Być czy nie być… social
Social media to specyficzny kanał promocji, który zdecydowanie różni się od tradycyjnych środków reklamowych. Tu promujesz swoją firmę bardziej przez to, jaki jesteś, a nie to, co oferujesz. I nie chodzi tu bynajmniej o ściganie się o popularność z wielkimi korporacji, bo wygrana jest po prostu niemożliwa. Można natomiast, w ramach swojego budżetu i możliwości, postarać się wyciągnąć ze swoich działań w mediach społecznościowych jak najwięcej. Aby jednak w ogóle zacząć myśleć o podboju Facebooka, trzeba odpowiedzieć sobie na podstawowe pytanie: po co mi to?
Ustalenie celu obecności w SM jest podstawą, jeżeli chcesz, aby Twoja praca przyniosła wymierne rezultaty. Jest wiele różnych powodów, dla których firmy decydują się na wejście do mediów społecznościowych. Skup się jednak na głównych celach prowadzenia działań w tym obszarze.
1. Nawiąż relację z obecnymi i przyszłymi klientami
Zaangażowany klient jest na wagę złota. Wróci ponownie po Twoje usługi czy produkty, poleci je innym, będzie o Tobie dobrze mówił w internecie i wśród znajomych. Aby mieć takich klientów, musisz zaoferować coś więcej niż tylko dobry produkt i miłą obsługę.
Wejście z klientem w długofalową relację nie jest proste, ale nie niemożliwe. A social media nadają się do tego idealnie. Trzeba mieć tylko (aż?) pomysł na to, jak połączyć swoje działania w mediach społecznościowych z innymi akcjami marketingowymi.
2. Zwiększaj popularność marki
Chodzi o to, żeby świadomość obecności na rynku takiej firmy jak Twoja, zagnieździła się w głowach i sercach facebookoowiczów. Twoja marka zyska na popularności przez obecność na Facebooku, pod warunkiem, że Fanpage będzie prowadzony z pomysłem. Warto też udzielać się na innych profilach branżowych. Lajkować, komentować bieżące wydarzenia, stawać się coraz bardziej widocznym w tym świecie.
Tylko spokojnie! Nie musisz od razu zakładać konta na wszelkich możliwych serwisach społecznościowych. W Polsce jak na razie niezmiennie króluje Facebook i to właśnie od niego warto zacząć swoją przygodę z SM.
3. Buduj pozycję lidera opinii
Kim jest lider opinii? W wielkim skrócie, jest to osoba, która ma bardzo duży wpływ na opinie i zachowania innych ludzi. W każdym społeczeństwie istnieją ludzie, których obdarzamy większym zaufaniem niż innych, ze względu na doświadczenie, umiejętności lub predyspozycje, jakie posiadają. Wykorzystaj swoją wiedzę ekspercką, aby stać się specjalistą w swojej branży.
Warto też zastanowić się nad prowadzeniem swojego firmowego bloga, który nie tylko ułatwi Ci dzielenie się wiedzą w szerszym zakresie niż to ma miejsce na Facebooku, ale również umożliwi interakcję z odbiorcami Twojej treści. Pamiętaj, że blog to nie tylko treści słowne, ale również foto i video. Znajdź formę, która będzie Ci najlepiej pasować.
4. Zdobądź nowy kanał promocji dla swojej firmy
Coraz więcej osób, potencjalnie zainteresowanych Twoimi produktami czy usługami, sprawdzi również, czy prowadzisz Fanpage i tam skieruje najpierw swoją uwagę. Jeśli nie znajdą Cię na Facebooku, no cóż… wyda im się to trochę podejrzane. Dlatego daj się znaleźć i poznać Twoim potencjalnym klientom, kontrahentom czy mediom.
Facebook nie jest typowym kanałem sprzedażowym, w którym prezentujesz katalog swoich usług wraz z ceną. Ale jest to miejsce na pokazywanie wszelkich nowości i aktualnych promocji ofertowych.
5. Sprowadź użytkowników na stronę www za pomocą Facebooka
Musisz zdać sobie sprawę z tego, że Fanpage na Facebooku nie może zastąpić strony www. To co powinien robić, to napędzać ruch na Twoją stronę www, na bloga czy w każde inne miejsce, na którym Ci zależy, aby właśnie tam trafili Twoi użytkownicy.
