Obecność w Google jest często jednym z pierwszych kroków podejmowanych przez firmy chcące dotrzeć do potencjalnych klientów w sieci internetowej. W niniejszym tekście chciałbym przybliżyć kilka kwestii związanych ze współpracą z firmami SEO (ang. Search Engine Optimization – optymalizacja pod kątem wyszukiwarek) i specjalistami ds. pozycjonowania.
Branża ta jest dość specyficzna (z różnych względów, o których zaraz wspomnę) i korzystanie z jej usług wymaga chociaż minimalnej świadomości, jakie usługi się zamawia.
Ile powinno kosztować pozycjonowanie?
Oczywistym jest, że każdy przedsiębiorca chce wypracować zysk, a to wymaga pilnowania obu stron bilansu – kosztów i wpływów. W związku z tym, przy zamawianiu usług zewnętrznych, w tym także pozycjonowania, jednym z istotnych czynników jest cena. To naturalne. Niemniej cena nie powinna być najważniejszym, ani jedynym czynnikiem, od którego zależy wybór danego partnera biznesowego.
Oczywiście nie zamierzam nikogo zachęcać do nieracjonalnego przepłacania – droższa oferta wcale nie musi gwarantować najwyższej jakości usług. Wszystko zależy od tego, czego tak naprawdę oczekujemy od wykonawcy.
Na pozycjonowanie, w uproszczeniu, wpływają dwie grupy czynników:
- strona internetowa (jej poprawność „techniczna” oraz treść),
- linki, które do niej prowadzą.
W zależności od typu biznesu, konkurencyjności, preferencji i zachowań użytkowników, którzy mają stać się docelowo klientami, większy nacisk kładzie się na optymalizację strony lub na pozyskiwanie linków. Jednak zawsze należy patrzeć na te dwie kwestie równolegle.
Różne rodzaje stron internetowych
W najprostszej sytuacji możemy sobie wyobrazić małą, lokalną firmę usługową o bardzo prostym profilu usług – np. elektryk, przeprowadzki, pizzeria. Strony takich firm są stosunkowo proste i nie zawierają zbyt wielu treści (np. w porównaniu do sklepów internetowych z tysiącami podstron produktowych). Optymalizacja takiej strony to nie fizyka kwantowa – wystarczy, aby była czytelna dla Google’a i była na temat (informowała o ofercie i lokalizacji). Pozyskiwanie linków odbywa się głównie ze stron lokalnych, wizytówek i mapek, katalogów firm etc.
Z drugiej strony mamy sklepy internetowe, rozbudowane serwisy B2B, strony firm bardziej innowacyjnych, których oferty użytkownicy nie są do końca świadomi. Ludzie chcący dotrzeć do tych serwisów mogą wpisywać bardzo rozmaite zapytania w wyszukiwarce.
Jeśli mamy sklep sportowy online, to ktoś może go szukać po ogólnych zapytaniach typu „internetowy sklep sportowy”, jak i odwołując się do kategorii (np. „akcesoria bokserskie”), jak i do konkretnego produktu (gdzie też jest wiele wariantów zważywszy na modele, nazewnictwo, rozmiary, kolory – np. „piłka do kosza spalding do gry na betonie” etc.). Ponadto serwisy te mają bardziej rozbudowaną strukturę – mają wbudowane filtry, wyszukiwarki wewnętrzne, złożoną nawigację. To wszystko musi być czytelne i zrozumiałe dla robotów Google’a, aby strona była dobrze widoczna w bezpłatnych wynikach wyszukiwania i pozyskiwała efektywnie ruch.
Przy pierwszym typie stron można znaleźć oferty już od 200–300 złotych miesięcznie. Prace wykonywane przez specjalistę są dość proste i powtarzalne. Niemniej warto pamiętać, że i tutaj, nie ma tak naprawdę górnej granicy, jeśli chodzi o koszty.
W związku z tym, im bardziej konkurencyjna branża, tym wyższe koszty pozycjonowania. Czasem wypozycjonowanie prostego sklepu internetowego o niszowej ofercie może być dużo tańsze niż strony firmy lokalnej działającej w dużym mieście, gdzie konkurencja jest bardzo duża. Nie ma zatem jednoznacznej odpowiedzi, ile powinny kosztować usługi SEO. Czasem kosztują kilkaset złotych miesięcznie, a czasem kilka tysięcy i więcej.
Bezpieczeństwo w pozycjonowaniu
Wspomniałem, że istotną częścią pozycjonowania jest zdobywanie linków. Jeśli istnieje wiele stron dopasowanych tematycznie do danego zapytania (np. „mechanik Częstochowa”), to na wysokie pozycje większe szanse mają te, do których prowadzi wiele odnośników z innych stron w sieci.
