Mała firma w sieci

Google Gołąb – ukłon w stronę lokalnego wyszukiwania

Google Gołąb – ukłon w stronę lokalnego wyszukiwania
fot. istockphoto.com
34wyświetleń
Google Gołąb – ukłon w stronę lokalnego wyszukiwania
fot. istockphoto.com

Google od dawna pracuje nad optymalną formą wyświetlania wyników dla wyszukiwania lokalnego. W ostatnim czasie na pierwszy plan wysuwa się lista proponowanych firm wraz z ich zaznaczeniem na mapie. To wynik kolejnej aktualizacji nazwanej Google Pigeon (Gołąb), która odpowiada za wyświetlanie jak najlepszych propozycji dla fraz lokalnych.

Jak znaleźć się na rekomendowanej liście? Oto ważne wskazówki, jak zadbać o pozycje dla swojej firmy, jeśli zależy Ci na lokalnym zasięgu.

Google już wielokrotnie zmieniało widok wyników wyszukiwania, tak aby zoptymalizować proces wyszukiwania lokalnego i sugerować miejsca znajdujące się w naszej okolicy, jednocześnie najbardziej polecane przez innych użytkowników. Od dłuższego czasu nie musimy nawet podawać lokalizacji, w której się znajdujemy, szukając m.in. restauracji, klubu fitness, mechanika, kwiaciarni czy innych punktów usługowych. Google określa ją za nas za pomocą funkcji geolokalizacji. W ostatnim czasie na pierwszy plan wysunął się box z rekomendowanymi przez Google wynikami wraz z mapą z oznaczonymi na niej firmami, które w najbliższej od wyszukującego odległości jak najlepiej spełniają jego kryteria wyszukiwania.

Widok wyniku wyszukiwania lokalnego
fot. Google.pl

Wprowadzona w lipcu 2014 r., początkowo dla rynku amerykańskiego, kolejna aktualizacja, nazwana zwyczajowo Google Pigeon (Gołąb), skupia się na pokazywaniu jak najlepszych rezultatów związanych z lokalnymi wynikami wyszukiwania. Jest to kolejny powód, aby jeszcze dokładniej zadbać o własne pozycje na lokalne frazy. Jeśli prowadzisz działalność usługową dla lokalnych klientów, oto kilka ważnych aspektów obecności małej firmy w sieci, które nie powinny Ci umknąć.

Co wpływa na lokalne pozycjonowanie?

Oprócz standardowych zasad pozycjonowania, w których największą rolę odgrywa optymalizacja strony oraz liczba wartościowych linków do niej prowadzących, przy pozycjonowaniu lokalnym istnieją jeszcze dodatkowe kryteria.

  • Wizytówka firmy w koncie Google Moja Firma

Usługa Google Moja Firma umożliwia dodanie informacji o firmie, które wyświetlają się w internecie na lokalne frazy, przede wszystkim w Google Mapach oraz w Google+. Największy nacisk kładziony jest na dokładny adres prowadzenia działalności oraz aktualny numer telefonu do firmy. Zalecane jest dodanie dokładnego opisu działalności w zależności od wskazanej kategorii branżowej. Ważna informacja jest taka, że stronę lokalną w usłudze Google Moja Firma mogą mieć tylko te firmy, do których klienci przychodzą osobiście.

Aby skorzystać z usługi Google Moja firma, przejdź na stronę: www.google.com/business/ i zaloguj się, korzystając ze swojego konta Gmail.

Jeśli nie utworzysz swojej strony w Google Moja firma, Google może wykorzystywać informacje o firmie, które już pojawiają się na jej temat w internecie i wyświetlać je w wynikach wyszukiwania lokalnego. Oznacza to, że Google weryfikuje miejsca, gdzie zamieszczone są dane teleadresowe Twojej firmy. Doskonale możesz się reklamować w profesjonalnych i wiarygodnych katalogach firm (ogólnopolskich, branżowych czy lokalnych), w tym portal Firmy.net (podobnie jak Panorama Firm czy Pkt). Aby wybrać odpowiednie miejsca reklamowe, przetestuj swoje frazy i przekonaj się, które portale plasują się na wysokich pozycjach.
Dodatkową wskazówką jest to, że im w większej liczbie miejsc zamieścisz dane teleadresowe firmy, tym będzie ona bardziej wiarygodna dla wyszukiwarki. Kluczową kwestią dla Ciebie powinno być zadbanie o aktualność danych w każdym tym miejscu.

