Polska jest zdecydowanym liderem outsourcingu biznesowego w Europie Środkowo-Wschodniej. W oczach inwestorów najatrakcyjniejszymi miastami w Polsce na usługi outsourcingowe są Warszawa, Kraków i Wrocław. Jeszcze 10 lat temu outsourcing kojarzony był przede wszystkim z krajami położonymi w Azji Południowo-Wschodniej, na czele z: Indiami, Filipinami i Chinami. Obecnie azjatyckim państwom po piętach depcze Polska, która dla wielu zagranicznych inwestorów stała się atrakcyjnym miejscem na biznes.
Z pewnością mamy się, czym pochwalić, bo to pokazuje, że na arenie europejskiej jesteśmy jednym z liderów w outsourcingu, z którym doskonale radzimy sobie nawet w dobie kryzysu.
– Wynika to przede wszystkim z posiadania wysokiej klasy ekspertów biegle posługujących się językami obcymi i szybko reagującymi na wszelkie zmiany, które mogłyby wpłynąć niekorzystnie na biznes klienta – zauważa Daniel Arak, współwłaściciel firmy Imagination, oferującej usługi outsourcingowe
Napływ inwestorów zagranicznych to wynik kryzysu finansowego, który zmusił wielkie, międzynarodowe koncerny do szukania oszczędności. Lekarstwem na poprawienie kondycji finansowej okazał się outsourcing procesów biznesowych w Polsce przy zachowaniu wysokiego poziomu świadczeń i bezpieczeństwa.
– Spółki outsourcingowe przejmujące od innych firm np. księgowość, logistykę mogą rozwinąć daną działalność na większą skalę oraz są w stanie nadążyć za nowościami technologicznymi, gdyż nie muszą skupiać się na pobocznych aktywnościach. To pozwala klientowi zająć się strategicznymi i kluczowymi działaniami dla jego biznesu – wyjaśnia Daniel Arak.
Rosnące zainteresowanie usługami outsourcingowymi w Polsce doskonale obrazuje raport „2013 Top 100 Outsourcing Destinations Rankings”. Według niego najlepszymi lokalizacjami w naszym kraju na inwestycje z sektora innowacyjnych usług biznesowych są: Warszawa, Kraków i Wrocław.
Ich zadaniem jest przede wszystkim dostarczenie usług z zakresu: finansowo-księgowego, IT oraz badań i rozwoju. W Warszawie niesłabnącą popularnością cieszą się centra typu: Business Process Outsourcing (BPO) oraz Information Technology Outsourcing (ITO).
W ostatnich latach, w Polsce zwiększyła się dwukrotnie liczba osób zatrudnionych w centrach usług biznesowych – z 50 tys. w 2008 roku do ponad 100 tys. w roku 2012.