Mała firma w sieci

Najskuteczniejsze metody doboru słów kluczowych do pozycjonowania

509wyświetleń

Wiesz już, że odpowiednie słowa kluczowe to pierwszy krok w stronę e-sukcesu firmy. Jak wybrać takie, które pomogą Ci go osiągnąć? Specjaliści od pozycjonowania z firmy TENSE.PL zdradzą Ci najskuteczniejsze strategie selekcji słów kluczowych, optymalnych dla danego serwisu. Postępuj zgodnie ze wskazówkami ekspertów, a bez problemu stworzysz listę fraz, które zapewnią Twojemu serwisowi miejsce w TOP 10 wyników wyszukiwania Google.
W poprzednim artykule mogłeś się przekonać, że jeśli chcesz, aby Twoja strona była przyjazna wyszukiwarkom, musisz po pierwsze: zadbać o odpowiedni dobór słów kluczowych, które charakteryzują Twój profil działalności, a po drugie: stworzyć unikalne treści na swoją witrynę. Te działania ściśle się ze sobą łączą. Słowa klucze, które wybierzesz, muszą zostać umieszczone w tekstach, aby wyszukiwarki oceniły Twoją stronę jako wartościową i na temat. Innymi słowy, musi być ona zgodna z tym, czego domyślnie szukają internauci, wpisując konkretne frazy kluczowe do wyszukiwarki Google.
Jak się do tego zabrać?
Specjaliści z firmy TENSE.PL, zajmującej się pozycjonowaniem w wyszukiwarkach, przedstawią Ci metody, które powinieneś wykorzystać podczas podejmowania decyzji, na jakie frazy pozycjonować swoją stronę. Podpowiedzą Ci również, na co zwrócić szczególną uwagę. Postępuj według ich wskazówek, a możesz być pewien, że dobierzesz słowa kluczowe odpowiednie dla Twojego biznesu.
Jak optymalnie wybrać słowa kluczowe w 4 prostych krokach
Nawet jeśli zlecisz pozycjonowanie profesjonaliście, możesz oczekiwać, że zostaniesz poproszony o przygotowanie słów kluczowych istotnych dla Twojego serwisu. Oczywiście specjalista będzie bardzo pomocny w tych działaniach, ale to Ty znasz najlepiej swoją firmę, swoich klientów oraz swoją branżę. Dopiero wspólna konfrontacja Twojej wizji promocji z twardą statystyką wyszukiwań poszczególnych haseł zapewni sukces promocyjny Twojej firmy. Znajomość niżej przedstawionych technik może się okazać bardzo pomocna przy akceptacji proponowanych przez agencję SEO słów i fraz, które będzie zawierać umowa na pozycjonowanie.
Krok 1. Analiza serwisu i wybór słów, które już się w nim znajdują
Musisz być świadomy tego, że fraza, na którą chcesz wypromować swój serwis, musi być zgodna z tym, jakie treści posiadasz na stronie. Zacznij zatem od analizy tego, co masz, czyli przejrzyj swoją witrynę i wybierz te słowa i frazy, których już użyłeś do opisu firmy, branży, produktów i usług. Przede wszystkim chodzi tu o adres strony, główne produkty i usługi. Pomysłów na słowa kluczowe szukaj również w nagłówkach i tytułach swoich najważniejszych podstron oraz w ich treści.
Dlaczego jest to takie ważne?
Jest to bardzo ważne z punktu widzenia internauty, który trafiając na Twoją stronę chce mieć pewność, że znajdzie na niej to, czego faktycznie szukał. W przeciwnym razie bardzo szybko zrezygnuje z dalszego przeglądania strony, bez dokonania najbardziej oczekiwanej przez Ciebie akcji. Obecnie klient-internauta jest bardzo niecierpliwy. Jeżeli zorientuje się, że trafił na stronę, której treść nie potwierdza jego oczekiwań, to może bezpowrotnie wyjść ze strony i odwiedzić konkurencyjny serwis. A na taką filantropię nie możesz sobie pozwolić. Jeszcze istotniejsza jest kwestia spełnienia kryteriów wyszukiwarek internetowych. Frazy, które są optymalnie dopasowane do Twojej strony mają szansę szybciej wskoczyć na pierwszą stronę wyników wyszukiwania, ponieważ taka witryna jest oceniona jako bardziej wartościowa pod względem treści od innych.
