Mała firma w sieci

Google Analytics. Cześć I – Instalacja

668wyświetleń

Czy chcesz jeszcze świadomiej podejmować decyzje odnośnie swojej obecności w internecie? Zacznij analizować dane, których dostarcza Ci globalna sieć. Możesz w szybki sposób dowiedzieć się, skąd przychodzą do Ciebie Twoi e-klienci, ilu z nich codziennie ogląda Twoją ofertę, co robią na Twojej stronie. A co najważniejsze, możesz poznać przyczynę, czemu opuszczają Twoją witrynę. Polecamy Ci bardzo przydatne i bezpłatne narzędzie do monitorowania ruchu na stronie www – Google Analytics. Jeśli jeszcze z niego nie korzystasz, warto to zmienić.

Za chwilę dowiesz się, jak zainstalować bezpłatny program Google Analytics na stronie www. W kolejnych artykułach podpowiemy Ci, jak wykorzystywać informacje z raportów GA do poprawy funkcjonalności Twojej witryny internetowej.
Czemu polecamy Ci to narzędzie?
Dzięki niemu masz szansę lepiej poznać świat e-marketingu i być świadomy swoich działań i skuteczności podjętych decyzji. Google Analytics jest bezpłatnym narzędziem, które monitoruje ruch na Twojej stronie, dostarczając Ci konkretnych danych, m.in. o tym:

  • ile osób dziennie/tygodniowo/miesięcznie/rocznie odwiedza Twoją stronę,
  • z jakich miast/krajów pochodzą te osoby,
  • ile czasu na niej spędzili i jakie podstrony przeglądali,
  • ile osób jedynie weszło na Twoją stronę i po chwili ją opuściło bez oglądania,
  • skąd użytkownicy weszli na Twoją stronę (z wyszukiwarki, wpisując Twój adres bezpośrednio, z innego serwisu, z reklam),
  • jakie frazy, które wpisywali w Google, doprowadziły ich na Twoją witrynę,
  • jak lojalni są Twoi użytkownicy (ilu masz nowych użytkowników, ilu powracających, ile razy dana osoba odwiedziła Twoja stronę),
  • jak efektywne są Twoje działania w social media i czy zachęcają one potencjalnych klientów do odwiedzin Twojej strony.

Dzięki statystykom określasz profil swoich użytkowników, sposób ich zachowania i problemy, na które natrafiają, przeglądając Twoją stronę www. Dane pomogą Ci w poprawie komunikacji z e-klientami, stworzeniu funkcjonalnej i przyjaznej internautom strony www oraz przede wszystkim pozwolą Ci badać efektywność procesu pozycjonowania.


Jesteś gotowy na to, aby wycisnąć ze swoich działań w internecie jeszcze więcej?

Jak korzystać?
Aby program mógł zacząć zbierać statystyki o odwiedzinach Twojej witryny przez internautów, musisz umieścić specjalny kod wygenerowany przez narzędzie Google Analytics na swojej stronie internetowej. Potrzebny jest do tego dostęp do kodu źródłowego witryny. Jeśli go nie posiadasz lub nie potrafisz poruszać się po kodzie HTML, skontaktuj się z osobą odpowiedzialną za utrzymanie Twojej strony internetowej. Odradzamy ingerowanie w kod strony bez odpowiednio zaawansowanej wiedzy na ten temat, ponieważ każdy błąd może powodować poważne uszkodzenie witryny.
Jak zainstalować?
Aby korzystać z Google Analytics, musisz mieć konto Google (np. używać poczty Gmail), które daje Ci dostęp do wszystkich usług Google:
1. Wejdź na stronę: http://www.google.com/analytics/
2. Kliknij „Utwórz konto”, jeżeli jeszcze nie masz konta lub „Zaloguj się”.
3. Kliknij w button „Administrator” na pomarańczowej belce, na górze.

4. W zakładce, która się pojawiła, kliknij „Nowe konto”, aby dodać profil dla swojej strony www.

5. Wypełnij pola formularza.
Musisz podać nazwę i adres swojej witryny internetowej oraz wybrać swoją branżę i kraj.

6. Zostaniesz przeniesiony na podstronę z kodem, który musisz skopiować a następnie wkleić na każdej stronie, którą chcesz śledzić.

  • Jeżeli potrafisz się poruszać po kodzie swojej strony, wklej ten fragment kodu tuż przed zamknięciem sekcji </HEAD>.
  • Jeżeli nie, poproś kogoś, kto się na tym zna lub osobę, która stworzyła Ci stronę, aby wstawiła ten fragment kodu na Twoją stronę.

Voila!
Jak sprawdzić, czy kod został poprawnie zainstalowany?
Aby sprawdzić, czy kod Google Analytics został poprawnie zainstalowany, wejdź w “Śledzenie Informacji” (menu tuż pod nazwą kampanii).

Tam znajdziesz akapit „Śledzenie witryny” oraz „Stan śledzenia”, w którym będzie opisane, czy kod został poprawnie zainstalowany oraz czy dane są już zbierane.
W następnej części dowiesz się, jak poruszać się po panelu administracyjnym oraz poznasz jego najważniejsze funkcje.
PS. Daj nam w komentarzu znać, jak Ci poszła instalacja. Czy napotkałeś/aś jakieś problemy? Może będziemy w stanie Ci pomóc…

8 komentarzy

  1. Witam
    W wynikach wyszukiwania mam z największą ilością odwiedzin pozycję
    1.(not provided)
    Jak zrobić aby te wyszukiwania przyporządkowywały się do konkretnych fraz?

    1. W kolejnych poradnikach skupimy się na tym. aby przedstawić, jak wykorzystywać informacje z raportów wygenerowanych przez Google Analytics do poprawy efektywności witryny internetowej.

  2. Podczas wypełniania Konfiguracja usługi internetowej – pobierz kod , należy zaakceptować warunki umowy z google , wczytując się w regulamin występuje informacja o opłatach , czy wiadomo o jakie opłaty chodzi .

  3. Całe szczęście z instalacją nie miałem problemu. Najdłużej zeszło mi na znalezieniu i wykonaniu polecenia – wejdź w “Śledzenie Informacji”. Ale i z tym sobie poradziłem. wskazówkę znalazłem w pomocy GA.
    Pozdrawiam autora i idę czytać część II poradnika.

Dodaj komentarz