Mała firma w sieci

Jak zbudować sieć sojuszników własnej marki?

kciuki podniesione do góry
fot. istockphoto.com
550wyświetleń

Zainwestuj w markę

kciuki podniesione do góry
fot. istockphoto.com

O tym, czy dzisiaj, w dobie wszechobecnego Facebooka, zbudujesz wartościową sieć społeczną wokół własnej osoby, jako marki, decyduje jakość Twoich kontaktów, czyli jakimi markami-osobami się otaczasz. Niepisaną regułą decydującą o zaakceptowaniu Ciebie i Twojego biznesu w sieci jest wartość Twoich kontaktów i wpisów. Odwrotnie niż w działaniach offline’owych, gdzie dokładamy starań, by „bywać”, i osobiście poznawać ludzi i dać się poznać, w wirtualnej rzeczywistości najważniejsze jest to, co widzą inni: Twoje wpisy i komentarze do nich, zdjęcia, udostępnienia, artykuły.

Termin „sieć społeczna” po raz pierwszy został użyty przez antropologa J. A. Barnesa w 1954 r. Według niego, jest to struktura złożona z węzłów, które są indywidualnymi elementami organizacji. Węzły z kolei połączone są poprzez różne rodzaje koneksji – od przypadkowych spotkań do bliskich relacji rodzinnych.
Od kiedy w internecie pojawiły po raz pierwszy serwisy „przyjacielskie” np. Friendster czy LinkedIn, sieć społecznościowa wkroczyła bardzo mocno w osobiste relacje. Więzy społeczne wykorzystuje się coraz częściej w rekrutacji, kontaktach biznesowych, czy wreszcie w świadomym kreowaniu własnego e-wizerunku. Tworzenie sieci wydaje się naturalnym zjawiskiem, biorąc pod uwagę społeczną naturę człowieka. Choć świadome wchodzenie w relacje istniejące wirtualnie czy realnie, wymaga wysiłku, wiedzy oraz konsekwencji. Tu nie chodzi o ilość, a o jakość kontaktu.
Zachodzi tu jednak pewien paradoks – im bardziej starasz się być widoczny w sieci społecznej, tym gorzej na tym wychodzisz. Reagujemy negatywnie na natarczywość w kontaktach, nieuzasadnioną krytykę, egoizm, sprzedaż usług, sztuczność. Podsumowując, odbieramy negatywnie brak kultury słowa i zachowania.
Idąc za przykładem Steve’a Jobsa, możesz sam stworzyć doskonały przekaz o sobie i swojej firmie, jeśli znajdziesz odpowiedni kanał dystrybucji takich informacji. Badania pokazują, że najbardziej wiarygodni jesteśmy wtedy, gdy postanawiamy być widzialni. Decyzja o pojawieniu się w sieci społecznościowej jest decyzją o byciu transparentnym dla tych, którzy wchodzą z nami w interakcje. To gotowość ujawnienia swoich przekonań, sympatii, wyborów biznesowych. Warto poznać temat kreowania e-wizerunku, by zapewnić sobie możliwie najlepszą sieć ambasadorów własnej marki w internecie.

Sieć społecznościowa rządzi się własnymi prawami:

1. Dostajesz to, co dajesz od siebie (uprzejmość, kulturę, trafne, kulturalne, komentarze, udostępnienia).
2. Zbyt duża liczba sieci, w których się znajdujesz, może świadczyć o Twojej desperacji, by należeć gdziekolwiek lub o nadgorliwości w nawiązywaniu kontaktów lub wyłącznej chęci sprzedaży Twoich produktów i usług.
3. Twoja pozycja zależy od tego, czy znajdujesz się w centrum wielu różnych połączeń w sieci.
Proponujemy Ci kilka działań, dzięki którym zbudujesz sieć sojuszników Twojej marki w sieci:
1. Uaktualnij swój profil na wybranych portalach społecznościowych (łącznie ze zdjęciem!). Ważny jest odpowiedni wybór tych serwisów, pod względem ich jakości, zasięgu, który chcesz zbudować, ale przede wszystkim obecności Twoich potencjalnych klientów czy partnerów.
2. Stwórz swoją przestrzeń, jeszcze zanim się w niej znajdziesz. Warto zalogować się na wybranych portalach i zastrzec nazwę Twojej marki. Nawet jeśli nie jesteś jeszcze np. na portalu Pinterest czy Instagram, w przyszłości może się tam znajdziesz. Warto już dzisiaj mieć pewność, że Twoja nazwa oraz marka nie będą zarezerwowane przez kogoś innego.
3. Wykorzystuj dostępne narzędzia internetowe (społecznościowe). Nagrywaj filmiki, podcasty, udzielaj wywiadów, pisz i publikuj artykuły, np. na blogach. Świat technologii nie zna ograniczeń – liczy się dobry pomysł.
4. Stwórz dialog. Postaw na interakcję zamiast biernego oczekiwania. Jeśli już zdecydujesz się na obecność w sieci, w organizacjach, stowarzyszeniach, klubach, pamiętaj, że Twoja aktywność jest obowiązkowa. Pozwól innym Cię dostrzec, wyróżnij się spośród specjalistów z tej samej branży, bądź widzialny!
5. Promuj innych zdecydowanie częściej, niż promujesz siebie. Pracuj na sukces osób z Twojego otoczenia. Zanim inni zaczną chętnie promować i rekomendować Ciebie i Twoje usługi czy produkty, najpierw Ty poleć ich. Twój wkład i zaangażowanie zwróci się szybciej niż myślisz.
6. Na początku – nie sprzedawaj! Najpierw daj się poznać innym, opowiedz im o sobie, Twoich zainteresowaniach, klientach, ciekawych projektach, które zrealizowałeś. Zainteresowani sami zapytają o Twoje usługi czy też możliwość współpracy z Tobą.

2 komentarze

  1. Wizerunek w Internecie jest bardzo ważny, zarówno w przypadku osób, jak i przedsiębiorstw. Można pójść nawet o krok dalej i stwierdzić, że wizerunek osobisty danej osoby poniekąd wpływa także na obraz firmy, w której pracuje. Bardzo dobry artykuł. 😉

Dodaj komentarz