ABC biznesu

Jak przełamywać lody w kontaktach biznesowych? Mingling i networking na konferencjach

733wyświetleń

Od kilku lat coraz więcej firm oczekuje od swoich pracowników posiadania szerokiej i mocnej sieci kontaktów. Konferencje, seminaria czy spotkania biznesowe są jedną z okazji do ich nawiązywania. Niestety ponad 70% ich uczestników nie czuje się komfortowo w “przełamywaniu lodów” podczas takich wydarzeń.

Mingling i networking na konferencjach

Biorąc udział w różnych wydarzeniach organizowanych dla środowiska biznesowego wielu uczestników koncentruje się głównie na warstwie merytorycznej konferencji, nie wykorzystując sposobności na zawieranie nowych znajomości. Pewnym rozwiązaniem, które stosują organizatorzy jest mingling. Bez wspomagania organizatorów wymiana wiedzy i doświadczeń pomiędzy uczestnikami jest zazwyczaj niewielka. Wynika to z wielu powodów, np. nie wiedzą oni, po co zawierać nowe znajomości, jak to robić, czego nie robić oraz jak podtrzymywać nawiązane relacje.

5 porad, aby w pełni wykorzystać wydarzenia biznesowe na poszerzenie bazy kontaktów

Po pierwsze: potraktuj przerwy jako czas na poznawanie nowych ludzi. W sumie najważniejszy jest okres rejestracji uczestników przed rozpoczęciem wydarzenia. Jeśli przyjdziesz wcześnie, będziesz miał okazję poznać innych w komfortowych warunkach.
Po drugie: nie siadaj po rejestracji, lecz stój i z uśmiechem witaj przybywających. Wciel się w rolę witającego gości.
Po trzecie: rozmawiaj z nieznajomymi, znajomych pozdrów i ewentualnie poznaj ich z nowo poznanymi osobami.
Po czwarte: stań się mistrzem pogawędek, pomóż innym zaprezentować siebie i swój biznes. Dzięki zasadzie wzajemności oni poproszą Ciebie o opowiedzenie o sobie.
Po piąte: bądź łącznikiem między ludźmi. Pomóż im się poznać, a będą Ci wdzięczni, co przełoży się na Twoje relacje.

Idealnie zorganizowana konferencja

Na konferencjach lub większych spotkaniach biznesowych organizatorzy coraz częściej wyznaczają osoby do witania i zajmowania się gośćmi, aby czuli się oni komfortowo. Są to tak zwani icebreakerzy. Dzięki temu uczestnicy uzyskają niespotykaną na rynku wartość dodaną. Unikalne, zapadające w pamięć doświadczenia staną się istotnym elementem budowania reputacji i wyróżniania się wydarzenia na konkurencyjnym rynku.
Wprowadzenie spójnego systemu zarządzania doświadczeniem klienta podczas seminariów czy konferencji ma ogromne zalety. Pozwoli ograniczać wpływ przypadku na jakość doświadczenia, wyeliminuje źródła negatywnych doświadczeń klienta, wywoła wdzięczność dla organizatorów za zadbanie o “przełamanie lodów”. Przede wszystkim jednak – stymuluje klientów do zachowań pożądanych z punktu widzenia interesów Twojej firmy (rekomendacje, lojalność, większa sprzedaż).

Rola icebreakerów

Zespół witający gości realizuje wiele celów: zbudowanie miłej i przyjacielskiej atmosfery przed rozpoczęciem konferencji, wywołanie poczucia wdzięczności klientów dla organizatorów za troskliwe zaopiekowanie się nimi od samego początku, “przełamanie lodów” przez uczestników, którzy się nie znają, zwiększenie liczby nawiązanych wartościowych kontaktów przez uczestników konferencji oraz efektywne wykorzystanie czasu na konferencji.

Przebieg sesji networkingowej

Przed rozpoczęciem konferencji przeszkoleni uprzednio icebreakerzy będą pełnili rolę proaktywnie witających uczestników: pomogą uczestnikom “przełamać lody”, czyli bezpiecznie wyjść ze swojej strefy komfortu i nawiązać wartościowe kontakty, taktownie pomogą nawiązać rozmowy, przedstawią sobie uczestników od momentu rejestracji do rozpoczęcia konferencji. Połączą także osoby, które niejednokrotnie są trochę zagubione, ponieważ nie mają znajomych wśród profesjonalistów na konferencji.
Trudno przecenić korzyści płynące ze sprawnego minglingu, który nie wymaga zbytniego wysiłku, ale zaangażowanych i otwartych ludzi. Moje dotychczasowe doświadczenia pokazują, że moderowane sesje networkingowe przynoszą dodatkowe korzyści wymiany wiedzy i doświadczeń oraz dostarczają wiele satysfakcji uczestnikom, a organizatorom możliwość skorzystania z zasady wzajemności.
 

O autorze

Grzegorz Turniak to niestrudzony orędownik wartościowych idei: networkingu, minglingu, zarządzania talentami i karierą. W lutym 2006 roku założył i do grudnia 2012 był prezesem firmy BNI Polska. Założył i prowadził z partnerami The Top Careers Club. Poprzednio w swojej karierze pełnił m.in. funkcje Prezesa jobpilot Polska, HR Sector Sales Manager – SAP Polska, Managing Director – Neumann Management Institute, Dyrektora Polskiej Międzynarodowej Szkoły Zarządzania. Absolwent Wydziału Elektroniki Politechniki Warszawskiej, certyfikowany konsultant OD (OD Institute Ohio), nauczyciel przedsiębiorczości (Babson College) oraz certyfikowany coach ICC (International Coaching Community). W latach 2002-2004 Członek Zarządu PSZK, założyciel i Prezes Stowarzyszenia Profesjonalnych Mówców. Grzegorz jest współautorem książek: z Jackiem Santorskim “Alchemia Kariery”, z Romanem Wendtem “Profesjonalny networking czyli kontakty które procentują” i z Witoldem Antosiewiczem “Praktyczny poradnik networkingu”.

2 komentarze

  1. Jak przełamać lody w kontaktach biznesowych.. to niestety dla mnie nieosiągalne. Nie jestem towarzyską osobą i pamiętam że zaraz po szkoleniu na którym byłem kilka miesięcy temu było spotkanie towarzyskie i jakoś nie potrafiłem z tymi “biznesmenami” znaleźć wspólnego języka.
    Znajomości są konieczne żeby rozwinąć swój niewielki biznes ale po mnie i po mojej postawie widać że nie jestem zainteresowany “zakolegowaniem się” ale przyjęciem kilku zleceń i “dziękuje do widzenia”.

  2. Ciekawy artykuł, tym bardziej, że coraz więcej biznesmenów zapomina o starej dobrej etykiecie i otwarciu się na innych – a często to właśnie to przesądza o sukcesie i pozytywnym wizerunku. Icebreakerzy to towar deficytowy i b. cenne ogniwa sukcesu.

Dodaj komentarz