Do słuszności posiadania fanpage’a na Facebooku, strony www, blogu czy najprostszej strony-wizytówki z informacją o firmie nie trzeba nikogo przekonywać. Większość małych przedsiębiorców wykorzystuje ich potencjał w mniejszym lub większym stopniu. Poniżej zaprezentuję kilka narzędzi, dzięki którym można samodzielnie poprawić jakość komunikacji z klientami prowadzonej w sieci. Wystarczy tylko poświęcić nieco czasu i zaangażowania.
Photoscape
Photoscape jest narzędziem do podstawowej obróbki fotografii. Poza standardowymi funkcjami, takimi jak: regulowanie jasności, dopasowywanie kolorów, balans bieli, kadrowanie, usuwanie czerwonych oczu, rysowanie czy dodawanie tekstu, daje możliwość przygotowania pokazu slajdów. Udostępnia również gotowe szablony do projektowania kolaży z wybranych zdjęć. Bardzo dobrze spełnia swoją funkcję i jest dostępny za darmo.
WordPress
O ile założenie fanpage’a na Facebooku lub konta na Twitterze jest kwestią kilku kliknięć, to stworzenie podstawowej strony internetowej czy blogu może wydawać się nieco bardziej skomplikowane. Pomocnym w tej kwestii może okazać się oprogramowanie WordPress. Umożliwia ono tworzenie atrakcyjnych stron, blogów i sklepów za darmo. Dzięki jego prostocie i intuicyjnej obsłudze zaskarbił sobie względy przeszło 100 mln. użytkowników1. WordPress posiada też stale rosnącą liczbę wtyczek zapewniających funkcjonalności, które można wykorzystać, tworząc lub rozwijając witrynę, oraz szablonów, które pomogą nadać jej początkowy wygląd.
Chcąc skorzystać z WordPressa nie trzeba być w posiadaniu serwera hostingowego, na którym funkcjonować będzie strona. Można skorzystać z darmowego serwera oferowanego przez serwis WordPress.
Fora i grupy tematyczne
Publikowanie wpisów i dyskutowanie na forach lub grupach związanych tematycznie z prowadzoną działalnością również niesie za sobą pozytywny wpływ na komunikację. Pomaga zrzeszać ludzi zainteresowanych tematem, w którym się specjalizujemy. Dobrym posunięciem jest też zapoznanie się z forami lokalnymi, na łamach których można dzielić się wiedzą i zafundować darmową reklamę swojej firmie.
Bit.ly
Serwis ten służy do skracania linków, którymi dzielimy się np. w mediach społecznościowych. Skorzystanie z jego możliwości wymaga jedynie założenia konta i przeprowadzenia autoryzacji na Facebooku i Twitterze. Wklejamy link do Bit.ly i dzielimy się jego skróconą wersją z klientami. Serwis umożliwia też nadanie poszczególnym linkom unikalnych nazw, dzięki czemu łatwiej je zapamiętać. Bardzo ważną funkcją Bit.ly jest zliczanie poszczególnych kliknięć w przygotowane za jego pośrednictwem linki i pokazywanie jednocześnie, na którym z serwisów cieszą się większą popularnością.
FocusWriter
Gdy wiemy już, gdzie i przy użyciu jakich narzędzi komunikować się z naszymi odbiorcami, należy
skupić się na treści komunikatów. O tym, jak zabrać się do przygotowania wartościowych tekstów pisała w poprzednich numerach „FIRMERA” Dominika Studniak, np. w artykułach: „Content – silnik stron internetowych” i „Nie tylko względy Google. 5 korzyści, które przyniosą Ci dobre treści”. Moja sugestia odnośnie powstawania wartościowych komunikatów dotyczyć będzie skupienia się podczas ich tworzenia.
FocusWriter posiada podstawowe funkcje przydatne podczas komponowania treści. Działa on w trybie pełnoekranowym, dzięki czemu ułatwia skupienie się na pracy i odcina od wyskakujących powiadomień i innych dystraktorów. Przygotowany za jego pomocą tekst można swobodnie edytować w dowolnym edytorze wedle potrzeb.
