Czym są lokalne wyszukiwania Google?
Z pewnością nie raz zdarzyła Ci się sytuacja, że szukałeś w internecie restauracji, kina, fryzjera czy sklepu w Twojej okolicy. Chciałeś uzyskać od Google informację tylko o obiektach znajdujących się blisko Ciebie. Nie tych, które są 100 czy 500 km dalej, ale dosłownie kilkaset metrów czy kilka kilometrów od Ciebie. Takie wyszukiwanie jest często powiązane z nazwą miasta, np.: „biuro rachunkowe Warszawa”, „restauracja Kraków”, „fryzjer Szczecin”…
W ciągu kilku ostatnich lat rynek mobilny bardzo się rozwinął. Telefon komórkowy zabieramy ze sobą dosłownie wszędzie. Coraz częściej wyszukujemy w ten sposób obiekty, będąc już „na mieście”, a GPS wbudowany w telefon komórkowy z jeszcze większą dokładnością dostarcza informacji o poszukiwanych obiektach.
Wyobraź sobie następującą sytuację: idąc ulicą, spotykasz starego znajomego, macie godzinkę wolnego czasu. Postanawiacie coś zjeść i pogadać. Być może nie znasz dobrze lokali, wyjmujesz więc telefon i wyszukujesz w Google: „włoska restauracja Poznań”. Sprawdzasz szybko te, które są najbliżej oraz mają najlepsze opinie, i po problemie. Sam najczęściej tak robię, kiedy jestem na wakacjach z rodziną w obcym mieście.
Czasy, gdy pytałbyś przechodniów: „Gdzie by tu można zjeść coś dobrego?”, bezpowrotnie minęły. Dużo szybciej znajdziesz tę informację w Google, a dodatkowo poznasz opinie nie jednej, ale dziesiątek czy nawet setek osób.
Jeśli jesteś przedsiębiorcą prowadzącym biznes lokalny, zadaj sobie pytanie: „Czy ja tam jestem?”. Jeśli przykładowo prowadzisz kwiaciarnię w Gdańsku, to czy zdesperowany małżonek, który znów zapomniał o rocznicy ślubu, wpisując w Google „kwiaciarnia Gdańsk” i pochodne frazy, zobaczy Twoją witrynę? To, czy Twoja witryna pojawi się w wynikach wyszukiwania czy nie, decyduje o pozyskaniu klienta! Jeśli jeszcze o to nie zadbałeś, może się okazać, że właśnie trafiłeś na świetne źródło potencjalnych klientów.
Tak, wiem. Wielu przedsiębiorców zupełnie to bagatelizuje, ale niesłusznie. Po pierwsze, ludzie korzystający z urządzeń mobilnych to stale rosnąca grupa potencjalnych klientów. Po drugie, jest to szczególnie ważne dla świeżych przedsiębiorców, dla których rywalizacja z wielkimi sieciówkami jest niemal niemożliwa.
Ważne, że dzięki możliwości lokalizacji naszych telefonów, komputerów przez Google nie musimy wpisywać nazw miast, wsi, dzielnic… bo Google samo domyśli się, że szukamy np. mechanika z naszych okolic.
Co musisz zrobić, aby znaleźć się wysoko w Google na tego typu frazy? Na pewno słyszałeś o pozycjonowaniu. Jego celem jest poprawa pozycji strony w wynikach organicznych Google (niepłatnych reklam AdWords) dla wybranych słów i fraz kluczowych. Są to tak zwane naturalne wyniki wyszukiwania.
Pozycjonowanie lokalne wyróżnia się tym, że jego efekty są ograniczone do konkretnych miast czy dzielnic. To powoduje, że najczęściej jest dużo prostsze i tańsze, bo konkurencja nie jest aż tak silna, a dla Ciebie jako przedsiębiorcy dużo bardziej efektywne, bo trafiasz do klienta, który realnie może skorzystać z Twojej usługi. Pozycjonowanie lokalne to więc świetna okazja dla Twojego biznesu na pozyskanie dodatkowych klientów z Google.
Jak wygląda wynik wyszukiwania lokalnego?
Widok po wpisaniu frazy z lokalizacją obejmuje tzw. trójpak, czyli mapę i 3 pierwsze wyniki. Poniżej tej mapy co prawda widać jeszcze 10 wyników organicznych, ale nie ma co ukrywać, że sporą część ruchu zgarniają strony wskazane przy mapie.
