Wywiady i inspiracje

Robert Rachwał: Świadomość mobilna firm rośnie

foto: istockphoto.com
683wyświetleń
foto: istockphoto.com
foto: istockphoto.com

O tym, że jesteśmy świadkami wchodzenia technologii mobile w coraz to nowe zakamarki naszego życia, nie musimy chyba nikogo szczególnie przekonywać. Dane mówiące o tym, jaki procent społeczeństwa posiada już smartfony, też przestały robić wrażenie. Żyjemy w erze mobilnej i chyba powoli już się z tym pogodziliśmy. Niemniej jednak warto od czasu do czasu przyjrzeć się bliżej temu rynkowi, by znaleźć odpowiedź na pytanie, czy nowe trendy w mobilnym świecie mogą przełożyć się nie tylko na mój czas wolny, lecz także na mój biznes?

Dobrą okazją do zadania tego pytania jest rozmowa z Robertem Rachwałem – głównym organizatorem konferencji Mobile Trends Conference, która już w lutym odbędzie się w Krakowie.

Mobile First – pamiętasz te czasy, gdy twórcy Facebooka zaczęli zmieniać swój serwis zgodnie z tą zasadą? Wydaje się, że to prehistoria, ale tak naprawdę było to całkiem niedawno. W branży mobile czas płynie szybciej?

Facebook od lat stara się działać zgodnie z tą zasadą, ale dopiero od miesiąca użytkowników korzystających z tego serwisu tylko z urządzeń mobilnych jest więcej od pozostałych. To była tylko kwestia czasu, kiedy ten moment nastąpi. Urządzeń mobilnych na rynku jest coraz więcej, użytkownicy chętniej z nich korzystają. Rozwój tej branży jest widoczny od kilku lat i z pewnością w najbliższym czasie będzie trwać nadal. W szczególności, że możliwości, jakie dają nam producenci, są coraz większe. Nie chodzi tu tylko o smartfony i tablety, ale także o wszelakiego rodzaju urządzenia wearables, handheldy, wykorzystanie BLE, beaconów, itp. Czas w branży być może nie płynie szybciej, ale branża się dynamicznie rozwija i co chwilę zaskakuje nas nowymi możliwościami i innowacjami.

Który to już raz organizujesz Mobile Trends Conference i czym zaskoczysz nas tym razem?

W lutym odbędzie się piąta edycja konferencji. Poza głównymi edycjami, które zawsze odbywają się na początku roku, dwukrotnie zorganizowaliśmy mniejsze, tematyczne edycje. Wliczając je, będzie to już siódma konferencja organizowana przez nas. Pierwsza edycja trwała jeden dzień i brało w niej udział około 150 osób. Dziś planujemy 3 dni pełne wiedzy i inspiracji, nawet 500 osób każdego dnia. Nowością z pewnością będzie fakt, że Development Day będzie w całości po angielsku. W zeszłym roku niespodzianką był dzień inspiracji (który odbył się wtedy po raz pierwszy). Mamy zamiar w tym roku ponownie zaskoczyć prelegentami, którzy dadzą uczestnikom niesamowitą dawkę inspiracji i motywacji do działania.

Konferencji towarzyszy rozdanie nagród Mobile Trends Awards. Czy możesz przybliżyć nam zwycięzców zeszłorocznej edycji konkursu? Kto w ogóle startuje, czy to miejsce wyłącznie dla dużych graczy, czy również dla mniejszych twórców?

