Małe narzędzia do wielkich zadań
QR kody są prostym sposobem na zapełnienie świata mobilnymi punktami kontaktu z klientem. Są odpowiedzią na trapiący marketerów problem – jak połączyć offline z online? Jak szybko ściągnąć klienta na naszą stronę www – z billboardu, z przeglądanej gazety, z ulotki? Początki zastosowania QR kodów w marketingu były trudne. Mimo, iż od ich pojawienia się minęło już prawie 20 lat, dopiero ostatnie dwa lata zdają się zwiastować ich rychły, wielki sukces…
W dzisiejszym świecie konsumenci stają się coraz bardziej mobilni – są ciągle w ruchu, wykonują kilka czynności naraz, a do tego coraz swobodniej poruszają się w świecie nowych technologii. Bariera braku dostępu do technologii, która hamowała rozwój rynku QR kodów i ograniczała ich zastosowanie, powoli znika. Smartfony i dostęp do mobilnego internetu w telefonie powoli stają się codziennością.
Obecnie ponad 1/3 Polaków posiada telefon typu smartfon. Ten udział będzie się szybko zwiększać, gdyż obecnie 95% telefonów w ofercie głównych operatorów telefonii komórkowej to smartfony. 56% posiadaczy smartfonów deklaruje, że używa ich, by pozyskać informacje, kiedy są z dala od komputera (na spacerze, w sklepie, w podróży etc.).
Czym są kody QR i jak działają
Kod QR (z ang. QR Code czyli Quick Response Code) to alfanumeryczny, dwuwymiarowy, matrycowy, kwadratowy kod kreskowy wynaleziony przez japońską firmę Denso-Wave w 1994 roku. Jak większość nowinek technologicznych, QR kody swoje początki zawdzięczają przemysłowi, a dokładnie – logistyce produkcji. Są specyficznym wariantem kodów kreskowych, których zadaniem było usprawnienie całego procesu zarządzania produkcją, dzięki zdolności do szybkiego oznaczania oraz zbierania informacji z różnego rodzaju przesyłek, materiałów i surowców.
Kody QR pozwalają na zapisanie większej ilości danych niż jednowymiarowy kod kreskowy. Stosują układ kwadratowych modułów (ciemnych i jasnych) pozwalających zakodować w systemie zero-jedynkowym dowolny znak numeryczny, jak i alfanumeryczny. Większa ilość modułów tworzy tzw. słowa kodowe, w których zapisana jest informacja o poszczególnych znakach. Wymiar modułu nie jest ściśle określony i zależy od możliwości urządzeń odczytujących i zapisujących. Ilość danych możliwa do zapisania w jednym kodzie jest zmienna. W przypadku znaków alfanumerycznych wynosi ona 4296 znaków.
Co można zapisać za pomocą QR Kodu?
Najczęściej wykorzystywane funkcje generatorów kodów QR to:
- tekst – możliwość wpisania komunikatu tekstowego (może to być na przykład hasło reklamowe),
- numer telefonu – możliwość natychmiastowego nawiązania połączenia, bez pracochłonnego przepisywania numeru,
- SMS– gotowy szablon SMS wraz z numerem odbiorcy, gotowy do wysłania przez użytkownika,
- adres e-mail – podobnie jak w przypadku SMS-a, gotowy szablon wiadomości do wysyłki,
- wizytówka – możliwość zakodowania pełnych danych adresowych firmy lub osoby, które użytkownik może od razu dodać do książki w swoim telefonie,
- adres URL – tu możliwości mamy nieograniczone, może to być adres każdej strony, która pozwoli pozyskiwać klientów: adres strony internetowej z ofertą, strony z formularzem subskrypcji, profilu na Facebooku, formularza zakupu czy mapy Google z zaznaczoną lokalizacją firmy,
- dane GPS – zapis danych lokalizacji danego miejsca/firmy/obiektu.
Czy mogę samodzielnie stworzyć kod QR?
