Na pewno nie raz szukając dentysty, restauracji, fryzjera… po prostu robiłeś to w internecie, wpisując konkretną frazę np. „dentysta Kraków”. Pomyśl teraz o tym, że robi tak niemalże każda osoba, która ma dostęp do sieci i chce w prosty oraz wygodny sposób znaleźć interesujące ją produkty lub usługi.
To normalne zjawisko i jesteśmy już do tego tak przyzwyczajeni, że niemalże wszystkiego szukamy w internecie, a firmy dwoją się i troją, aby to właśnie ich oferta była wybrana przez klienta.
Otwórz teraz nowe okno przeglądarki i wpisz główną usługę, którą oferujesz, i zawęź wynik do lokalizacji. Na przykład: „pozycjonowanie stron Kraków”. Jak możesz zauważyć, między płatnymi a darmowymi wynikami wyszukiwania znajduje się lokalny panel z wizytówkami firm.
Z wielu dotychczas przeprowadzonych badań i testów wynika, że firma lokalna, która ma swoją ofertę na dedykowanej stronie internetowej, dzięki wizytówce firmy w Google Maps może zwiększyć na niej ruch nawet o kilkadziesiąt procent. Co ważne, aby wizytówka firmy pokazała się na wysokich pozycjach w Mapach, nie zawsze musimy poddać ją aż tak wielu skomplikowanym i czasochłonnym procesom, jak w przypadku stron internetowych.
O tym, czym są lokalne wyniki wyszukiwania, na łamach „FIRMERA” pisał już Sławomir Gdak. W tym artykule chciałbym pokazać Ci, jak możesz wyróżnić swoją wizytówkę firmy w Mapach Google i zwiększyć jej atrakcyjność
Dodaj możliwość wysłania zapytania z wizytówki
Musisz zdawać sobie sprawę z tego, że nie każdy ma czas lub lubi rozmawiać przez telefon. Niektórzy wręcz wolą wszystko załatwiać np. poprzez wiadomości e-mail, aby móc przemyśleć odpowiedź i odpisać na wiadomość w wygodnym dla siebie momencie. W wizytówce również jest możliwość wysyłania wiadomości do firmy. Co ważne, przycisk z wezwaniem do działania wyświetla się w górnej sekcji widoku wizytówki, co znacznie przykuwa uwagę i może zwiększyć liczbę konwersji z wizytówki. Zobacz:
Jak to wdrożyć?
- Pobierz aplikację Google Moja Firma na urządzenie mobilne.
- Zaloguj się danymi, którymi zarządzasz wizytówką firmy na komputerze.
- W panelu zarządzania wizytówką kliknij u dołu ekranu „Klienci”, następnie u góry „Wiadomości” i kliknij przycisk „Włącz”.
Co zyskasz?
- Dasz klientom dodatkową opcję kontaktu z Twoją firmą, co spowoduje wzrost zapytań o produkt bądź usługi, które oferujesz.
- Zwiększysz atrakcyjność wizytówki w oczach klientów.
Musisz wiedzieć
- Po wykonaniu całego procesu musisz poczekać nawet kilka godzin na to, aby Google wdrożyło przycisk na wizytówce Twojej firmy.
- Na wiadomości możesz odpowiadać tylko z urządzenia mobilnego.
- Jeśli dostaniesz wiadomość, otrzymasz też powiadomienie na e-mail.
- Google może uplasować Twoją wizytówkę wyżej w wynikach, jeśli będziesz szybko udzielał odpowiedzi na zapytania, i odwrotnie – zaniży zasięg wizytówki, jeśli zapytanie pozostanie bez odpowiedzi.
Uzupełnij karuzelę produktową
Produkt (beta)
Jak sama nazwa wskazuje, karuzela produktowa jest jeszcze testowana przez Google, ale w pierwszej połowie 2019 roku dostęp do niej otrzymały niemalże wszystkie kategorie firm w Google Moja Firma. Oczywiście są wyjątki i niektóre branże nie mają możliwości ich wdrożenia, na przykład hotele.
Karuzela wyświetla się w połowie widoku wizytówki i znacznie wyróżnia ją, dodatkowo przykuwając uwagę swoją obecnością. W karuzeli oprócz tytułu kategorii, tytułu produktu i ceny możemy dodać również opis produktu długi na 1000 znaków oraz adres URL, który może kierować bezpośrednio do podstrony produktu lub usługi.
Jak to wdrożyć?
- Wejdź do panelu zarządzania wizytówką firmy: https://business.google.com/
- W panelu zarządzania firmą po lewej stronie w menu kliknij zakładkę „Produkty (beta)”.
- Rozpocznij dodawanie swoich produktów lub usług.
Co zyskasz?
- Zwiększysz atrakcyjność swojej wizytówki firmy.
- Dodatkową zakładkę „Produkty” w wizytówce dla użytkowników mobilnych.
- Użytkownik będzie miał okazję zapoznania się z ofertą Twojej firmy przed przejściem na stronę.
Musisz wiedzieć
- Opis każdego produktu może być długi na maksymalnie 1000 znaków.
- W opisie danego produktu pisz o nim dorzecznie, zapraszając użytkownika do odwiedzenia dedykowanej strony i zapoznania się z całą ofertą na temat produktu lub usługi.
- Jeśli świadczysz usługi i nie masz podanych cen na stronie, również możesz stworzyć karuzelę, ale pomiń sekcję z cenami.
Dodaj zakładkę ,,Menu”
Kolejną z możliwości wyróżnienia swojej wizytówki wśród konkurencji jest dodanie zakładki „Menu” do wizytówki firmy w Google. Zakładka ta pojawia się w wizytówce dla użytkowników mobilnych, którzy trafią na nią, używając aplikacji Google Maps. Niestety, nie jest ona widoczna dla użytkowników, którzy przeglądają wizytówki na urządzeniach stacjonarnych.
Jak to wdrożyć?
- Wejdź do panelu zarządzania wizytówką firmy: https://business.google.com/
- W panelu zarządzania firmą po lewej stronie w menu kliknij zakładkę „Usługi”
- Rozpocznij uzupełnianie kategorii o swoje usługi.
Co zyskasz?
- Kartę „Menu” w wizytówce dla użytkowników mobilnych.
- Karta na pewno zwróci uwagę użytkowników mobilnych, którzy będą przeglądali wizytówkę Twojej firmy.
- Poinformujesz użytkowników o usługach, które realizujesz, i produktach, które sprzedajesz, o których więcej będą mogli przeczytać na dedykowanej stronie.
Musisz wiedzieć
- Tytuły kategorii usług są zależne od kategorii dodanych w wizytówce i możesz korzystać tylko z tych, które udostępnia Google, np. Salon fryzjerski, Adwokat, Producent mebli.
- Do każdej z kategorii możemy dodawać nazwy usług długie na maksymalnie 80 znaków.
- Aktualnie zakładkę widzą tylko użytkownicy mobilny, więc jeśli spora część ruchu na Twojej stronie pochodzi z urządzeń mobilnych, spróbuj uzupełnić zakładkę tak szybko, jak to jest możliwe.
Wyróżnij się poprzez wpisy
Publikujesz wpisy? Super! Jeśli nie, to koniecznie rozpocznij ich publikowanie w wizytówce swojej firmy w Google. Systematyczne dodawanie wpisów ze zdjęciami lub filmami przede wszystkim zwiększy widoczność i pozycje Twojej wizytówki firmy w Google, ale może też znacznie wyróżnić wizytówkę na tle konkurencji. Spójrz na poniższe zdjęcia. Google wyświetla informację, że w wizytówce firmy znajdziemy odpowiedź na wpisane przez nas zapytanie w wyszukiwarkę (zdjęcie po lewej) i po kliknięciu w tę wizytówkę Google od razu wyświetli wpisy, które są powiązane z wyszukiwanym słowem kluczowym (zdjęcie po prawej).
Jak to wdrożyć?
- Wejdź do panelu zarządzania wizytówką firmy: https://business.google.com/
- W panelu zarządzania firmą po lewej stronie w menu kliknij zakładkę „Wpisy”.
- Wybierz kategorię wpisu (wydarzenie, oferta, produkt, aktualność).
- Opublikuj wpis uzupełniony między innymi o zdjęcie, treść i adres URL do podstrony na dedykowanej stronie www.
Co zyskasz?
- Wizytówka może zwiększyć swoją pozycję i widoczność na słowo kluczowe, na które stworzyłeś wpis.
- Już podczas przeglądania wizytówki firmy poinformujesz klientów o nowościach, wydarzeniach i produktach.
- Możesz otrzymać wyświetlanie powiązanych wpisów z wyszukiwaniem jak na powyższych zdjęciach.
Musisz wiedzieć
- Google wyświetli podpowiedź, że w wizytówce są informacje na temat wyszukiwanego słowa kluczowego w momencie, kiedy uzna, że treść w jednym z wpisów w wizytówce pasuje do wyszukiwanego słowa kluczowego.
- Google wyświetla takie podpowiedzi głównie do fraz Long Tail (wyraz składający się z minimum 3 słów), np. „Pozycjonowanie stron internetowych Kraków”.
- Wpisy możesz publikować jako aktualności, wydarzenia, produkty i oferty. W każdej z opcji masz inne możliwości.
- Jeśli tworzysz wpis, pisz o czymś konkretnie, zapraszając użytkownika do kontaktu z firmą, bądź zapoznania się z całą ofertą na stronie.
Opinie w wizytówce Google
Ostatnim, ale jakże ważnym elementem, dzięki któremu możesz wyróżnić swoją firmę na tle konkurencji, są opinie. Są one od razu widoczne w panelu lokalnych firm w wyszukiwarce Google, co powoduje, że na ich podstawie klient może podjąć decyzję o kliknięciu właśnie w wizytówkę Twojej firmy. Co ważne, oprócz tego, że dzięki opiniom możesz wyróżnić swoją firmę na tle konkurencji, skrywają one jeszcze kilka ważnych zalet.
Oto kilka z nich:
- Im więcej opinii posiadasz, tym wyższa może być Twoja pozycja wizytówki firmy w Google.
- Badania dowodzą, że w przypadku posiadania pozytywnych opinii o firmie masz o 17% większe szanse na to, że klient skorzysta z Twojej oferty.
- Ponad 75 proc. osób wierzy w opinie znalezione w internecie jak w rekomendację od członka rodziny bądź przyjaciół.
- Google czasami wyświetla część tekstu opinii, jeśli ta pasuje do wyszukiwanego słowa kluczowego i jest w stanie pomóc w wyborze np. smacznej pizzy włoskiej w Gdańsku. Przykład:
Zdaję sobie sprawę z tego, że często trudno jest pozyskiwać opinie i nie zawsze się to udaje, ale dzięki niedawno dodanej funkcji krótkich nazw jest to znacznie prostsze i szybsze zarówno dla właścicieli firm, jak i ich klientów.
Jakich efektów można się spodziewać, zarządzając wizytówką firmy w Google?
Jeśli zastanawiasz się, czy warto poświęcać czas na zarządzanie wizytówką i jakich efektów można się spodziewać, na poniższym zdjęciu możesz zobaczyć liczbę przejść na stronę krakowskiej firmy z darmowych wyników wyszukiwania (not set) oraz z wizytówki Google. Jak możesz zauważyć, ruch z wizytówki stanowi 41% całego ruchu organicznego na stronie. Dodatkowo z 12 wysłanych formularzy zgłoszeniowych ze strony aż 75% z nich wygenerował ruch z wizytówki.
Podsumowując
Niezależnie od tego, jaki biznes lokalnie prowadzisz, chcąc pozyskiwać coraz to więcej klientów, musisz pamiętać o tym, aby dbać o wizerunek firmy nie tylko na stronie, Facebooku czy innych portalach zewnętrznych, ale i w wizytówce, ponieważ jak już wiesz, dzięki niej możesz zwiększyć ruch organiczny z wyników lokalnych na stronie nawet o kilkadziesiąt procent. Mam nadzieję, że powyższe porady pomogą Ci zwiększyć nie tylko atrakcyjność wizytówki i wyróżnić się na tle konkurencji, ale też zwiększyć liczbę przejść na stronę oraz sprzedaż usług lub produktów.
Powodzenia!
Bardzo przydatny artykuł. Solidnie opisany. Thx
Dziękuję za informację postaram się wdrożyć w życie!
Faktycznie nowe spojrzenie na sprawę. Zwykle była mowa o uzupełnieniu wizytówki i większej ilości opinii chociaż to się nie przekładało na wyniki.
Dzięki za ciekawostki!
Bardzo ciekawy artykuł! W sam raz dla osób, które chcą zwiększyć swoje zasięgi dzięki GMF 🙂 Jutro udostępnię wpis na mojej stronie 🙂
Hej. Jak nazywa się to narzędzie z rys.9 ?
Katarzyno, to jest darnowe narzędzie i nazywa się Google Analytics 🙂 Polecam!