Wywiady i inspiracje

Co porusza internautów – przepis na klienta z sieci do Firm Przyjaznych Internautom 2015

Kobieta robi zakupy przez smartfona
fot. andres/bigstockphoto.com
681wyświetleń
Kobieta robi zakupy przez smartfona
fot. andres/bigstockphoto.com

Klient poszukuje rozwiązania swojego problemu, dąży do spełnienia potrzeb, chce doświadczać więcej, rozwijać się. W internecie, aby sprzedać, musisz pokazać, że oferujesz to, czego klient tak naprawdę chce. Oto wskazówki, jak poruszyć klienta, które odkryliśmy na prezentacjach laureatów konkursu Firma Przyjazna Internautom 2015.

 
W internecie oddziałują na nas słowa i obrazy. Jednak wszelka tradycyjna (czyt. nachalna) reklama jest droga i nieskuteczna, a klienci chorują na ślepotę banerową. Klienci nie kupują już produktów i usług, lecz emocje. Czas skończyć sprzedawać przedmioty, a zacząć przedstawiać historie za nimi stojące, styl życia, który wiąże się z korzystaniem z danego produktu czy usługi.
Są to zasady bardzo popularnego już content marketingu. Marketing treści, bo o nim mowa, to idea, której zadaniem jest przejście z natarczywej formy reklamy na nieinwazyjne metody promocji.
 

Dlaczego powinieneś zainteresować się marketingiem treści?

Klienci chętnie szukają informacji w sieci. Rolą przedsiębiorców i marketerów jest tworzenie treści, którą internauci chcą odbierać, i jednoczesne umiejętne informowanie o swojej ofercie. Jeśli strony spełniają potrzeby i zainteresowania internautów, ich wizyty charakteryzują się dłuższym średnim czasem sesji, większą liczbą przeglądanych podstron oraz niższym współczynnikiem odrzuceń.
Tym samym content marketing realizuje strategię inbound marketingu („aktywny marketing przychodzący”), która ma na celu zbudowanie długotrwałej relacji z klientem, głównie poprzez zaangażowanie go w interakcję z zamieszczonymi treściami (przeglądniecie galerii, przeczytanie opinii, obejrzenie video, przejście na profil w social mediach, zapoznanie się z artykułem na blogu itp.).
Priorytetem jest nie tylko jakość, ale też skuteczna dystrybucja oraz promocja tworzonych i publikowanych treści. Internauci to doceniają i pozytywnie na to reagują. Interesujące informacje nakierowują ich uwagę na usługi lub produkty danej firmy.
 

Małe firmy w wyścigu o klienta w sieci

Content marketing to zjawisko bardzo często wykorzystywane przez największe marki. Z roku na rok opracowywane są coraz to nowsze strategie z coraz większymi budżetami. Małe firmy nie zostają w tyle i małymi kroczkami podążają za największymi, realizując te działania w swoim zakresie.
Corocznie portal Firmy.net wyróżnia mikro- i małe firmy za wyjątkowe prezentacje swoich ofert. Oprócz staranności w uzupełnieniu, doceniana jest również kreatywność w budowaniu swojego wizerunku w sieci. Dotyczy to firm reklamujących się za pośrednictwem serwisu oraz tych, które spełniły wszystkie kryteria programu Firma Przyjazna Internautom.
W V edycji konkursu Firma Przyjazna Internautom, który rozstrzygnęliśmy w kwietniu tego roku, wyłoniliśmy 10 firm, których prezentacje wyróżniały się na tle innych oryginalnością, wartościowymi treściami z punktu widzenia konsumenta oraz dbałością o pełną i profesjonalną prezentację oferty.
 

Przepis Firm Przyjaznych Internautom 2015 na klientów z sieci

Zapytaliśmy laureatów konkursu Firma Przyjazna Internautom 2015, jaki jest ich przepis na efektywną obecność w internecie oraz udane relacje z klientami.
 

