Aby symbol, logo lub znak towarowy były poprawnie stosowane, firmy korzystają ze specjalnie opracowanych ksiąg identyfikacji wizualnej, katalogów opisujących zasady konstrukcji, sposoby użycia logo i znaków towarowych. Dokumentacja zawiera wszelkie dozwolone wzory graficzne, zasady ich pozycjonowania, opisy technologii reprodukowania.
Księga logo, to kompletnie opracowana dokumentacja zawierająca wszelkie standardy normy stosowania logo firmy. Księga marki jest narzędziem utrzymania jakości prezentacji logo na wszelkich materiałach informacyjnych, promocyjnych i marketingowych. Księgi i katalogi są podstawą pracy agencji reklamowych i agencji public relations.
Dokumentacja może przyjmować różne formy. Kilka lat temu popularne były drukowane księgi znaku i identyfikacji. Miały one dwie poważne wady:
- wysokie koszty produkcji,
- problemy z aktualizacją.
Dokumentacja na płytach CD była zdecydowanie tańsza w produkcji, ale nie pozwalała na łatwe modyfikacje i uzupełnienia. Obecnie polecamy dokumentacje realizowane jako strony internetowe. Jest to rozwiązanie droższe od produkcji płyt CD, ale zdecydowanie najlepsze, jeżeli chodzi o aktualizację wzorców, dostępność i łatwość zarządzania.
W najbardziej zaawansowanych opracowaniach znajdują się opisy i procedury realizacji zamówień wraz z pełną dokumentacją. Firmy posiadające zapisaną w tej formie dokumentację, nie mają kłopotów z utrzymaniem jakości reprodukcji logo, właściwym jego pozycjonowaniem na materiałach informacyjnych i marketingowych. Wpływa to na skrócenie czasu prac przygotowawczych i projektowych, dzięki czemu personel marketingowy może poświęcać czas na inne działania.
Księga logo (logobook, folder symbolu, katalog marki) opisuje kompletne zasady stosowania symboliki werbalnej (nazwa firmowa, slogan firmowy, hasło reklamowe) i symboliki wizualnej (logo firmy, znak firmowy, logotyp lub logoznak). W działach dotyczącej symboliki wizualnej opisana jest budowa logo i wszelkich jego odmian oraz zasady umieszczania na płaszczyźnie, opis i wzorce typografii firmowej, kolorów firmowych, kolorystyka uzupełniająca i przykłady niedozwolonego stosowania.