Mała firma w sieci

Co warto wiedzieć o WordPress?

Młoda dziewczyna siedzi na podłodze ze skrzyżowanymi nogami i trzyma na kolanach laptop
fot. istockphoto.com
543wyświetleń
Młoda dziewczyna siedzi na podłodze ze skrzyżowanymi nogami i trzyma na kolanach laptop
fot. istockphoto.com

Prawie 25% stron internetowych na świecie stoi na platformie WordPress. Czy to jest przypadek? Nie. Czy ten trend rośnie? Tak. Dlaczego tak się dzieje?(1) Powodów jest wiele. Na pewno ważne jest to, że WordPress jest darmowy. Co więcej, ma miliony gotowych rozwiązań, które można szybko pobrać i włączyć. Takie, dzięki którym szybko zrobisz sklep internetowy, zaprezentujesz w internecie swoją ofertę, czy postawisz profesjonalny blog. Zabieramy Was w podróż do naprawdę bogatego świata możliwości WordPress.

Z czego zbudowana jest strona internetowa? Definicja dla początkujących.

Zacznijmy od podstaw. Każda strona internetowa zbudowana jest z plików i folderów. W zasadzie takich samych, jakie masz na komputerze. Wyobraź sobie biurową teczkę z gumką. Strona internetowa to właśnie taka teczka. W środku mamy kartki, czyli różne pliki, z których składa się strona. Stronę internetową trzymamy na serwerze. Załóżmy, że serwer to puste pudełko. Żeby wyświetlić stronę internetową, musimy kupić serwer (choć w praktyce zazwyczaj jest to zaledwie jakaś jego część), czyli włożyć naszą teczkę do kupionego pudełka. Płacąc dostawcy serwera, płacisz za to, że trzyma on u siebie Twoją stronę, innymi słowy za miejsce, jakie Twoja teczka zajmuje w tym pudełku. Aby wyświetlić stronę internetową pod konkretnym adresem, musisz go wykupić. Ten adres to nic innego jak domena. Stosując nasze porównanie teczki z dokumentami i pudełka, domena odgrywa rolę oznacznika. Pokazuje, w którym pudełku i w którym jego miejscu znajduje się Twoja teczka.

Co Ci po stronie, której nie umiesz obsługiwać, czyli co to jest CMS?

Jak już wiesz, strona składa się z folderów i plików. Pliki strony są napisane w różnych językach programowania: PHP, JavaScript, HTML, CSS. Zdarza się, że do napisania jednej prostej strony internetowej potrzebni są różni specjaliści.
Jeśli jednak nie jesteś deweloperem i nie umiesz kodować, a tak jest w znacznej większości przypadków, to problem zaczyna się, gdy chcesz coś na niej zmienić. Musisz wówczas umówić się z deweloperem, ustalić zakres prac, czekać, aż wprowadzi zmiany i na końcu jeszcze mu zapłacić. Chyba że nauczyłeś się korzystać z narzędzia, jakim jest CMS.
CMS to akronim od angielskiego zwrotu Content Management System (2). Po polsku System Zarządzania Treścią. CMS to strona internetowa z wbudowanym panelem administracyjnym. Dzięki panelowi możesz zaktualizować post, wprowadzić nowe produkty do sklepu internetowego, założyć forum czy zaktualizować portfolio. Co najważniejsze można się tego nauczyć bez umiejętności kodowania. Na rynku istnieją trzy wiodące CMS-y: WordPress, Joomla i Drupal. My w tym tekście skupiamy się na tym pierwszym.

Kiedy zdecydować się na WordPress?

Sukces WordPress nie wynika z wielkich ogólnoświatowych kampanii reklamowych. Stały rozwój tej platformy, to efekt jego możliwości, dostępności i prostoty w obsłudze bez umiejętności kodowania. Nie warto mieć strony, której Ty lub Twoi pracownicy nie potraficie szybko obsłużyć. Długoterminowo jest to problematyczne i słono kosztuje. WordPress to platforma, na której, w znacznej części przypadków, warto rozważyć postawienie strony internetowej. Dlaczego? Poniżej kilka kluczowych powodów.

1. Szybka aktualizacja danych

Ten punkt nie wymaga szerszego komentarza. Żyjemy w czasach, kiedy liczy się elastyczność i szybkość reakcji.

2. Budowanie grupy zainteresowanych

WordPress pomaga szybko zbudować listy e-mailingowe. Wystarczy instalacja wtyczki (dodatkowy komponent strony, możemy go szybko włączyć) i konfiguracja wszystkich elementów, które obsłużą Twój newsletter. Na rynku istnieją profesjonalne platformy, jak MailChimp czy Freshmail, które stworzyły darmowe wtyczki specjalnie do platformy WordPress.

3. Dochód pasywny

Ty nie pracujesz, a zarabiasz pieniądze. Przeważnie dzięki temu, że już coś raz zrobiłeś, i to coś teraz zarabia na Ciebie. Przykład? Kurs online.

4. Automatyzacja

Wyobraź sobie taką sytuację. Jesteś na Hawajach bez internetu. Klient w tym czasie zapisuje się do Ciebie na newsletter. W ciągu 2 minut dostaje paczkę darmowych PDF-ów. Za dwa dni dostaje od Ciebie drugi e-mail, z pytaniami: czy wszystko w PDF-ach jest w porządku? Na wszelki wypadek wysyłasz mu w e-mailu garść pomocniczych linków. Klient jest zadowolony, bo rzeczywiście z czymś miał problem, a linki są pomocne. Za kolejne dwa dni dostaje e-mail z propozycją Twojego innego produktu dla bardziej zaawansowanych. Zaufał Ci, bo inne rzeczy, które podesłałeś były dobre. Kupuje Twój produkt. E-maile można zautomatyzować. Dzięki temu możesz zarabiać i cieszyć się życiem. Klient zyskuje dobry produkt. Autor automatyczną zapłatę, czas i zadowolonego klienta. To nie jest magia, to jest wykorzystanie możliwości. Już teraz istnieją na polskim rynku wartościowe, płatne kursy online oparte na automatycznej wysyłce e-maili.

5. Zlecenia pracy innym (oszczędzanie czasu i nie rozpraszanie się)

W czym tutaj WordPress może pomóc? Zlecenia pracy innym to często kolejny etap rozwoju firmy. Czasami nie jesteśmy w stanie robić wszystkiego. Żeby nie zwariować, warto zlecać prace innym. WordPress nie poprowadzi za nas firmy. Ale może pomóc w niektórych jej obszarach. Jak się nie zakopać w e-mailach od klientów i ich zapytaniach? Na swojej stronie możesz zrobić przycisk „Pomoc”. Są do tego specjalne programy i wtyczki, np. Zendesk. Klient klika w przycisk „Pomoc”, wyświetla mu się ładne okno do wiadomości. Kiedy klient wyśle wiadomość, trafia ona do bazy Twoich e-maili, e-mail dostaje indywidualny numer tzw. ticket. Ty zatrudniasz kogoś, kto np. 3 h dziennie odpisuje na Twoje e-maile. Ta osoba nie ma dostępu do Twojej skrzynki. Ma dostęp tylko do tych e-maili z przycisku „Pomoc”.
Powyższy tekst tak naprawdę to jedynie zarys możliwości, jakie możesz mieć do swojej dyspozycji. Warto przyjrzeć się bliżej tym, które najbardziej pasują do Twojego biznesu.

 (1). http://w3techs.com/technologies/details/cm-WordPress/all/all

(2). https://pl.wikipedia.org/wiki/System_zarz%C4%85dzania_tre%C5%9Bci%C4%85

1 Komentarz

Dodaj komentarz