Cel, jaki nam od początku przyświeca, to promowanie firm, które zdecydowały się na rozwiązania mobilne. Są to nagrody od branży dla branży. Mobile Trends Awards ma motywować do wejścia w świat mobile, co w dzisiejszych czasach jest już pewnego rodzaju obowiązkiem. Nagrody przyznajemy zarówno dla małych, jak i dużych firm. Wśród zwycięzców są między innymi Red Bull Polska, Ministerstwo Środowiska, Miasto Kraków, mBank, McDonald’s Polska, Coca-Cola, Grupa Onet.pl, P4, Bank PeKaO, Cyfrowy Polsat, a także wiele mniejszych firm. W roku ubiegłym w kategorii „Aplikacja mobilna do użytku dla firm” wygrał inFakt za aplikację inFakt Faktury i Księgowość. Aplikacja pozwala firmom z sektora MSP na prostą i szybką księgowość za pomocą smartfona czy tabletu. Możemy wystawić faktury czy sprawdzić wyniki finansowe w każdym miejscu na ziemi, gdy tylko mamy zainstalowaną aplikację i dostęp do internetu. Innym zwycięzcą była firma Brand24, pozwalająca na monitorowanie internetu i mediów społecznościowych. Wyniki możemy sprawdzić w prostej i czytelnej aplikacji. Bardzo przydatne narzędzie, z którego korzysta wiele firm w Polsce, ale także na świecie.
Pamiętam również, że jedną z nagród otrzymała aplikacja firmy.net, pozwalająca w szybki i wygodny sposób znaleźć najlepszą firmę w okolicy. Świetne narzędzie nie tylko do promocji, ale także przydatne dla każdego przedsiębiorcy, który szuka firm do współpracy czy partnerów biznesowych z okolicy.

Wielu osobom świat technologii mobilnych kojarzy się głównie z rozrywką. Aplikacje wymienia się jednym tchem obok gier. Czy na bazie swoich doświadczeń jesteś w stanie obalić ten mit? Czy rozwiązania mobile to jednak rzeczywiście nie tyle wsparcie w biznesie co raczej wsparcie w zagospodarowaniu wolnego czasu?

Oczywiście duża część mobile to rozrywka i gry. Natomiast mówiąc o technologiach mobilnych nie można kojarzyć ich tylko z rozrywką. Urządzenia mobilne wkroczyły nie tylko do domu przeciętnego Kowalskiego, ale także do firm, nie tylko tych dużych. Nikogo nie dziwi już kurier z PDA, gdzie podpisujemy odbiór przesyłki, czy handlowiec z tabletem, na którym prezentuje ofertę. Coraz częściej z technologii mobilnych korzystają małe firmy – możemy odwiedzić restauracje, w których kelnerzy na smartfonach notują zamówienia, a te automatycznie lądują na ekranie w kuchni. Przykładów można podać dużo, dużo więcej. Technologie mobilne zaczynają być wykorzystywane przez każdego, najważniejsze to odnaleźć sposób, w jaki mogą one ułatwić czy pomóc rozwijać nasz biznes.

Na początku nawiązaliśmy trochę do tego, że czas w branży mobile płynie trochę szybciej, niż branżach offline. Jesteś w stanie cofnąć się dziś pamięcią do pierwszej konferencji i powiedzieć o tematach, które wówczas były poruszane?

Zaskoczony pytaniem postanowiłem sprawdzić, jakie tematy poruszaliśmy prawie 5 lat temu. Okazało się, że tematy są bardzo podobne, często wręcz takie same. Zmieniają się jednak możliwości, sposoby rozwiązywania problemów, używane technologie itp. Jak wspominałem na początku, branża dynamicznie się rozwija, ale także z dnia na dzień zmienia. Ważne jest, aby być na bieżąco. Podczas kolejnych edycji powtarza się temat marketingu mobilnego, sprzedaży w kanale mobile, opowiadamy o aplikacjach, procesie ich tworzenia, promocji czy wykorzystaniu ich w komunikacji z klientem. Pojawiają się także nowe tematy – beacony, augmented reality czy ubieralne technologie (ang. wearable technologies) – trendy, technologie, które 5 lat temu nie były jeszcze tak popularne i wszystkim w branży znane.

Jak dziś, patrząc na to z perspektywy lat, oceniasz to co, wydarzyło się w branży od tamtego czasu?

Kilka podstawowych faktów: po pierwsze z roku na rok rośnie liczba użytkowników, którzy korzystają ze smartfonów i za ich pomocą łączą się z internetem. Po drugie, widzimy coraz większą świadomość firm, nie tylko tych dużych, że zaspokojenie potrzeb użytkowników (mobilnych) jest bardzo ważne w dzisiejszym świecie. Po trzecie, to zrozumienie, że urządzenia mobilne nie tylko przydają się osobom prywatnym, ale możemy je wykorzystywać we własnym biznesie. Wszystko to sprawia, że branża technologii mobilnych rozwija się bardzo dynamicznie.

Robisz konferencje o trendach na rynku mobilnym, muszę Cię więc zapytać o najważniejsze wydarzenia i trendy mijającego roku.