Jednocześnie należy mieć świadomość, że zdobywanie linków do swojej strony jest praktyką, którą Google określa jako spamerską i można zostać za to ukaranym.
Jeśli Google zauważy, że dana strona wykorzystuje na dużą skalę niedozwolone działania, może nałożyć na nią tzw. filtr, czyli karę obniżającą jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Czasem jej konsekwencje mogą być na tyle daleko idące, że optymalnym działaniem jest zmiana domeny i postawienie nowej strony.
Oczywiście można z powodzeniem prowadzić kampanie SEO, pozyskiwać linki i nie otrzymać kary – tu diabeł tkwi w szczegółach i wszystko zależy od kompetencji firmy pozycjonującej, konkurencyjności branży, a także tego, jak bardzo nam się spieszy (bezpieczniej jest stopniowo, stabilnie pozyskiwać linki niż masowo – z dnia na dzień). Jednak, gdy firma SEO mówi, że stosuje bezpieczne metody, które gwarantują ochronę przed otrzymaniem kary, to najprawdopodobniej wprowadza klienta w błąd.
Trudna branża i jakość współpracy
Branża SEO bardzo dynamicznie się zmienia, ponieważ rośnie konkurencja (coraz więcej firm chce się pozycjonować), Google zaostrza swoją politykę względem praktyk spamerskich (i nie zawsze działa konsekwentnie), zmieniają się zachowania użytkowników (np. ze względu na wzrost popularności technologii mobilnych stosują inne zapytania w różnych sytuacjach).
Dlatego też nie sposób określić jednego, uniwersalnego i stabilnego modelu współpracy z firmą pozycjonerską.
Czasem bardziej adekwatny będzie model abonamentowy, czasem uwzględniający pozycję wybranych kilku słów kluczowych. Czasem więcej uwagi trzeba poświęcić stronie, jej strukturze i treściom, a czasem linkom pozycjonującym.
Najważniejsze to współpracować z firmą, która w jasny sposób potrafi przedstawić swój plan działania i uargumentować poszczególne koszty. Firma powinna określić we współpracy z klientem poziom przyjmowanego ryzyka, a także wskazać sposób, w jaki chce realizować cele – np. rozbudowując opisy produktów, aby dopasować stronę do większej liczby fraz; współpracując z blogerami i w ten sposób pozyskując linki; stosując metody w pełni zautomatyzowane etc. Jak w każdym biznesie istotne jest budowanie partnerskiej relacji między podmiotami, ustalenie regularnych form kontaktu i raportowania.
Laikowi bardzo trudno jest zweryfikować jakość pracy firmy pozycjonerskiej. Nie brakuje nierzetelnych podmiotów żerujących na niewiedzy klientów. Nie oznacza to jednak, że tak postępują wszystkie firmy. Czasem tania oferta może być okazją, a innym razem może po prostu wynikać z faktu, że dana firma nie poświęci nam dostatecznie dużo czasu i uwagi. W efekcie „uda się albo nie” i należy bardzo precyzyjnie czytać umowy związane z karami umownymi i terminami wypowiedzenia. Tak samo oferta droższa – może wynikać z bardzo rzetelnego i kompleksowego podejścia, a może być próbą naciągnięcia klienta. Nie ma na to jednego, prostego sposobu.
Jednak na pewno, rozpoczynając współpracę z agencją SEO, należy poświęcić czas i uwagę na określenie jasnych i uczciwych warunków współpracy.
Wielu właścicieli stron jest zainteresowanych tylko i wyłącznie Top10.
Często nie są zainteresowani tworzeniem nowych wartościowych treści, zarówno na swojej witrynie, jak i w przestrzeni publicznej.
Zdarza się, że wręcz nie życzą sobie “reklamy”.
Jak można uczciwie wypozycjonować taką stronę?
Czy pakiet z remarketingiem na firmy.net, plus kilka innych podobnych wystarczy?
Jeżeli chodzi o pozycjonowanie sklepu, to koszt jest sporo większy, bo tu mamy większe nakłady pracy, które kosztują. Zainwestoany budżet w SEO na pewno zwróci się z nadwyżką. Ostatnio opisaliśmy Case Study skepu odzieżowego, w którym to w 8 miesięcy wypracowaliśmy 45 tyś wejśc z Googla, łatwo można policzyć przy konwersji 1% i koszyka pow.100 ile to będzie przychodu.