Mała firma w sieci

Jak powinna wyglądać umowa z agencją SEO?

563wyświetleń

Wiesz już, że obecność w sieci jest bardzo istotna. Zdajesz sobie również doskonale sprawę, że jedną z metod dotarcia do nowych klientów jest pozycjonowanie. Niektóre z firm pozycjonują swoje strony samodzielnie. Jednak spora część zleca to zadanie na zewnątrz, zawierając umowy o pozycjonowanie. W tym artykule przybliżymy Ci istotne kwestie oraz zapisy, na które należy zwrócić uwagę, zawierając umowę z agencją SEO. Dowiedz się od profesjonalistów, czego się spodziewać oraz czego wymagać podczas współpracy z pozycjonerem.

Specjaliści z Agencji Reklamowej S 90 podzielą się z Tobą najlepszymi rozwiązaniami, które sami stosują, osiągając dla swoich klientów bardzo dobre rezultaty.
Na samym początku współpracy, niezależnie od tego, jaką agencję SEO wybierzemy, należy podpisać z nią umowę na pozycjonowanie. Z reguły agencja przedstawia gotową propozycję tego dokumentu, z którą należy się dokładnie zapoznać. Wraz ze specjalistami z Agencji Reklamowej S 90 opisaliśmy najistotniejsze kwestie obopólnej współpracy i wyjaśnimy zapisy, które mogą, a nawet powinny, znaleźć się w umowie. Dowiedz się, na co zwrócić uwagę podczas zawierania umowy z agencją SEO.

  • Czas trwania umowy

W zdecydowanej większości przypadków umowa z agencją pozycjonerską jest zawierana na minimum 12 miesięcy, chociaż agencje najbardziej preferują zawieranie umów na czas nieokreślony. Wynika to ze sporego nakładu pracy w stworzenie odpowiedniego zaplecza dla pozycjonowania danej strony internetowej. Trzeba mieć  na uwadze również i to, że w przypadku pozycjonowania fraz, mających silną konkurencję, okres ten może być dłuższy.
Dlaczego umowa trwa tak długo?
Pozycjonowanie jest procesem ciągłym i pracochłonnym, co sprawia, że na efekty należy trochę poczekać, mimo że prace pozycjonerskie rozpoczynają się zaraz po podpisaniu umowy. Składa się na nie optymalizacja serwisu pod kątem słów kluczowych, a następnie budowanie reputacji strony poprzez pozyskiwanie wartościowych linków zwrotnych do danej strony. Rezultaty tych działań nie zawsze są natychmiastowe, ale serwis zaczyna się już pojawiać na początkowych stronach wyników wyszukiwania. Pierwsze efekty dla mniej konkurencyjnych fraz można zobaczyć po 1-3 tygodniach, a na te z silną konkurencją trzeba czekać nawet kilka miesięcy. Początek prac wiąże się ze inwestowaniem dużej ilości czasu oraz nakładów finansowych przez pozycjonera. Kolejne miesiące to z kolei walka o utrzymanie wysokich pozycji.
Od czego zależy cena?
Częstą praktyką jest to, że całościowy koszt pozycjonowania wyliczany jest na podstawie ilości wybranych fraz oraz pozycji strony, jaką zajmuje ona każdego dnia podczas działań podejmowanych przez agencję SEO. Opłata za każde słowo kluczowe jest ustalana indywidualnie i zależy od trudności jego wypozycjonowania. Składa się na to wiele różnych czynników, m.in.: konkurencyjność frazy, czyli ilość pozycjonowanych stron na tą samą frazę, intensywność podejmowanych zabiegów przez konkurencję, jak również stopień dostosowania strony do pozycjonowania. Przy wyborze słów kluczowych należy zwrócić uwagę na to, aby frazy odpowiadały na najczęściej wpisywane do wyszukiwarki zapytania internautów – muszą się one zgadzać z tematyką pozycjonowanej strony. Natomiast na decyzję, na ile słów kluczowych chcemy się pozycjonować, ma wpływ wielkość budżetu, którą chcemy przeznaczyć na ten cel.