Zmień fanów w klientów i klientów w fanów poprzez skrzyżowaną promocję strony www i Fanpage’a. Umieść link do swojej witryny na Facebooku i widget facebookowy na stronie www.
6. Pozyskuj informacje zwrotne na temat swojego produktu lub usługi
Oczywiście musisz być przygotowany na każdy feedback, zarówno ten pozytywny, jak i negatywny dotyczący kwestii związanych z działaniem Twojego biznesu. W mediach społecznościowych ludzie są bardziej otwarci na dzielenie się opinią o Twoich produktach i usługach, swoimi dobrymi i złymi doświadczeniami.
Warto mieć w zapasie przygotowane „kryzysowe” odpowiedzi, albo chociaż ich zarys, tak by móc szybko zareagować na niepochlebne słowa, nie dając się ponieść negatywnym emocjom.
7. Popraw swoje SEO
Jak zapewne wiecie, zasady Google dotyczące tego, co i jak wpływa na pozycję strony, zmieniają się dosyć szybko. Nie tak znowu dawno nikt nie wiązał SEO z social media, jednak od pewnego czasu się to zmienia. Dla Google nie liczy się tylko liczba linków, ale także ich jakość oraz zróżnicowanie. Odnośniki wiodące z większości serwisów społecznościowych są nofollow, jednak wpływają na pozycję w wyszukiwarce, gdyż poprawiają profil linków, co z kolei może podnieść pozycję Twojej strony w wynikach wyszukiwania.
Platformą, która może najbardziej pomóc małej firmie zaistnieć w wynikach wyszukiwania jest Google+. Tworząc profil w Google+ Local masz szansę pojawić się wysoko w lokalnych wynikach wyszukiwania.
8. Nie bądź w tyle za konkurencją.
Nie chodzi tylko o to, że firmę obecną na Facebooku konsumenci lepiej odbierają. Pomyśl, że Twoja konkurencja już tam jest i dobrze sobie radzi, a Ty dopiero się zastanawiasz nad założeniem Fanpage’a. Facebook daje Ci możliwość podglądania na bieżąco, co się dzieje u Twoich rynkowych rywali. Warto czerpać wzorce od firm, które działają w Twojej branży. Samo obserwowanie najlepszych może wpłynąć pozytywnie na Twój biznes.
Obserwuj, co się dzieje u Twojej konkurencji, szczególnie tej zagranicznej. Ucz się na ich błędach i sukcesach, wyciągaj wnioski dla siebie.
***
Już w następnym numerze Firmera podpowiemy, jakie treści zamieszczać na Facebooku. W kolejnym artykule z serii: Być czy nie być… social znajdziesz odpowiedzi na następujące pytania:
- Co to jest Facebook Edge Rank, czyli jak sprawić, żeby Twoje posty pojawiały się w aktualnościach Twoich fanów,
- Co jest ważniejsze – like, komentarz czy udostępnienie, czyli o co najbardziej zabiegać u użytkowników,
- Co to jest żebrolajk, czyli wszystko o kotkach i pieskach na Facebooku,
- Co zamieszczać w postach i kiedy najlepiej publikować, czyli sztuka facebookowania na co dzień.
Nie być socjal, to oznacza powolna śmierć dla firmy przy tak lawinowym wzroście popularności internetu jako nośnika informacji, sposobie kontaktu nie można pozwolić sobie na posiadanie jedynie strony internetowej. bez wsparcie jej w SM. Dopóki portale będą tak popularne wśród społeczności internetowej, to trzeba i tam pracować nad wizerunkiem swojej firmy.
social media TO NIE TYLKO facebook. Zwłaszcza ostatnio, gdy znów został obcięty kawałek tortu w postaci pokazywania wyników organicznych na wallach. Facebook zarzyna to, co stworzył. Konkurencja rośnie w siłę, ale trzeba się do niej przekonać. Pierwsi, którzy to zrozumieją wygrają. http://www.marcinosiak.pl/kiedy-facebook-przekroczy-czerwona-linie/