Jak dbać o wizerunek firmy w sieci i dlaczego warto go kontrolować? Poznaj rady, których zastosowanie pomoże Ci jednocześnie zadbać o swój wizerunek w sieci i rozwijać swoją markę.
W 2018 roku jedną nogą żyjemy w sieci. Według badań CBOS, 67% dorosłych Polaków korzysta z internetu przynajmniej raz w tygodniu, a 54% dokonuje zakupów online.
Każdego dnia na Facebooku, Instagramie czy Twitterze pojawiają się tysiące postów zawierających informacje, wskazówki, pytania. W wielu przypadkach to właśnie na portalach społecznościowych chętniej poszukujemy rad dotyczących wyborów zakupowych czy wyjazdowych. Nie eliminuje to jednak stałego grona tradycjonalistów, którzy nadal wolą korzystać z wyszukiwarek internetowych i porównywarek opinii. Co to oznacza dla przedsiębiorców? Dużą liczbę kanałów komunikacji, która z jednej strony stwarza szereg możliwości pozyskiwania nowych klientów, z drugiej ryzyko. Jak przy pomocy monitoringu internetu możesz jednocześnie dbać o swój wizerunek w sieci i rozwijać swoją markę? Siódemka jest uznawana za szczęśliwą liczbę – oby nasze 7 rad przyniosło Ci sukces!
1. Wysłuchaj swoich odbiorców
Jak pokazują badania, większość dyskusji dotyczących konkretnych firm bądź produktów odbywa się poza oficjalnymi kanałami komunikacji marek. Monitoring internetu umożliwia dotarcie do tych konsumentów, którzy swoje opinie wyrażają na forach, blogach czy publicznych profilach w mediach społecznościowych. Może skarżą się na coś albo zastanawiają nad jakąś innowacją, którą mógłbyś wprowadzić? Sprawdź to!
2. Znajdź nowych klientów
Kontakt do dobrego fachowca, który solidnie wyremontuje mieszkanie bądź naprawi problematyczny samochód jest dziś na wagę złota. Inwestując większą sumę pieniędzy, dużo chętniej decydujemy się na kogoś z polecenia, zazwyczaj poszukiwania rozpoczynamy więc na forach czy platformach społecznościowych. Konfigurując proste zapytanie „szukam szklarza (kucharza, ogrodnika, szewca etc.)”, w szybki sposób bezpośrednio dotrzesz do osób potencjalnie zainteresowanych Twoją usługą.
3. … i dbaj o nich!
Dzisiejszy klient już nie oczekuje reklamy marki – on oczekuje rozwiązania problemu czy udzielenia odpowiedzi tu i teraz. Monitorując internet, Twój dział obsługi klienta będzie w stanie w szybkim czasie dotrzeć do pytań konsumentów pojawiających się na mniej oczywistych kanałach i bezpośrednio odpowiedzieć na ich pytania czy wątpliwości bądź zaprosić ich do kontaktu mailowego lub telefonicznego.
4. Jak cię widzą tak cię piszą, czyli zapanuj nad negatywnymi komentarzami
Statystycznie częściej konsumenci decydują się podzielić negatywnymi wrażeniami zakupowymi niż tymi pozytywnymi. Nierzadko nawet jednostkowy przypadek, taki jak mający zły dzień klient, faktycznie wadliwy towar czy nieprofesjonalna obsługa mogą wywołać burzę w internecie. Szybko chwytający temat internauci zazwyczaj nie zostawiają suchej nitki na marce, nie czekając nawet na wyjaśnienia. Co się liczy w takiej sytuacji? Czas! Dzięki takiej funkcji jak alerty, każdy dowolnie skonfigurowany projekt może wysyłać powiadomienia mailowe za każdym razem, gdy w internecie padną wybrana fraza bądź słowo. W ten sposób marka może szybko dotrzeć do źródła problemu i zająć się nim, zanim wizerunkowy pożar rozgorzeje na dobre.
5. Bądź na bieżąco z branżą
Nowinki, ciekawostki, zmiany w prawie – czasami ciężko za tym wszystkim nadążyć. Monitoring internetu pozwala zebrać wszystko w jednym miejscu i dotrzeć do źródeł, które nie wpadają nam do głowy jako pierwsze (jak na przykład specjalistyczne fora dyskusyjne). Dla przykładu, konfigurując temat dla wszechobecnego ostatnio RODO, można szybko dotrzeć do wszystkich internetowych wzmianek dotyczących tego tematu. By dodatkowo odsiać nieinteresujące nas publikacje, narzędzia do analizowania wypowiedzi mają możliwość filtrowania treści według ich autorów, miejsca publikacji, czasu publikacji, zasięgu czy geolokalizacji wzmianek.
6. Miej rywali pod kontrolą
Konkurencja nigdy nie śpi! Mówiąc o kontroli, nie mam na myśli wykradania tajnych dokumentów czy zatrudniania szpiegów, ale trzymanie ręki na pulsie w kwestii kampanii marketingowych czy promocji. Być może Twój konkurent boryka się z jakimś problemem, który możesz przekuć we własny sukces? A może szybko zareagował na perspektywiczny trend? Poprzez ustawienie projektu związanego z branżą, w której działasz, szybko zorientujesz się w liczbie swoich konkurentów i będziesz mógł śledzić ich poczynania w sieci.
7. Dowiedz się, kiedy Twoje publikacje spotykają się z największym odzewem
Dobrze prowadzona strona firmowa na Facebooku bądź Instagramie pomoże budować rozpoznawalność marki, informować klientów o promocjach i akcjach specjalnych, a także będzie dobrym źródłem wiedzy na temat Twojej firmy. Nie tylko chwytliwy tytuł decyduje o popularności danego posta czy linku – jest nim również przedział czasowy, w którym został opublikowany! Jedną z opcji powiązanych z monitorowaniem internetu są histogramy, zarówno godzinowe, jak i tygodniowe – dzięki prostym wykresom dowiesz się, kiedy Twoi odbiorcy najchętniej wchodzą w interakcję z marką. Pomoże ci to dostosować czas przyszłych publikacji, tak by były jak najbardziej widoczne dla konsumenta.
Internet jest potężną siłą, której nie należy bagatelizować, a na którą warto mieć skuteczny sposób. Możliwości zastosowania monitoringu online są praktycznie nieskończone, a ciągłe prace nad narzędziem i nowymi funkcjami, czynią je jeszcze dokładniejszym i przyjaźniejszym użytkownikowi. Niezależnie od tego, czy Twoja firma liczy 3, 10 czy 50 osób, monitoring oferuje rozwiązania, które pomagają pewniej i swobodniej kierować marką w sieci.