Krok 2. Burza mózgów i poszerzenie listy o dodatkowe słowa
Podczas tego kroku tworzy się jak najszerszą listę słów kluczowych, które kojarzą się z prowadzoną działalnością. Zapisuj wszystkie słowa, które przyjdą Ci do głowy lub które podsuną Ci Twoi klienci i współpracownicy. Myśl jak swój klient – wejdź w skórę osoby, szukającej Twoich produktów. Staraj się wymyślać słowa, które przyszłyby jej do głowy. Nie ograniczaj się! Na koniec powinieneś mieć całkiem pokaźną listę…
Specjaliści od pozycjonowania mogą okazać się nieodzowni na tym etapie. Spojrzą świeżym okiem na Twoje usługi i produkty i wspomogą Cię w burzy mózgów, korzystając ze swojej wiedzy oraz doświadczenia.
Krok 3. Analiza konkurencji
Teraz czas podejrzeć konkurencję. Nie chodzi o to, aby wybrać do pozycjonowania swojego serwisu dokładnie takie same słowa lub frazy. Tego typu działania oznaczają bardziej zaciętą walkę o pierwsze miejsce w Google, co pochłania czas i koszty. Analiza naszych konkurentów ma służyć przede wszystkim inspiracji i sprawdzeniu, czy nie znaleźli oni skutecznych haseł, które uleciały Ci podczas drugiego etapu. Ponadto możesz podpatrzeć inne frazy, które występują na konkurencyjnych stronach, ale ich właściciele nie pozycjonują się na nie.
Pozycjoner właśnie w ten sposób ocenia konkurencyjność danej frazy, która decyduje o kosztach pozycjonowania.
Jak sprawdzić słowa kluczowe naszej konkurencji?
Jednym z najszybszych sposobów jest sprawdzenie kodu źródłowego strony. Wejdź na stronę WWW danej firmy, kliknij prawym przyciskiem myszki w dowolne miejsce strony głównej. Wybierz „Pokaż źródło strony”, aby wyświetlić kod strony i wyszukaj specjalny metatag (najczęściej na górze kodu):
< meta name=”keywords” content=”słowo klucz 1, słowo klucz 2, słowo klucz 3 / >
Może się jednak zdarzyć, że nie znajdziemy tego fragmentu kodu, ponieważ został on usunięty ze strony.
Krok 4. Skorzystaj z narzędzi wspomagających wybór słów
Najpopularniejszym i darmowym narzędziem wspomagającym wybór fraz kluczowych jest Google Keyword Tool.
Wystarczy wejść na stronę: https://adwords.google.com/select/KeywordToolExternal, wpisać wybraną frazę i sprawdzić statystyki, które mówią, m.in. o tym, jak często na przestrzeni miesiąca dana fraza jest wyszukiwana w Google, czyli jaka jest jej popularność i konkurencyjność. Podpowiada ona też inne frazy, które warto wziąć pod uwagę.
Bardziej zaawansowanym narzędziem, również darmowym, jest Google Analytics, który służy do analizowania statystyk stron WWW. Przede wszystkim warto na niego zwrócić uwagę pod kątem słów kluczowych. Statystyki powiedzą Ci dużo o tym, jakie frazy wpisują internauci w Google, które doprowadzają ich na Twoją witrynę (w zakładce Źródła odwiedzin/Słowa kluczowe). Posłużą Ci one również do analizowania efektywności i optymalizowania swoich działań.
(Jak zainstalować bezpłatny program Google Analytics na swojej stronie WWW dowiesz się z poradnika: Google Analytics. Cześć I – Instalacja)
Sposoby wyboru słów kluczowych
Poznaj sposoby wyboru słów kluczowych i zdecyduj, który jest najbardziej odpowiedni dla Twojej firmy. Dowiedz się, czy lepiej skupić się na ogólnych i popularnych frazach, np. „drzwi” lub „producent drzwi”, kiedy warto promować frazy lokalnie oraz co to jest długi ogon i czemu warto rozważyć również takie słowa w pozycjonowaniu?