Jeżeli mamy swoje miejsca, w których będziemy udostępniać przygotowane treści, wiemy, jak je odpowiednio przygotować i szybko się nimi podzielić, to najwyższa pora, by zadbać również o ich stronę wizualną. Odbiorcy internetowych treści są wzrokowcami. Pobieżnie przeglądają tekst, a skupiają więcej uwagi na infografikach i zdjęciach. Warto więc poświęcić nieco czasu na graficzną oprawę przygotowywanych treści.
Canva
Z Canvy można korzystać z poziomu przeglądarki. Wystarczy założyć konto – co umożliwi zapisywanie przygotowanych projektów – i można zabierać się do pracy. Witryna daje użytkownikom dostęp do ponad miliona zdjęć, gotowych grafik oraz czcionek. Jeżeli zechcemy, możemy też wykorzystać własne zdjęcia i obrazy. Canva ma bardzo łatwy w obsłudze interfejs drag and drop (ang. przeciągnij i upuść), który sprawia, że projektowanie grafiki przypomina zabawę.
Dzięki Canvie bardzo szybko można przygotować dowolną infografikę, plakat itp. (udostępniane przez nią narzędzia da się wykorzystać też do projektowania stron internetowych). Po zakończeniu pracy nad projektem można go pobrać i wykorzystać w dowolny sposób, np. opublikować w mediach społecznościowych lub wydrukować.
Photoscape
Photoscape jest narzędziem do podstawowej obróbki fotografii. Poza standardowymi funkcjami, takimi jak: regulowanie jasności, dopasowywanie kolorów, balans bieli, kadrowanie, usuwanie czerwonych oczu, rysowanie czy dodawanie tekstu, daje możliwość przygotowania pokazu slajdów. Udostępnia również gotowe szablony do projektowania kolaży z wybranych zdjęć. Bardzo dobrze spełnia swoją funkcję i jest dostępny za darmo.
Przechowywanie i współdzielenie plików
Często, gdy chcemy podzielić się efektami naszej pracy, natrafiamy na różnego rodzaju przeszkody. Zazwyczaj dotyczą one ilości materiałów lub ich większych rozmiarów, albo zależy nam, by zainteresowani przed otrzymaniem dostępu do przygotowanych treści wykonali pożądaną akcję – zapisali się na newsletter itp. Trzeba je więc w jakiś sposób przechowywać i zapewnić ich dostępność. Rozwiązaniem wartym polecenia jest w tym przypadku Google Drive.
Google Drive oferuje zarejestrowanym użytkownikom 15 GB miejsca na dane za darmo. Jest prosty w użyciu i daje dwie możliwości dzielenia się treściami: poprzez udostępniony link (klikający nie musi logować się na swoje konto) lub zaproszenia wysyłane na adresy e-mailowe upoważnionych osób (po zalogowaniu się i odebraniu wiadomości mogą przekierować się do współdzielonego pliku). W obu przypadkach udostępniający ma możliwość określenia rodzaju interakcji z plikiem (edycja, komentowanie, wyświetlanie). Dodatkową zaletą tego rozwiązania jest też to, że dostęp do danych mamy po zalogowaniu się z każdego urządzenia.
Słyszałem, że niebawem ma zostać wprowadzona aktualizacja systemu Wodpress 5.0, w której zostanie wdrożony nowy interfejs służący publikacji treści. Ma być podobno znacznie prościej i bardziej intuicyjnie. Do tego stopnia, że nawet początkujący użytkownik będzie w stanie tworzyć atrakcyjne treści. Czy wiadomo może coś Wam na ten temat? Pozdrawiam
WowHouse.pl Polecam;)
PR to przede wszystkim treści. Gdzie je publikować OPRÓCZ własnej witryny?
Oprócz prowadzenia firmowego bloga, można umieszczać notatki na Facebooku (np. jako forma skrócona wpisu na blogu), na Medium (największa platforma do publikacji na świecie), można rozpocząć współpracę z innym blogiem, np. przygotowując wpisy gościnne. Inną opcją jest także pisanie treści do magazynów branżowych albo wysyłanie informacji prasowych. Należy jednak pamiętać, że treści powinny być unikalne, nie należy stosować metody kopiuj-wklej. 🙂