Mała firma w sieci

Pozycjonowanie dla niewtajemniczonych. Czym jest, jak długo trwa i od czego zależy jego koszt?

750wyświetleń

Chcesz, aby Twoja strona www pojawiała się w najwyższych wynikach w wyszukiwarce Google? Musisz zatem skupić się na pozycjonowaniu. Jesteś jednak w tym temacie zielony i ogrom wiedzy Cię przeraża? Specjalista od pozycjonowania wyjaśni Ci jego główne aspekty, czyli co wpływa na wysokie pozycje, od czego zależy koszt oraz dlaczego warto zlecić to profesjonaliście. Dla początkujących będzie to dobry start na drodze do świadomej obecności firmy w internecie.

Istnienie Twojej strony www wydaje się być bezzasadne, jeżeli szansa na jej znalezienie przez potencjalnego klienta jest żadna lub znikoma. Zatem, jak sprawić, by użytkownicy trafili na Twoją witrynę? I tu na pomoc przychodzą działania SEO (ang. Search Engine Optimization), czyli pozycjonowanie strony w internecie, które wpływa na jej miejsce w rankingu wyszukiwarki dla określonych słów kluczowych. Wydaje się to skomplikowane, ale warto, abyś poznał tajniki, które pomogą Ci podjąć decyzję odnośnie sposobu pozycjonowania Twojego serwisu. Przekonaj się, czy lepiej współpracować z profesjonalistami SEO (firmy pozycjonerskie, agencje SEO), czy podjąć się samodzielnych działań w walce o najwyższe pozycje w TOP 10 Google.
Najważniejsze aspekty pozycjonowania przedstawia Pan Robert Stasiak, właściciel firmy RCoMP, która świadczy usługi pozycjonerskie.
Co sprawia, że strona www jest wysoko w Google?
Oprócz internautów serwis www odwiedzają również roboty wyszukiwarek, które skanują stronę i indeksują ją w wynikach wyszukiwań. Pozycjonowanie to długotrwały i dość skomplikowany proces, na który wpływ ma kilkadziesiąt czynników. Do głównych należą: optymalizacja serwisu pod kątem zarówno użytkowników jak i wyszukiwarek, jakość i unikalność treści na stronie, ustawiczna budowa reputacji strony w sieci.
Optymalizacja serwisu pod kątem zarówno użytkowników jak i wyszukiwarek
Optymalizacja kodu strony to podstawowa czynność, jakiej powinna zostać poddana strona internetowa, zanim zaczniemy ją pozycjonować w wyszukiwarkach. To uporządkowanie i poprawienie błędów w kodzie, połączenie w serwisie w odpowiedni sposób zarówno strony głównej i podstron, układu tekstu, słów kluczowych i elementów graficznych. Dzięki poprawnemu, niezawierającemu błędów, semantycznemu kodowi źródłowemu, witryna spełnia standardy kodowania, a roboty sieciowe mogą z łatwością się po niej poruszać. Jest to zadanie głównie dla specjalisty. Jednak są też elementy, o które możesz spróbować zadbać sam. Jest to przede wszystkim dobór słów kluczowych dla Twojej działalności oraz odpowiednie ich użycie w kodzie strony. Dlaczego słowa kluczowe są tak ważne? Ponieważ roboty wyszukiwarek oceniają, czy treść Twojej strony jest zgodna z tym, co klienci wpisują jako zapytanie do wyszukiwarki. Celem jest zaprezentowanie w wynikach wyszukiwania stron najbardziej temu odpowiadających.
(W kolejnym artykule dowiesz się, jak optymalnie wybierać i wykorzystywać słowa kluczowe oraz gdzie muszą się one pojawić w kodzie HTML, aby wyszukiwarki wysoko indeksowały stronę w wynikach.)
Jakość i unikalność treści na stronie
Jednym z najważniejszych czynników, które są brane pod uwagę przez algorytmy wyszukiwarek internetowych, jest unikalna treść strony, wraz ze słowami kluczowymi, na które chcielibyśmy się pozycjonować. Przestrzegam przed kopiowaniem tekstu z innych witryn, ponieważ ciągłe powielanie tych samych treści powoduje to, że dany wpis może być omijany przez wyszukiwarki i nie wyświetlać się w wynikach wyszukiwania. Po prostu tworząc swoje teksty, pisz z głowy, swoimi słowami. Musisz wciąż pamiętać o tym, że tworzysz treści nie tylko dla wyszukiwarek, ale przede wszystkim dla użytkowników, których musisz przekonać do skorzystania ze swoich usług.
Rada:
Aby sprawdzić, czy Twoje treści są unikalne, skopiuj cześć tekstu z Twojej witryny do wyszukiwarki Google, używając cudzysłowu i zobacz, czy Google znajdzie tylko Twój serwis. Można też użyć narzędzia, dzięki któremu sprawdzisz, czy ktoś nie zduplikował treści z Twojej strony: http://www.copyscape.com/.

