E-WIZERUNEK
“To moje ostatnie zakupy i nikomu tego sklepu nie polecę”, „Fatalna obsługa klienta”, „Poniżej krytyki” – takie opinie wystarczą, by skutecznie zniechęcić innych do skorzystania z usług firmy. Bezlitośnie szargają też reputację budowaną latami. Mamy do wyboru: udawać, że nie wiemy, co o nas piszą, żądać ich usunięcia lub zrobić z nich użytek. Osobiście wybrałbym to ostatnie rozwiązanie.
Obecnie bardzo precyzyjnie jesteśmy w stanie określić skalę zainteresowania naszymi produktami i usługami, liczbę odsłon, odwiedzin, klików i lajków. Niewielu z nas jednak potrafi oszacować, jakie straty przynosi rezygnacja z zakupu usług lub produktów przez potencjalnych klientów spowodowana lekturą negatywnych komentarzy. Pokusiła się o to Fundacja Obserwatorium Zarządzania. Badania przeprowadzone przez PBS na zlecenie Obserwatorium pokazują, że nawet 5,6 mln dorosłych Polaków rocznie rezygnuje z dostawców usług/produktów właśnie z powodu negatywnych komentarzy na ich temat. Rezygnacje te kosztują polskich przedsiębiorców bagatela 5,2 mld złotych.
Klienci chcą być w centrum uwagi
Wśród 3,7 miliona opinii wystawionych przez konsumentów w serwisie Opineo.pl pojawiają się zarówno skargi, jak i pochwały. Miesięcznie takich recenzji potransakcyjnych wpływa do nas ok. 130 tys. Zauważyliśmy, że jeśli klienci e-sklepów narzekają, to najczęściej na:
- brak kontaktu ze strony sprzedającego,
- fatalną obsługę,
- opóźnienia w realizacji zamówienia,
- problemy z uznaniem reklamacji.
Co to oznacza? Że sklepy internetowe, których jest w Polsce blisko 20 tys. i które świetnie radzą sobie w gospodarce wolnorynkowej, mają jeszcze sporo do zrobienia w kwestii tradycyjnej obsługi klienta. Tymczasem jest to absolutnie kluczowy czynnik, który ostatecznie wpływa na ocenę danej marki przez konsumenta.
Potwierdzają to najnowsze badania ARC Rynek i Opinia, z których wynika, że klienci, oceniając marki, zwracają uwagę przede wszystkim na wysoką jakość obsługi, sprawny proces reklamacji oraz na wychodzenie poza oczekiwania klienta. Badanie pokazuje, że 1/3 klientów ma pozytywne doświadczenia z markami, z których usług/produktów korzysta. W Opineo.pl wypada to jeszcze lepiej. Większość opinii w naszym serwisie to komentarze pozytywne. A analiza recenzji z ostatnich trzech lat pokazuje, że te negatywne stanowią mniej niż 4 proc. wszystkich ocen.
Im bardziej zmęczony konsument, tym opinia bardziej wpływowa
Ktoś zapyta, jak opinie wpływają na nasz biznes. Odpowiem: opinie konsumenckie mogą budować albo rujnować reputację danej marki i decydować o tym, jak będzie ona postrzegana przez potencjalnych klientów ― czy będzie przez nich akceptowana, czy odrzucona. Negatywne opinie konsumenckie skutecznie zniechęcają potencjalnych klientów do wybierania produktów/usług, a rekomendacje ― wręcz przeciwnie. Dzieje się tak dlatego, że współczesny smart shopper przejawia syndrom zmęczenia natłokiem informacji, którymi bombardowany jest każdego dnia (tzw. attention crash). Staje się więc odporny na marketingowe sztuczki i chwyty reklamowe. Już nie zwraca na to uwagi. Dla niego liczy się to, co prawdziwe. To, co o danej marce mówią jego rówieśnicy, internauci, osoby podobne do niego. Kieruje się ich opinią i bardzo często te właśnie recenzje mają kluczowy wpływ na jego decyzje zakupowe.
Customer experience – sekretem sukcesu
Firmy, które odnoszą sukcesy na rynku, wiedzą, że za każdą transakcją stoi klient, który ją ocenia. Potrafią więc tak kształtować jego doświadczenie, by chciał on firmę polecać, a nie odradzać. Inwestują w profesjonalną obsługę, spersonalizowaną i wielokanałową komunikację, częstą interakcję z odbiorcami, badania satysfakcji klienta. Przy czym osobiście uważam, że najlepszym badaniem satysfakcji, w dodatku niedrogim, skutecznym, prawdziwym i natychmiastowym są właśnie żywe opinie. Ta suma doświadczeń konsumenckich ― customer experience ― może być też dla nas bardzo cennym narzędziem biznesowym, które sprytnie wykorzystamy na wiele sposobów, np.:
- Promocyjnie ― jeśli mamy jakieś plusy i pozytywne komentarze od klientów, warto te rekomendacje wyróżnić, nagłośnić i udostępnić potencjalnym konsumentom, np. na stronie internetowej, na profilach społecznościowych, w mailingach, w różnego rodzaju materiałach promocyjnych. Zostało udowodnione, że rekomendacje, które budują wiarygodność marki w świadomości przyszłych klientów i kształtują ich decyzje zakupowe, same w sobie są już najlepszą reklamą.