1. Oddziałuj na zmysły

Klienci kupują oczami. Mózg o wiele szybciej przetwarza obrazy niż tekst. Przy sprzedaży internetowej zdjęcia produktowe to chyba jeden z ważniejszych elementów w sklepie.
Obrazki w serwisie również podlegają optymalizacji SEO. Jeśli istotnym elementem działalności firmy jest grafika (np. na stronach produktowych), warto zadbać o to, aby każda umieszczona na stronie posiadała odpowiednią nazwę (znacznik title) i opis (znacznik alt). Poprawia to wizerunek witryny w oczach robotów Google. Prezentacje Firmy.net dzięki wsparciu odpowiednim pozycjonowaniem mają duże szanse na pozycjonowanie grafiki na wysokich miejscach w wyszukiwarce Google Grafika.

Marcin Głębocki, F.H.U. M-A-G-I-A
Marcin Głębocki, F.H.U. M-A-G-I-A

Firma F.H.U. M-A-G-I-A Marcin Głębocki specjalizuje się w produkcji oraz sprzedaży biżuterii z kryształami Swarovski. Swoją działalność opieramy głównie na obecności i reklamie w internecie. Posiadamy własną stronę oraz profil na Facebooku. Swoje przedmioty sprzedajemy również na Allegro i eBayu. Oczywiście najwyższej jakości zdjęcia produktów, które przypadają do serc klientów, to podstawa w internetowej sprzedaży biżuterii. Dzięki portalowi Firmy.net zdjęcia naszych produktów wypozycjonowały się w wyszukiwarce Google Grafika, co bardzo mnie cieszy. Przykładowe pozycje z oferty, tj. „komplet Swarovski kryształy serce”, „smoczek pamiątka na chrzest” oraz wiele innych, dodanych w katalogu produktów i usług portalu Firmy.net, zajmują wysokie miejsca w wynikach wyszukiwania obrazem. Przystępując do programu Firma Przyjazna Internautom nie liczyłem na wygraną, ponieważ głównie kierowałem się osiągnięciem efektu w postaci zwiększenia zaufania internautów do swojej firmy. Zaufanie klientów buduje się długo, czasami bardzo długo, a można je stracić z dnia na dzień. Moja firma już odczuwa zwiększenie liczby klientów z sieci, a będzie jeszcze lepiej, jak tylko dołożę większych starań w uzupełnianie prezentacji swojej oferty.

 

2. Pokaż społeczny dowód słuszności

Klient szuka poparcia wśród zachować innych. Dlaczego? Ponieważ ludzie są skłonni do przyjmowania poglądów, zachowań i decyzji takich samych, jak reszta grupy społecznej („Skoro inni tak robią, to i ja mogę”). Wykorzystuj regułę społecznego dowodu w swoim marketingu. Jeśli poszukujący nie wie, jaką decyzję podjąć, często kieruje się zachowaniem innych. Zatem chwal się tym, co buduje Twoją markę i wyróżnia Cię wśród konkurencji. Dowodem na Twoje kompetencje są najczęściej liczba obsłużonych klientów lub duże firmy, instytucje czy znane osoby, które skorzystały z Twoich usług.
Społeczne zaufanie trudno zdobyć, bo często związane jest to z wieloletnią działalnością. Buduj je, będąc stałym i konsekwentnym w swoim działaniu. Niezmienne logo, charakterystyczna nazwa, od lat ta sama siedziba to elementy, które zapadają w pamięć klientów.

Artur Pluta, Szkoła Jazdy ENIGMA
Artur Pluta, Szkoła Jazdy ENIGMA

Głównym profilem działalności Ośrodka Szkoleń ENIGMA są programowe kursy nauki jazdy na wszystkie kategorie prawa jazdy. Działalność rozpoczęliśmy w 1991 roku i od tego czasu wyszkoliliśmy już ponad 35 000 osób. Mieścimy się cały czas pod tym samym adresem w Kielcach i zatrudniamy prawie cały czas tę samą kadrę szkoleniową, uzupełnianą przez nowych instruktorów. Opieramy swoją działalność również na stałych, wypracowanych metodach reklamy. Od samego początku mamy stronę internetową, a od 2009 roku reklamujemy się za pośrednictwem Firmy.net. Od ponad 25 lat obserwujemy, jak zmienia się rynek. Na dzień dzisiejszy internet jest podstawowym narzędziem do komunikowania się z naszymi obecnymi i przyszłymi kursantami. Wyróżnienie w programie Firma Przyjazna Internautom potwierdziło trafność naszych działań.

