Trendy i newsy

MŚP: W nowe półrocze w ciut lepszych nastrojach

Raport Firmy.net Ogólna sytuacja firm w 2013 r
fot. Firmy.net
485wyświetleń
źródło: Fotolia.com
źródło: Fotolia.com

Zbliżają się nieco lepsze czasy dla sektora MŚP w drugiej połowie 2013 roku. Tak przewidują właściciele małych i średnich firm po dość ciężkim minionym półroczu – wynika z badań Instytutu Badań i Analiz oraz portalu Firmy.net.

 
 
W marcu 2013 r. w badaniu ankietowym przeprowadzonym przez Firmy.net grupa 2393 przedsiębiorców określiła obecną i przewidywaną sytuację swojej firmy. Na podstawie badania Instytut Badań i Analiz przygotował raport przedstawiający nastroje gospodarcze wśród MŚP w 2013 r.

W nowe półrocze w ciut lepszych nastrojach

W ostatnich 6 miesiącach zdecydowanie większy odsetek przedstawicieli firm MŚP ocenił swoją sytuację jako złą (35,9%) niż dobrą (20,43%). Jako stabilną swoją sytuację określiło 44,6 proc. przebadanych przedsiębiorców. W nadchodzącym półroczu sytuacja ogólna firm nieznacznie się poprawi, jednak zmiana ta będzie wynikała przede wszystkim z tego, że nieco zmaleje odsetek przedsiębiorstw przewidujących złą sytuację swojej firmy (33,0%) w stosunku do tych, którzy oczekują poprawy (21,5%). Najliczniejszą grupę nadal stanowić będą przedsiębiorstwa, których sytuacja na rynku nie zmieni się (45,5%).

Ogólna sytuacja MŚP na rynku w 2013 r.
źródło: Raport z badania nastrojów gospodarczych wśród MŚP w 2013 r.

W których branżach najgorzej, a w których najlepiej?

Swoją sytuację w pierwszej połowie 2013 roku najgorzej oceniały firmy z branż: sport i turystyka (47,1 proc.), poligrafia i wydawnictwa (44,7 proc.), gastronomia (44,2 proc.), odzież i obuwie (42,5 proc.), motoryzacja (42,1 proc.). Z kolei najlepiej kondycję swojej firmy widzieli przedstawiciele branż: hobby i rozrywka (30,3 proc.), handel (28,4 proc.), odzież i obuwie (26 proc.), biuro (25,7 proc.), komputery i internet (25,5 proc.).
Jak wynika z badań, w okresie nadchodzących 6 miesięcy najbardziej poprawi się sytuacja przedsiębiorstw z branży usług biznesowych (usługi B2B jak doradztwo i konsulting, reklama i marketing, konferencje i targi). Jej przedstawiciele liczniej przewidują poprawę sytuacji swojej firmy (36,6 proc.) niż jej pogorszenie (21,8 proc.). Poprawy sytuacji ogólnej przedsiębiorstw w tym półroczu oczekiwać należy również w branżach: hobby i rozrywka oraz komputery i internet. Firmy z tych branż częściej przewidują poprawę sytuacji (hobby i rozrywka – 33,3 proc., komputery i internet – 29,2 proc.) niż pogorszenie (hobby i rozrywka – 30,3 proc., komputery i internet – 27,4 proc.).
Negatywne zmiany w nadchodzących 6 miesiącach nastąpią w największym stopniu w branżach: transport i spedycja, odzież i obuwie oraz poligrafia i wydawnictwa. Badania ujawniły, że w tych dziedzinach znacznie częstsze są prognozy pogorszenia się sytuacji (transport i spedycja – 40 proc., odzież i obuwie – 43,8 proc., poligrafia i wydawnictwa – 50 proc.) niż jej poprawy (transport i spedycja – 16 proc., odzież i obuwie – 16,4 proc., poligrafia i wydawnictwa – 10,5 proc.).

Przewidywana ogólna sytuacja firm według branż w II połowie 2013 r.
źródło: Raport z badania nastrojów gospodarczych wśród MŚP w 2013 r.

