Mała firma w sieci

Jak wykorzystać potencjał internetu? Wnioski z badania „Małe firmy w sieci”

971wyświetleń

Z badania przeprowadzonego we wrześniu br. na klientach portalu Firmy.net wynika, że małe i mikroprzedsiębiorstwa są obecne w sieci, ale nie wykorzystują w pełni możliwości, jakie oferuje internet. Brakuje im ustalonej strategii budowania swojego wizerunku, która wpłynęłaby korzystnie na lojalność obecnych klientów. Dowiedz się, jaki główny błąd popełniają przedsiębiorcy oraz co Ty możesz zrobić lepiej, aby wykorzystać w pełni potencjał internetu. Poznaj odpowiedzi na pytania dotyczące obecności firm w sieci oraz całościową analizę wyników badania, wyciągnij wnioski i popraw swój wizerunek w internecie.
W badaniu ankietowym przeprowadzonym we wrześniu br. wzięło udział 1627 przedstawicieli małych firm, którzy posiadają swoją prezentację na portalu www.firmy.net. Pytania dotyczyły głównych kwestii związanych z obecnością i reklamą w sieci.
W jakie formy promocji inwestują najczęściej przedsiębiorcy?
Obecnie coraz większa liczba firm z sektora MŚP zaczyna reklamować się w internecie, co widzimy również we wzroście zakładanych kont na portalu Firmy.net. Przedsiębiorcy inwestują we własne strony www. Najczęstsze formy promocji to pozycjonowanie (43%), ogłoszenia na portalach internetowych (40%), linki sponsorowane (19%), reklamy graficzne (16%), aukcje internetowe (14%). Dodatkowo wzrostem zainteresowania przedsiębiorców cieszą się social media, w tym Facebook, Nasza-Klasa, blog firmowy (28%) oraz e-mail marketing (13%), które  powinny służyć w głównej mierze do budowania relacji z obecnymi klientami. Bardzo popularne wśród internautów w ostatnim czasie zakupy grupowe nie spotkały się z dużym zainteresowaniem w grupie przedsiębiorców MŚP. Zaledwie 5% badanych wykorzystuje ten kanał dotarcia do klientów. Podobnie sprawa wygląda z porównywarkami cen (4%).
Wyniki ankiety na pytanie: "Jakie inne formy reklamy, oprócz prezentacji w katalogu Firmy.net, stosujesz w internecie do promocji swojej firmy?"
Czy małe firmy wykorzystują potencjał internetu?
Z badań jasno wynika, że małe firmy poszukują w internecie szans na zdobycie nowych klientów (43%) oraz zależy im na zwiększeniu widoczności swojej marki, np. poprzez pojawienie się w wynikach wyszukiwarki Google (32%). W porównaniu z poprzednimi latami, kiedy małe firmy jeszcze w niewielkim stopniu były obecne w sieci, jest to bardzo dobra wiadomość.
Wyniki ankiety na pytanie: "Jaką istorną korzyść daje Twojej firmie obecność i reklama w internecie?"
Alarmujące jest jednak to, że zaledwie 3% przedsiębiorców wykorzystuje sieć do poprawy komunikacji z obecnymi klientami. Jest to bardzo znikoma liczba, a przecież utrzymanie raz zdobytego klienta jest znacznie tańsze i prostsze niż stałe zabieganie o nowych.
Pozyskanego już klienta można powiązać z naszą marką poprzez ciągłą komunikację. Doskonale nadają się do tego konta w mediach społecznościowych, takich jak Facebook, Twitter, Google+. Posiadanie firmowego bloga również zwiększa zaangażowanie klienta, podnosi współczynnik zaufania do marki oraz zwiększa chęć powrotu na daną stronę www. Zbieranie bazy e-mailowej klientów i kontakt poprzez e-mail (wysyłanie cyklicznego newslettera lub firmowego biuletynu z wartościową treścią, a nie tylko informacjami z nowymi produktami w ofercie) także pozwala firmom na zakorzenianie się w świadomości klientów i budowanie relacji.
Co jest największą barierą dla promocji firmy w sieci?
Powody, przez które małe firmy nie inwestują w poprawę widoczności w sieci, są głównie dwa: brak środków pieniężnych (53%) oraz brak wiedzy i znajomości zasad panujących w internecie (20%). 13% ankietowanych wskazało brak czasu na tego typu działania.
Wyniki ankiety na pytanie: "Co jest największą barierą dla promocji Twojej firmy w internecie?"
Posiadanie odpowiedniej wiedzy może skutkować tym, że promocję w sieci będzie można przeprowadzić niewielkim kosztem. Dzięki narzędziom dostępnym w internecie oraz skutecznemu ich wykorzystaniu można zoptymalizować swoje działania tak, aby wyciągnąć maksymalne korzyści po najniższej cenie. Optymalizacja powinna być podstawowym działaniem firm w sieci. Wszystkie potrzebne dane udostępnia narzędzie Google Analytics, które, zainstalowane na stronie www, całkowicie bezpłatnie zbiera statystyki o ruchu na witrynie oraz pozwala przeanalizować i poznać osoby, które odwiedzają serwis.
Jakie błędy popełniają właściciele firm podczas projektowania własnych stron www?
Główne problemy, które wskazują przedsiębiorcy, przeglądając inne strony internetowe, dotyczą treści na stronie (kontent) i jej funkcjonalności (usability). Jeśli chodzi o kontent, respondenci wytykali stronom www następujące błędy: niewartościowe lub niekompletne informacje (47%), brak jasnego przekazu (38%), niezgodność z wynikami wyszukiwania (25%), sprawy merytoryczne (14%). W kwestii usability ankietowani zwrócili uwagę na zbyt długie ładowanie strony (32%), zbyt dużo elementów na stronie (31%) oraz nieintuicyjny układ strony (29%). Część z ankietowanych zwróciła również uwagę na kiepską stronę estetyczną witryn, czyli nieciekawą grafikę (21%). Trudno się dziwić takiemu wynikowi, biorąc po uwagę, że internet w dużej mierze opiera się na naszym zmyśle wzroku i często zła grafika na stronie www już na początku dyskredytuje firmę w oczach internauty. Dobre treści, funkcjonalność oraz grafika to trzy nieodłączne elementy, które powinny ze sobą współgrać, aby strona internetowa spełniała swoją podstawową funkcję – sprzedawała produkt lub zachęcała do skorzystania z usługi.
Wyniki ankiety na pytanie: "Jakie błędy, jako użytkownik internetu, spotykasz podczas przeglądania innych stron www?"
Podsumowanie:
Jak wykorzystać sieć do taniej i skutecznej promocji swojej firmy?
Małe firmy powinny skupić się na budowaniu relacji z klientami. Błędem jest to, że nie wykorzystują one możliwości, jakie daje internet w kwestii poprawy poziomu komunikacji z klientami, wzmocnienia lojalności obecnych klientów, a co za tym idzie wzrostu sprzedaży niższym kosztem niż podczas działań mających na celu pozyskanie całkowicie nowych klientów.
Skutecznymi sposobami na zwiększenie zaangażowania e-klientów są:

