W najnowszym raporcie “Next-generation working life” firma Ericsson zbadała najistoteniejsze trendy w miejscach pracy, wynikające ze zmian technologicznych. Rewolucja związana z cyfryzacją i mobilnością wpływa nie tylko na życie prywatne, ale również na biznes i społeczeństwo – zmieniając sposób w jaki pracujemy i jak zorganizowane są firmy.
– Każda historyczna era miała swoje typowe aktywności, które były najistotniejsze. Podczas okresu zbieracko-łowieckiego było to np. zbieranie owoców, rozpalanie i utrzymanie ognia, tworzenie ubrań. Obecnie, nowe technologie i zachowania zmieniają sposób w jaki praca jest organizowana. Wierzymy, że technologie teleinformatyczne będą kluczowym elementem wspierającym tę transformację, a dla nas jako firmy, jest to niezwykle ważne, by widzieć nowe możliwości wynikające z tych zmian i by być ich częścią. – powiedział Mikael Eriksson Björling, ekspert ds. zachowań konsumenckich w Ericsson ConsumerLab.
Oto 8 trendów zidentyfikowanych w trakcie badań:
- Dodatkowa wartość pracy – Zamiast skupiać się wyłącznie na wynagrodzeniu, świadczeniach i nazwie stanowiska na wizytówce – pracownicy przywiązują coraz większą wagę do wkładu społecznego, jaki ma ich praca.
- Od zadań do misji – Nacisk na wartość tworzoną dla firmy. Zarówno pracodawcy jak i pracownicy skupiają się na rzeczywistym wytwarzaniu i efektach końcowych pracy, a nie na tym gdzie, kiedy i jakimi metodami praca jest wykonywana.
- Grawitacja kulturowa – Ludzie mają tendencję do poszukiwania firm z poczuciem wspólnoty i kultury wewnętrznej, z którą mogą się identyfikować.
- Dwustronna elastyczność – Elastyczne godziny pracy w kombinacji z ciągłym pozostawaniem w zasięgu kontaktu. Ludzie oczekują obecnie elastyczności w wykonywaniu zasad na swoich warunkach.
- Robio-kracja – Pracownicy biorą coraz większą odpowiedzialność indywidualną za rozwiązywanie problemów i osiąganie celów.
- Siła przypadkowych odkryć – Organizacje kreują przestrzeń tak by dochodziło do „przypadkowych” spotkań między ludźmi z różnych środowisk i o różnych umiejętnościach, w celu zwiększenia szans na innowacyjne pomysły.
- Miejsce wymiany – Dochodzi do zmiany w środowisku pracy – odejście od ‘przechowywania’ i kontrolowania pracowników, na rzecz tworzenia przestrzeni do sensownej i opłacalnej wymiany pomysłów, zadań, etc. Środowisko pracy powinno być projektowane z nadrzędnym celem, jakim jest optymalizacja jakości wymiany międzyludzkiej.
- Konsumeryzacja – Ludzie chcą by ich środowisko pracy było dostosowane do indywidualnych potrzeb, preferencji i doświadczeń ze sfery prywatnej. Chcesz używać swojego ulubionego kubka i dwa ekrany w pracy. Nie ma sprawy!
Cały raport
O badaniu:
Osiem nowych trendów w miejscach pracy powstało w większości na bazie badań pierwotnych. Networked Society Lab firmy Ericsson przeprowadził badanie metodą delficką, prowadząc rozmowy z międzynarodowymi ekspertami i liderami opinii z różnych obszarów kompetencji związanych z pracą. Ericsson spotkał się z liczną grupą ekspertów od zarządzania i HR oraz z czołowymi architektami i ludźmi biznesu.