Poziom sprzedaży i cen – w dół

Na kiepskie nastroje przedsiębiorców bez wątpienia miała i nadal ma wpływ malejąca sprzedaż. Obniżenie sprzedaży na rynku krajowym w minionym półroczu zadeklarowało aż 43,5 proc. przebadanych firm. Wzrost zadeklarowało w tym czasie jedynie 17 proc. firm. Wartości te w nadchodzącym półroczu ulegną nieznacznej poprawie. Spadek sprzedaży dotknie 38,1 proc. firm, a wzrost przewiduje 25,9 proc. przedsiębiorców.
Nieco lepiej sytuacja wygląda wśród eksporterów produktów i usług, którzy stanowili 21,5 proc. uczestników badania. W minionym półroczu jedynie 6,3 proc. pośród nich zanotowało spadek sprzedaży na rynkach zagranicznych, a tylko 5,6 proc. prognozuje spadki także w obecnym półroczu. Wzrost sprzedaży w pierwszej połowie 2013 roku zadeklarowało 4 proc. ankietowanych firm, a w drugiej połowie tego roku wartość ta ma wzrosnąć do poziomu 5,6 proc.
Spadkowi sprzedaży często towarzyszył także spadek cen produktów i usług. Swoje ceny w minionym półroczu musiało obniżyć 26,7 proc. uczestników badania. Na podwyżkę cen zdecydowało się z kolei 18 proc. przedsiębiorstw. Obecne półrocze nadal będzie mijało pod znakiem obniżek – twierdzi tak 23,9 proc. ankietowanych firm. Podwyżkę cen deklaruje 21,9 proc. badanych.

Sytuacja finansowa i zatrudnienie – będzie trochę lepiej

W okresie ostatnich 6 miesięcy najliczniejsza grupa badanych przedsiębiorstw (43,3 proc.) zadeklarowała pogorszenie się swojej sytuacji finansowej, mniejsza grupa wskazała brak zmian (38,2 proc.), natomiast najmniej liczna jej poprawę (15,6 proc.). W obecnym półroczu wzrośnie odsetek przedsiębiorstw, które odczuwać będą poprawę sytuacji finansowej (25,3%) oraz spadnie odsetek firm, które zauważą pogorszenie (37,6%) lub nie odczują zmian (34,3%). Pomimo wzrostu, tendencja ogólna nadal będzie miała charakter spadkowy.

Poziom zatrudnienia w MŚP w 1 połowie 2013 vs. 2 połowa 2013
źródło: Raport z badania nastrojów gospodarczych wśród MŚP w 2013 r.

Chociaż pierwsze półrocze 2013 roku było trudne dla firm MŚP, najczęściej utrzymały one zatrudnienie na tym samym poziomie (72,3%). Jedynie 15 proc. firm zdecydowało się ograniczyć liczbę pracowników, a 8,6 proc. zwiększyło zatrudnienie. W okresie najbliższych 6 miesięcy nadal najliczniejsza grupa firm utrzymywać będzie stały poziom zatrudnienia (70,6%). Niewielki wzrost poziomu zatrudnienia zapewni nam większa liczba przedsiębiorstw, w których przewidywane są przyjęcia pracowników (12,8%) w stosunku do tych, w których nastąpi redukcja etatów (12,5%).
 
Kątem oka o złych nastrojach gospodarczych wśród małych firm w 2013 rokuCAŁY RAPORT DO POBRANIA
Nastroje gospodarcze wśród małych firm w 2013 r.
Analiza sytuacji oraz przewidywane trendy rozwojowe

Plik PDF, 28 stron, 4,3 MB
 
Informacje o badaniu
Badanie nastrojów gospodarczych zostało przeprowadzone w marcu 2013 roku z zastosowaniem techniki CAWI przez Instytut Badań i Analiz. W badaniu wzięło udział 2393 przedstawicieli przedsiębiorstw, które są zarejestrowane w jednym z największych internetowych katalogów branżowych – Firmy.net, umożliwiającym kompleksową promocję firm w internecie. Z uwagi na liczbę i strukturę respondentów wyniki badania mają charakter reprezentatywny.

1 Komentarz

Dodaj komentarz