Co zatem zrobić, aby Twoja witryna pojawiała się wyżej w wynikach Google oraz na mapach Google na lokalne wyszukiwania? Zacznijmy od wizytówki w Google Moja Firma, później przejdziemy do optymalizacji strony aż po pozyskiwanie linków.
Google Moja Firma
To właśnie utworzenie bezpłatnej wizytówki w usłudze Google Moja Firma pozwoli Ci sprawić, że Twoja strona zacznie pojawiać się na mapach Google. Jeśli zależy Ci jednak na jej wysokiej pozycji, musisz zadbać o wszystkie elementy, o których w tym artykule napiszę.
Po założeniu wizytówki, postaraj się o jej jak najdokładniejsze wypełnienie:
- Nazwa firmy – wpisz prawdziwą nazwę Twojej firmy spójną z tą, jaka jest wszędzie używana
- Opis firmy – zadbaj o unikalny opis Twojej firmy do 750 znaków, w żadnym wypadku nie kopiuj go z Twojej strony
- Adres firmy
- Telefon – jeśli posiadasz numer lokalny, to podaj go tutaj
- Godziny otwarcia firmy
- Kategorie – dokładnie dobierz odpowiednie kategorie pasujące do Twojej firmy
- Zdjęcia – nie używaj zdjęć stockowych, tylko tych, które sam zrobisz lub zlecisz komuś ich wykonanie, Google daje tutaj możliwość wgrania bardzo wielu fotografii, w tym np.: zdjęć z wnętrza, z zewnątrz, podczas pracy, zespołu, wideo, wideo 360, materiałów korporacyjnych itd…
- Adres www – nie zapomnij podać adresu url Twojej strony internetowej
Postaraj się uzyskać 100% uzupełnienia wizytówki.
Opinie na Twojej wizytówce w Google Moja Firma
W ramach wizytówki wyświetlanej w Google pojawiają się opinie o firmie. Są one bardzo ważnym elementem Twojej strategii promocji witryny w lokalnych wynikach wyszukiwań. Mogą pomóc w poprawie miejsca Twojej witryny na mapach Google, zwiększyć wiarygodność w oczach klientów i pośrednio wpłynąć na korzystanie z Twoich usług przez potencjalnych klientów, bo dla wielu z nich jest to główny wyznacznik tego, czy skorzystać czy nie z danej usługi.
Zbieranie tych opinii nie zawsze jest łatwe, ale warto wysilić się i wymyślić swój sposób na ich pozyskiwanie. Warto pamiętać, że opinie możesz zbierać nie tylko z Google, ale także przez Facebooka.
Z moich obserwacji wynika, że np. restauracje bez problemu pozyskują takie opinie. W przypadku innych przedsiębiorców być może trzeba po prostu poprosić o nie klientów po realizacji usługi lub zaproponować im jakiś dodatkowy rabat jako zachętę do reakcji. Korzystne może być również umieszczenie na stronie linku do dodawania opinii przez klienta.
Opinie powinieneś pozyskiwać cały czas, bo stare mogą nie budzić zaufania potencjalnych klientów. W przypadku otrzymania negatywnej opinii, odpowiedz w sposób profesjonalny, trzymając nerwy na wodzy, bo Twoja odpowiedź będzie widoczna dla wszystkich potencjalnych klientów, a więc może wpłynąć na Twój wizerunek.
Co to jest NAP?
Nazwa NAP pochodzi z języka angielskiego i jest to skrót od: name, adress, phone.
Zawsze powinieneś używać tych samych danych NAP na swojej stronie, w wizytówce Google Moja Firma, w katalogach firm, w social media… to wzbudza zaufanie w oczach Google i pozwala Ci uzyskać lepsze wyniki. Jeśli podasz odmienne dane w sekcjach informacyjnych umieszczonych na różnych stronach, Google może mieć wątpliwości co do wiarygodności Twojej firmy.
Teraz przejdźmy już do samej strony, bo jej odpowiednia budowa i optymalizacja są równie istotne w procesie pozycjonowania strony.
Mobilna strona firmowa
W obecnych czasach posiadanie wersji strony dostępnej na urządzenia mobilne jest wręcz niezbędne. Dane ze strony ranking.gemius.com ze stycznia 2019 roku mówią, że w Polsce z urządzeń PC korzysta zaledwie 43% użytkowników, a pozostali to użytkownicy telefonów i tabletów.
Niestety wielu lokalnych przedsiębiorców posiada bardzo stare witryny, które nawet na komputerach potrafią wczytywać się długo. Co to oznacza? To czysta utrata potencjalnych klientów! Przeciętny użytkownik już po 3 sekundach opuści witrynę, jeśli ona się nie wczyta!