  • Dbałość o aktualność danych teleadresowych

Google ulepsza wyniki wyszukiwania, agregując informacje na temat Twojej firmy z całej sieci. Upewnij się, że umieszczone w innych witrynach informacje są dokładne. Jeśli zauważysz gdzieś błąd, dołóż wszelkich starań, aby je poprawić.
Przede wszystkim musisz zadbać o jednakową nazwę swojej firmy (powinna odpowiadać nazwie w świecie rzeczywistym), dokładny adres (ulica, numer, kod, miasto), aby można było zlokalizować Twoją siedzibę na mapie oraz numer firmowego telefonu we wszystkich miejscach, gdzie te dane się pojawiają. Dzięki zgodności tych danych, algorytm wyszukiwania uzna Twoją firmę za wiarygodną.
Istotne informacje dla Google dotyczą również godzin otwarcia firmy oraz rodzajów płatności, aby ułatwić użytkownikom wybranie Twojej firmy w wynikach wyszukiwania. Jesteś również proszony o podanie adresu oficjalnej witryny firmowej na stronie lokalnej w Google+. Google korzysta z podanych w niej informacji do ulepszania wyników wyszukiwania. Wiele firm wskazuje swoją prezentacją w portalu Firmy.net jako źródło dodatkowych informacji o działalności, które są bardzo wartościowe dla Google.

Wizytówka firmy w koncie Google Moja Firma
fot. Google.pl

Jeśli dane się zmienią, pamiętaj o ich zaktualizowaniu we wszystkich możliwych miejscach. Niepoprawne dane wpływają negatywnie na Twoje pozycje w lokalnych wynikach wyszukiwania.
>> Zaloguj się do swojego konta w Firmy.net na stronie http://profil.firmy.net i sprawdź poprawność danych.

  • Pozytywne opinie

Google rekomenduje również aktywną komunikację ze swoimi klientami. Jest to m.in. zbieranie opinii od klientów oraz odpowiadanie na nie. Możesz zyskać na wiarygodności z powodu pojawiających się na Twój temat rekomendacji na portalach zbierających takie opinie oraz na stronie w Google+. Ważnym aspektem jest to, że liczba i jakość tych ocen może decydować o pozycji stron w wynikach wyszukiwania. Oczywiście warto dbać o jak najwyższe oceny od klientów, ponieważ ich średnia i liczba widoczna jest przy wynikach wyszukiwania na daną frazę.
Dla klientów portalu Firmy.net ważną informacją jest to, że Google korzysta z opublikowanych na na tym portalu opinii i importuje je do wyników wyszukiwania dla fraz lokalnych.

6 wskazówek, jak dostosować się do aktualizacji Google Gołąb

Oto krótkie podsumowanie, jak zadbać o wysokie pozycje w lokalnych wynikach wyszukiwania.

1. Skorzystaj z usługi Google Moja firma i przedstaw tam swoją firmę.
2. Dodaj firmę do katalogów firm o wysokiej reputacji w Google.
3. Upewnij się, że dane teleadresowe Twojej firmy są aktualne i jednakowe we wszystkich miejscach, w których się pojawiają.
4. Dbaj o inne dobre praktyki SEO rekomendowane przez Google’a
5. Stwórz profil swojej firmy w mediach społecznościowych
6. Bądź aktywny i angażuj swoich klientów za pośrednictwem mediów społecznościowych

