Mała firma w sieci

Google Analytics. Część II – Kto znajduje się obecnie na mojej stronie?

578wyświetleń

W drugiej części poradnika o Google Analytics, darmowym narzędziu do monitoringu własnej strony www, przybliżymy Ci statystyki publikowane w czasie rzeczywistym. Są to dane, które pozwalają podglądać „na żywo” odwiedzających Twoją witrynę. Jako właściciel strony dokładnie widzisz, ile osób w danej chwili przegląda Twój serwis, co konkretnie robią, jakie podstrony przeglądają, ile czasu na nich spędzają.
Tych, którzy jeszcze nie zainstalowali Google Analytics na swojej stronie www odsyłamy do poprzedniego poradnika: Google Analytics. Cześć I – Instalacja
Do czego służą dane?
Dane w czasie rzeczywistym to ciekawa funkcjonalność, która została wprowadzona do Google Analytics stosunkowo niedawno. Dzięki niej możemy przyglądać się na żywo statystykom swojej strony. Przedsiębiorca, który nie prowadzi szeroko zakrojonych kampanii reklamowych swojego biznesu, może skorzystać z tej sekcji statystyk np. do monitorowania reakcji słuchaczy na reklamę firmy w radio.
Powiedzmy, że wykupiłeś w radio reklamę i wiesz dokładnie, o jakich godzinach będzie ona emitowana. Dzięki temu narzędziu możesz sprawdzić, ile osób weszło na Twoją stronę po usłyszeniu reklamy oraz jakich akcji na niej dokonało. Czy Twoja reklama dała takie efekty, jakich się spodziewałeś? Klienci zrobili na stronie to, czego od nich oczekiwałeś – weszli w ofertę lub w zakładkę Kontakt?
Jeżeli coś poszło niezgodnie z Twoimi planami, może przydałoby się dopracować reklamę radiową, wziąć pod uwagę inne kanały marketingowe lub przemyśleć układ oraz informacje na stronie?
Miej na uwadze, iż funkcjonalność ta nie służy dogłębnej analizie ruchu na stronie. Do tego celu dużo przydatniejsze są Raporty Standardowe, które opiszemy w kolejnym poradniku.
Jak znaleźć w koncie dane publikowane w czasie rzeczywistym?
Zaloguj się na swoje konto Google Analytics: http://www.google.com/analytics.
Wejdź w statystyki swojej strony, klikając w nazwę konta, które utworzyłeś podczas instalacji kodu.
Zostaniesz przeniesiony na stronę ze szczegółami statystyk. Całość podzielona jest na trzy główne części:
1. Strona główna
2. Raporty standardowe
3. Raporty niestandardowe
W menu na pomarańczowej belce wybierz „Strona główna”. Sekcja ta pokazuje dane w czasie rzeczywistym. Oznacza to, iż zobaczysz tu dane na temat tego, co się dzieje obecnie na stronie: ilu użytkowników przegląda w tej chwili Twoją stronę, na jakich podstronach się znajdują, skąd pochodzą oraz jak na nią trafili?
Przejdźmy teraz przez najważniejsze zakładki tej sekcji.
Z poziomu menu bocznego (po lewej stronie) możesz wejść w:

  • Przegląd


Sprawdzisz tu liczbę użytkowników, którzy są w chwili obecnej na Twojej stronie.
Zobacz, z jakich stron weszli na Twoją witrynę, jakich słów kluczowych użyli oraz na jakiej podstronie znajdują się obecnie.

  • Lokalizacje


Ta zakładka pokazuje, skąd są użytkownicy, którzy obecnie przeglądają Twoją stronę.

  • Źródła odwiedzin


Czyli szczegółowe dane na temat tego, skąd (z jakiej strony) są Twoi użytkownicy oraz z jakich źródeł pochodzą (czy jest to ruch z reklamy Adwords (cpc), czy z pozycjonowania (bezpłatne, Google), czy użytkownicy weszli na Twoją stronę, wpisując jej dokładny adres w przeglądarce (bezpośrednie), czy weszli z innej strony, na której zamieszczono link do Twojej (odesłanie) albo przychodzą do Ciebie z serwisów społecznościowych, np. Facebooka.

  • Zawartość


Z tej zakładki dowiesz się, które podstrony obecnie są przeglądane przez użytkowników. Zobaczysz tu adres URL każdej przeglądanej podstrony, jej tytuł (taki sam, jaki pojawia się w Google podczas wyszukiwania) oraz liczbę użytkowników, którzy przeglądają daną podstronę.
W następnej części przedstawimy kolejne funkcje narzędzia Google Analytics.

5 komentarzy

  1. Osobiście średnio widzę sens zastosowana tego w jakikolwiek sposób… Chyba że jedynie monitorowanie 24/h i śledzenie kto odwiedza witrynę w danych porach i co na niej robi…

  2. Fajny artykuł, w końcu coś o marketingu internetowym i analityce. Statystyki są ważne i trzeba wiedzieć jak je wykorzystywać, ale nie ma sensu spędzać dnia na oglądaniu ich 🙂

  3. Fajnie napisany artykuł. Sprawdziłem. Przed chwilą było 2 użytkowników, potem chwila przerwy i był jeden, a teraz z żalem serca informuję, że liczba aktywnych użytkowników znajdujących się obecnie w mojej witrynie wynosi 0.

Dodaj komentarz