Kiedyś przygotowywano specjalne witryny dla urządzeń mobilnych, np. w subdomenie z bardzo okrojoną szatą graficzną, aby szybciej się wczytywały. Obecnie najczęściej stosuje się witryny responsywne, czyli takie, które same dostosowują się do wielkości ekranu, na jakim są wyświetlane, a liczba elementów graficznych jest znacznie ograniczona.
Zwróć szczególną uwagę na to, aby strona działała szybko na urządzeniach mobilnych, była czytelna i dało się ją wygodnie obsługiwać palcem.
Warto przetestować ją w specjalnie do tego przygotowanym narzędziu Google https://search.google.com/test/mobile-friendly.
Optymalizacja
Jak wspomniałem wcześniej, witryny firm lokalnych są często dość stare, a przez to nie spełniają obecnych wymogów Google odnośnie budowy stron. Optymalizacja witryny polega na takim jej przygotowaniu, aby spełniała zarówno wymagania Google, jak i użytkowników. Jest to obecnie bardzo ważny element przy pozycjonowaniu stron i warto zainteresować nim swojego webmastera, ale w tym artykule nie chcę wchodzić w techniczne tematy, dlatego powiem Ci tylko kilka słów o tekstach.
Treści na każdym kroku powinny wskazywać na to, czym się zajmujesz oraz na jakim rynku działasz.
Powinieneś zwrócić szczególną uwagę na takie elementy, jak:
- Tytuł strony
- Opis strony
- Nagłówek heading tags 1 i pozostałe
- Treść strony
- Adresy url
- Opisy alternatywne zdjęć
I tak dla przykładu title strony zakładu fryzjerskiego, który brzmi „House of Beauty: Homepage” niewiele mówi i użytkownikowi, i Google.
Dużo lepiej by było, gdyby brzmiał np.: „Fryzjer Radom – House of Beauty”.
Byłoby wiadomo, że mamy do czynienia z fryzjerem na terenie Radomia i od razu poznajemy też nazwę salonu.
Tak należy podejść do każdego z wyżej wymienionych elementów, optymalizując je jeden po drugim.
Na swoim blogu przedstawiłem narzędzie, które pozwoli Ci przeanalizować strony z Top Google właśnie pod względem contentu. Nie będziesz musiał domyślać się, jak przygotować title, description, content na stronę. To narzędzie na podstawie przebadanych stron już będących na wysokich pozycjach w Google, da Ci wiele wskazówek, jak to poprawnie zrobić. Dzięki temu znacznie ułatwi Ci pracę.
Na stronie warto też umieścić zdjęcia czy filmy z Twojej firmy, aby bardziej zaangażować potencjalnych klientów, by dłużej pozostali na Twojej witrynie. Oczywiście, łatwo dostępne dane teleadresowe, np.: numer telefonu, są bardzo istotne. Dodatkowo, w zakładce kontakt warto umieścić pełne dane firmy oraz mapę Google.
Pozyskiwanie linków
Według badań SeoMoz linki mają największy wpływ na pozycję strony w lokalnych wynikach wyszukiwań.
Ich liczba już jakiś czas temu zaczęła być mniej ważna niż dobra jakość z wiarygodnych lokalnych źródeł, jak np.: lokalne radio, gazeta, placówka publiczna, ale też blogi regionalne, katalogi firm, strony przedsiębiorców z tego rejonu, z którymi już współpracujemy czy sponsoring lokalnych imprez…
Oczywiście, warto też pamiętać o niedocenianym linkowaniu wewnętrznym, które może bardzo pomóc Twojej witrynie.
Podsumowanie
Pozycjonowanie lokalne jest prostsze i tańsze niż na cały polski rynek, dlatego warto, aby regionalni przedsiębiorcy zainteresowali się, jak pozyskać niskim kosztem potencjalnych klientów z Google, którzy są na wyciągnięcie ręki! W obecnych czasach Twoja witryna musi działać bardzo sprawnie i być dostępna dla urządzeń mobilnych, bo to rynek, który cały czas się rozrasta. Jeśli Ty nie zadbasz o potencjalnych klientów, z pewnością prędzej czy później zrobi to Twoja konkurencja.
Naprawdę wartościowy artykuł dla przedsiębiorców, ale też freelancerów.
Sławek jest specjalistą, którego opinia liczy się w wirtualnym i realnym świecie.
Wnioski z lektury to czysty zysk 🙂