Mała firma w sieci

21 kwietnia 2015 – Googlowska rewolucja w wyszukiwaniu mobilnym

pomarańczowy ekran iphona na tle tłumuosób
854wyświetleń

pomarańczowy ekran iphona na tle tłumuosób

Smartfony stają się nieodłączną częścią naszego życia. Google bardzo zależy na tym, aby ułatwić użytkownikom mobilnym korzystanie z internetu. Od 21 kwietnia wprowadza nowy algorytm wyszukiwania na urządzeniach mobilnych. Te strony, które nie mają wersji mobilnej lub nie są responsywne, znikną z pierwszych wyników wyszukiwania Google na smartfonach.

Nadszedł dzień, który długo był ogłaszany przez media oraz webmasterów – Google przestanie wyświetlać w wynikach wyszukiwania dla urządzeń mobilnych (takich jak smartfony, tablety, iPady) strony firm, które nie są mobilne lub responsywne.
Dowiedź się, co to oznacza dla małej firmy jak Twoja. Jeśli reklamujesz się w Firmy.net, mamy dla Ciebie dobrą wiadomość: Twoja prezentacja jest dostosowana do wymagań Google i m-klientów, zatem nie znikniesz z listy wyników dla wyszukiwania mobilnego.

Co oznacza googlowska rewolucja mobilna?

Jeśli Twoją witrynę niewygodnie przegląda się na mniejszych ekranach niż komputer, wówczas osoby korzystające mobilnie z wyszukiwarki Google nie trafią szybko na Twoją stronę www. Zatem chcąc reklamować swój biznes w obecnych czasach, musisz oprzeć swój marketing na mobilności.

Co oznacza responsywność i bycie mobile friendly?

Na rynku dostępna jest ogromna różnorodność w ofercie urządzeń, z których możemy korzystać z internetu. Do głównych wyróżników produktów należy szerokość ekranu, których rozpiętość waha się od kilkudziesięciu cali dla smartTV, poprzez komputery i laptopy, aż po małe, kilku calowe ekrany smartfonów. Łącząc się z internetem za pomocą dowolnego urządzenia, oczekujemy, że bez większego problemu będziemy mogli przeglądać zamieszczaną tam treść.
Problem, z którym zaczęli borykać się twórcy stron internetowych polegał na tym, jak zaprezentować użytkownikowi tą samą treść na niezliczonej ilości różnych gadżetów, których rozdzielczości ekranów wahają się od kilkuset do kilku tysięcy pikseli. Kluczowe stało się również dostosowanie stron do urządzeń mobilnych, po ekranach których nawigujemy palcem a nie tradycyjną i precyzyjną myszką. Ta różnorodność wymaga zastosowania innych interfejsów i sposobów nawigacji na komputerze i smartfonie.
Ekrany urządzeń mobilnych: komputer, laptop, smartfon
Istnieją dwie możliwości do wyboru: stworzenie strony responsywnej (RWD) lub oddzielnej wersji mobilnej strony na innym adresie. Oba rozwiązania są skuteczne i respektowane przez Google.

  • RWD (Responsive web design) polega na stworzeniu lub przerobieniu strony tak, aby bez zmiany adresu dostosowywała się ona do wielkości ekranu, na którym ją wyświetlamy.
  • Wersja mobilna strony polega na przekierowaniu użytkownika mobilnego na przygotowany specjalnie pod urządzenia mobilne serwis. Zazwyczaj jest to subdomena “m” (strona.pl -> m.strona.pl).

 

>> Więcej informacji o projektowaniu stron pod urządzenia mobilne oraz plusach i minusach dwóch rozwiązań (RWD lub wersja mobilne) dowiesz się z artykułu:

 

Smartfony to ważny punkt dostępu do wyszukiwarki

Właścicielami urządzeń mobilnych staje się coraz więcej osób – już ponad połowa Polaków korzysta ze smartfonów lub tabletów (z prognoz Interaktywnie.com w raporcie „Marketing mobilny 2014” wynika, że w 2015 roku procent ten wyniesie 58,8 proc.). Coraz chętniej oraz świadomiej korzystają oni również z udogodnień związanych z połączeniem internetowym. Online są już nie tylko w domu czy w biurze, ale w każdym miejscu, gdzie się znajdują. Smartfony nie tylko umożliwiają użytkownikom kontakt ze światem, gry i zabawy czy łatwiejsze poruszanie się po okolicy.
Smartfony odgrywają też duże znaczenie przy poszukiwaniu informacji w momencie, gdy jest ona najbardziej potrzebna. Dla lokalnych firm jest to ważna wiadomość. 90 proc. użytkowników smartfonów szuka informacji o lokalnych usługach lub produktach, a 90 proc. podejmuje później jakieś działanie z tym związane, np. robi tam zakupy lub kontaktuje się z firmą*. Oznacza to, że kanał mobilny powinien być wpisany w strategię pozyskiwania nowych klientów przez małe firmy.
*Badanie zostało przeprowadzone przez Google we współpracy z instytutem Ipsos MediaCT w I kwartale 2013 roku na próbie 1000 dorosłych Polaków (w wieku 18-64 lat), którzy potwierdzają, że korzystają z internetu za pomocą smartfona. Cały raport z badania do pobrania pod linkiem: http://services.google.com/fh/files/misc/omp-2013-pl-local.pdf

Czy każda firma ma się obawiać zmian?