Początek roku to zmiany w wyszukiwarce Google – ta promuje w mobilnych wynikach wyszukiwania strony dostosowane do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Wpływa to na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. To duża zmiana, która zmotywowała wiele firm i instytucji do weryfikacji swoich stron www. Nareszcie przestano mówić i myśleć o marketingu mobilnym tylko w kontekście aplikacji – strona mobilna jest również bardzo istotna.
Kolejny trend, na który należy zwrócić szczególną uwagę, to ogromna, wciąż rosnąca popularność serwisów społecznościowych typu Snapchat czy Periscope, z których możemy korzystać tylko na urządzeniach mobilnych. Nawiązując do poprzedniego punktu, trzeba wrócić do początku naszej rozmowy. Mówiłem, że najliczniejszą grupą użytkowników portalu Facebook stały się osoby, które korzystają z serwisu tylko na urządzaniach mobilnych. Również w tym roku Google ogłosiło, że aktywność wyszukiwania na urządzeniach mobilnych przerosła tą pochodzącą z urządzeń stacjonarnych. Co więcej, dominacja mobile nie jest równoznaczna ze zmniejszeniem się liczby wyszukiwań na tradycyjnych komputerach i laptopach. Ta również rośnie z miesiąca na miesiąc, jednak w wyniku zwiększającej się ogromnej ilości urządzeń mobilnych, to one stają się naturalnym liderem udziałów. To pokazuje, jak szybko wzrasta ilość użytkowników mobilnych urządzeń oraz ich świadomość z korzyści płynących z bycia „mobile”.
Wciąż baterie smartfonów często potrafią rozładować się w najmniej oczekiwanym momencie. Bardzo się cieszę, że rozwija się technologia bezprzewodowego ładowania smartfonów. O komfort ładowania zadbała m.in. Ikea, która już w kwietniu wypuściła do sprzedaży meble domowe i biurowe, umożliwiające bezprzewodowe ładowanie urządzeń mobilnych. Teraz liczymy, że coraz więcej modeli smartfonów dostępnych na rynku będzie miała taką możliwość.
Wydarzeniem wartym uwagi w Polsce jest wprowadzenie systemu BLIK, który pozwala na płatność czy korzystanie z bankomatu bez konieczności posiadania karty. Oczywiście taka możliwość istniała już wcześniej, natomiast trzeba było posiadać model telefonu z technologią NFC oraz z specjalną kartą SIM. Teraz wystarczy aplikacja banku i 6 cyfr kodu BLIK. System płatności mobilnych BLIK wystartował 9 lutego 2015 roku.
Na koniec wspomnę o rosnącym znaczeniu video w świecie mobile. Coraz częściej oglądamy filmy, programy na tablecie czy smartfonie. Cały ruch urządzeń mobilnych w internecie, w 50 proc. kręci się wokół video. Dlatego też coraz większą wagę marketingowcy będą przykładać do prowadzenia kampanii z wykorzystaniem video i kanału mobile. Myślę, że to jeden z trendów, który będzie dominował w przyszłym roku.

Co jeszcze Twoim zdaniem zdominuje rok 2016?

Moim zdaniem 2016 rok zdominuje rozmowa i prace nad inteligentnymi samochodami, których nie będziemy musieli prowadzić. Internet rzeczy, podłączenie urządzeń typu AGD do internetu, będzie stawać się coraz bardziej popularne. O tym oraz o innych nowościach w marketingu z wykorzystaniem technologiach mobilnych będziemy rozmawiać podczas Mobile Trends Conference 2016. Najnowsze trendy, urządzenia zostaną zaprezentowane także na Targach Rozwiązań IT, E-commerce i Urządzeń Mobilnych Mobile-IT które odbywają się równolegle z konferencją. Wszystkich serdecznie zapraszamy do Krakowa w dniach 17-19 lutego!

Dziękuję za rozmowę.
 


 
robert rachwalRobert Rachwał
Absolwent Elektronicznego Przetwarzania Informacji na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Zarządzania na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Właściciel dirmy ClickMaster Polska specjalizującej się w tworzeniu dedykowanych stron mobilnych oraz stron responsywnych. Autor raportu na temat mobilnego internetu. Pasjonat nowych technologii i nowych mediów. Pomysłodawca i główny realizator Mobile Trends Conference oraz Mobile Trends Awards.

Dodaj komentarz