Trendy i newsy

Fascynacja wieloma kanałami social media na raz mija

serwisy social media
323wyświetleń

serwisy social media

Internauci coraz częściej podejmują decyzję o rezygnacji z aktywnego korzystania z wielu serwisów social media równocześnie. Rośnie również popularność serwisów YouTube oraz Facebook – wynika z badania IRCenter „Social Media 2014”.

Jak wynika z badania „Social Media 2014” młodzież w wieku 18-24, mieszkająca w największych miastach, coraz rzadziej korzysta z tradycyjnych serwisów społecznościowych w porównaniu z rokiem 2013, w szczególności z serwisu Twitter (-9%), Instagram (-9%) oraz portal Facebook (-7%). W tym samym czasie wzrósł odsetek osób młodych korzystających z internetu na urządzeniach mobilnych (+20%). W 2014 roku tylko 8% internautów korzystało z 5 serwisów społecznych miesięcznie, podczas gdy w 2013 roku robiło to 18%.

Raport IRCenter: Social Media 2014
Zainteresowanie młodzieży serwisami społecznościowymi. fot. IRCenter. Raport Social Media 2014

Coraz więcej dorosłych w social media

Ich miejsce zajmują osoby w wieku 24-34 z mniejszych miast (100-200 tys.), korzystający z serwisów Twitter (+7%), Instagram (+5%) czy YouTube (+5%). W media społecznościowe wkracza też coraz więcej osób starszych (55+). Są ono coraz bardziej aktywni na serwisach Instagram (+5%) czy Facebook (+3%).  
To grupa osób, dla której kluczowe znaczenie przy podejmowaniu decyzji zakupowych mają rekomendacje znajomych. Pozwala to sądzić, że pozycja serwisów, z których korzystają, pozostanie silna.

Raport IRCenter: Social media 2014
Zaufanie do rekomendacji znajomych w mediach społecznościowych. fot. IRCenter. Raport Social Media 2014

W porównaniu do ubiegłego roku, aktywne czytanie blogów min. raz w miesiącu, deklaruje aż o 11% Internautów mnie. Zdecydowaną większość z nich stanowią młode kobiety (18-24), mieszkające w największych ośrodkach miejskich w kraju. Ich miejsce zajmują starsi mężczyźni.

Facebook i YouTube na czele

Najpopularniejszymi serwisami pozostają Facebook i YouTube. To kanały, które stanowią główną przestrzeń dyskusji osób korzystających z mediów społecznościowych. Co 6 internauta korzysta z Facebooka codziennie, serwis YouTube odwiedzamy kilka razy w tygodniu (33%). Użytkownicy pozostałych kanałów korzystają z nich kilka razy w ciągu miesiącu. Pomimo nieustająco wysokiej popularności głównych mediów społecznościowych, internauci coraz częściej podejmują decyzję o rezygnacji z aktywnego korzystania z wielu serwisów równocześnie. Tendencja ta jest szczególnie silna w przypadku blogów i Twittera, z których coraz częściej rezygnują osoby młode.

Rośnie popularność Instagrama

Pomimo niewielkiego spadku popularności (-1%), serwis Instagram coraz silniej angażuje, co czwartego Internautę w Polsce (+2,5% więcej treści niż w 2013 roku). Osoby, które korzystają z Instagrama przynajmniej raz w miesiącu, można scharakteryzować, jako aktywne i wyjątkowo dobrze zorientowane w mediach społecznościowych. Praktycznie każda z nich korzysta z serwisu YouTube i Facebook, co 8 czyta blogi, co 7 odwiedza serwis Twitter, a co 6 korzysta z LinkedIn. Na tej podstawie można stwierdzić, że użytkownicy Instagrama mogą być kluczowi w rozprzestrzenianiu się informacji pomiędzy sieciami społecznymi. Pomimo przyciągania tak zaangażowanej grupy odbiorców, serwis nie do końca przypadł do gustu młodzieży i studentom (-9%). Ich miejsce zajmuje segment „młodych dorosłych” oraz najstarszych Internautów (55+).

Raport IRCenter. Social medai 2014
Profil użytkownika Instagram. fot. IRCenter. Raport Social Media 2014

Pełen raport można pobrać tutaj.
Źródło: IRCenter
*Dane pochodzą ze zrealizowanego przez IRCenter badania„Social Media w Polsce. 2014”. Badanie ma charakter cykliczny i ma na celu pomiar trendów konsumpcji mediów cyfrowych w Polsce. Dane ilościowe zostały zebrane metodą CAWI za pośrednictwem panelu badawczego na reprezentatywnej próbie 1200 internautów. Część danych dotyczących wypowiedzi użytkowników została dostarczona przez SentiOne.

2 komentarze

  1. Zgadzam się, że coraz mniej jest osób młodych na najpopularniejszych serwisach społecznościowych. Młodzież wybiera serwisy, gdzie nie ma ich rodziców 🙂 Natomiast Interakcję coraz lepiej nawiązuje się z osobami 30+, a nawet 50+, których aktywność w social jest coraz większa!

  2. Nie wyobrażam sobie komunikacji ze swoimi klientami bez Facebooka! 40% naszych fanów to właśnie kobiety w wieku 25-34 i ich zaangażowanie rośnie. Nie widzę za to celu korzystania z innych serwisów społecznościowych. Instagram/Pinterest to zdjęcia, Twitter to krótkie komunikaty – raczej słabo aby mały biznes z tego korzystał.

Dodaj komentarz