Trendy i newsy

Najnowsze dane o rynku internetowym w Polsce – raport IAB Polska "Internet 2014"

583wyświetleń

Internet 2014 raport IAB Polska

Rok 2014 przyniósł dalszy dynamiczny rozwój branży online, który charakteryzował się zwiększaniem inwestycji na reklamę cyfrową oraz rozwojem produktów i usług internetowych . Era mobilna nabiera tempa – internet stał się nieodłącznym elementem naszego życia a urządzenia przenośne przegoniły tradycyjne komputery. Takie dane można odnaleźć w raporcie IAB Polska “Internet 2014”.

Wymienione powyżej trendy powodują, że komunikacja cyfrowa staje się warunkiem koniecznym dla rozwoju biznesu. W niedługiej przyszłości większość firm, które nie są obecne w sieci, straci kontakt z potencjalnym klientem. Co więcej – nawet te, które będą tam obecne, ale nie dostosują się do obecnych sposobów konsumpcji internetu, przestaną mieć znaczenie w procesie zakupowym.

Internet w Polsce

W 2014 roku 75% gospodarstw domowych miało dostęp do internetu.

Odsetek gospodarstw domowych w Polsce z dostępem do internetu
fot. Raport IAB Polska “Internet 2014”

W gospodarstwach domowych z dziećmi penetracja internetu wynosi aż 94%, podczas gdy w gospodarstwach bez dzieci – 64%. Podobnie jak w poprzednich latach internet jest znacznie bardziej powszechny w dużych miastach (penetracja na poziomie 82%) niż małych (76%) czy na obszarach wiejskich (74%). Różnice te jednak stopniowo się zacierają.
25% gospodarstw domowych w Polsce nie ma dostępu do internetu. Od lat powodem tego stanu rzeczy jest brak potrzeby korzystania z internetu, na co wskazuje ponad połowa (59%) gospodarstw bez internetu. Drugą ważną przyczyną jest brak niezbędnych umiejętności (45%), który może wynikać z coraz szybszego rozwoju technologicznego. Pozostałe powody – zbyt wysokie koszty sprzętu (29%) i dostępu do sieci (22%) w ciągu ostatnich lat systematycznie tracą na znaczeniu.
Polska cyfrowa do 2020
Do 2020 roku Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji przeznaczy 10 mld złotych na program cyfryzacji kraju. Projekt „Polska Cyfrowa w latach 2014-2020” w ramach specjalnego Programu Operacyjnego opiera się na 3 głównych filarach: szybkim internecie, e-usługach i kompetencjach cyfrowych Polaków. Celem jest udostępnienie wszystkim użytkownikom łączy o przepustowości minimum 30 Mb/s, niezależnie od miejsca zamieszkania, umożliwienie Polakom załatwienia kluczowych spraw urzędowych poprzez internet oraz na podniesieniu kwalifikacji osób najsłabiej radzących sobie z korzystaniem z internetu i na edukacji osób wykluczonych cyfrowo.

Polski internauta

Obecnie z internetu korzysta 21,5 mln osób w wieku 7+.

Liczba internautów w Polsce w latach 2005-2014
fot. Raport IAB Polska “internet 2014”

Przede wszystkim są to osoby młode (46% stanowią internauci w wieku 15-34 lat), wykształcone, znajdujące się w lepszej niż przeciętna sytuacji materialnej.
profil użytkowników internetu
fot. Raport IAB Polska “Internet 2014”.

Polscy internauci to przede wszystkim osoby młode. Najliczniejszą grupą wiekową, podobnie jak w poprzednim roku, są osoby między 25 a 34 rokiem życia, stanowiące ¼ ogółu użytkowników sieci. W 2014 roku największy udział wśród internautów mają osoby zajmujące stanowiska kierownicze, właściciele firm oraz specjaliści (24%). Zaraz po tej grupie są uczniowie i studenci (23 %).
Polacy najchętniej łączą się z internetem poprzez urządzenia przenośne – laptopy, smartfony (82% gospodarstw domowych z internetem) oraz komputery stacjonarne (54%). Ponad połowa z nich (54%) posiada umiejętności obsługi internetu na średnim lub wysokim poziomie.
Szacunki penetracji smartfonów i tabletów wśród polskich internautów
fot. Raport IAB Polska “Internet 2014”.

