Trendy i newsy

Raport "Biznes w sieci". Cyfrowe narzędzia przedsiębiorczości

638wyświetleń

Cyfryzacja polskich przedsiębiorstw staje się faktem. Najnowszy raport IAB Polska, PwC i Ministerstwa Rozwoju pokazuje, że coraz więcej przedsiębiorców wykorzystuje internet w swojej działalności gospodarczej, zwłaszcza do komunikacji z klientami, reklamowania swoich produktów i usług oraz, coraz częściej, również do sprzedaży.

Wyniki badania wskazują jednoznacznie, że polskie firmy w coraz większym stopniu korzystają z internetu w swoim codziennym funkcjonowaniu – zarówno w obszarze komunikacji z klientami, realizacji działań marketingowych i handlowych, a także w obszarze księgowości. Wciąż jednak istnieje ogromny potencjał, w znacznym stopniu niewykorzystywany przez przedsiębiorców, w szczególności w sektorze MŚP. Ponadto, biznes nadal napotyka wiele barier, a zmieniający się szybko rynek stawia kolejne wyzwania.

Formy promocji w internecie

Najpopularniejsze narzędzia komunikacji marketingowej wśród polskich przedsiębiorców to:

  • reklama graficzna (65% firm planuje działania w tym kanale),
  • email (55%),
  • SEM i SEO (36%)
  • ogłoszenia (29%).

Sprzedaż online

Pod względem kanałów sprzedaży w sieci, zauważalny jest wyraźny wzrost odsetka przedsiębiorców, którzy zdecydowali się na uruchomienie własnego sklepu online. W 2014 roku własny sklep online posiadało 34% przedsiębiorców, natomiast w roku 2016 jest ich już 53%. Zmniejszył się natomiast odsetek przedsiębiorców korzystających z zewnętrznych platform handlowych. W 2014 roku było ich 47%, podczas gdy w 2016 roku z kanału tego korzysta 42%.

Komunikacja

Do komunikacji z klientami najchętniej wykorzystywana jest poczta elektroniczna. Aż 91% przedsiębiorców wykorzystuje email. Następne w kolejności są: telefon (82%), strona internetowa (80%), media społecznościowe (46%) oraz strona mobilna i aplikacja mobilna (odpowiednio 32% i 11%).
 
Raport „Biznes w sieci” jest efektem współpracy różnych podmiotów kształtujących polską gospodarkę – Ministerstwo Rozwoju, IAB Polska. firmy doradczej PwC oraz przedstawicieli biznesu zrzeszonych w IAB.
Poszczególne podmioty będące uczestnikami i beneficjentami rynku cyfrowego posiadają̨ różne perspektywy. Zostały one wyrażone na łamach raportu „Biznes w sieci – cyfrowe narzędzia przedsiębiorczości” w głosach ekspertów reprezentujących róże sektory polskiego rynku internetowego. Jedni autorzy pozytywnie oceniają prezentowane wyniki, inni – często odnosząc się do tych samych zjawisk – mają odmienne opinie. Całość raportu, choć z pewnością nie oddaje wszystkich punktów widzenia na gospodarkę cyfrową, jest wielowymiarowym opracowaniem dotyczącym roli i skali wykorzystania internetu w prowadzeniu biznesu.

Pobierz cały raport

Dodaj komentarz