Ustawiczna budowa reputacji strony w sieci

Jednym z najtrudniejszych i najbardziej czasochłonnych działań pozycjonerskich jest pozyskiwanie linków zwrotnych do danej strony. Aby wyszukiwarki w ogóle wiedziały o Twojej stronie, muszą do niej prowadzić linki z innych serwisów. A im więcej stron wysokiej jakości ma u siebie linki do Twojej witryny, tym reputacja witryny jest wyższa, co w konsekwencji prowadzi do wzrostu jej pozycji w wynikach wyszukiwania. Jeszcze niedawno głównym czynnikiem wpływającym na pozycje strony w wyszukiwarce była liczba linków w sieci prowadzących do niej. Obecnie już nie ich liczba a jakość, dywersyfikacja źródła, reputacja stron linkujących, powiązanie tematyczne ze stroną linkowaną mają skuteczny wpływ na pozycje strony w wynikach wyszukiwania. Warto wymienić również inne, ważne czynniki rankujące, zyskujące na wartości wraz z rozwojem wyszukiwarki – reputacja strony w serwisach społecznościowych, czas pobytu na stronie użytkownika oraz tzw. liczba odrzuceń strony.
Dlaczego tak długo czeka się na wyniki?
Pozycjonowanie to proces, który niestety trwa. Główną zasadą reżimu czasowego jest liczba i jakość stron konkurencyjnych w danej branży. Dla słów kluczowych niszowych prawidłowo prowadzony proces przebiega dość szybko (tygodnie), dla wyrażeń bardzo konkurencyjnych znacznie wolniej (miesiące).
Czemu jest to takie czasochłonne? Jednym z głównych elementów oceny strony przez wyszukiwarki jest jej popularność w sieci, czyli liczba użytkowników oraz innych stron polecających Twój serwis. Zdobycie określonej marki w sieci trwa, podobnie jak budowanie reputacji firmy poza internetem.
Od czego zależy cena?
Koszt całego procesu pozycjonowania to składowa wielu czynników. Do najważniejszych należą:

  • Ilość fraz i słów kluczowych wybranych do procesu pozycjonowania. Każda fraza z reguły jest płatna oddzielnie. Najbardziej optymalnym rozwiązaniem jest wybór 2-20 haseł. Pozycjoner dobiera słowa wraz z klientem, tak aby końcowy efekt był zadowalający, a koszt dopasowany do możliwości budżetowych.
  • Trudność frazy, czyli jej popularność. Słowa klucze muszą jak najdokładniej przedstawiać profil działalności firmy. Występuje istotna zależność pomiędzy doprecyzowaniem słowa kluczowego, a jego ceną. Z reguły, im słowo jest bardziej ogólne, tym koszt jego pozycjonowania jest większy. Np. dla sklepu rowerowego w Bydgoszczy pozycjonowanie przyniesie lepsze efekty (przy zdecydowanie niższych kosztach) dla frazy “sklep rowerowy Bydgoszcz”, niż na tak ogólne hasło jak “rowery”.
  • Konkurencyjność słów kluczowych. Analizę konkurencji wykonuje się po to, aby sprawdzić, jak wiele firm będzie „walczyć” z nami o pozycje w pierwszej dziesiątce wyszukiwarki. Można to szybko, ale dość powierzchownie sprawdzić, wpisując wybrane słowo lub frazę w wyszukiwarkę i przeanalizować przedstawione wyniki.
  • Jakość kodu i czas, który trzeba przeznaczyć na jego optymalizację. Kod źródłowy strony (HTML) musi mieć prawidłową i zgodną z obecnymi standardami budowę, odpowiednią strukturę metatagów, opisów, linków wewnętrznych, nagłówków oraz odpowiednią strukturę nawigacji wewnątrz witryny, tak aby był przyjazny robotom wyszukiwarek.
  • Czas potrzebny na optymalizację treści. Jeżeli treść Twojej witryny jest mało zgodna z zapytaniem wpisywanym przez użytkownika w wyszukiwarkę, szanse na pojawienie się w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania na to zapytanie znacznie maleją. W treści oraz nagłówkach muszą zostać użyte słowa kluczowe, ale w takim stopniu, aby wciąż treść miała dla użytkownika wartość merytoryczną.
  • Technika wykonania strony oraz wiek domeny. Znacznie trudniej pozycjonuje się witryny wykonane w technologii Flash, niż te w technologiach HTML i CSS. Natomiast im starsza domena, tym jej wartość w rozumieniu wyszukiwarek jest większa i tym szybciej można osiągnąć przyjęty efekt końcowy.

