Trendy i newsy

Społeczna odpowiedzialność biznesu. Już wkrótce obowiązkowe raportowanie.

fot. istockphoto.com
535wyświetleń
fot. istockphoto.com
fot. istockphoto.com

Już za 2 lata może wejść w życie obowiązek dorocznego raportowania przez firmy m.in. kwestii społecznych, środowiskowych i pracowniczych. Tymczasem polskie firmy nie są przygotowane na raportowanie działań CSR. Czasami nawet nie wiedzą, czym jest CSR.

Polskie firmy nie są gotowe na wprowadzenie obowiązkowych raportów CSR  Brakuje im w tym obszarze wiedzy, specjalistów, strategicznego podejścia oraz pieniędzy. Takie wyniki przyniósł „Audyt CSR polskich przedsiębiorstw” przeprowadzony przez Fast Solutions na zlecenie agencji PR JBcomm.
Trudności nastręcza już samo pojęcie społecznej odpowiedzialności biznesu. Jak wynika z badania, co piąta osoba decydująca o społecznym zaangażowaniu w dużej firmie (powyżej 500 pracowników) nie jest w stanie podać jego definicji. Jeszcze gorzej wypada na tym tle sektor MSP, gdzie 39% przedstawicieli przyznało się do nieznajomości tego pojęcia.
CSR-rozumienie pojecia spoleczna odpowiedzialnosc biznesu
Świadomość CSR wśród polskich firm kuleje – tłumaczy Joanna Bartnik, dyrektor zarządzająca JBcomm. Nieznajomość definicji to jej zdaniem zaledwie wierzchołek góry lodowej. Znacznie groźniejsze jest spłycenie postrzegania społecznej odpowiedzialności i sprowadzenie jej do działań charytatywnych.
Firmom zatrudniającym powyżej 500 pracowników działania odpowiedzialne społecznie kojarzą się najczęściej ze wsparciem społeczności lokalnej oraz rozwojem pracowników. Bliższe właściwemu rozumieniu CSR-u są podmioty z sektora MSP, dla których jest to głównie odpowiedzialne kierowanie firmą i uczciwość w prowadzeniu biznesu.
Ponad połowa dużych firm (54%) i co piąte przedsiębiorstwo z sektora MSP (19%) ma wdrożoną strategię CSR. Pozostałe – nawet jeśli prowadzą działania z zakresu społecznego zaangażowania – robią to doraźnie. Do najczęstszych obszarów CSR, w które angażują się polskie przedsiębiorstwa, należą: aktywności na rzecz społeczności lokalnych (77% dużych firm i 67% MSP), pracowników (odpowiednio: 84 i 85%) oraz środowiska naturalnego (po 77 i 79%).
Obie grupy robią to jednak z różnych pobudek. Dla dużych firm przesłankami w tym zakresie są: poprawa wizerunku marki (54%) oraz relacji ze społecznością lokalną (50%), a także długoterminowe zyski (34%). Wśród firm z sektora MSP decyduje głównie poczucie odpowiedzialności (36%). Niewiele firm (31% dużych i 16% z sektora MSP) mierzy efekty podjętych działań.
CSR-przyczyny zaangazowania firm
Ograniczenia budżetowe powstrzymują firmy przed podjęciem jakichkolwiek działań z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu. Dotyczy to przedsiębiorstw bez względu na liczbę pracowników. Na tę przyczynę wskazała blisko połowa badanych (50% spośród dużych firm i 45% z sektora MSP).
Drugą w kolejności trudnością, z którą muszą borykać się duże firmy, jest brak wykwalifikowanych pracowników ds. CSR. Z kolei małe i średnie przedsiębiorstwa skarżą się na przeszkody natury formalno-prawnej.
Przepisy nowej unijnej dyrektywy dotyczącej obowiązku ujawniania danych pozafinansowych mają wejść w życie od 2017 r. Będą dotyczyć kwestii środowiskowych, społecznych, związanych z zatrudnieniem i prawami człowieka oraz standardami przeciwdziałania korupcji, a także polityki zarządzania różnorodnością. Obejmą spółki i grupy kapitałowe powyżej 500 pracowników, w tym przede wszystkim te o ważnej roli społecznej.
Z przeprowadzonego badania wynika, że o nowym obowiązku słyszała połowa (54%) przedstawicieli dużych firm. Obecnie 18% przedsiębiorstw zatrudniających powyżej 500 osób przygotowuje raporty CSR według któregokolwiek spośród powszechnie przyjętych standardów. Kolejne 25% zamierza taki raport wprowadzić w przyszłości.
O badaniu
Badanie „Audyt CSR polskich przedsiębiorstw” było prowadzone w październiku i listopadzie 2014 r. przez Fast Solutions na zlecenie JBcomm w ramach realizowanego przez agencję projektu unijnego „JBcomm – komunikacja odpowiedzialna społecznie”. Objęło 300 firm, w tym 100 z sektora MSP oraz 200 z sektora dużych przedsiębiorstw.

Dodaj komentarz