Czy wiesz, że LinkedIn to bardzo skuteczne narzędzie w pozyskiwaniu klientów, partnerów biznesowych, pracowników i rozwoju swojej firmy? W tym artykule opowiadam, dlaczego LinkedIn może być świetną opcją również dla Twojego biznesu. Dowiesz się z niego, na co warto zwrócić uwagę, planując swoje działania na LinkedInie. Dzięki niemu będziesz również wiedzieć, jak uniknąć typowych błędów, jakie popełniają przedsiębiorcy, prowadząc swoje działania na tej platformie.
1. LinkedIn to największa na świecie sieć biznesowa!
Z początkiem roku liczba kont na tej platformie przekroczyła 675 milionów w ponad 200 krajach. Czyni to LinkedIn największą networkingową platformą społecznościową na świecie. W Stanach Zjednoczonych (167 milionów kont) i krajach Europy Zachodniej (np. Wielka Brytania – 28 milionów, Francja – 19 milionów, Niemcy – 10 milionów) to podstawowa platforma służąca do budowania biznesów. U nas w Polsce to już ponad 3,8 miliona kont i każdego dnia liczba ta dynamicznie przyrasta.
Jeśli chcesz budować markę przedsiębiorcy, firmę, pozyskiwać klientów, partnerów biznesowych, rekrutować pracowników i przyciągać talenty na świecie czy w Polsce, to miejsce jest stworzone dla Ciebie. Dzięki tej platformie możesz dotrzeć do wpływowych biznesowo osób z całego świata.
Misja LinkedIna jest prosta: „Skontaktować specjalistów na świecie, aby umożliwić im wzrost efektywności i osiągnięcie sukcesu”.
Sztuka korzystania z LinkedIna polega na tym, aby dzięki profilom dać się odnaleźć innym i aktywnie nawiązywać autentyczne i owocne relacje z użytkownikami. Już samo stworzenie i aktualizowanie profilu osobowego i firmowego może budować zaufanie, przyciągać osoby, które będą chciały z nami współpracować i pomagały budować markę. Jeśli chcesz wyciągnąć jeszcze więcej z LinkedIna, to warto aktywnie nawiązywać nowe kontakty, budować z nimi prawdziwe relacje i publikować dla nich wartościowe treści.
2. Na LinkedInie są prawie wszystkie branże
Czy LinkedIn kojarzy Ci się z rekrutacją? To tylko wycinek możliwości i tego, kto jest na LinkedIn i co się na nim dzieje. Na LinkedIn można znaleźć prawie wszystkie branże. Od tych największych, jak oprogramowanie i usługi IT, produkcja (głównie przemysłowa) i usługi korporacyjne (w tym HR), poprzez finanse i bankowość, artykuły konsumenckie, media i komunikację (w tym marketing i reklama), budownictwo, po rolnictwo i organizacje odpowiadające za bezpieczeństwo publiczne. Na załączonym wykresie widać liczbę osób na LinkedInie pracujących w poszczególnych branżach.
3. Co piąta osoba na LinkedInie to osoba decyzyjna
Na LinkedInie dominują osoby posiadające wieloletnie doświadczenie zawodowe. Nie brakuje pośród nich osób mających decydujący wpływ na biznes: dyrektorów, prezesów, wiceprezesów, członków zarządów, partnerów zarządzających i właścicieli. Blisko aż 22% użytkowników to osoby decyzyjne (wyniki oparto na próbie 2 177 500 użytkowników LinkedIna w Polsce).
4. LinkedIn to nie Facebook
Pomimo wielu podobieństw jest bardzo wiele istotnych różnic między LinkedInem a Facebookiem, które mogą doprowadzić do błędnych i kosztownych decyzji marketingowych.
Po pierwsze, tu główną rolę, również w marketingu i sprzedaży, odgrywają profile osobowe. Strony firmowe nie dają zwykle tak spektakularnych efektów organicznych. A już na pewno nie jak kilka lat temu strony na Facebooku. Moc budowania zaangażowania mają przede wszystkim profile, a idealnie jak połączy się działania profili pracowników/właściciela z komunikacją za pomocą strony firmowej i ewentualnego wsparcia budżetem reklamowym.
Po drugie, jest to miejsce, gdzie pokazujemy swoją profesjonalną osobowość – a to zasadniczo zmienia wiele rzeczy. Facebook to przede wszystkim platforma lifestylowa, gdzie toczy się też życie prywatne. Na LinkedInie budujemy i pokazujemy przede wszystkim swój profesjonalny wizerunek i w dobrym tonie, a nawet wskazane jest przeglądać profile i aktywności innych użytkowników.
Po trzecie, algorytm decydujący, czy nasz post zobaczą inni użytkownicy, działa inaczej, jest bardziej przewidywalny niż sztuczna inteligencja na Facebooku i często daje większe efekty w postaci dotarcia do wpływowych osób.
Różnic oczywiście jest więcej, to tylko kilka wybranych przykładów.
5. Dobry profil na LinkedInie to podstawa
Dobry profil to Twoja wizytówka w świecie profesjonalistów i podstawa budowania zaufania online. Aby był skuteczny, powinien opowiadać o Tobie historię w sposób interesujący dla osób, z którymi chcesz budować relacje. Dlatego spraw, by był uzupełniony w pełni (zdjęcie, nagłówek, informacje, doświadczenia, wykształcenie, umiejętności, rekomendacje…) oraz spójny z Tobą. Przede wszystkim niech mówi o tym, komu i w czym możesz pomóc.
