Instagram jest na topie. To pewne. Coś, co narodziło się, jako prosta aplikacja do dzielenia się swoimi zdjęciami ze znajomymi, ewoluowało w globalną społeczność użytkowników składającą się z konsumentów i marek. Obecnie Instagram ma ponad 300 mln użytkowników, którzy zamieszczają ponad 70 mln zdjęć i krótkich wideo dziennie.
W analizie przeprowadzonej przez firmę badawczą Forrester porównano 2500 postów na 7 platformach społecznościowych, otrzymano zaskakujące – i jakże istotne dla marek – wyniki. Posty zamieszczane na Instagramie wygenerowały zaangażowanie użytkowników (mierzone wskaźnikiem engagement per follower – zaangażowanie na 1 użytkownika) 58 razy większe niż na Facebooku i 120 większe niż na Twitterze, co czyni go głównym medium społecznościowym w czasach, gdy użytkownicy pragną relacji z markami.
Wątpliwości, czy włączyć Instagrama do strategii komunikacji marki, zostały już chyba rozwiane. Czy każdej? Najszybciej zaadaptowała go branża modowa, a za nią poszły wszystkie inne, które w swej komunikacji wpisują się w nurt lifestyle – dekoracja wnętrz, podróże, kulinaria, uroda, fitness, alkohole, restauracje… Jeśli twój produkt czy usługa ma potencjał komunikacji w trendzie lifestyle – Instagram to miejsce dla Ciebie, a budowanie zaangażowania niech wskaże Ci drogę do sukcesu!
10 przykazań Instagrama
Oto kilka praktycznych wskazówek, jak opracowywać treść, by wywołać jak największe zaangażowanie oraz budować aktywną i autentyczną grupę obserwujących nasz profil.
1. Zoptymalizuj opis profilowy
W opisie profilu nie rozpisuj się o produkcie/usłudze. W krótkich żołnierskich słowach podaj rodzaj usługi/produktu – nie marnuj miejsce na to, co naprawdę ważne, czyli: adres fizyczny działalności (jeśli ma znaczenie – np. adres restauracji), adres WWW Twojej strony, swój własny hashtag (o czym więcej w punkcie 5.).
2. Stwórz niestandardową lokalizację
Jeśli twój produkt/usługa nie wiąże się z konkretną lokalizacją jej świadczenia (pub, restauracja, salon fryzjerski etc.), możesz utworzyć lokalizację niestandardową, a w niej podać adres WWW swojej strony i tagować dodawane zdjęcia w tej lokalizacji. Dzięki temu, już w głównym feedzie użytkownicy będą cały czas się z nim oswajać. Warto użyć czytelnej pisowni wielkich liter (np. www.Firmer.pl).
3. Bądź stale obecny
Postuj regularnie, by utrzymywać się stale w świadomości użytkowników. Średnio marki postują 2, 3 x dziennie, a większe – nawet 7, 24 x dziennie (źródło: Instagram activity and engagement study for April 2015, Locowise). Angażują głównie świeże treści – aż 50% komentarzy jest dodanych w ciągu pierwszych 6 godzin od dodania postu, 75% w ciągu pierwszych 48 godzin (źródło: Badanie Simply Measured Q32014).
4. Wykorzystaj synergię
Zamieść odesłanie do profilu na Instagramie na swojej stronie internetowej (link graficzny, Instagram box). Dziel się treściami w innych mediach społecznościowych. Publikując zdjęcie poprzez aplikację, masz możliwość automatycznego zamieszczenia go także na innych platformach tj. Facebook, Twitter, Tubblr, Flickr czy Forsquare. Zarówno zdjęcia, jak i filmy z Instagrama można osadzać w treści stron, korzystając z funkcji Embed /Wstaw .
