Trendy i newsy

Firmy z sektora MŚP znają się na partnerstwie w biznesie

European CSR - Awards scheme
fot. mat. prasowe
400wyświetleń

Firmy z sektora MŚP znają się na partnerstwie w biznesieKilkadziesiąt polskich firm zgłosiło swoje działania w ramach realizowanych partnerstw z organizacjami pozarządowymi, samorządami i instytucjami do konkursu European CSR Award Scheme. Pod względem liczby zgłoszeń w sektorze MŚP Polska uplasowała się w czołówce państw biorących udział w inicjatywne.

 
Konkurs European CSR Award Scheme ma na celu nagrodzenie partnerstw ustanowionych pomiędzy przedsiębiorstwem i co najmniej jednym pozabiznesowym interesariuszem. Konkurs European CSR Award Scheme został zrealizowany w Polsce po raz pierwszy. Polską edycję konkursu koordynuje Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

Polskie firmy coraz bardziej odpowiedzialne

Nasz kraj znalazł się w czołówce pod kątem liczby zgłoszeń do inicjatywy, zgłoszono 52 partnerstwa, 39 ze strony dużych firm, 13 z małych i średnich przedsiębiorstw. Prawie 65% zgłoszonych projektów posiadało trzech lub więcej partnerów. Najwięcej, 43% było zawiązane z partnerem społecznym, a aż 40% zgłoszeń było projektami edukacyjnymi, natomiast 17% partnerstw dotyczyło ochrony środowiska.
CSR_Award_1_WYKRES_ Ilosc_zgloszen_lacznie
 
„Duża liczba partnerstw zgłoszonych do konkursu przez polskie firmy to bardzo pozytywny sygnał. Jako Forum Odpowiedzialnego Biznesu obserwujemy coraz większe zainteresowanie przedsiębiorstw współpracą z pozabiznesowymi partnerami. Taka kooperacja sprzyja tworzeniu innowacyjnych rozwiązań adresujących problemy zrównoważonego rozwoju, różnorodności w miejscu pracy czy kwestii środowiskowych. Współpraca wpływa także na budowę przewagi konkurencyjnej biznesu” – podkreśla Mirella Panek-Owsiańska, Prezeska Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
Konkurs European CSR Award Scheme for Partnerships, Innovation and Impact (Europejskie Nagrody CSR na Rzecz Partnerstw, Innowacji i Wpływu) powstał, aby nagradzać partnerstwa pomiędzy przedsiębiorstwem i co najmniej jednym pozabiznesowym interesariuszem. Konkurs finansowany jest przez Komisję Europejską, a jego koordynacją na poziomie europejskim zajmują się organizacje CSR Europe i Business in the Community, kierując konsorcjum złożonym z 29 krajowych organizacji. W Polsce koordynuje go Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Patronat Honorowy nad konkursem objął Minister Pracy i Polityki Społecznej.

Dobre przykłady z sektora MŚP

Każda krajowa edycja konkursu wyłaniała jednego zwycięzcę w kategorii małych i średnich przedsiębiorstw oraz dużych przedsiębiorstw.
W pierwszej polskiej edycji konkursu European CSR Award Scheme w kategorii małe i średnie przedsiębiorstwo zwyciężyła firma Horus Innowacyjne Materiały Przemysłowe Sp. z o.o. z Bydgoszczy. Nagroda została przyznana za projekt „Bądź widoczny – bądź bezpieczny” realizowany w partnerstwie z Urzędem Miasta Bydgoszczy oraz innymi partnerami społecznymi. Celem projektu była poprawa bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego, pod kątem używania materiałów odblaskowych przez użytkowników dróg. Twórcom udało się zaangażować różne grupy: przedszkolaków i uczniów, osoby z niepełnosprawnością, rowerzystów. Przekazywanie materiałów odblaskowych, które dystrybuuje firma, były okazją do poruszania istotnych kwestii w temacie widoczności uczestników ruchu na nieoświetlonych ulicach.
Społecznym zaangażowanie wykazały się również inne firmy konkurujące ze zwycięzcą polskiej edycji konkursu European CSR Award Scheme. Agencja reklamowa “IQ Marketing” i agencja interaktywna “Atomclick”, w partnerstwie z Fundacją SYNAPSIS,  podjęły inicjatywę na rzecz promowania osób z zespołem Aspergera na rynku pracy, której efektem miał być film. Nagranie przygotował, zatrudniony na dwumiesięczny staż, podopieczny Fundacji SYNAPSIS. Materiał filmowy pt. „Spinacz”, do obejrzenia:

Akcyjny charakter siły partnerstwa był doświadczeniem uczestników Krakow Business Run. W Krakowie 16 września 2012 roku odbył się charytatywny bieg sztafetowy, zainicjowany w partnerstwie: Radisson Blu Hotel Kraków, Fundacji Poza Horyzonty, Zarządu Infrastruktury Sportowej w Krakowie, UBS Service Centre, Luxoft. Dochód z przedsięwzięcia został przeznaczony na rzecz Fundacji Jaśka Meli Poza Horyzonty, a szczególnie na sfinansowanie protezy podopiecznej fundacji.

Inspiracja

To tylko niektóre przykłady zaangażowania sektora MŚP w rozwój idei partnerstwa w biznesie. Wiele zagranicznych przykładów takiej formy współpracy firm zostało opisanych na łamach publikacji „Golden Book”. Zbiera i opisuje ona wszystkie zwycięskie projekty krajów, biorących udział w konkursie. Publikacja do pobrania TUTAJ.
Zwycięzcy krajowi w każdej kategorii zostali wybrani na podstawie oceny pozytywnego wpływu, jaki ich wielostronne projekty wywarły zarówno na społeczeństwo, jak i środowisko biznesowe. Szczególnie doceniane były innowacyjne i zrównoważone inicjatywy, które można w przyszłości skutecznie wykorzystywać i rozwijać.

1 Komentarz

  1. Nie ma co ukrywać, w obecnej sytuacji ekonomicznej Polski, to właśnie sektor MŚP niesie nadzieje na ożywienie w gospodarce. Dlatego też rozwój idei partnerstwa w biznesie w oparciu o zagraniczne przykłady współpracy firm jest najlepsza drogą do realizacji tego celu. Pozdrawiam 🙂

Dodaj komentarz