Jaki powinien być Twój cel?
Powinieneś skupić się na osiągnięciu jak najwyższych pozycji na frazy lokalne, które opisują Twoje usługi. Aby być widocznym dla klientów w internecie, nie musisz się skupiać na posiadaniu strony internetowej. Oczywiście jest to pomocne, ale niekonieczne. Google radzi, aby wykorzystywać wszelkie możliwe sposoby na zaistnienie w sieci, takie jak lokalne katalogi branżowe, strony w serwisach społecznościowych czy stronę Google+ (źródło: Google http://googlewebmastercentral.blogspot.com/2014/10/bring-your-local-business-online-no.html).
Jeśli posiadasz swoją stronę WWW, powinieneś zadbać również o inne źródła pozyskiwania klientów online. Zastanów się, czy jesteś zabezpieczony przed sytuacją: Twoja domena wygasa, a ty nie masz możliwości jej szybkiego ponownego uruchomienia lub przez nowe aktualizacje domena traci swoje wysokie pozycje lub co gorsza zostanie zbanowana przez Google (przez umyślne bądź nieumyślne stosowanie niedozwolonych technik pozycjonerskich). Jako rozważny przedsiębiorca powinieneś zawczasu zatroszczyć się o inne opcje reklamy i być tam, gdzie szukają Cię Twoi klienci.
 
Testuj reklamę na Firmy.net

17 komentarzy

  1. Wskazówki wydają się pożyteczne. Wszystko jest dobrym pomysłem, jak tylko jest szansa, że przyniesie to nowych klientów.

  2. Dobre wskazówki, chociaż warto dopowiedzieć, że chodzi głównie o opinie dla profilu firmowego w Google plus i ilość tych opinii wpływa głównie na wyższą pozycję w boxie z lokalnymi firmami (tymi, które wyświetlają się na mapce, a są dodatkowo opisane obok.

  3. Promowanie własnej firmy w regionie jest bardzo istotne, tym bardziej, że ok. 95% konsumentów szuka dostawców usług właśnie na rynku lokalnym. Są to cenne porady, oby takich więcej.

  4. Ja już na swoich 3 stronach widzę bardzo duże zmiany obszarze wyszukiwania lokalnego. Hasło+miasto daje mi od razu pozycję w pierwszej 5 na hasła związane z moją branżą.

  5. Bardzo ciekawa porcja wiadomości na temat nowego algorytmu. Myślę, że jak z każdą aktualizacją, dopiero po jakimś czasie okaże się czy „Gołąbek” ma faktycznie „gołębie serce”. Z pewnością należy dbać o ujednolicenie stosowanych przez firmę praktyk w całej sieci – myślę, że takie podejście do tematu było wskazane na długo przed aktualizacją algorytmu, a teraz nabrały po prostu jeszcze większego znaczenia. Wzięcie sobie wspomnianych wskazówek do serca na pewno wyjdzie witrynie na dobre i pozwoli o zadbanie o większy zbiór miejsc, z których potencjalny Klient może trafić na nasz blog, sklep, czy witrynę przedsiębiorstwa.

  6. Wystarczy dobrze zoptymalizować wizytówkę firmy na Google Plus aby pojawiała się w mapkach. Dodanie opinii podnosi pozycje w tychże mapkach. Więc warto poświęcić te kilka minut na zrobienie tej wizytówki.

  7. Hej.
    Swietny artykul. Ktrotki I do rzeczy. Lokalne seo to „zbawienie” dla lokalnych firm chcacych zaistniec na rynku bo na taka promocje nie trzeba wydawac duzych budzetow.
    Pozdrawiam

  8. Hej.
    Takie lokalne wyszukiwanie to cos pieknego, poniewaz praktycznie bez wysilku mozemy wyskoczyc na pierwszym miejscu w wyszukiwarce na dane slowo kluczowe. Wystarczy dobrze skonfigurowac konto firmowe z Googlem.

  9. Witam.
    Ciekawy artykuł. Już od kilku dobrych lat wiele firm stawia właśnie na pozycjonowanie lokalne. Jak dla mnie bardzo pożytecznym narzędziem okazała się możliwość podpięcia mapki do strony. Pozdrawiam.

Dodaj komentarz