Od lat głównym celem korzystania z internetu pozostaje komunikowanie się z innymi (89%) oraz wyszukiwanie informacji (75%). Internauci chętnie robią też zakupy w sieci (63%) i korzystają z bankowości online (49%).

Branża mobilna

W poprzednich latach rola podmiotów promujących technologie mobilne była ledwo dostrzegalna. Niskie wydatki na reklamę mobilną, brak stron internetowych, które poprawnie otwierały się na ekranach smartfonów czy niewielka liczba pobrań aplikacji – a szczególnie brak miarodajnych badań rynkowych – znacznie ograniczała możliwość określenia potencjału tego rynku. W 2014 roku wyjątkowo widoczne już było zaangażowanie wielu najpopularniejszych marek w wykorzystanie smartfona jako narzędzia komunikacji czy promocji brandów. Sklepy, w których można pobierać aplikacje, zapełniły się pozycjami, które mają nam ułatwiać lub umilać życie. Zmiany nawyków konsumentów miały tu największy wpływ na rozwój branży mobilnej.
W branży handlowej coraz większe znaczenie odgrywa termin „sprzedaży wielokanałowej” ze szczególnym uwzględnieniem urządzeń mobilnych. Coraz popularniejsze są witryny sklepów internetowych w wersji Responsive Web Design, podobnie jak płynne przechodzenie klienta pomiędzy urządzeniami w trakcje jednego procesu zakupowego. Ważne jest tu nie tylko wykorzystanie smartfonów, ale i szeroko pojętego Internetu Rzeczy (Internet of Things), w tym beaconów czy nawigacji wewnątrz pomieszczeń, w tym przypadku placówki handlowej. Nie byłoby to możliwe bez konsekwentnego promowania tych usług oraz rozwiązania istotnej bariery, jaką były płatności mobilne.

Rynek portali ogłoszeniowych w internecie

Ogłoszenia w internecie są jedną z najstarszych i najprostszych we wdrożeniu formami reklamy – ze strony ogłoszeniodawców nie wymaga to wysokich budżetów reklamowych ani specjalistycznego know-how dotyczącego reklamy online. W siłę rosną serwisy internetowe, zastępujące papierowe wydania, w których reklamuje się sektor MMŚP, pozyskując 14 % udziałów w rynku reklamy online. Użytkownicy doceniają efektywność takiej reklamy i możliwość dotarcia w prosty i tani sposób do wielomilionowej grupy potencjalnych klientów.
Mobilność nie została również ominięta w tym sektorze.
Na przełomie 2014 i 2015 roku wszystkie największe serwisy ogłoszeniowe – OLX, OtoMoto, OtoDom, Gratka, Pracuj, Firmy.net, Nieruchomości-online.pl posiadały nie tylko lekkie wersje stron, ale także dedykowane aplikacje.  Biorąc pod uwagę liczbę użytkowników wszystkich serwisów ogłoszeniowych, stanowią one najtańszy kanał bezpośredniego dotarcia do klientów.

Bądź na bieżąco

Rynek internetowy bardzo szybko się rozwija, a co za tym idzie – bardzo szybko się zmienia. Ze wszystkimi zmianami trzeba być na bieżąco, by wykorzystywać każdą okazję rynkową.
Pobierz pełen raport IAB Polska “Internet 2014” z najnowszymi danymi o rynku internetowym w Polsce! W raporcie znajdziesz ponadto opracowanie poniższych zagadnień:

  • SEM i SEO
  • Rynek e-commerce
  • Social media
  • Monitoring i analityka internetowa
  • E-mail marketing
  • Content marketing
  • Video online
  • Technologie internetowe i mobilne

Dodaj komentarz