 

3. Eliminuj dyskomfort

Klient musi czuć, że jest bezpieczny pod Twoją opieką. Ludzie bardzo często znajdują się w sytuacjach, od których chcą uciec. Nie skupiaj się tylko na samym opisywaniu korzyści, dawaj też nadzieję na ulgę, uwolnienie od czegoś mniej lub bardziej niechcianego.
Wybierz dyskomfort (problem emocjonalny), który Twoje usługi lub produkty usuwają. Następnie pokaż, że potrafisz rozwiązać ten problem lub nie dopuścić do jego powstania. Zacznij swój przekaz od tego, co najczęściej boli Twoich klientów, a dopiero potem pokaż narastające korzyści z zakupu Twojego produktu lub usługi.

Małgorzata Jankowska, Biuro Rachunkowe Goja
Małgorzata Jankowska, Biuro Rachunkowe Goja

Biuro rachunkowe Goja powstało 15 lat temu i z powodzeniem funkcjonuje do dziś. Nasze atuty to: zaangażowanie w sprawy klientów, solidność oraz dostosowanie naszych usług do indywidualnych potrzeb i oczekiwań zarówno małych, jak i średnich przedsiębiorstw. Wiemy też, jak stresujące i czasochłonne są wizyty w urzędach, dlatego oferujemy klientom reprezentowanie ich przed urzędem skarbowym i ZUS. Dowodem na zadowolenie z naszych usług są pozostawione przez klientów pozytywne opinie i referencje, które doceniają nasze starania w dbanie o dobro klienta. Od 2003 roku mamy stronę internetową, a od 2013 roku również prezentację w Firmy.net. Najwięcej nowych klientów zgłasza się do nas z polecenia, jednak nie rezygnujemy z internetu jako źródła zapytań. Dzięki programowi Firma Przyjazna Internautom zadbaliśmy o lepszy wizerunek naszego biura rachunkowego. A wyróżnienie w konkursie zmotywowało nas jeszcze bardziej do pielęgnacji wizerunku firmy w internecie.

 

4. Chwal się udanymi realizacjami, aby klient chciał się z nimi utożsamić

Dawaj jak najwięcej przykładów owocnego wykorzystania Twoich produktów czy usług przez klientów. Historie sukcesu, oparte na Twoich działaniach, są najlepszą reklamą.
Pokaż obraz, który przyciągnie uwagę klienta i sprawi, że ten będzie się chciał z nim utożsamić.
Aby zbudować wiarygodność i naprawdę przekonać odbiorcę do kupna produktu lub skorzystania z Twoich usług, należy te superlatywy uzasadnić. Największe wrażenie robią obrazy ilustrujące stan „przed” i „po”. Takie działanie pokazuje klientowi kontekst jego obecnej i wymarzonej sytuacji.

Joanna Duch, Centrum Dietetyczne Naturhouse Ostrołęka
Joanna Duch, Centrum Dietetyczne Naturhouse Ostrołęka

Naturhouse to centrum dietetyczne, które istnieje w Ostrołęce od 4 lat i oferuje specjalistyczne porady dietetyczne. Swoją działalność opieramy na wieloletnim doświadczeniu, wypracowanym przez dietetyków Naturhouse na całym świecie, pomagając zmieniać niewłaściwe nawyki żywieniowe, redukować masę ciała, a także układać diety w różnych jednostkach chorobowych. Naszym największym sukcesem jest ogromna suma zrzuconych przez naszych klientów kilogramów. Przykłady metamorfoz na bieżąco uaktualniamy na naszej stronie www. Prowadzimy również profil na Facebooku oraz prezentację w portalu Firmy.net. Zauważyłam, że dzięki Firmy.net nasi klienci mogą w szybki i łatwy sposób zdobyć informację na temat naszego Centrum Dietetycznego, a także poznać opinię innych osób, które miały okazję skorzystać z naszych usług. Dzięki udziałowi w programie Firma Przyjazna Internautom i zdobyciu tytułu laureata wyróżniamy się na tle naszej konkurencji. Jest to dla nas ogromne wyróżnienie, które motywuje nas do dalszej pracy i dbania o nasz wizerunek w internecie.

