Mała firma w sieci

Google Analytics. Część IV – Jak zmienić odwiedzających stronę w swoich klientów?

485wyświetleń

Poznałeś już podstawy Google Analytics. Wiesz, jak go zainstalować i jak z niego korzystać. Teraz pomożemy Ci odkryć najważniejszą rzecz w e-marketingu. Jak przekuć zdobytą wiedzę w to, na czym Ci najbardziej zależy – skuteczną strategię zdobywania klientów? W tej części podpowiemy, jak ściągnąć użytkowników na stronę oraz sprawić, by tam pozostali i, co najważniejsze, dali się skusić Twojej ofercie. Zacznij wykorzystywać informacje zawarte w statystykach do zwiększenia swojej sprzedaży.

1. Jak zwiększyć liczbę odwiedzin na mojej stronie?
Aby odpowiedzieć na to pytanie, musisz przeanalizować „Źródła odwiedzin” (opisane szczegółowo w punkcie 2, III części poradnika)
Wejdź w “Źródła ruchu”>”Cały ruch” i zobacz, z jakich miejsc (stron) masz najwięcej odwiedzin.
Wybierz do analizy te, które są dla Ciebie najbardziej opłacalne (generują największy ruch, ale nie są zbyt kosztowne). Być może masz dużo odwiedzin z jakiejś strony, na której umieściłeś artykuł z linkiem do Twojej witryny (warto wrzucić tam więcej takich artykułów). Jeśli znaczny ruch generowany jest przez Facebooka, warto poświęcić mu jeszcze więcej uwagi – bez inwestowania w to dużych pieniędzy możesz sporo zyskać.
2. Jak zwiększyć ruch pochodzący z Google?
W tym celu będziesz potrzebował informacji o słowach kluczowych wpisywanych w wyszukiwarkę (punkt 3, III część poradnika)
Spójrz na listę fraz. Każdą frazę porównaj do trzech danych:

  • liczby odwiedzin z tej frazy,
  • współczynnika odrzuceń,
  • pozycji frazy w Google.

