Mała firma w sieci

Time is money, czyli sekrety e-commerce

Zegar i pieniądze
fot. istockphoto.com
474wyświetleń
Zegar i pieniądze
fot. istockphoto.com

Ponad 50% polskich internautów dokonuje zakupu w sieci. Wystarczą jednak tylko trzy sekundy oczekiwania, aby 57% użytkowników zrezygnowało z dokonania zakupów w Twoim sklepie. Aż 80% z nich nigdy nie odwiedzi już Twojej witryny i zdecyduje się na ofertę konkurencji. Jak temu zaradzić? Dostosowując funkcjonalność swojego sklepu do oczekiwań konsumentów i optymalizując proces zakupu oraz wyszukiwania produktów.

Wartość polskiego rynku e-commerce wyniosła w 2014 roku blisko 30 mld zł. Stale rosnąca liczba klientów decydujących się na tę formę zakupu sprawia, że coraz większa liczba firm z sektora MŚP decyduje się na możliwość sprzedaży swoich produktów w sieci. Przed podjęciem tego typu decyzji kluczowym aspektem jest szczegółowe określenie grupy docelowej i optymalizacja rozwiązań związanych z wyszukiwaniem i ekspozycją produktów.
Badania wskazują, że pierwsze 90 sekund jest potrzebne klientom na dokonanie wstępnej oceny produktu, która bezpośrednio wpływa na analizę atrakcyjności oferty i podjęcie początkowej decyzji zakupowej. W ponad 90% to zdjęcia i ich ekspozycja mają najważniejszy wpływ na ocenę produktu, czego konsekwencją jest podjęcie decyzji o zakupie lub rezygnacja. Umieszczenie więcej niż jednego zdjęcia, a także atrakcyjna kreacja znacząco zwiększają sprzedaż.

Karta produktu w sklepie internetowym
fot. Karta produktu dla Triumph Polska, realizacja: Artneo.pl

Warto jednak zwrócić szczególną uwagę na to, aby prezentowany w sieci produkt zgadzał się z oryginałem, ponieważ niezgodność towaru z prezentowaną ofertą stanowi jedną czwartą powodów zwrotu zakupionego asortymentu. Tego typu sytuacja wpływa na obniżenie wiarygodności sklepu, co bezpośrednio przekłada się na negatywne opinie, a w konsekwencji obniża poziom sprzedaży.
W erze dynamicznego rozwoju mediów społecznościowych to właśnie opinie i rekomendacje mają kluczowe znaczenie dla podejmowania decyzji zakupowych przez internautów. Z raportu Global Trust in Advertising and Brand Messages opracowanego przez agencję Nielsen Media Resarch wynika, że blisko 70% Europejczyków jest skłonnych dokonać zakupu w sklepie pod wpływem pozytywnych opinii innych osób, a ponad 80% dokona zakupu w sklepie polecanym przez najbliższych. Podobnie sytuacja wygląda w Polsce. Pozytywne opinie o jakości obsługi, bezpieczeństwie zakupów oraz terminowości realizowanych zleceń są podstawą do wyboru miejsca zakupu.
Bardzo ważnym aspektem jest również odpowiednia konfiguracja wyszukiwarki produktów. Badania firmy FACT-Finder wskazują, że nawet do 40% zapytań wyszukiwania jest wpisywana inaczej, niż wskazuje na to lista produktów. Oznacza to, że brak uwzględnienia błędnego nazewnictwa w wynikach wyszukiwania wpływa na odrzucenie ponad jednej trzeciej zapytań klientów. Niełatwo przeanalizować wszystkie możliwe błędy, ale niezwykle istotne jest, aby uwzględnić jak największą ich ilość, a także wprowadzić do wyników wyszukiwania synonimy słów kluczowych. Internetowa wyszukiwarka jest ważna dla kupujących, ponieważ (według badań Nielsen Group) brak znalezienia produktu w pierwszym wyniku wyszukiwania jest większości wypadków jednoznaczny z rezygnacją z zakupu.
Wyszukiwarka produktów w sklepie internetowym
fot. Wyszukiwarka produktów dla Beneparts Polska, realizacja: Artneo.pl

Właściciele sklepów muszą również zwrócić szczególną uwagę na internautów mobilnych. Z danych raportu MEC Mobile Report 2014 wynika, że prawie dwie trzecie polskich internautów ma smartfon, a blisko jedna trzecia tablet. Rozwój rynku m-commerce w Polsce w dużym stopniu będzie uzależniony od zrozumienia tego trendu przez sprzedawców, a także odpowiedniego dostosowania e-sklepów do urządzeń mobilnych. Warto jednak zaznaczyć, że odsetek zakupów wykonywanych przez urządzenia mobilne w krajach Europy Zachodniej jest wysoki, dla przykładu w Wielkiej Brytanii wynosi blisko 20%. Już teraz dane mGenerator.pl wskazują 100-procentowy wzrost sprzedaży w Polsce z użyciem smartfonów w 2014 roku. Analitycy sugerują, że na przestrzeni najbliższych lat poziom wzrostu utrzyma się i osiągnie 10% całości sprzedaży w sieci. Nie bez znaczenie jest również fakt, że obecnie blisko 40% internautów, podczas podejmowania decyzji zakupowej korzysta ze smartfonów, nawet jeżeli finalnie dokonuje zakupu z użyciem komputera. Dlatego już teraz wersja mobilna sklepu to nie nowy trend, a standard, do którego właściciele sklepu powinni się, jak najszybciej dostosować.
wersja mobilna sklepu internetowego
fot. Wersja mobilna sklepu dla KTM Polska, realizacja: Artneo.pl

Należy pamiętać, że budowa e-sklepu to dopiero początek procesu sprzedaży, a wprowadzenie swojej marki na rynek internetowy wymaga odpowiednich działań marketingowych, w tym m.in. SEM/SEO, AdWords czy kampanii w social mediach. Dlatego, decydując się na budowę i prowadzenie sklepu internetowego, warto skorzystać z usług doświadczonej agencji, dzięki czemu będziemy mieli większe prawdopodobieństwo, że nasz projekt okaże się sukcesem.

Dodaj komentarz