5. Wspomagaj obraz opisem
Zdjęcia grają na Instagramie pierwsze skrzypce, ale to opisy wspomagają zaangażowanie. Mamy trzy narzędzia agregacji treści, dzięki którym użytkownicy mogą trafić na Twoje zdjęcie i profil. Są to wzmianki o innych osobach/profilach (@mentiones), hashtagi (#hashtag) i lokalizacje. Koniecznie używaj ich w opisach swoich zdjęć! W opisach możesz także publikować link do swojej strony/sklepu/produktu/artykułu. Warto, by był skrócony za pomocą narzędzia do skracania linków, które nada mu bardziej przyjazną formę np. Bit.ly.
6. Zachęć do obserwowania, oferując coś unikalnego
Doceń swoich fanów na Instagramie poprzez dedykowane dla nich akcje lub promocje produktów. Zaoferuj produkt w specjalnej ofercie, zniżkę dla fanów, ogłoś konkurs tylko dla fanów, poproś w nim swoich fanów do tagowania znajomych, by wzięli udział w konkursie. W ten sposób możesz znacznie rozszerzyć sieć osób, które poznają Twoją markę. Nie zapomnij zapoznać się najpierw z zasadami dotyczącymi akcji promocyjnych na Instagramie.
7. Używaj popularnych hashtagów
Przeniesione wprost z Twittera hashtagi, to bardzo przydatne narzędzie do wyszukiwania, przeglądania, porządkowania i monitorowania treści. Używaj hashtagów tematycznie związanych z tym, co jest na zdjęciu, ale także z tym, co chcesz nim przekazać, z czym (z jakimi osobami, trendami, wydarzeniami) chcesz je powiązać. Warto zapoznać się z listą 100 najpopularniejszych. Pamiętaj, że hashtagi tworzą sami użytkownicy, niektóre z nich stają się popularne i używane przez tysiące osób np. #ThrowbackThursday, #PicOfTheday, #LovePoland, #HealthyChoices, #LubiePomagam, #PotwierdzoneInfo. W jednym opisie zamieścić można do 30 hashtagów, także po polsku z użyciem polskich liter (jeśli stwierdzisz, że warto).
8. Stwórz i monitoruj swój własny hashtag
Tak! Hashtagi tworzą sami użytkownicy. Możesz wymyślić swój unikalny hashtag. Umieścić w swoim profilu, opisach zdjęć, w komentarzach i w ten sposób promować swoją markę. Pamiętaj, że hashtagów można używać na poważnie (np. #SlodkieWypiekiKaroliny, #SlodkoGorzki) i na niepoważnie (#KameralnaEpicParty, #NieMowStarej), odpowiednio do strategii komunikacji Twojej marki.
9. Instagram to nie tylko zdjęcia
Instagram to także wideo i to z dźwiękiem! Co prawda posty wideo stanowią ok. 10% wszystkich treści na Instagramie, to pod nimi umieszczono prawie 18% wszystkich komentarzy. Chcesz zaangażowania, kręć filmy, bo warto. Wykaż się kreatywnością – masz aż 15 sekund!
10. Sam wykazuj zaangażowanie
Klikaj w instagramowe serce. Komentuj. Odpowiadaj na komentarze. W komentarzach używaj wzmianek i hashtagów. Obserwuj inne profile. Każdy znak, jaki po sobie zostawisz, jak nić Ariadny sprowadzi innych do Ciebie. Kilka minut poświęconych na wykazanie zainteresowania innym profilom (zarówno osób, jak i marek), kilka miłych i sensownych słów tam pozostawionych buduje pozytywny wizerunek Twojego profilu. Ludzie chętniej sami pozostawią tam swój pozytywny ślad. Swoją aktywnością znakuj zwłaszcza profile tematycznie związane z Twoim – na nich zbierają się Twoi potencjalni nowi fani.
Wystawiłem reklamę właśnie na Facebooku z rozszerzeniem o Instagram i trochę się dzieje , natomiast widzę że trzeba założyć własny profil tam do kompletu.