Zapewne nie raz przekonałeś się, jak problemowe może być pozyskanie profesjonalnych referencji biznesowych. Mimo wszystko, jest to warte Twojego wysiłku. Referencje mają ogromną siłę, która działa na potencjalnych klientów, pomagając Ci zdobyć ich zaufanie i uznanie. Pora przełamać swoje opory i śmiało wychodzić z inicjatywą. Podpowiemy, jak szybko i skutecznie nakłaniać do wystawiania referencji. Zyskuje na tym Twój wizerunek oraz internauci, którzy czytając pochlebne słowa na Twój temat, poznają Cię z punktu widzenia Twoich najbliższych partnerów biznesowych.
Jedno z wymagań, które stawiane jest firmom przez internautów, dotyczy udostępniania materiałów, które potwierdzają ich profesjonalizm i wiarygodność. Takimi dokumentami są m.in. referencje biznesowe.
A czy Ty spełniasz już kryteria firmy przyjaznej internautom? Nie trać szansy i stwórz swój pozytywny wizerunek właśnie za pomocą referencji od innych firm. Polecającymi mogą być Twoi klienci, kontrahenci, dostawcy czy partnerzy w projektach, w których uczestniczysz. Źródeł jest bardzo wiele. Warto, abyś poznał sposoby na szybkie i efektywne pozyskiwanie od nich rekomendacji.
6 zasad, które pomogą Ci skutecznie pozyskać referencje
1. Zawsze wychodź z prośbą o referencje. Nie czekaj, aż firma partnerska sama zaproponuje Ci wystawienie rekomendacji. Jeśli jesteś pewien wysokiej jakości swoich usług, niech klient czy kontrahent wyrazi swoje zadowolenie w formie pisemnych referencji. Wystarczy poprosić. Większość osób proszonych o wystawienie referencji, po prostu to robi.
2. Wystawiaj referencje innym firmom z własnej inicjatywy. Możesz liczyć na wzajemność, jeżeli współpraca była zadowalająca dla obu stron. Dodatkowo, jest to dobra i darmowa reklama Twojej firmy wśród klientów i kontrahentów partnera biznesowego. Istnieje duża szansa na to, że wzajemne polecenia zacieśnią wasze relacje biznesowe, dzięki czemu współpraca będzie układać się jeszcze lepiej.
3. Zmotywuj do wystawienia Ci referencji. Aby zwiększyć szanse na pozyskanie referencji, musisz odpowiednio do tego zachęcić i postarać się ułatwić zadanie. Podaruj coś osobie, którą prosisz o rekomendacje (np. rabat na kolejną usługę), nawiąż z nią bardziej osobisty kontakt, rozmawiaj na temat jego bieżących problemów nawet po zakończonej już współpracy, a będzie się czuła bardziej do tego zobowiązana.
4. Konkretyzuj, jakie szczegóły mają znaleźć się na rekomendacji. Aby Twój partner nie musiał się zastanawiać, co ma zamieścić w referencji, dostarcz mu jak najwięcej informacji odnośnie szczegółów dotyczących waszej współpracy. Dzięki temu łatwiej i sprawniej pójdzie mu napisanie słów pochwały. Im więcej szczegółów znajdzie się na referencji, tym większe zaufanie potencjalnych klientów możesz zdobyć.
5. Wyręczaj innych w pisaniu. Możesz poprosić firmę partnerską o napisanie kilku zdań, podczas gdy Ty zobowiążesz się do złożenia całego tekstu referencji. Możesz również sam przygotować treść, na której Ci zależy i przesłać gotowy dokument do podpisania.
6. Dbaj o relacje długofalowo. Traktuj każdego klienta jak wieloletnią inwestycję. Im więcej poświęcisz czasu na utrzymywanie dobrych relacji z partnerami biznesowymi, tym lepsze referencje będą Ci wystawiać.
Ułatwienia, które masz do dyspozycji od Firmy.net
Aby osiągnąć kolejny poziom w programie Firma Przyjazna Internautom, musisz otrzymać minimum 3 referencje od swoich partnerów biznesowych. Dość istotną zmianą w dotychczasowych zasadach wymiany rekomendacji jest to, że firma, którą prosisz o wystawienie Ci rekomendacji, nie musi być klientem Firmy.net. Dzięki temu masz szansę pochwalić się na portalu pochlebną opinią od każdego partnera biznesowego. Aby zdobyć referencje, możesz posłużyć się specjalnie przygotowanymi narzędziami, które ułatwią Ci spełnienie tego wymagania.
Zaloguj się i spełnij warunek dotyczący referencji
Oto, czym możesz się posłużyć:
1. Poproś firmę o wystawienie referencji przy pomocy generatora.
Aby łatwo i szybko pozyskać rekomendacje od swoich partnerów biznesowych, wystarczy, że polecisz im generator. Ty uzupełniasz szczegóły współpracy, takie jak dane kontaktowe obu stron oraz czas i zakres współpracy. Następnie tworzysz unikalny link prowadzący do formularza, który wysyłasz partnerowi biznesowemu, np. e-mailem. Jemu pozostaje jedynie wybór cech, za które chciałby Cię wyróżnić. Referencja generowana jest automatycznie.
Pozyskaj referencje
2. Wykorzystaj stopkę w swoich e-mailach.
Prowadzisz korespondencję mailową ze swoimi partnerami biznesowymi? Wykorzystaj stopkę maila do zamieszczenia prośby o wystawienie referencji.
Jak to zrobić? Skopiuj jedną z zaproponowanych przez nas treści z unikalnym linkiem, który prowadzi do Twojej prezentacji i dodaj ją do stopki w wysyłanych mailach, np. z potwierdzeniem zamówienia, wystawioną fakturą, podziękowaniem za współpracę.
Wykorzystaj stopkę maila
3. Zaimportuj referencje, które posiadasz w formie papierowej.
Posiadasz referencje w formie papierowej lub w wersji elektronicznej, a chciałbyś wykorzystać je do promocji swojej firmy w internecie? Nic nie stoi na przeszkodzie. Masz możliwość zaimportowania pliku z dokumentem referencji (PDF lub JPG) i umieszczenia ich na swojej prezentacji w portalu Firmy.net. Każda zaimportowana referencje przybliża Cię do zdobycia gwiazdki w FPI. Pamiętaj, że takie referencje również muszą być uwiarygodnione odręcznym podpisem osoby wystawiającej wraz z pieczątką firmową lub kodem autentyczności.
Zaimportuj referencje
Przeczytaj, jak spełnić inne warunki w programie Firma Przyjazna Internautom:
Zadanie nr 1, czyli kompletna i rzeczowa oferta
Bądź przyjazny internautom! Zadanie nr 2, czyli unikalna treść