- Komunikacyjnie ― gdy opinia potransakcyjna nie jest traktowana jako podsumowanie relacji z konsumentem, ale jako początek ciekawego dialogu. Przykładowo, niezadowolony klient wystawia nam negatywny komentarz w internecie. Zamiast atakować go za „niesprawiedliwy” osąd, lepiej zastosować model komunikacji one-to-one: spróbować dotrzeć do tego klienta, spytać o powody niezadowolenia, zaproponować nowe rozwiązanie, może jakiś gratis lub rabat. Wypracowany kompromis z pewnością przyniesie pozytywne skutki i zaprocentuje tym, że klient ten wróci do nas w przyszłości lub przynajmniej zmieni swoje zdanie o naszej marce.
- Marketingowo ― gdy wiarygodne opinie od autentycznych klientów potraktujemy jako wartościową informację zwrotną z rynku. Taki feedback pozwala nam nie tylko na wewnętrzny audyt wizerunkowy, ale też pomaga zoptymalizować procesy sprzedażowe, rozwiązać problemy logistyczne czy chociażby poprawić kwestię obsługi klienta. Klienci bowiem szybko dają nam znać, co im się nie podoba i co kuleje.
Jak widać, opinia konsumencka jest wartościowym narzędziem biznesowym. Od nas samych zależy, czy narzędzie to stanie się błędnym kołem, czy kołem zamachowym naszego e-biznesu. Umiejętne zarządzanie opiniami może przynieść nam wiele dobrego i zminimalizować finansowe straty spowodowane odpływem potencjalnych klientów, a tym samym ― spadkiem sprzedaży w firmie.
zwrócić szczególnie uwagę trzeba też na fakt , iż przeważnie wystawia się komentarze/opinie negatywne.Ktoś może być niezadowolony z obsługi więc ma “ciśnienie” żeby o tym napisać/wyżalić się, natomiast ktoś kto jest zadowolony – cieszy się produktem lub nie poleca go innym bo chce mieć produkt wyjątkowy,jedyny.
Opinie zadowolonych klientów to najlepsze z możliwych referencji dla firmy. Zdarza się jednak, że to konkurencja wystawia negatywne opinie, aby kosztem innych zyskać przychylność klientów. Sposób słaby, dla słabych firm, a zaszkodzić może nawet najlepszym graczom na rynku.
Odpowiednio wykorzystana negatywna opinia może przynieść więcej korzyści niż trzy opinie pozytywne. Jeśli klient zobaczy że firma potrafi przyznać się do błędu i chętnie ten błąd naprawia zrobi to kolosalne wrażenie na wszystkich i doda dużej wiarygodności.
podam konkretną sytuację:
co jeżeli klient jest wyraźnie informowany o konieczności sprawdzenia towaru w tym przypadku felg aluminiowych w obecności kuriera. Dochodzi do uszkodzenia produktu, klient informuje nas po jakimś czasie, że felgi posiadają jak twierdzi “wady fabryczne” i chce je zwrócić. Po otrzymaniu zdjęć widać standardowe uszkodzenie polegające na spłaszczeniu rantu. Lepsi artyści wysyłają zdjęcie felgi zamontowanej na aucie z oponą i żądają wymiany.
Trzykrotnie wysyłamy drogą e-mail informacje pogrubioną czcionką 32 o konieczności weryfikacji produktu w obecności kuriera. Jak wszyscy wiemy firmy kurierskie nie tolerują protokołów jeżeli zostały spisane po doręczeniu.
Taki delikwent opisuje sytuację jako celowe oszustwo w jego kierunku. Twierdzi że świadomie został oszukany. On płaci i chce mieć nowy towar
Jak reagować w takich przypadkach?
Pozdrawiam
Taraszkiewicz Kamil
LadneFelgi.pl
W moim odczuciu większość negatywnych opinii wynika z przekonania piszącego, że jest w sieci anonimowy. I w zasadzie tak może być przy odrobinie wiedzy informatycznej. Inna sprawa, że co raz więcej “sprytnych firm” czerpie z tego faktu ( anonimowości ) coraz większe zyski. Celowo nie uszczelniają systemu werifikacji danych wpisującego by od opisanego podmiotu pobierać haracz w postaci abonamentu ?!!! który pozwoli im być poinformowany, że opisany dostał negatywną opinię. Kuriozum ? , niestety fakt. Wystarczy przejrzeć procedurę zakładania konta i wydawania opiniii na znanym portalu którego celem nadrzędnym jest “wybór solidnych warsztatów samochodowych”.
Negatywne opinie z pewnością robią rozgłos zgodnie z zasadą, że niezadowolony Klient podzieli się swoją opinią z jedenastoma znajomymi, a zadowolony z pięcioma. Współcześni Klienci często i chętnie korzystają ze swojego prawa do zwrotu towaru bez podania przyczyny. To z kolei skłania producentów do podnoszenia jakości świadczonych usług. Kładzie się także nacisk na client service, już nie tylko w trakcie realizacji danego zlecenia, lecz także po, w ramach opieki posprzedażowej. Profesjonalna obsługa Klienta to kluczowa kwestia dla każdego kto potencjał swojej firmy chce budować na zadowoleniu Klientów, nie na sławie – dobrej czy też złej.