  • Sposób rozliczania

Najczęściej można spotkać się z 3 sposobami rozliczania:
– płatność za efekty – polega na tym, że wielkość opłaty miesięcznej naliczana jest proporcjonalnie do wyników, jakie zostaną wypracowane dla konkretnej frazy. W umowie podaje się zazwyczaj ceny za pozycje, na których pojawia się fraza. Przeważnie są to przedziały 1-3, 4-6, 7-10, którym odpowiadają różne ceny. Niektóre agencje pobierają opłaty za pojawianie się frazy w TOP 10 (pozycje 1-10) lub indywidualnie naliczają opłaty, w zależności od frazy, wyszukiwarki i zajmowanej pozycji,
– opłata stała za miesiąc – jest to idealne rozwiązanie dla klientów, którzy chcą dokładnie zaplanować swój budżet i co miesiąc ponosić stałe koszty,
– opłata stała + prowizja za efekt – połączenie obydwu wymienionych powyżej sposobów rozliczeń. Ustalana jest całościowa opłata stała oraz prowizja zależna od efektów, np. wzrostu pozycji wybranych fraz, wzrostu ruchu na stronie lub konwersji.
Każda agencja posiada swoje ustalenia. W Agencji Reklamowej S 90 koszty naliczane są zgodnie z cennikiem według prowadzonych statystyk i raportów. Pozwala to na ustalenie, jaką pozycję zajmowała strona w wynikach wyszukiwania każdego dnia w miesiącu. Dzięki temu każdy klient płaci za realnie wypracowaną  pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Taka forma rozliczenia jest najbardziej wygodna dla obu stron, tym bardziej, że wówczas wyraźnie widać, dlaczego ponoszone koszty na pozycjonowanie są takie, a nie inne.

  • Jaki okres podlega rozliczeniu?

Wiarygodną formą rozliczenia za pozycjonowanie jest rozliczanie miesięczne. Dzięki prowadzeniu statystyk i sporządzaniu raportów można prowadzić wycenę pozycjonowania. Opłaty obliczane są za realnie zajmowane pozycje strony w wynikach wyszukiwania, za każdy dzień w miesiącu. Dzięki temu nie ma żadnych kosztów ukrytych lub pobierania dodatkowych opłat, ponieważ każdy płaci za efekty pozycjonowania, a nie, np. za najlepszą i najdrożej wycenioną pozycję, którą udało się uzyskać tylko raz w miesiącu.
Przykład:
Oto przykładowy raport ze statystyk strony jednego z klientów Agencji Reklamowej S 90. Można zauważyć, że pojawia się całkiem przypadkowe zajmowanie pozycji dla poszczególnych fraz w różnych dniach. Jest to całkowicie naturalne. Dlatego ważne jest określenie, jak dokonywane będzie rozliczenie. W przypadku Agencji S 90 rozliczenie następuje proporcjonalnie do osiągniętych przez frazę pozycji w ciągu miesiąca.

Częstą praktyką agencji SEO jest to, że korzystają one z udostępnianych niezależnych systemów, stworzonych do monitorowania pozycji. Wśród nich bardzo popularnym jest Seo-Stat.pl, będący autorskim narzędziem Agencji Reklamowej S 90 do sprawdzania zajmowanych pozycji. Korzystają z niego klienci, jak również inne agencje pozycjonerskie, które nie posiadają swoich własnych rozwiązań w tym zakresie. Z Seo-Stat.pl może korzystać każdy, po tym jak założy swoje indywidualne i bezpłatne konto, gwarantujące stały dostęp do narzędzia. Innym sposobem sprawdzania pozycji fraz jest samodzielne wpisywanie ich w wyszukiwarce. Jest to jednak bardzo czasochłonne zajęcie i nie zawsze daje prawidłowe wyniki, na co wpływa personalizacja wyszukiwarki i historia przeglądania. Jeśli występują różnice pomiędzy wynikami uzyskanymi z narzędzia, a tym, co pokazuje samodzielne sprawdzanie, należy dopytać agencję o przyczyny rozbieżności.

