Trendy i newsy

Z zawodu jestem prezeską, czyli o przedsiębiorczych kobietach słów kilka

fot. materiały prasowe Sieci Przedsiębiorczych Kobiet
631wyświetleń

fot. materiały prasowe Sieci Przedsiębiorczych Kobiet
fot. materiały prasowe Sieci Przedsiębiorczych Kobiet

Jakie są przedsiębiorcze Polki? Co je motywuje do rozwoju? Czy mają wsparcie w swoim najbliższym otoczeniu? Czy założenie własnej firmy komplikuje im życie domowe? Odpowiedzi na te i więcej pytań dostarczają wyniki diagnozy przedsiębiorczości kobiet – badania przeprowadzonego wśród członkiń Sieci Przedsiębiorczych Kobiet.

Na przestrzeni ostatnich kilku lat pozycja kobiet w świecie biznesu się umocniła. Polki coraz częściej i chętniej stają za sterami własnych działalności. W Polsce już co trzecia firma jest prowadzona przez kobietę (33,4%), co plasuje nas w czołówce Europy, dla której średnia to 31%*. Nadal jest to jednak tylko jedna trzecia firm. Nasuwa się pytanie, dlaczego tak mało?
Jako Fundacja Przedsiębiorczości Kobiet uznałyśmy, że jest to temat niezwykle ciekawy i zarazem ważny, dlatego postanowiłyśmy zapytać członkinie Sieci Przedsiębiorczych Kobiet o ich doświadczenia związane z prowadzeniem własnej firmy. Tak powstał raport przygotowany dla nas przez DELab UW na temat przedsiębiorczości kobiet w Polsce pt. Zawód: Prezeska.

Doświadczenie zawodowe kluczowym czynnikiem

motywacja660
Z przeprowadzonej diagnozy przedsiębiorczości kobiet wynika kilka bardzo ciekawych wniosków, które mówią nam wiele o motywacjach kobiet biznesu. Okazuje się, że większość kobiet zakładających własną działalność posiada już doświadczenie zawodowe. 67% przebadanych Polek przyznało, że bezpośrednio przed tą decyzją były zatrudnione w innej firmie lub instytucji. To wbrew powielanej często opinii, że kobiety najczęściej zakładają własną firmę po urlopie macierzyńskim – m.in. z powodu trudności powrotu na rynek pracy. Tylko co ósma badana zdecydowała się na taki krok po urlopie macierzyńskim.
sytuacja_zawodowa660
Co ciekawe, najważniejszym impulsem do rozpoczęcia własnej działalności była towarzysząca od dłuższego czasu pracy myśl o założeniu „czegoś swojego” (42%). Dla 37% respondentek bodźcem do działania był fakt, że w dotychczasowym miejscu pracy osiągnęły już wszystko, co mogły i chciały.

Zawsze z kalendarzem w ręce

Niewątpliwie największym walorem prowadzenia własnego biznesu, poza samorozwojem, jest możliwość elastycznych godzin pracy. Chociaż kobiety biznesu świetnie radzą sobie z organizacją czasu, wszyscy wiemy, jak wygląda rzeczywistość każdego przedsiębiorcy – czasu najczęściej nigdy nie jest wystarczająco dużo. Zwłaszcza jeśli firma dopiero raczkuje, a zespół jest niewielki bądź nie ma go jeszcze wcale. Wtedy kluczowe znaczenie ma pomoc najbliższych – mniej obowiązków domowych, to często więcej czasu na firmę.
Deklaracje badanych są jednak dość optymistyczne w tym zakresie – członkinie Sieci mogą liczyć na pomoc najbliższych. Najczęściej wsparciem w pełnieniu domowych obowiązków są dla nich inni domownicy. 43% respondentek przyznało, że pracą w domu dzieli się z mężem/partnerem. 28% deklaruje, że zatrudnia pomoc domową albo nianię, która codziennie lub kilka razy w tygodniu wyręcza je w obowiązkach domowych i przy dzieciach. Co czwarta przepytana zdeklarowała, że sama wykonuje większość obowiązków.

Codzienne wyzwania

wyzwania660
Pomimo elastycznych godzin pracy, umiejętnej organizacji i wielu starań, największym naszym wyzwaniem jest jednak konieczność pogodzenia wielu obowiązków. Aż połowa respondentek przyznała, że zaangażowanie na wielu płaszczyznach sprawia im dużą trudność. Do tego 37% zaznacza, że wyzwaniem jest dla nich znalezienie czasu na własne przyjemności. Co czwarta respondentka codziennie zmaga się ze zmęczeniem i znalezieniem czasu dla swoich bliskich. 20% przepytanych przedsiębiorczych kobiet narzeka na brak czasu, by rozwijać swoje zainteresowania.
Wbrew przyjętym stereotypom i schematom przedsiębiorcze kobiety nie są samotne w dążeniu do samorealizacji i spełnienia. Aż 80% respondentek przyznało, że w momencie zakładania firmy mogły liczyć na wsparcie rodziny (60% zdeklarowało, że największym wsparciem był mąż/partner). Co szósta badana stwierdziła, że ważnym oparciem dla niej był wspólnik lub wspólniczka.
Polki chcą godzić samorealizację zawodową z obowiązkami domowymi, chcą zmieniać otaczającą je rzeczywistość. I udaje im się to. Dla nas, jako Fundacji, to bardzo ważne, ponieważ jest dowodem, że tworzenie platform wymiany doświadczeń i programów akceleracyjnych ma sens. Wspieranie przedsiębiorczości kobiet to krok w stronę przyszłości.
Cały raport z diagnozy przedsiębiorczości kobiet Zawód: Prezeska dostępny jest w wersji elektronicznej na stronie WWW Sieci Przedsiębiorczych Kobiet – zachęcam do lektury.
 
* Dane z analiz Fundacji Teraz Polska, Dostęp online: http://www.terazpolska.pl/pl/a/Przedsiebiorczosc-tez-jest-kobieta.

Dodaj komentarz