Internauci coraz częściej podejmują decyzję o rezygnacji z aktywnego korzystania z wielu serwisów social media równocześnie. Rośnie również popularność serwisów YouTube oraz Facebook – wynika z badania IRCenter “Social Media 2014”.
Jak wynika z badania “Social Media 2014” młodzież w wieku 18-24, mieszkająca w największych miastach, coraz rzadziej korzysta z tradycyjnych serwisów społecznościowych w porównaniu z rokiem 2013, w szczególności z serwisu Twitter (-9%), Instagram (-9%) oraz portal Facebook (-7%). W tym samym czasie wzrósł odsetek osób młodych korzystających z internetu na urządzeniach mobilnych (+20%). W 2014 roku tylko 8% internautów korzystało z 5 serwisów społecznych miesięcznie, podczas gdy w 2013 roku robiło to 18%.
Coraz więcej dorosłych w social media
Ich miejsce zajmują osoby w wieku 24-34 z mniejszych miast (100-200 tys.), korzystający z serwisów Twitter (+7%), Instagram (+5%) czy YouTube (+5%). W media społecznościowe wkracza też coraz więcej osób starszych (55+). Są ono coraz bardziej aktywni na serwisach Instagram (+5%) czy Facebook (+3%).
To grupa osób, dla której kluczowe znaczenie przy podejmowaniu decyzji zakupowych mają rekomendacje znajomych. Pozwala to sądzić, że pozycja serwisów, z których korzystają, pozostanie silna.
W porównaniu do ubiegłego roku, aktywne czytanie blogów min. raz w miesiącu, deklaruje aż o 11% Internautów mnie. Zdecydowaną większość z nich stanowią młode kobiety (18-24), mieszkające w największych ośrodkach miejskich w kraju. Ich miejsce zajmują starsi mężczyźni.
Facebook i YouTube na czele
Najpopularniejszymi serwisami pozostają Facebook i YouTube. To kanały, które stanowią główną przestrzeń dyskusji osób korzystających z mediów społecznościowych. Co 6 internauta korzysta z Facebooka codziennie, serwis YouTube odwiedzamy kilka razy w tygodniu (33%). Użytkownicy pozostałych kanałów korzystają z nich kilka razy w ciągu miesiącu. Pomimo nieustająco wysokiej popularności głównych mediów społecznościowych, internauci coraz częściej podejmują decyzję o rezygnacji z aktywnego korzystania z wielu serwisów równocześnie. Tendencja ta jest szczególnie silna w przypadku blogów i Twittera, z których coraz częściej rezygnują osoby młode.
Rośnie popularność Instagrama
Pomimo niewielkiego spadku popularności (-1%), serwis Instagram coraz silniej angażuje, co czwartego Internautę w Polsce (+2,5% więcej treści niż w 2013 roku). Osoby, które korzystają z Instagrama przynajmniej raz w miesiącu, można scharakteryzować, jako aktywne i wyjątkowo dobrze zorientowane w mediach społecznościowych. Praktycznie każda z nich korzysta z serwisu YouTube i Facebook, co 8 czyta blogi, co 7 odwiedza serwis Twitter, a co 6 korzysta z LinkedIn. Na tej podstawie można stwierdzić, że użytkownicy Instagrama mogą być kluczowi w rozprzestrzenianiu się informacji pomiędzy sieciami społecznymi. Pomimo przyciągania tak zaangażowanej grupy odbiorców, serwis nie do końca przypadł do gustu młodzieży i studentom (-9%). Ich miejsce zajmuje segment „młodych dorosłych” oraz najstarszych Internautów (55+).
Pełen raport można pobrać tutaj.
Źródło: IRCenter
*Dane pochodzą ze zrealizowanego przez IRCenter badania„Social Media w Polsce. 2014”. Badanie ma charakter cykliczny i ma na celu pomiar trendów konsumpcji mediów cyfrowych w Polsce. Dane ilościowe zostały zebrane metodą CAWI za pośrednictwem panelu badawczego na reprezentatywnej próbie 1200 internautów. Część danych dotyczących wypowiedzi użytkowników została dostarczona przez SentiOne.
Zgadzam się, że coraz mniej jest osób młodych na najpopularniejszych serwisach społecznościowych. Młodzież wybiera serwisy, gdzie nie ma ich rodziców 🙂 Natomiast Interakcję coraz lepiej nawiązuje się z osobami 30+, a nawet 50+, których aktywność w social jest coraz większa!
Nie wyobrażam sobie komunikacji ze swoimi klientami bez Facebooka! 40% naszych fanów to właśnie kobiety w wieku 25-34 i ich zaangażowanie rośnie. Nie widzę za to celu korzystania z innych serwisów społecznościowych. Instagram/Pinterest to zdjęcia, Twitter to krótkie komunikaty – raczej słabo aby mały biznes z tego korzystał.