6. Płatna reklama na LinkedInie
Możliwości cały czas rozwijanego panelu reklamowego na LinkedInie są bardzo atrakcyjne. Na pewno warto zwrócić uwagę na format reklamowy InMail, który potrafi być bardzo skuteczny. A przede wszystkim możliwości targetowania po nazwach firm, branżach czy stanowiskach osób w firmach.
Pomimo wielu podobieństw do menedżera reklam na Facebooku do prowadzenia kampanii reklamowych na LinkedIn polecam podejść zdecydowanie ostrożniej. Na LinkedIn reklama jest kilkukrotnie droższa i znacznie łatwiej przepalić pieniądze. Wiąże się to z tym, że na LinkedInie jest świat biznesu, w którym ścieżka decyzyjna zwykle wygląda inaczej w porównaniu z Facebookiem. Tu konieczne jest zastosowanie lejka sprzedażowego. Dlatego zalecam najpierw zacząć od działań jako osoba, potem strona firmowa, a kiedy Twoja firma będzie rozpoznawalna – wesprzeć działaniami płatnymi.
7. LinkedIn to świetne źródło wiedzy o rynku i konkurencji
Na LinkedInie także możemy podejrzeć konkurencję. Można zobaczyć, jak ona sobie radzi, jak działa, co robi, z kim współpracuje, kogo ma w kontaktach. Możemy się także inspirować pewnymi osobami. Obserwowanie firm pozwala również na reagowanie wówczas, gdy np. firmy te otwierają nowe biura, szukają pracowników. A gdy takowa firma szuka pracowników, mamy możliwość odezwać się i zaoferować coś od siebie.
Poprzez obserwowanie firm można również zobaczyć, które się rozrastają, a które wręcz przeciwnie – maleją. Jest naprawdę sporo możliwości.
Na LinkedInie nie tylko możemy obserwować wybrane osoby i firmy czy konkurencję, co niewątpliwie też może być źródłem wiedzy, ale również czytać i publikować własne posty i artykuły. Tu najlepiej sprawdzają się treści merytoryczne (np. studium przypadku wdrożenia w firmie x) niż rozrywkowe, choć tych ostatnich też niestety ostatnio coraz więcej.
8. LinkedIn to świetne miejsce na pozyskanie pracowników
Tak, jest to też platforma rekrutacyjna. Opcji znalezienia pracy czy też pracownika jest wiele. Można to zrobić poprzez wykupienie ogłoszeń na LinkedInie, publikację postów z ofertami pracy czy też wyszukiwanie i bezpośrednie kontaktowanie się z interesującymi potencjalnymi pracownikami.
Co na pewno też świetnie działa na LinkedInie, to wizerunek firmy i/lub jej pracowników. Sama firma i jej pracownicy, będąc aktywnymi użytkownikami i publikując merytoryczne treści, mogą przyciągać idealnych kandydatów szukających dopasowanych do nich firm.
9. Budowanie marki osobistej
Mocna rozpoznawalna marka osobista to solidny fundament do pozyskiwania klientów i rozwoju firmy. Mocną markę osobistą buduje to, co o nas mówią ludzie, ich polecenia, a punktem wyjścia jest zaufanie.
LinkedIn to jedno z najlepszych miejsc do budowania wiarygodnej marki osobistej specjalisty, eksperta i lidera.
Uzupełniając w pełni profil, zdobywając potwierdzenia umiejętności, w łatwy i energooszczędny sposób można zbudować zaufanie. A gdy jeszcze do tego będziesz aktywnie budować sieć kontaktów i publikować interesujące treści, to z biegiem czasu może się to przełożyć na to, że sami klienci, zainteresowani współpracą, zaczną do Ciebie pisać.
10. Pozyskiwanie klientów i partnerów biznesowych
Social selling to określenie na wykorzystanie mediów społecznościowych w procesie pozyskiwania klientów ze szczególnym uwzględnieniem profili osobowych w mediach społecznościowych. Na LinkedInie podstawą social sellingu jest profil osobowy, a w zasadzie marka osobista i to, jakie relacje buduje ona z innymi i w jaki sposób.
Jeśli chcesz mieć efekty, to nie sprzedawaj w pierwszych wiadomościach, chyba że osoba wyraźnie wyraziła zainteresowanie Twoją ofertą. Daj się poznać, zbudować zaufanie, a gdy przyjdzie odpowiedni moment, potencjalny klient lub osoba polecająca będą o Tobie pamiętać. A budowanie relacji możesz zacząć od wysłania ciekawego zaproszenia z spersonalizowaną wiadomością, a przyjmując nową osobę, wyślij do niej koniecznie wiadomość powitalną.
To tylko kilka wybranych wskazówek na start dobrych praktyk na LinekdInie.
Jak widać, możliwych korzyści z LinkedIna dla biznesu jest całkiem sporo. Z całą pewnością to jedna z najskuteczniejszych platform społecznościowych w generowaniu klientów, leadów, partnerów biznesowych, pracowników, ale nie tylko. To miejsce zdobywania eksperckiej wiedzy o swojej branży, konkurencji i budowania marki osobistej, zdobywania zaufania będącego postawą rozwijania biznesu.
***
Jeśli masz wątpliwości lub pytania o LinkedIn, śmiało możesz się do mnie z nimi zwrócić.
Napisz – od tego mam profil na LinkedIn. Zachęcam Cię również do lektury raportu „LinkedIn w Polsce w 2020 roku”, który co miesiąc aktualizuję: