W obiegowej opinii prowadzenie profili w mediach społecznościowych to wrzucanie obrazków, linków, czy moderowanie komentarzy pod postami… Czy tylko tyle? To przede wszystkim kompleksowe opracowywanie treści w wielu kanałach. Treści unikalnych, spójnych graficznie realizujących przemyślaną strategię komunikacji firmy lub marki. A także serwowanie tej treści w odpowiednim czasie i monitorowanie zaangażowania odbiorców.
Nieważne, czy pracujesz w dziale marketingu dużej czy małej firmy, prowadzisz profil SM dla własnego biznesu – borykasz się z tym samym problemem: ograniczonym czasem, jaki możesz poświęcić na to właśnie zadanie.
Pokażemy kilka funkcjonalnych i nieskomplikowanych narzędzi, które pomogą Ci poruszać się po social mediach szybciej, efektywniej i przyjemniej.
ORGANIZACJA PRACY
Poznaj moc checklisty
Każde zadanie to małe składowe czynności, które wykonujesz sam lub zlecasz w zespole. Przygotowanie grafiki, opracowanie tekstu, przemyślenie regulaminu konkursu, post na blogu, zapowiedź konkursu na fanpage’u, uruchomienie kampanii reklamowej… Jak o niczym nie zapomnieć? Z pomocą przychodzi (1) ANY.DO (https://web.any.do/), aplikacja pełniąca funkcję mobilnej checklisty rzeczy do zrobienia. Wpisujesz zadania, współdzielisz z zespołem, delegujesz na inną osobę, rozwiązujesz. Dla czynności powtarzalnych można wpisać cykliczność – nie trzeba ich wpisywać wielokrotnie, a pojawiają nam się na liście TO DO w odpowiednim czasie. Narzędzie nader proste, które odgrywa swoją rolę, nie przytłaczając jednocześnie nadmierną liczbą opcji. Aplikacja zarówno w wersji desktop, jak i na urządzenia mobilne, zsynchronizowana na wszystkich urządzeniach.
Aplikacja jest darmowa.
Nigdy nie zgubisz
Znalazłeś ciekawy tekst, czy inny materiał, którym chciałbyś podzielić się na swojej stronie, ale w tej chwili nie masz czasu przygotować posta czy artykułu?
Z pomocą przyjdzie aplikacja (2) POCKET (https://getpocket.com/). Możesz tu zapisywać filmy wideo, obrazy, teksty i inną zawartość w jednym miejscu, zsynchronizowane w Twoim smartfonie i na komputerze. Zapisane treści odczytasz w dowolnej chwili, nawet bez połączenia z internetem.
Aplikacja jest darmowa.
PUBLIKOWANIE
Wszystkie konta w jednym miejscu
Automatycznie wszechobecny (3) BUFFER (https://buffer.com/) jest swego rodzaju centrum udostępniania treści pozwalającym na proste i szybkie publikowanie materiałów na wybranych platformach w odpowiednim czasie. Buffer obsługuje platformy Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest i Google+. Prace rozpoczynamy od podpięcia naszych kont i prostej konfiguracji, by następnie dodawać i publikować wpisy w każdym formacie (tekst, zdjęcie, link, wideo).
Aplikacja może jednocześnie rozpowszechniać ten sam wpis na kilku serwisach, które wybieramy z listy. Można to zrobić natychmiast, zaplanować na konkretną godzinę, a także dodać do poczekalni, a aplikacja sama określi optymalny moment publikacji, by zmaksymalizować zasięg w czasie największej aktywności fanów. Aplikacja oferuje także możliwość podglądu statystyk – do jakiej liczby użytkowników dany post dotarł, ile osób się nim podzieliło, polubiło go etc. Ponadto wtyczka do przeglądarki (Mozilla, Chrome), umożliwia dodawanie do Buffera dowolnej treści, którą czytamy w sieci, a którą chcielibyśmy się podzielić z naszymi fanami.
Korzystanie z narzędzia jest płatne. Wersja darmowa obejmuje po jednym koncie na Facebooku, Twitterze i LinkedIn.
Optymalne publikowanie postów
Należy jednak pamiętać, że planowane posty odrobinę tracą na zasięgach. Aby uniknąć spadku wyświetleń, można skorzystać z webowego narzędzia (4) POSTPLANNER (http://www.postplanner.com), które zapewnia planowanie postów bez ingerowania w statystyki. Obsługuje publikację na Facebooku i Twiterze. Darmowa wersja umożliwia zaplanowanie publikacji postów do jednego lub wielu kont w określonych odstępach czasowych, także dla prywatnych profili.
Korzystanie z narzędzia jest płatne, ale przewiduje także konto darmowe PRO z ograniczoną funkcjonalnością. Rejestracja konta darmowego na https://love.postplanner.com.
Dla bardziej wyspecjalizowanych polecamy jeszcze (5) TAKEOFF (http://gettakeoff.com/) – aplikację umożliwiającą planowanie postów na Twitterze oraz Instagramie (pozwala zarządzać kilkoma profilami jednocześnie). TakeOff także umożliwia publikację w tzw. optymalnym czasie – aplikacja dogłębnie analizuje aktywność fanów na dodanych kontach i automatycznie dobiera czas publikacji maksymalizujący zasięg i interakcje.
Aplikacja mobilna jest darmowa.
TWORZENIE TREŚCI
Ogranicza Cię tylko własna kreatywność
(6) PICMONKEY (http://picmonkey.com) to działająca online aplikacja, dzięki której zrobisz korektę kolorystyczną zdjęć, na podstawie szablonów stworzysz wyjątkowe kolaże oraz zaprojektujesz własne grafiki, korzystając z ogromnej biblioteki filtrów, motywów, clipartów i czcionek. Aplikacja daje możliwość zapisu w wielu formatach i wielkościach (płótno w rozmiarze do 4000px).
Korzystanie z narzędzia jest darmowe.
Drugim godnym polecenia narzędziem webowym do projektowania grafiki jest (7) CANVA (http://canva.com). W aplikacji dostępne są różnego rodzaju szablony: plakaty, prezentacje, wizytówki, covery na Facebooka czy inne elementy graficzne do umieszczania w serwisach społecznościowych. Oprócz możliwości wgrywania własnych zdjęć, mamy tu tysiące okolicznościowych grafik, którymi możemy uatrakcyjnić nasze projekty wraz z wygodnym edytorem do wypełnienia ich treścią. Co ciekawe, pliki przygotowywane są w jakości, która jest wystarczająca do druku (plakaty, wizytówki, ulotki etc.). Dzięki czemu to narzędzie jest niezwykle godne polecenia, gdyż umożliwia samodzielne stworzenie kompletu materiałów do identyfikacji wizualnej naszej firmy.
Korzystanie z narzędzia jest darmowe.
Dane dobrze ubrane
Potrzebujesz pokazać dane w ciekawej formie? Wyliczenia, listy numerowane, liczby, procenty, udziały, mapy, wykresy… Sam będziesz pod wrażeniem infografik, które wykonasz dzięki (8) PIKTOCHART (http://piktochart.com/). Czytelne i atrakcyjne infografiki stworzysz w kilkanaście minut w oparciu o szablony i gotowe detale. Narzędzie można z powodzeniem stosować do przygotowywania także projektów zaproszeń, plakatów i najróżniejszych grafik informacyjnych.
Korzystanie z narzędzia jest płatne, ale przewiduje także konto darmowe FREE z ograniczoną funkcjonalnością. Infografiki powstałe na koncie FREE oznaczone są znakiem Piktochart.
Grafiki na miarę
(9) SM IMAGE MAKER (http://www.autreplanete.com/ap-social-media-image-maker) to narzędzie, które pomoże Wam w mgnieniu oka przygotować grafiki o odpowiednich wymiarach na potrzeby każdego z najpopularniejszych serwisów: Facebooka, Google+, Twittera, YouTube’a, LinkedIn, Vimeo itd. Dodane zdjęcie zostanie przeskalowane i przycięte do zalecanych przez portale formatów. W narzędziu dostępne są też gotowe filtry, które możecie wykorzystać do „upiększenia” grafik.
Korzystanie z narzędzia jest darmowe.
Niepowtarzalny cover
(10) TIMELINE COVER BANNER (http://www.timelinecoverbanner.com/covers/category/backgrounds/) umożliwia łatwe przygotowanie zdjęcia w tle połączonego się ze zdjęciem profilowym. Narzędzie automatycznie dostosuje wymiary zdjęć, które później możemy pobrać i zamieścić na Facebooku. Do wykorzystania zarówno na potrzeby profilu prywatnego, jak i strony.
Czar ruchomego obrazu
Marzysz o animowanej prezentacji czy tutorialu, które szybko pokażą klientom, jak używać Twojego produktu lub na czym polega świadczona przez Ciebie usługa. Teraz przygotujesz ją bez wielkich kosztów, bo samodzielnie, dzięki (11) POWTOON (http://www.powtoon.com), narzędziu działającym w wersji webowej, które pozwala na tworzenie własnych animowanych klipów. Klipy tworzymy w prosty sposób, korzystając z gotowych szablonów lub prostego edytora, jednak na początku trzeba poświecić dobrą chwilę, by poznać zasady jego działania i opcje.
Korzystanie z narzędzia jest płatne, ale przewiduje także konto darmowe FREE z ograniczoną funkcjonalnością i długością klików (5 min.). Prezentacje powstałe na koncie FREE mają w intro logo PowToon.
(12) WIDEO.CO (http://wideo.co/) to drugie narzędzie, w którym stworzysz animowane prezentacje, także i tutaj tworzenie odbywa się za pomocą paru kliknięć. Całość w mechanizmie trochę przypomina PowerPointa (np. animacja przejść). Polecane w przypadku, gdy np. znudziły się nam zwykłe oferty tworzone w Wordzie lub PowerPoincie.
Korzystanie z narzędzia jest płatne, ale przewiduje także konto darmowe FREE z ograniczoną funkcjonalnością i długością filmów (45 sek.)
Piękne słowa
(13) PINWORDS (http://www.pinwords.com) i (14) RECITETHIS (http://recite.co) to proste narzędzia do tworzenia grafik z cytatami, wykorzystujące kilkadziesiąt oryginalnych szablonów.
Korzystanie z obu narzędzi jest darmowe.
ANALIZA
Ciepło, zimno…
Aby sprawdzić wyniki swojego fanpage’a, wystarczy skorzystać z (15) FACEBOOK PAGE BAROMETR, który automatycznie wyświetli najważniejsze wskaźniki naszej strony i porówna je z innymi stronami o podobnej wielkości. Uwzględnia dane tj.: przyrost fanów, zaangażowanie, wskaźnik PTAT (People Talking About This), zasięg organiczny i wirusowy, wskaźnik CTR (procent osób, które po zobaczeniu treści z fanpage’a, weszły z nią w interakcję).
Korzystanie z narzędzia jest darmowe.
Wzmianki jak na dłoni
Narzędzie (16) SOCIAL MENTION (http://www.socialmention.com/) służy do wyszukiwania wzmianek o firmie, marce, ale też chwilowych top tematach (do wykorzystania w real-time-marketing*) na serwisach społecznościowych. Proste i bardzo przydatne.
Korzystanie z narzędzia jest darmowe.
Linki na uwięzi
Przydatna drobna usługa (17) BIT.LY służy do skracania długich linków, aby wyglądały dobrze na fanpage’u i w innych mediach społecznościowych. Oferuje także mikrostatystyki klikalności i udostępniania.
Korzystanie z narzędzia jest darmowe.
Mam nadzieję, że wybrane przeze mnie narzędzia staną się Wam przydatne i pomogą efektywniej wykorzystać czas. W opracowaniu powyższego zestawienia ważna była funkcjonalność, dostępność i koszt użytkowania – w większości są darmowe lub umożliwiają korzystanie z bezpłatnego konta o ograniczonej funkcjonalności (na próbę lub na zawsze).
Znacie, korzystacie?
Podzielcie się w komentarzach swoją opinią na temat najbardziej lubianych przez was narzędzi do pracy w social mediach.
Super aplikacje ułatwiające pracę w internecie , o niektórych nie miałem pojęcia, że istnieją.
Rewelacyjne zestawienie! Picmonkey i Powtoon już pokochałam i używam w pracy. Za to Any.do zainstalowałam sobie i mężowi – rewelacja w planowaniu codziennych małych zadań. Dziękuję!
Od dawna używam Piktochart, świetne narzędzie do praktycznie każdego projektu – od wizytówki, przez plakat, aż do grafik na www i sm kończąc. Zabieram się do testowania pozostałych 🙂