Mała firma w sieci

Analiza konkurencji – rozwiń swój biznes w internecie

Praca przy komputerze
fot. unsplash.com
513wyświetleń
Praca przy komputerze
fot. unsplash.com

Na przestrzeni ostatnich lat obserwujemy dynamiczny rozwój rynku e-commerce. Ogromny wpływ na zaistniałą sytuację mają zarówno postęp technologiczny, jak i wzrost zaufania internautów do przeprowadzania transakcji online. Jak donosi Komunikat z Badań CBOS „Internauci 2015”, z internetu regularnie korzysta bowiem niemal dwie trzecie dorosłych (64%) i coraz więcej Polaków wykorzystuje go do wymiany dóbr i usług*. Rosnąca popularność e-handlu to wzrost liczby nowych sklepów internetowych, a co za tym idzie spotęgowanie konkurencyjności na rynku.

 
Prowadząc własny biznes w internecie, niezwykle ważne jest monitorowanie działań, jakie podejmuje Twoja najbliższa konkurencja. Dzięki temu będziesz w stanie skorygować własną ofertę, sprawiając, że stanie się ona bardziej atrakcyjna dla użytkowników i to właśnie ją wybiorą.
 

Poznaj swoich konkurentów

By rozpocząć analizę konkurencji, oczywiście najpierw trzeba poznać innych graczy na rynku. Pamiętaj, że w wyszukiwarce zagrożenie stanowią nie tylko te firmy, które oferują podobny do Twojego asortyment. Są to również sklepy zaspokajające te same potrzeby klientów, ale przy pomocy innych produktów czy usług. Konkurentami są także firmy spoza branży, ale pozycjonujące się na te same słowa kluczowe.
Najprostszym sposobem jest wyznaczenie kilku najważniejszych dla Twojego biznesu fraz i sprawdzenie, które strony pojawiają się w top 10 wyników wyszukiwania – to Twoi najwięksi konkurenci. Istnieją też narzędzia, które pomogą Ci w szybki sposób dotrzeć do danych dotyczących rywali czy parametrów ich witryn. Wówczas pozostanie Ci jedynie ich analiza.
Zweryfikuj, kto pojawia się na te same słowa w wynikach organicznych, a kto w płatnych reklamach tekstowych i produktowych. Może okazać się bowiem, że firma, która jest Twoim konkurentem w wynikach naturalnych, nie jest nim w reklamach AdWords.
Analiza 01

Co analizować?

Następnym krokiem, po zidentyfikowaniu konkurencji, jest analiza jej poczynań. Pozwoli Ci to zaplanować najbardziej korzystną strategię oraz weryfikować ją w zależności od zmian na rynku i potrzeb klientów. Obserwacja ta pozwala zdobyć informacje o słabych i mocnych stronach konkurencji, a zatem dopatrzyć się szans i zagrożeń dla Twojego biznesu. Uzyskane dane możesz wykorzystać w modyfikowaniu własnej oferty – bardziej atrakcyjnej i widocznej dla klientów.
Pierwsza rzecz, jaka przychodzi na myśl, to porównanie cen – ale nie kończ analizy wyłącznie na tym etapie. Mimo że w dalszym ciągu koszt zakupu jest podstawowym kryterium wyboru sklepu internetowego, klient musi do Ciebie najpierw trafić, aby zapoznać się z ofertą. Dlatego na początek przyjrzyj się metodom, źródłom i strategii pozyskiwania użytkowników, wykorzystywanym przez konkurentów.
Analiza 02Zorientuj się, w jaki sposób ściągają do siebie użytkowników, czy umieszczają w tekstach reklamowych informacje o rabatach, cenach, darmowej dostawie.
Jak wskazują badania Gemius, aż 67% internautów jako jeden z czynników motywujących do częstszych zakupów online, podaje niższe koszty dostawy**. Klienci cenią sobie nie tylko atrakcyjne ceny, ale również szybkość realizowanych zamówień czy estetyczne opakowania i drobne prezenty.
Możesz także osobiście przejść ścieżkę zakupową u konkurenta – sprawdzisz, w jaki sposób funkcjonuje sklep od strony technicznej. Dobrym pomysłem jest zapisanie się do newslettera rywala (to świetne źródło informacji na temat działań promocyjnych), śledzenie sposobu komunikacji za pośrednictwem portali społecznościowych czy bloga. Poznasz wtedy słabe punkty konkurencji bądź pewne luki, które możesz uzupełnić na swojej stronie.
 

Poznaj konkretne dane i słowa

Analiza 03Możesz to zrobić, ustalając, dzięki jakim słowom rywal znajduje się na pierwszej stronie wyników, a Ty nie. Listę cennych fraz zbudujesz również, docierając do informacji, czego rzeczywiście wyszukuje internauta. Analiza ta powinna objąć zarówno naturalne, jak i płatne wyniki wyszukiwania – otrzymane wówczas hasła będą stanowić dla Ciebie dobrą bazę do wykorzystania w treściach oraz opisach produktów.
Wyznaczenie słów kluczowych oraz obserwację fraz konkurencji pod tym kątem możesz zlecić wybranej agencji SEO bądź wykonać ją samodzielnie w oparciu o dostępne na rynku narzędzia.
 

Podsumowanie

Analiza konkurencji to jedno z podstawowych działań niezbędnych w efektywnym marketingu i zarządzaniu strategicznym. Pozwala ona przede wszystkim na pozyskanie informacji o słabych i mocnych stronach konkurentów, z którymi walczysz o pozycję lidera na rynku, oraz na identyfikację celów konkurencyjnych firm, a nawet ich planów rozwoju. Takie dane, o ile są analizowane systematycznie, umożliwią Ci bieżące dostosowanie działań do zmiennych warunków, a także identyfikowanie szans i zagrożeń, stojących przed Twoim biznesem.
 
* Badanie „Internauci 2015”, CBOS.
** Badanie „E-commerce w Polsce 2015”, Gemius dla E-commerce Polska.

Dodaj komentarz