Koszt pozycjonowania obejmuje nie tylko pracę nad osiągnięciem wysokich pozycji w TOP 10. Kolejnym etapem jest utrzymanie pozycji, co często jest znacznie trudniejsze, ponieważ walka o czołówkę wiąże się z tym, że konkurencja od tej pory będzie jeszcze mocniej pracować nad poprawieniem pozycji i w ten sposób zmusi nas do dalszej pracy.
Czemu warto skorzystać z usług specjalisty?
Opieka firmy SEO nad stroną firmową to szereg zabiegów budujących reputację serwisu internetowego klienta, począwszy od optymalizacji, wyboru słów kluczowych, ważnych dla danej marki i produktów, reklamowania strony w sieci, pozyskiwania linków ze stron o wysokiej reputacji, budowania pozycji w portalach społecznościowych.
Oczywiście możesz też zacząć gromadzić niezbędną wiedzę i próbować zrobić to samodzielnie. Przygotuj się jednak do wytężonej pracy, aby osiągnąć odpowiednią wprawę, często metodą prób i błędów. Jak już zdobędziesz niezbędną wiedzę o tajnikach pozycjonowania, wówczas musisz utrzymać osiągniętą pozycję. Pierwsza pozycja strony www w wyszukiwarce dzisiaj wcale nie oznacza, że strona utrzyma tę wysoką pozycję jutro. Ogromna konkurencja panująca w internecie jest powodem, dla którego wysokie pozycje serwisów w wyszukiwarce nigdy nie są rzeczą pewną. Każdego dnia należy optymalizować ten proces i natychmiast reagować na fluktuacje w wynikach. Zlecenie tego profesjonaliście pomoże osiągnąć efekty znacznie szybciej i na pewno zaoszczędzić Twój drogocenny czas.
Jako specjalista zapewniam, że warto pozycjonować swoje strony www. W rezultacie znacznie zwiększysz liczbę zainteresowanych klientów. Należy jednak pamiętać, że aby osiągnąć oczekiwane pozycje w wyszukiwarkach, potrzeba czasu. Proces pozycjonowania jest długotrwały, droga do pierwszej dziesiątki jest długa i mozolna, a konkurencja nie śpi i również się pozycjonuje. A pierwsza strona w Google zawiera jedynie 10 miejsc, a czasem już tylko 7…
UWAGA!
Klienci Firmy.net otrzymują rabat w wysokości 20% na usługę kompleksowej opieki SEO nad stroną (optymalizacja, pozycjonowanie) prowadzonej przez RCoMP.pl. Rabat obowiązuje do końca 2012 r.
RCoMP jest firmą specjalizującą się w realizacji nowoczesnych projektów internetowych. Główne obszary działania to: projektowanie i wdrażanie serwisów www, prowadzenie skutecznych działań marketingu internetowego, budowanie marki i kreowanie wizerunku w sieci oraz realizacja nowatorskich rozwiązań programistycznych.
www.rcomp.pl

Firma RCoMP jest partnerem i sponsorem w konkursie Firma Przyjazna Internautom 2011. Dla jednego ze zwycięzców ufundowała optymalizację strony www pod kątem wyszukiwarek oraz jej pozycjonowanie w Google.pl na 6 fraz kluczowych o średnim stopniu konkurencyjności przez okres 9 miesięcy.

12 komentarzy

  1. Korzystamy z katalogu stron firmy.net, dbamy o wygląd oraz optymalizację naszej strony we własnym zakresie, dlatego też wiemy, ile czasu pracy to wymaga.
    Dobry artykuł zwłaszcza dla tych, którzy dopiero zaczynają budowanie własnej strony www.

  2. Bardzo dobry artykuł. Obecnie również jesteśmy w katalogu firmy.net. Życzyłbym sobie i innym odbiorcą sieci aby seo i osoby piszące dla nich teksty tworzyły unikalne treści powstających serwisów.

  3. No to ładnie. Ja miałem nadzieję, że juz po kilku dniach uda mi się wbic w miarę wysoko a tu okazuje się, że czeka mnie prawdziwa męczarnia. No cóż…trzeba zasuwać. Relatywnie łatwiej maja Ci, którzy piszą na bardzo niszowe tematy gdzie nie ma zbyt duzo zaindeksowanych stron. Przy odrobinie szczęscia i wiedzy można wbić się do pierwszej dziesiątki w 48 godzin a nawet szybciej.

  4. Niestety, SKUTECZNE pozycjonowanie nawet jedynie własnej strony faktycznie wymaga dużego zaangażowania. Aby zrobić to dobrze, trzeba być na bierząco ze wszystkimi zmianami algorytmu wyszukiwarek i cały czas monitorować pozycję własnej strony w wynikach wyszukiwania. Ale da się!

  5. Bardzo przydatny artykuł. Tak właśnie rozmyślałem żeby w ten sposób pozyskiwać nowych klientów… Widzę jednak że to nie dla mnie i bez agencji się nie obejdzie 🙂

  6. Wniosek nasuwa się prosty… Masz firmę, masz stronę internetową? Zadbaj o swoje interesy. Zleć pozycjonowanie strony. Lepsza pozycja w wyszukiwarce, więcej wejść na stronę – to więcej klientów. Firmę RCoMP naprawdę polecam. Wiarygodna, rzetelna i sprawdzona!

  7. O tym, że pozycjonowanie to ciężki i pracochłonny proces przekonało się już wielu.
    Ale znając podstawy i zasady dobrego pozycjonowana można osiągnąć ‘szczyt’.
    Dobry artykuł dla początkujących. 😉

  8. Pozycjonowanie to droga przez mękę:) Swoją drogą bardzo dobry tekst. Dużo przydatnych informacji dla osób niewtajemniczonych w branże SEO

Dodaj komentarz