Mała firma w sieci

Showrooming, czyli (r)ewolucja w zakupach

wnętrze eleganckiego sklepu z ciuchami
fot. istockphoto.com
530wyświetleń

Być czy nie być… mobile

wnętrze eleganckiego sklepu z ciuchami
fot. istockphoto.com

Polacy lubią szukać okazyjnych zakupów. Kupujący w sieci, obok powodów takiego działania takich jak oszczędność czasu (20 proc.) czy poszukiwanie produktów o wysokiej jakości (20 proc.), aż w 36 proc. wskazywali – jako podstawowy motyw – oszczędność pieniędzy, dzięki porównywaniu ofert wielu dostawców („e-Commerce w Polsce 2012 w oczach internautów” PBI Gemius). Ale dzięki rozwojowi rynku mobile, coraz niższym cenom internetu mobilnego i upowszechnieniu usług Wi-Fi, nie robimy tego już tylko w domu…

Firma badawcza IAB Europe informuje, że co drugi Polak przed kupieniem towaru w tradycyjnym sklepie, szuka w sieci informacji na jego temat. To tzw. efekt ROPO (ang. Research Online Purchase Offline), czyli sprawdź w internecie zanim kupisz w sklepie. Przy czym, według PBI Gemius „e-Commerce w Polsce 2012 w oczach internautów”, do używania porównywarek cen przyznaje się aż 58 proc. polskich internautów kupujących w sieci. Z najpopularniejszego serwisu Ceneo.pl korzysta miesięcznie 5,5 mln użytkowników, a z konkurencyjnych Nokaut.pl i Skapiec.pl – odpowiednio 2,5 i 1,7 mln internautów.
Jakich produktów szukamy w domu na laptopie?

1-ceneo-ddb-szukamy w domu

Źródło: Dane Ceneo, DDB. Infografika z okazji jubileuszu mobile w CENEO.PL i DDB (www.kupujprzeztelefon.pl)

Mobile rośnie w siłę

Do niedawna ceny sprawdzaliśmy tylko w domowym zaciszu. Teraz z pomocą smartfonów coraz częściej robimy to w sklepie. Liczba użytkowanych w Polsce telefonów typu smartfon sięgnęła pod koniec zeszłego roku 6 milionów. Smartfona ma co trzeci Polak. Coraz bardziej świadomie korzystamy ze smartfonów (aplikacje mobilne) i coraz aktywniej z mobilnego internetu, również robiąc zakupy. Coraz częściej także idziemy do sklepu z telefonem, by obejrzeć produkt i od razu na miejscu sprawdzić, gdzie możemy go najtaniej kupić. Firma badawcza TNS szacowała w maju br., że 28 proc. posiadaczy smartfonów wykorzystuje je przy zakupach (dane Polska, Mobile Life 2013). Liczba użytkowników Ceneo.pl w wersji na urządzenia mobilne sięga miesięcznie 300 tysięcy.
Jakich produktów szukamy w sklepie na komórce?

2-ceneo-ddb-szukamy w sklepie

Źródło: Dane Ceneo, DDB. Infografika z okazji jubileuszu mobile w CENEO.PL i DDB (www.kupujprzeztelefon.pl)

Showrooming, czyli oglądactwo

Zjawisko Showroomingu przywędrowało do nas z Zachodu, w Polsce doczekało się już dość niepochlebnej nazwy “oglądactwo”. To nasilające się w ostatnich latach zjawisko odwiedzania sklepów jedynie po to, by oglądać i testować produkty z zamiarem nabycia ich gdzie indziej (online lub w tańszym sklepie), jest próbą znalezienia przez kupujących równowagi pomiędzy oszczędnością a równie ważną potrzebą sprawdzenia jakości kupowanego produktu. Obietnica niskiej ceny zakupu online jest motywująca dla kupującego, ale jednocześnie potrzeba zweryfikowania jakości towaru pcha go do wizyty w rzeczywistym sklepie. W przeciwieństwie do trendu ROPO, mamy tu do czynienia ze zjawiskiem reversed (odwróconym) ROPO, czyli poszukiwaniem najlepszych konkretnych ofert w sklepach internetowych po tym, jak w tradycyjnym sklepie wybraliśmy, co chcemy kupić.

3-MobileLife_Infographic-profil

Źródło: Mobile Life 2013, dane międzynarodowe. Infografika z wyników badania (http://www.tnsglobal.pl/uploads/infographic/TNS_Polska_showrooming.html)

Zagrożenie czy nieunikniona ewolucja?

Showrooming postrzegany jest jako zagrożenie dla handlu detalicznego. Sklepy przestają być traktowane jako miejsce do zrobienia zakupów, a bardziej jako salon wystawowy (ang. showroom), w którym można zobaczyć towar, a potem zamówić go tam, gdzie jest taniej, czyli w sklepie internetowym nieponoszącym ogromnych nakładów na utrzymanie powierzchni sklepowej. Dla tradycyjnych sklepów to prosta droga do spadku przychodów i kłopotów finansowych.

4-MobileLife_Infographic-zastosowania

Źródło: Mobile Life 2013, dane międzynarodowe. Infografika z wyników badania (http://www.tnsglobal.pl/uploads/infographic/TNS_Polska_showrooming.html)
Paradoksalnie, skoro aż 2/3 spośród wszystkich osób oglądających produkty w sklepach korzysta wtedy z telefonu, to właśnie z kanału mobile sprzedawcy mogą ukuć swój oręż w walce ze zjawiskiem showroomingu. Smartfon może być zamieniony sprzymierzeńca sprzedawcy, jeśli ten będzie potrafił wykorzystać odpowiednie narzędzia marketingu mobilnego, by wejść dialog z konsumentem i spowodować jego zaangażowanie.

5-MobileLife_Infographic-jak-wykorzystac

Źródło: Mobile Life 2013, dane międzynarodowe. Infografika z wyników badania (http://www.tnsglobal.pl/uploads/infographic/TNS_Polska_showrooming.html)

Dodaj komentarz