Blogerzy. Grupa coraz częściej uwzględniana w kampaniach marketingowych nie tylko dużych firm, ale także tych z sektora małych i średnich, działających lokalnie. Nie ma się czemu dziwić. Blogi czyta regularnie prawie 70% internautów, a co czwarty uznaje je za wartościowe źródła wiedzy. Według wielu badań ta grupa może mieć ogromny wpływ na opinie tysięcy internautów, a co za tym idzie – także na preferencje zakupowe.
Zasady współpracy marketingowej z blogerami świetnie ukazane zostały na infografice opracowanej wspólnie przez Agencję GoldenSubmarine oraz szeriszeri . Materiał zawiera dane pokazujące potencjał komunikacyjny blogów, a także dane liczbowe przedstawiające konkretne kampanie.
Słowo komentarza od autorów
– Social influencerzy (blogerzy, vlogerzy, youtuberzy oraz wszyscy inni twórcy intenetowi) to grupa użytkowników, która już dość dawno zwróciła uwagę marketerów. Uwzględnianie z nimi długotrwałych relacji to stały element działań komunikacyjnych dla większości marek – komentuje Maciej Wernicki, szef działu PR produktowego w GoldenSubmarine. – Dobrze zaplanowane oraz przeprowadzone kampanie z udziałem blogerów mogą przynieść wymierne korzyści – właśnie na konkretne dane liczbowe chcieliśmy położyć nacisk.
Warto jednak pamiętać, że ostatnie miesiące to ogromny wzrost popularności innych twórców internetowych – vlogerów oraz youtuberów. Rok 2015 będzie jeszcze lepszy pod względem wydatków reklamowych w tym segmencie.
– Miniony rok był rokiem blogosfery, influencerów i twórców video w sieci. Świadczą o tym kampanie jakie były realizowane przez największe marki i wzrosty zasięgów najpopularniejszych autorów, którzy mogą śmiało konkurować z tytułami prasowymi, dzięki czemu stali się niezbędnym elementem mediaplanu. – komentuje Mateusz Krogulec, Dyrektor Zarządzający szeriszeri.
Czy po współpracę z blogerami mogą sięgnąć także firmy z sektora MŚP?
Oczywiście! Coraz więcej małych i średnich przedsiębiorstw przekonuje się do tej formy marketingu internetowego i często bez pośrednictwa agencji stara się nawiązać współpracę z blogerami.
Taką formą promocji naprawdę warto się zainteresować, ponieważ:
- Artykuły na blogach to kontent, który jest bardzo dobrze pozycjonowany w Google.
- Generuje kolejne wzmianki, pozwala na dotarcie do targetu, który interesuje konkretną firmę za pośrednictwem lidera opinii – blogera.
- Blogi to źródła subiektywnych opinii i poglądów, które są niezwykle cenne dla potencjalnych konsumentów.
Pamiętajmy, że taka kooperacja może (i powinna!) być owocna dla obu stron. Poszukując potencjalnych partnerów wśród blogerów starajmy się skupić na tym, by poprzez złożoną im propozycję, taką właśnie współpracę typu win-win wytworzyć.
Jak znaleźć partnera-blogera?
Najbardziej podstawowe powiązania:
- life-style – hotele, restauracje, bary, atrakcje rozrywkowe, atrakcje turystyczne;
- blog parentingowy – przedszkola, cukiernie, szkoły językowe, szkoły tańca, kluby organizujące zajęcia dla dzieci, parki zabaw dla dzieci, odzież dla dzieci, akcesoria dla dzieci, zabawki dla dzieci;
- blog fitness/zdrowie – sklepy ze zdrową żywnością, trenerzy i konsultanci dietetyczni, siłownie, kluby fitness, gabinety oferujące usługi dla zdrowia (krioterapia, masaż);
- blog kulinarny – producenci żywności, sklepy, lokalne browary, tradycyjni wytwórcy żywności;
- blog modowy – sklepy z odzieżą, projektanci, producenci akcesoriów, producenci materiałów;
- blog urodowy – drogerie, sklepy specjalistyczne fryzjerskie, zakłady fryzjerskie, salony kosmetyczne.
Ogranicza nas tylko nasza własna kreatywność.
A jeśli areną poszukiwań uczynimy lokalny rynek? Działająca lokalnie firma może poszukiwać współpracowników wśród blogerów pochodzących z ich miasta lub regionu, których publiczność z rekrutuje się w dużej mierze z tej samej okolicy.
Powodzenia!
Podzielcie się swoimi spostrzeżeniami!
Macie jakieś doświadczenia z takiej współpracy? Jako bloger? Jako firma? Napiszcie koniecznie!