Dwie pierwsze znajdziesz w tej samej tabeli, w której znajdują się słowa kluczowe. Liczba odwiedzin wskazuje na to, jak dużo osób po wpisaniu w wyszukiwarkę tej frazy klika w link do Twojej strony. Może to oznaczać, iż znajduje się ona wysoko w Google.
Skonfrontuj to koniecznie ze współczynnikiem odrzuceń. Współczynnik odrzuceń oznacza wejścia użytkowników, którzy natychmiast zamknęli Twoją stronę i kontynuowali dalej poszukiwania.
Jeżeli współczynnik odrzuceń jest wysoki, oznacza to, iż użytkownik nie odnajduje na Twojej stronie informacji związanych ze słowem kluczowym. Jaka jest na to rada? Pomyśl, jak zmodyfikować treści, zdjęcia na stronie, by wykorzystać ten ruch.
Następnie porównaj najpopularniejsze słowa kluczowe z ich pozycją w Google. Być może masz frazy, które jeszcze nie są wysoko, a już generują spory ruch. Warto się wówczas zastanowić nad tym, aby pozycjonować się na te frazy. Wejdź w wyszukiwarkę Google, wpisz swoje słowa kluczowe i sprawdź, na której pozycji jest Twoja strona (jeżeli Google Analytics jest połączony z WebmastersTools, pozycje znajdziesz w zakładce „Optymalizacja witryn pod kątem SEO”)
3. Czy warto wdrażać wersję mobilną strony?
Odpowiedzieć na to pytanie pomogą Ci dane, pokazujące „Ruch z komórek” (punkt 5, III część poradnika )
Ta funkcjonalność pozwoli Ci nadzorować tempo zmian, jakie zachodzą wśród użytkowników internetu. Jeżeli nie dostosujesz swojej strony do urządzeń mobilnych, możesz powoli zacząć tracić klientów. Nie musisz jednak podejmować decyzji natychmiast. Gdy zauważysz, że liczba osób z urządzeń mobilnych zaczyna mocno rosnąć, podejmij decyzję o wprowadzeniu wersji mobilnej strony.
Tutaj znajdziesz kilka przydatnych narzędzi do samodzielnego tworzenia wersji mobilnej Twojej strony.
4. Co zrobić, aby z użytkownika zrobić klienta?
Jest to jedno z najcięższych zadań i wpływa na nie bardzo wiele czynników. Tutaj postaram się powiedzieć Ci w skrócie, jak wykorzystać współczynnik odrzuceń (jak sprawdzić jego wielkość, dowiesz się z punktu 6, części III poradnika)
Co to jest współczynnik odrzuceń?
Najprościej mówiąc, jest to procent użytkowników, którzy weszli na Twoją stronę, a ponieważ nic na niej nie znaleźli/ nie spodobała się im/uznali, że nie przyda im się do niczego opuścili ją (nie zapoznali się z kolejnymi podstronami Twojej witryny).
(Bardzo często, w przypadku stron firmowych, współczynnik ten przybiera wartości około 40-50%)
Co powoduje uciekanie użytkowników z Twojej strony?
Powód#1
Jeżeli użytkownik kliknął w konkretną frazę, np.: „Budowa domów jednorodzinnych”, spodziewa się, że po wejściu na stronę zobaczy od razu informacje dotyczące budowania domów jednorodzinnych. Jeżeli tak nie jest, często zamiast przeszukiwać inne podstrony, ucieka.
Jakie jest na to rozwiązanie?
Jeżeli pozycjonujesz się sam, lub masz na ten proces znaczący wpływ, zadbaj o to, aby odpowiednie frazy pozycjonowały różne podstrony np.: fraza „Budowa domów jednorodzinnych” niech nie pozycjonuje strony głównej, tylko podstronę, na której taka treść faktycznie się znajduje.
Jeżeli prowadzisz kampanię AdWords, zadbaj o to, aby odpowiednie frazy prowadziły użytkowników bezpośrednio do konkretnej strony, np. fraza „przedłużanie rzęs Gdańsk” kierowała do podstrony, na której opisałeś takie usługi, a nie na stronę główną, gdzie nie ma o tym żadnej informacji.
***Pamiętaj, jeżeli użytkownik kliknie w konkretną frazę, po przejściu na stronę spodziewa się, że natychmiast otrzyma informacje związane z tą frazą.***
Powód#2
Użytkownik, który wszedł na naszą stronę, jednak nie mógł w kilka chwil zorientować się, co oferujemy, także ucieknie. Internauci są bardzo niecierpliwi i bardzo cenią swój czas. Jeżeli w ciągu kilku sekund rozglądania się po Twojej stronie nie znajdą informacji, których szukają, odejdą w poszukiwaniu innej firmy.
Jak tego uniknąć?
Bardzo ważne jest, aby Twoja strona była przejrzysta i czytelna. Zadbaj o wygląd oraz jakość treści na stronie (wypunktowania, akapity, grafiki, pogrubienia) oraz o jakość grafiki (jeżeli nie możesz sam zrobić dobrych zdjęć, spróbuj poszukać odpowiednich na serwisach ze zdjęciami: istockphoto.com, czy darmowy: sxc.hu ).
***Trzymaj się zasady: „Im mniej, tym lepiej”***
Powód#3
Jeżeli użytkownik wszedł na Twoją stronę, a ta wgrywa się bardzo długo, bądź pierwsze, co się pojawia to animacja flashowa czy muzyka, możesz się spodziewać, że internauta szybko zrezygnuje z dalszego jej oglądania.
Użytkownicy nie lubią czekać, a większość niestety nie doceni Twojej animacji, ani tym bardziej muzyki. Twoja strona ma doprowadzić do tego, że internauta skorzysta z Twojej usługi lub produktu, a stanowić element, którego głównym celem jest rozrywka. Jak najszybciej pokaż klientowi, jak zamierzasz rozwiązać problem, który sprowadził go na Twoją witrynę w pierwszej kolejności.
Jak rozwiązać tę sytuację?
Skup się na tym, aby każdy, kto wejdzie na Twoją stronę od razu zobaczył,co dokładnie oferujesz. Im konkretniej, tym lepiej. Zrezygnuj z niepotrzebnych animacji, ruchomych elementów, muzyki, by skupić uwagę Twojego klienta na tym, co chcesz mu sprzedać.
Masz jakieś pytania odnośnie korzystania z Google Analytics? Zachęcamy do zadawania ich w komentarzu. Postaramy się na wszystkie odpowiedzieć!

4 komentarze

  1. Bardzo dziękuję za cenne porady dotyczące reklamy firmy w internecie.
    Są one szczególnie cenne dla nowych firm. Moja firma istnieje już od 10 lat.
    Potwierdzam, że reklama w internecie jest najbardziej skutecznym sposobem dotarcia do klienta.

  2. Od nie dawna czytam bloga Firmy.net i powiem że jestem pod wielkim wrażeniem profesjonalizmu. Reklama i pozycjonowanie w internecie to na dzień dzisiejszy dla wielu małych przedsiębiorców jeszcze jest czarna dziura – a nie znając tematu są narażeni na naciągaczy i oszustów. Zapraszam do lektury bloga – polecam!

  3. Wydaje mi się, że samo posiadanie dobrego towaru w najniższej cenie na nic się nie zda w przypadku np. biznesu internetowego. Co z tego, że mam towar i najniższą cenę skoro nikt nie wie o moim istnieniu, a moja strona do tego nie działa prawidłowo. Cena i dobra jakość towaru to nie wszystko … Pozdrawiam

Dodaj komentarz