  • Tworzenie wartościowych treści (kontent)

Strategia content marketingu polega na podejmowaniu takich działań w Internecie, by potencjalni klienci sami znaleźli to, czego szukają. Publikowanie jak najwięcej wartościowych treści przyciąga użytkowników. Są to działania niskokosztowe, które nie wymagają inwestycji w drogą reklamę. Klienci sami znajdują nasz serwis i z chęcią na niego wracają. Polecanym działaniem jest prowadzenie firmowego bloga z publikacjami istotnymi dla branży. Najlepiej, gdy takie artykuły podają rozwiązania dla problemów, z którymi borykają się potencjalni klienci.

  • Dbanie o przejrzystą, logiczną i intuicyjną stronę www (usability)

Poprawnie zaprojektowana strona www daje szansę na zwiększenie sprzedaży (wzrost konwersji). Użytkownicy, którzy w pierwszych chwilach nie potrafią odnaleźć na witrynie informacji, której poszukują, opuszczą ją i nigdy na nią nie powrócą. Każdy element strony należy przeanalizować, przetestować i zoptymalizować.

  • Tworzenie spójnej i profesjonalnej identyfikacji wizualnej

Należy przede wszystkim zadbać o dobrej jakości zdjęcia, estetyczną grafikę oraz wybór kluczowych kolorów i elementów, które wyróżnią firmę wśród konkurencji. Wygląd strony jest bardzo istotny w budowaniu swojego wizerunku, a spójne i systematyczne wykorzystywanie przyjętej kolorystyki (logotyp i kolory na stronie) pozwalają budować swoją markę.
Internet jest bardzo specyficznym medium, którego główną cechą jest to, że pozwala na całkowitą kontrolę nad treściami reklamowymi, które publikuje się w sieci. Ponadto daje on niepowtarzalną szansę na przebicie się z komunikatem reklamowym do precyzyjnie określonej (stargetowanej) grupy. Kolejną zaletą jest ogromny wybór sposobów docierania do potencjalnego klienta.
Aby opracować najlepszą strategię i doprowadzić ją do perfekcji, należy stale monitorować i analizować statystyki swojej strony internetowej (np. poprzez wspomniane narzędzie Google Analytics). W ten sposób można zaoszczędzić pieniądze, a brak dodatkowych funduszy na reklamę przestanie być dłużej problemem.
Powyższe porady stanowią filary coraz popularniejszej w obecnych czasach idei Inbound Marketingu. Główne założenie jest takie, by zmienić swoje podejście w sposobie pozyskiwania klientów. Zamiast działań skupionych wokół tradycyjnego marketingu, czyli poszukiwania nabywców i budowania świadomości marki poprzez reklamę i promocję, lepiej sprawić, by to firma została samodzielnie odkryta przez potencjalnego klienta (poprzez budowanie wartościowej treści i obecność w social media). Głównym przesłaniem Inbound Marketingu jest to, aby firmy porzuciły postawę, w której chcą coś sprzedać za wszelką cenę, na rzecz wzbudzania sympatii do marki oraz prawdziwego zainteresowania tym, co firma oferuje.

2 komentarze

Dodaj komentarz