  • Dokonywanie zmian na stronie

Pierwszymi zmianami, jakie zostaną wprowadzone na stronie internetowej, będą te wynikające z procesu optymalizacji serwisu, czyli jego przygotowania do pozycjonowania. W związku z tym w umowie muszą być zawarte informacje, na podstawie których możliwy będzie dostęp do danych FTP lub do zalogowania do panelu CMS. Oczywiście musi się tam znaleźć również klauzula poufności, która zapewni bezpieczeństwo danych oraz zagwarantuje, że nie dostaną się one w niepowołane ręce. W przypadku Agencji Reklamowej S 90 zawsze po dokonaniu optymalizacji serwisu, klient zostaje poinformowany o zakończeniu prac oraz poproszony o zmianę danych dostępowych.
Do obowiązków klienta powinno należeć również konsultowanie z pozycjonerem zmian na stronie, jakie chce wprowadzić, ponieważ samodzielen ich dokonanie może zaburzać proces pozycjonowania. Trzeba być świadomym tego, że każda zmiana na stronie, nawet minimalna, może mieć wpływ na jej pozycje w wyszukiwarkach. Należy klienta poinformować o tym, że treść na stronie, jak i linki z niej wychodzące lub też niektóre błędy w kodzie albo w linkach wewnętrznych, mogą obniżyć pozycję strony, a tym samym wpłynąć na obniżenie wynagrodzenia firmy SEO bez jej winy.
Podsumowanie (komentarz Agencji Reklamowej S 90):
Chcemy podkreślić, że pozycjonowanie jest procesem długofalowym. Jeśli wypozycjonujemy stronę jednorazowo, będzie miała ona wysoką pozycję, ale tylko przez pewien czas. Trzeba mieć świadomość, że stale powstają nowe witryny, które również są pozycjonowane i mogą się stać silną konkurencją, która także będzie walczyć o wysokie wyniki na liście wyszukiwania. Raz wypozycjonowana strona może łatwo spaść z zajmowanej pozycji, jeśli nie będą podejmowane różne zabiegi pozycjonerskie, utrzymujące jej pozycję lub ją podnoszące.
Pozycjonowanie jest stosunkowo młodą formą reklamy, dlatego też Ci z Państwa, którzy najszybciej dostrzegą jej potencjał najwięcej z niej mogą skorzystać. Pozwoli to uzyskać mocną pozycję w wynikach wyszukiwania, a przede wszystkim sprawi, że Państwa firma stanie się rozpoznawalna wśród potencjalnych klientów.
UWAGA!
Klienci Firmy.net otrzymują rabat w wysokości 15% na usługę pozycjonowania w Agencji Reklamowej S 90. Przy kontakcie prosimy podać hasło: Firmy.net.
Agencja Reklamowa S 90 zajmuje się prowadzeniem kampanii reklamowych w Internecie. Na rynku usług IT istnieje od 2008 roku. Prowadzi dla swoich Klientów skuteczną promocję, świadcząc usługi pozycjonowania stron, kampanii linków sponsorowanych, identyfikacji wizualnej firm oraz tworzenia stron internetowych. Wykorzystuje nowe technologie, dzięki którym tworzy innowacyjne i funkcjonalne projekty.
www.s90.pl

Agencja Reklamowa S 90
jest partnerem i sponsorem w konkursie Firma Przyjazna Internautom 2011. Dla jednego ze zwycięzców ufundowała usługę pozycjonowania strony internetowej przez 12 miesięcy na 5 fraz regionalnych wraz z dostosowaniem strony do procesu pozycjonowania.

11 komentarzy

    1. Panie Tomku, zapraszamy w poniedziałek na naszego bloga ponownie. Przez cały tydzień (26.11-03.12) będzie można zadawać pytania specjalistom z branży SEO. Jeśli pojawiają się u Pana dodatkowe pytania, zachęcam do wzięcia udziału w dyskusji, a wówczas na pewno otrzyma Pan na nie odpowiedź. Pozdrawiamy

  1. A co z wypowiedzeniami umów? Czasem czas wypowiedzenia w ogóle nie jest brany pod uwagę albo trwa np pół roku. Czy takie informacje pojawią się w poniedziałek odnośnie tego jak powinno to wyglądać?

    1. Kris, jeśli padnie takie pytanie, to jak najbardziej będziemy na ten temat dyskutować. Rzeczywiście kwestia wypowiadania umowy jest chyba jedną z najbardziej spornych. Jako klient musisz sprawdzić, czy nie ma w umowie zapisów, które czynią jej rozwiązanie bardziej problematycznym.

  2. Czasami Klienci nie chcą wiązać się umową z firmą pozycjonującą dlatego taki wariant również musi istnieć. Nie można patrzeć na wszystkie sytuacje przez pryzmat swojego biznesu.

  3. Wiecie co, ja mam proste zasady. Umowa na czas nieokreślony, z miesięcznym okresem wypowiedzenia. Jeszcze nikt nie powiedział, że rezygnuje, a to dla tego, że informuję klientów:
    – czas na efekty to ok 3 miesięcy (zależy od frazy +/- miesiąc).
    – stosuje legalne techniki, długotrwałe, odporne na na algorytmy google (wszyscy przeżyliśmy pandę i pingwina, następny to chyba pantera będzię :D)
    A poza tym to klienci w większości wybierają dziwne frazy, dobre doradztwo też jest ważne.
    I ostatnia rzecz – jak klient chce najlepiej za darmo – żegnam – szkoda czasu i fatygi i pracy.
    Dobry klient to uświadomiony klient.
    pozdrawiam konkurencje.
    Remek

    1. jestem żóltodziobem w kwestii pozycjonowania i ogólnie informatyki ale ten komentarz wydaj mi się bardzo rzeczowy… ja go kupuję.. w tle doczytuję się profesjonalizmu a to cenię najbardziej. Mam nadzieję, że kiedyś uda nam się powspółpracować. pozdrawiam m.l.

Dodaj komentarz