Nowy algorytm nie wpłynie na wyniki wyszukiwania na komputerach stacjonarnych czy laptopach. Zatem te firmy, które obecnie nie notują ruchu z urządzeń mobilnych na swoich firmowych stronach lub jest on znikomy, 21 kwietnia raczej nie odczują większych wahań w statystykach odwiedzin. Nie powinno być to jednak wyznacznikiem podejmowania decyzji związanych z dostosowaniem stron do współczesnych wymagań. Należy się spodziewać ciągłego wzrostu, jeśli chodzi o liczbę internautów mobilnych – zatem wcześniej czy później na Twoją stronę mogliby zacząć trafiać m-klienci. Koniecznie jak najszybciej zadbaj o to, aby Twoja witryna była wygodna w przeglądaniu dla każdego odwiedzającego, aby nie tracić rynkowej szansy.
Problem dotknie głównie firmy, których serwisy internetowe obecnie odwiedzają m-klienci. Dotyczy to e-sklepów, gdzie zakupy za pomocą urządzeń mobilnych robi już 1/3 internautów. Także strony firm gastronomicznych, turystycznych, rozrywkowych oraz usług lokalnych notują liczne odwiedziny m-klientów. Niestety z raportu ActiveMobi „Gotowość małych i średnich firm na klienta mobilnego” wynika, że aż 93 proc. stron internetowych MMŚP nie jest przyjazna urządzeniom mobilnym. Jeśli dodamy, że według Google aż 61 proc. użytkowników mobilnych natychmiast opuści stronę, która nie jest dostosowana do wyświetlania na ich urządzeniu, to tak wysoki odsetek powinien być alarmujący.
Wiele rodzimych firm, choć dysponuje własną stroną www, nie ma wersji mobilnej. Często zdarza się też tak, że posiadane strony mobilne zawierają liczne błędy i w dalszym ciągu problem stwarza ich mobilne przeglądanie, czego Google również nie respektuje.

Jeśli nie jesteś pewien, czy Twoja firma jest responsywna lub mobilna, sprawdź to. Wykonaj test optymalizacji mobilnej na specjalnie przygotowanej przez Google stronie: https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/

 

Firmy.net w świecie mobilnym

Portal Firmy.net oraz prezentacje zostały dopasowane do wszystkich urządzeń, co oznacza, że przeglądanie serwisu z poziomu smartfona czy tabletu jest taka samo wygodne jak na komputerze. Dzięki temu masz zapewnione, że prezentacja Twojej firmy jest dopasowana do aktualnych standardów wymaganych od Google, jak i od użytkowników mobilnych.
Oto wynik testu dla jednej z prezentacji w portalu Firmy.net:
Google - test zgodności na urządzeniach mobilnych
 
Dzięki reklamie w Firmy.net nie musisz inwestować w responsywną witrynę, która dopasowuje się do wszystkich rozmiarów ekranów. Otrzymasz od nas mobilną prezentację na smartfony i tablety oraz reklamę w naszej aplikacji mobilnej. Pozwala to poszerzyć zasięg oferty i docierać do nowych klientów, którzy poszukują firm, produktów i usług nie tylko na ekranie swojego komputera w domu czy w biurze.
Nie reklamujesz się jeszcze w Firmy.net?
Kliknij poniższy baner, aby przejść do specjalnie przygotowanej strony, gdzie możesz sprawdzić, jak prezentacja w pakiecie Business wyświetla się na smartfonie, tablecie czy laptopie. Masz również możliwość skorzystać z okresu testowego, podczas którego sprawdzisz skuteczność naszej reklamy.

Przetestuj pakiet Business, który pozwoli Ci stworzyć mobilną stronę www!

 
Testuj pakiet Business - Firmy.net
 
 

21 komentarzy

  1. Już wcześniej zadbałem, aby moja strona była responsywna. Sam korzystam ze smartfona cały czas, więc stawiając się na miejscu moich klientów, wiem, że to istotne. Niestety racją jest, że bardzo mało małych firm dba o mobilnych klientów.

    1. Warto wyprzedzić konkurencję 🙂 Jest to szansa, którą nawet nie warto, a trzeba wykorzystać. Jaki jest sens zostawać w tyle…?

  2. Wydaje się oczywiste, niezależnie od decyzji Google (przecież to nie jest jedyna wyszukiwarka na rynku), że strona responsywna w dobie smartfonów jest po prostu koniecznością. Klient powinien mieć dostęp do treści które go interesują z każdego urządzenia, którego używa.

  3. Wg mnie różnica w posiadaniu wersji mobilnej będzie taka, jak zamknięcie okna w czasie jazdy w celu przyspieszenia/poprawy oporu powietrza bez “dodania gazu”. Podobnie było z https pamiętacie? Jak bardzo to poprawiło wyniki?;)
    Z kolei poprawa zawartości strony (optymalizacja treści/unikatowość/zorientowanie się na jedną frazę na podstronę itp) to jak tuning silnika i plus 100 koni. I to jest o niebo ważniejsze niż wersja mobilna;)

  4. W newsletterze od Was jest napisane, że znikną, ale tam w poście tego nie ma że znikną. Owszem będą zmiany ale tego jakie będą to nie wiecie a piszecie co innego:) Poczekamy zobaczymy a poradnik ok.
    Chłyt maketingowy:)

    1. Też sądzę, że nie znikną całkowicie. Ale wydaje mi się, że spadną niżej niż te mobilne. Sam bym taki algorytm wprowadził na miejscu Google. Jednak jako posiadacz smartfona nie chcę mieć innych wyników niż był szukał na kompie. Dlatego Google chce pewnie wymusić na firmach żeby responsywność była standardem.

  5. Zarąbiście! Moja strona od początku jest zrobiona też pod mobila. Nareszcie wyprzedze tą archaiczną konkurencje która kupe kasy płaci na pozycjonowanie a stron mobilowych nie ma:):):-)

  6. Przy 50+ % ruchu mobilnego i okresie mobile first to zdecydowanie ważny aspekt działania. Sam zamykam od razu strony, które na mobile się nie wyświetlają. Postęp.

Dodaj komentarz