Mała firma w sieci

10 wskaźników e-mail marketingu, które musisz poznać, zanim zatwierdzisz pierwszą wysyłkę

fot. istockphoto.com
618wyświetleń
fot. istockphoto.com
fot. istockphoto.com

E-mail marketing to jedna z najstarszych form promocji w sieci, ale nie odchodzi do lamusa i wciąż jest jednym z najbardziej popularnych kanałów komunikacji wybieranych przez firmy. Dlaczego tak się dzieje? Użytkowanie poczty elektronicznej jest już prawie tak powszechne, jak oddychanie – używa jej 99% Internautów!

Umiejętnie stosowany e-mail marketing, wykorzystywany w zgodzie z koncepcję marketingu za przyzwoleniem (za ang. permission marketing), jest również bardzo dobrze przyjmowany przez odbiorców.Uzyskanie zgody na otrzymywanie korespondencji marketingowej jest punktem wyjścia do budowania komunikacji, na którą odbiorca czeka, która jest przez niego pożądana. Dlaczego? Ponieważ oczekuje po niej rozwiązania jego problemu bądź zaspokojenia potrzeby. Nie zawiedźmy go redagując nasze mailingi i newslettery.
Mailingi, newslettery okiem odbiorców
Ostatecznie e-mail marketing to stosunkowo wdzięczna i skuteczna forma dotarcia do odbiorców. Wobec tego, jeśli jeszcze nie korzystasz z tej formy online marketingu – czas zacząć!
e-mail marketing okiem włascicieli firm i marketerów
Każde działanie marketingowe należy mierzyć, co w Internecie jest szczególnie łatwe. Jeśli zdecydujesz się na wysłanie swojego pierwszego mailingu lub newslettera do klientów, warto wybrać jeden z profesjonalnych programów do mailingu. Dlaczego? Ponieważ taki program powinien dostarczyć Ci informacji, do obliczenia podstawowych wskaźników lub wyświetlić je przy każdej zrealizowanej wysyłce. Dzięki temu ocenisz ich skuteczność i będziesz mógł je ze sobą porównywać.
Oto kilka pojęć i wskaźników, których znajomość z jest niezbędna na początku przygody z e-mail marketingiem.

Wysłane (ang. Sent number )

Łączna liczba wszystkich wiadomości wysłanych na pojedyncze adresy e-mail w ramach danej kampanii. Ilość ta nie uwzględnia ponownego dosyłania maili, które nie mogły zostać wcześniej dostarczone.

Dostarczone (ang. Delivered number)

Łączna liczba wiadomości e-mail, które prawdopodobnie dotarły do odbiorców, gdyż system wysyłający nie odnotował informacji o ich odrzuceniu przez serwer odbiorczy.
Warto śledzić stosunek maili dostarczonych do wysłanych. Jeśli w pewnym momencie urośnie on ponad dotychczasową średnią, należy poszukać źródła tego problemu.

Zwroty / Odbicia

Łączna liczba wiadomości e-mail, które prawdopodobnie nie dotarły do odbiorców, gdyż system wysyłający odnotował informację o ich odrzuceniu przez serwer odbiorczy.
Na ilość zwrotów składa się suma zwrotów twardych i zwrotów miękkich:
Zwrot twardy
Informacja o braku możliwości dostarczania do danego odbiorcy tej oraz kolejnych wiadomości e -mail. Powodem otrzymania zwrotu twardego może być np. błąd w adresie e-mail, wcześniejsze usunięcie adresu e-mail z serwera lub nieistnienie serwera.
Adresy e-mail, z których otrzymaliśmy zwrot twardy powinniśmy usunąć z bazy, ponieważ w przyszłości nie będzie możliwe dostarczenie wiadomości na dany adres. Czynność ta jest niezbędna w celu utrzymania higieny bazy.
Zwrot miękki
Informacja o chwilowych trudnościach w dostarczeniu do danego odbiorcy wybranej wiadomości e -mail. Zwrot miękki występuje, gdy serwer pocztowy potwierdzi istnienie docelowej skrzynki odbiorczej, ale wiadomości nie udało się dostarczyć. Z reguły powodem jest tymczasowa niedostępność serwera odbiorcy, zerwanie połączenia lub przepełnienie skrzynki odbiorcy.
Tych adresów nie usuwamy na razie z bazy. Najprawdopodobniej możliwe będzie dostarczanie na nie kolejnych wiadomości. Przy kolejnych wysyłkach możemy monitorować powody ich niedostarczenia.

Otwarcia (ang. Opens)

Łączna liczba unikalnie wyświetlonych na ekranie komputera – bądź innego urządzenia – wiadomości e-mail.
Prawdopodobna liczba otwartych wiadomości jest zwykle znacząco większa niż ta określona wskaźnikiem otwarć. Dzieje się ze względu na blokowanie przez odbiorców pobierania grafik do otwartych wiadomości, co jest jedną z technik pomiaru ich wyświetleń.

Współczynnik otwarć (ang. OR – Open Rate)

Wyrażony w procentach stosunek liczby unikalnie wyświetlonych wiadomości do liczby wiadomości wysłanych.

or

Podstawowy wskaźnik. Mówi nam o tym, jak dużą część spośród osób, którym wysłaliśmy wiadomość, przekonaliśmy do jej otwarcia tematem wiadomości polem „Nadawca”.

Kliknięcia (ang. Clicks)

Łączna liczba unikalnie klikniętych kreacji mailingu wysłanego w ramach danej kampanii. Do kliknięć nie są zliczane kliknięcia w kolejne linki w tej samej wiadomości, wielokrotne kliknięcia w ten sam link ani kliknięcia w tzw. linki techniczne (np. link do wypisu, link do podglądu maila w przeglądarce www).
Unikalne kliknięcie to kliknięcie utożsamiane z pojedynczym użytkownikiem.

Współczynnik kliknięć (ang. CTR – Click Through Rate)

Wyrażony procentowo stosunek liczby wszystkich kliknięć do liczby wiadomości e-maili wysłanych w ramach danej kampanii.

ctr

Wskaźnik ten zlicza każde kliknięcie w wiadomość, dzięki czemu wprost mówi nam o tym, ile osób rzeczywiście zainteresowało się wysłana przez nas wiadomością. Uważany jest za najważniejszy ze wskaźników w e-mail marketingu.

Współczynnik kliknięć do otwarć (ang. CTOR – Click Through Open Rate)

Wyrażony procentowo stosunek liczby wszystkich kliknięć do wiadomości e-maili otwartych wiadomości (Opens) z danej kampanii.

ctor

Wskaźnik dla dociekliwych. Mówi nam wprost o tym, jak dużą część spośród osób, które zobaczyły naszego e-maila, udało się przekonać kliknięcia w CTA i do przejścia na stronę www.
 

Z serii “E-mail marketing bez tajemnic” czytaj także:

 

Uwaga! Konkurs!

Kliknij w poniższy baner, aby dowiedzieć się więcej o warunkach konkursowych. Weź udział w konkursie i wygraj kompendium wiedzy o e-mail marketingu.
Na spełnienie zadania konkursowego masz czas od 14 do 29 kwietnia 2015 r.
skuteczny_e-mail_marketing-baner-konkurs-mailing

2 komentarze

Dodaj komentarz