 

5. Buduj pozytywne doświadczenie klienta

Dziś nie sprzedaje się produktów i usług, dziś sprzedaje się przeżycia i doświadczenia. Budowanie relacji i pozytywnego doświadczenia to zaniedbywany przez wiele firm temat. Jednak dodatkowe działania, które niekoniecznie są podstawowym obszarem działalności biznesowej, pozwalają na stworzenie wokół siebie grona zwolenników, których już wówczas bardzo szybko przeobrazić w klientów.
Jeśli mamy pozytywne skojarzenia i doświadczenia z marką, nie tylko zebrane podczas sprzedaży lub obsługi klienta, jesteśmy bardziej skłonni do późniejszych zakupów. Organizowanie lub angażowanie się w różne akcje, projekty czy imprezy, to możliwość zaprezentowania firmy nie tylko od sprzedażowej strony.

Piotr Czarnecki, EPC Polska Sp. z o.o.
Piotr Czarnecki, EPC Polska Sp. z o.o.

Znalezienie się w dziesiątce laureatów Firmy Przyjaznej Internautom 2015 zawdzięczamy niewątpliwie naszym klientom, zadowolonym z poziomu świadczonej przez Serwis EPC obsługi ich pojazdów spod znaku Land i Range Rovera, innych 4×4, Jaguara i pozostałych marek premium. Wyspecjalizowana kadra, stosowanie procedur producentów, wyposażenie i pasja to kolejne elementy tego sukcesu. Doświadczenie zdobywane podczas trudnych imprez terenowych, w których startujemy, służy nie tylko codziennej pracy, ale i pozwoliło zaoferować globtroterom niszowe na rynku przebudowy i doposażenia pojazdów do off-roadowych wypraw, co gwarantuje im wyjątkowe doświadczenia podczas rajdów. Ich relacjami z przeżytych przygód dzielimy się z internautami, którzy stają się często… naszymi nowymi klientami. I tak krąg odbiorców i gama projektów, w których bierzemy udział, rozrastają się, co niewątpliwie cieszy. Cel pozostaje jednak zawsze ten sam – zapewnienie niezawodności sprzętu oraz komfortu i bezpieczeństwa naszym klientom. Czy jego osiągnięcie pozwoli nam w 2016 roku wejść do grona laureatów? Zobaczymy, ale na pewno warto…

 

6. Pobudzaj wyobraźnię klientów

Stawiaj na personalizację i interakcję. Według badań Joann Peck (Wisconsin School of Business) i Suzane B. Shu (University of California), mamy o wiele większe chęci na posiadanie produktu, który już mamy w rękach. To niezwykle trudne do przeskoczenia w komunikacji w klientem w internecie. Jednak copywriting potrafi w taki sposób wpływać na ludzką wyobraźnię, a słowa mają taką moc, że jest to próg do przeskoczenia. Dodatkową siłą będą oczywiście zdjęcia i wideo.
Opis produktu lub usługi powinien być tak skonstruowany, aby potencjalny klient był w stanie sobie wyobrazić, jakby był jego posiadaczem i korzystał ze wszystkich jego dobrodziejstw. Uwodzenie słowami działa nie tylko na kobiety – to również klucz do sukcesu w biznesie!

Marcin Pierzyński, AREA 51 Paintball Grodzisk
Marcin Pierzyński, AREA 51 Paintball Grodzisk

AREA 51 Paintball Grodzisk to firma, która istnieje w branży rozrywkowej od 6 lat. Przez ten okres nieustannie się rozwija, oferując swoim klientom niezwykły wachlarz emocji i dobrej zabawy, co w czasach tak wielkiej konkurencji jest nie lada zadaniem. Od samego początku inwestujemy w obecność w internecie. To w nim za pomocą takich portali, jak Facebook, YouTube i Firmy.net wykreowaliśmy własną markę, która z powodzeniem przyciąga kolejnych graczy żądnych wyzwań, przygód i adrenaliny. Dzięki uzyskaniu tytułu laureata konkursu Firma Przyjazna Internautom 2015 staliśmy się jeszcze bardziej rozpoznawalni w sieci, a także poza nią. Nagroda z całą pewnością przyczyniła się do wzrostu zaufania i zainteresowania naszą firmą. Oczywistym jest dla nas fakt, że każdy nowy przedsiębiorca powinien zadbać o to, by istnieć w internecie i być łatwo dostępnym dla klienta, utrzymywać z nim kontakt i interesować go swoimi kolejnymi poczynaniami. Tylko wchodząc w interakcję z ludźmi, można być pewnym osiągnięcia sukcesu na dużą skalę.

