeniem, ograniczasz jednocześnie wiele stresu związanego z gorączkowym wymyślaniem opisu i szukaniem zdjęcia, gdy nadejdzie kolejny termin publikacji. Do szybkiego planowania nowych treści możesz skorzystać z bezpłatnego rozwiązania, Creator Studio Facebook.

Planowanie postów w dłuższej perspektywie pozwala również zaprojektować to, jak będzie wyglądać Twoja siatka. W tym celu możesz skorzystać z płatnych rozwiązań, takich jak Later czy Planoly.

 

 

5. Zaangażowanie odbiorców – budowanie i podtrzymywanie relacji z odbiorcami

Twój profil oraz nowe treści z niego pochodzące wyświetlą się przede wszystkim Twoim aktualnym obserwatorom. To ich zaangażowanie decyduje o tym, jakie wyniki zdobędą Twoje publikacje w hashtagach, lokalizacjach oraz zakładce Eksploruj.


Wielu twórców oraz marki zapominają o tym, by obok ciągłego zwiększania zasięgu treści i docierania do nowych osób, dbać o aktualną społeczność.

Takie podejście może w efekcie negatywnie wpływać na jakość promocji publikacji w całej platformie i przyczyniać się do coraz gorszych wyników.

Słabsza relacja wpływa na to, jak często Twoje treści wyświetlają się w aktualnościach Twojej społeczności, a tym samym jak często i czy w ogóle ona na nie reaguje.

 

Prowadząc profil na Instagramie, pamiętaj o tym, by poświęcać uwagę obserwatorom i stale dbać o to, by pozostawali w kontakcie z Twoim kontem. 

 

Ich zaangażowanie podtrzymywać możesz poprzez opisy, które zachęcają do pozostawienia komentarza (interakcji) bądź poprzez stories, na przykład wymyślając ankiety bądź zadając im pytania.

Im większe zaangażowanie, tym większa szansa, że będą oni chętnie reagować na Twoje posty, a tym samym budować popularność treści.

Treści, które zyskują duże zainteresowanie, lepiej pozycjonują się w hashtagach i lokalizacjach, a jednocześnie są chętniej promowane przez sam Instagram w zakładce Eksploruj.

 

Marka na Instagramie – podsumowanie

Za sukcesem bądź niepowodzeniem profilu najczęściej stoi tzw. czynnik ludzki.

Brak zaangażowania w tworzenie profilu, niechęć do analizowania danych i wyciągania wniosków i ostatecznie zniechęcenie wynikami lub ich brakiem.

Wszystkie te elementy połączone w całość mogą skutecznie zabić nawet najlepiej zapowiadający się projekt.

Nie chodzi jednocześnie również o to, by całkowicie poświęcić swój czas oraz życie prowadzeniu jednego profilu, ale by robić to bardziej świadomie i mądrze zarządzać czasem oraz treścią.

W tym celu postaraj się poznać swoich klientów, określić ich potrzeby oraz oczekiwania, a następnie na tej bazie przygotuj Twoje publikacje.

Skup się na tym, by dobrze określić, jakimi hashtagami na Instagramie posługują się osoby zainteresowane Twoją treścią i czy Twoje zdjęcia realizują te tematy.

Angażuj obecnych odbiorców i reaguj na wszystkie komentarze, które pojawią się pod Twoimi postami.

I nie zapomnij o korzystaniu z danych analitycznych (Insights, Creator Studio) w celu wyciągnięcia wniosków, które publikacje okazały się strzałem w dziesiątkę, a których nie warto powielać.

Dodaj komentarz