W sieci znajdziemy kilkanaście darmowych generatorów kodów, wystarczy wpisać w wyszukiwarkę „QR generator”. Stworzenie kodu jest bardzo proste. Wystarczy wybrać typ kodu, jaki chcemy otworzyć (wizytówka, adres URL itd.) a następnie wypełnić pola formularza i kliknąć „generuj”. Otrzymamy do pobrania pliki w kilku formatach (PDF, JPG) gotowe do umieszczenia w poligrafii reklamowej lub na stronie www.
W tym miejscu warto wspomnieć o tym, że niektóre generatory oferują tworzenie kodów QR statycznych i dynamicznych. Na czym polega różnica? W kodzie statycznym zapisujemy informacje trwale, tzn. po jego wygenerowaniu nie będziemy już w stanie zmienić przekazu, jaki się w nim kryje. Kod dynamiczny umożliwia wymianę zakodowanego komunikatu, ale tylko w przypadku adresu URL. Wymaga to założenia konta na danej stronie i edycji adresów zapisanych w QR kodach w panelu administracyjnym. O ile tworzenie i użytkowanie kodów statycznych jest bezpłatne, korzystanie z serwisów oferujących zarządzanie kodami dynamicznymi jest płatne.
Jak mogę odczytać QR Kod?
Do odczytania QR kodu wystarczy smartfon z aparatem fotograficznym i z zainstalowaną odpowiednią aplikacją mobilną. Aplikacje są dostępne na każdy system operacyjny, a ich instalacja i użytkowanie są bezpłatne.
Zastosowanie kodów QR
Zastosowanie kodów QR ograniczone jest jedynie naszą wyobraźnią. Możemy stosować je na różnego rodzaju materiałach reklamowych, stronach internetowych, dokumentach, produktach, tablicach informacyjnych itp.
Ze względu na fakt, że obecnie praktycznie każdy telefon wyposażony jest w aparat fotograficzny i możliwość zainstalowania aplikacji do odczytywania kodów, można by stwierdzić, że zasięg możliwości, jakie daje używanie kodów QR jest olbrzymi. Warto jednak pamiętać o pewnej ważnej kwestii. QR kody to otwarta technologia, nikt nie posiada na nią patentu, więc nikomu nie zależy na tym, żeby ją promować. Jeśli więc zdecydujemy się na stosowanie QR kodów w naszych materiałach reklamowych, musimy sami popracować nad świadomością naszych potencjalnych klientów. Jeśli jest na to miejsce, warto przy QR kodzie zamieścić krótką instrukcję (np. obrazkową) pokazującą, jak QR kod odczytać.
Kody QR stanowią ciekawe narzędzie, które może (i coraz częściej znajduje) zastosowanie w reklamie i marketingu. Póki co, jedynie niecałe 10% wszystkich użytkowników smartfonów korzysta ze skanerów QR i odczytuje informacje ukryte w kodach. Jednak możemy być pewni, że ten odsetek będzie się systematycznie zwiększał wraz z coraz częstszym pojawianiem się kodów w naszym codziennym życiu.
To co w tym mnie najbardziej zaskoczyło to tak wyrównany rozkład ze względu na wiek. Byłem pewien bardzo dużej przewagi tych pierwszych grup wiekowych.
Przydatny materiał
Do tej pory miałem wrażenie, że osoby młode poniżej 18 roku życia korzystają najczęściej z tego rozwiązania. Okazuje się jednak, że kod QR może być świetnym narzędziem marketingowym w każdej branży i dla odbiorcy w każdym wieku. Polecam, bardzo przydatny artykuł.
Ja również uważam, że możliwości wykorzystania qr kodów są spore, np. można można skorzystać z przesyłania obrazów lub zdjęć niespodzianek dla klientów firmy. Jeśli obraz jest ciekawy, to chociaż nie będzie na płótnie ale wywoła na pewno uśmiech na twarzy. A przecież o takie reakcje chodzi 🙂 Polecam stosować