 

7. Daj się znaleźć

Uzupełnij jak najbardziej szczegółowo swoją ofertę w sieci. Dla Google najbardziej liczą się strony, które prezentują wartościowe informacje dla klientów. Treść stała się kluczowa, jeśli chodzi o działania pozycjonerskie. Można powiedzieć, że uzupełnianie witryn unikalną i użyteczną treścią to wymóg, który należy spełnić, aby pojawić się w TOP wyników wyszukiwania.
Tworząc prezentację w portalu Firmy.net, przedstaw jak najszerzej swoją ofertę. Dzięki uzupełnionemu katalogowi produktów i usług możesz być na pierwszych miejscach w Google na setki słów kluczowych, które w nim zawrzesz. Dzięki temu pozyskasz bardzo duży ruch na prezentację bezpośrednio z wyszukiwarki Google. Oprócz tego klienci, którzy trafią na Twoją prezentację uzyskają dużo istotnych dla nich informacji o produkcie czy usłudze. Oszczędzasz czas zarówno swój, jak i klientów, którzy nie muszą o nic dopytywać, jak również przekonani o tym, że znaleźli, to czego szukali, nie udają się do konkurencji.

Łukasz Tchir, Efekt Partner
Łukasz Tchir, Efekt Partner

Jesteśmy Agencją Interaktywną, funkcjonującą na rynku od 5 lat, zatem doskonale wiemy, jak skutecznie się promować i pozyskiwać klientów. Nasze działania reklamowe skupiły się głównie na pozycjonowaniu organicznym i szczegółowo wyselekcjonowanych katalogach. Jednym z nich jest portal Firmy.net, z którym współpracujemy już czwarty rok. Stworzyliśmy wizytówkę, która od razu poszybowała na samą górę, zajmując czołowe pozycje w swoich kategoriach. Szybko zostaliśmy docenieni przez klientów. Dzięki wysokiej jakości usług i obsługi, w krótkim czasie udało nam się uzyskać stabilną pozycję na rynku. Program Firma Przyjazna Internautom mobilizuje nas do zbudowania naprawdę potężnej wizytówki, często większej niż niektóre firmowe strony www, co przekłada się na wyższe pozycje w katalogu i w wyszukiwarce Google. Czołowe pozycje umożliwiają nam dotarcie do większej liczby nowych klientów. Dzięki wysokiej pozycji w portalu Firmy.net dotarliśmy do całkiem nowej grupy klientów. Natomiast dzięki programowi nasza firma otrzymała sporo pozytywnych opinii, co przełożyło się na silniejszą pozycję wśród konkurencji.

 

Zakończenie

Zmiany w algorytmie Google sprawiły, że SEO stało się niemożliwe bez tworzenia treści. Jednak nie tylko wkradanie się w łaski Google jest ważne. Najważniejsi są klienci, których same wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania nie przekonają.
Program Firma Przyjazna Internautom trwa niezmiennie od 2010 roku. Od tego czasu portal Firmy.net przedstawia wskazówki, jak stworzyć prezentację przyjazną e-klientom i wyszukiwarce Google.
Kryteria programu mają za zadanie wskazywać drogę, jak uzupełniać oraz optymalizować firmowe prezentacje. Unikalne i dokładne opisy działalności z użyciem słów kluczowych oraz uzupełniony katalog produktów i usług to pierwszy krok do TOP Google’a. Natomiast dbanie o pozytywne opinie od klientów oraz referencje od partnerów biznesowych to klucz do budowania zaufania oraz wiarygodne potwierdzenie profesjonalizmu i rzetelności firmy.
Warunkiem uczestnictwa w programie Firma Przyjazna Internautom jest posiadanie konta w serwisie Firmy.net. Uczestnictwo nie wiąże się z żadnymi kosztami, a założenie konta i prowadzenie prezentacji „Wpis” jest bezpłatne.
 
Korzyści Firma Przyjazna Internautom - opinia przedsiębiorców

Dodaj komentarz