1. Ogólne frazy
Zapewne większość przedsiębiorców marzy o tym, aby pojawić się w TOP10 na najpopularniejsze słowa w danej branży. Niestety w większości przypadków jest to bardzo trudne, a co za tym idzie czasochłonne i kosztowne. Bardzo konkurencyjnymi frazami są przede wszystkim krótkie, jednowyrazowe hasła, które określają branżę, rodzaj działalności czy kategorię produktów lub usług. Warto pozycjonować się na takie frazy, kiedy zasięg działalności obejmuje cały kraj. Należy jednak pamiętać, że istnieje spore prawdopodobieństwo tego, że cena za pierwsze pozycje będzie wysoka. Zdecydowanie trzeba się również nastawić na długi okres oczekiwania na pojawienie się strony w top 10 na takie ogólne wyrażenia. Za to efektem takich działań na pewno będzie duża liczba kliknięć i spory ruch na Twojej witrynie. Zadaniem pozycjonera jest wyjaśnienie Ci, od czego zależy cena oraz obliczenie efektywności kampanii na dane słowa.
Przykłady fraz ogólnych: „meble”, „meble na wymiar”, „meble na zamówienie”
2. Frazy lokalne
Takie frazy są jak najbardziej odpowiednie dla firm, które działają lokalnie i poszukują głównie klientów w swoim mieście lub województwie. Można założyć, że w większości przypadków konkurencja na te frazy będzie mniejsza, a co za tym idzie również koszty pozycjonowania niższe.
Przykładowe frazy lokalne to: „meble na wymiar olsztyn”, „meble na zamówienie wielkopolska”.
3. Długi ogon
Długi ogon to frazy, składające się z większej liczby słów, konkretnie opisujące produkt, usługę lub problem, którego rozwiązania internauci szukają w Google.
Jak wskazują statystyki koszt pozycjonowania kilkunastu a nawet kilkudziesięciu fraz z długiego ogona wynosi tyle, ile jednej frazy ogólnej. Liczba wyszukiwań takiej frazy jest niewielka, jednak konwersja (czyli np. dokonanie zamówienia, kontakt z firmą) jest wyższa niż w przypadku fraz bardziej ogólnych. Jeśli Twoje usługi lub produkty poszukiwane są w Internecie po dokładnej nazwie, warto wówczas pozycjonować się na takie frazy (szczególnie jeśli posiada się sklep internetowy z bogatą ofertą produktów). Internauci wpisując konkretne zapytanie do wyszukiwarki są klientami świadomymi i dużo łatwiej podejmują ostateczną decyzję o zakupie, czy złożeniu zapytania. Frazy z długiego ogona (long tail) to np.: „laminowane meble kuchenne na zamówienie”, „zlew ceramiczny 60 cm KOŁO biały”.
Podsumowanie (komentarz firmy TENSE.PL):
Przy podejmowaniu decyzji, jaką strategię wybrać dla naszej firmy, możesz liczyć na pomoc ze strony doradcy klienta. Dobór właściwych fraz kluczowych jest kwestią indywidualną i zależy od branży, konkurencyjności, sposobu sprzedaży, a także budżetu, który chcesz przeznaczyć na reklamę w Internecie. Najlepiej jednak wybrać słowa kluczowe z każdej z 3 powyższych grup. Frazy ogólne to wysoki koszt, ale duży ruch na stronie i mała konwersja (ilość wykonanych akcji w stosunku do wszystkich odwiedzających). Natomiast frazy z długiego ogona są tanie, szybko wskakują na wysokie pozycje, generują mały ruch, ale szanse na konwersję są znacznie wyższe. Stworzenie optymalnej oferty poprzez zestawienie wyrażeń ogólnych i doprecyzowanych sprawi, że będziesz mógł skutecznie promować swoją firmę pod kątem wizerunkowym (pozycjonowanie fraz ogólnych) oraz typowo sprzedażowym (pozycjonowanie long tail). Obecnie największą skuteczność sprzedaży odnotowuje się przy tworzeniu kampanii szerokich z zastosowaniem wyrażeń doprecyzowanych. Takie kampanie bardzo dobrze sprawdzają się w promocji firm usługowych oraz sklepów internetowych. Zdecydowanie częściej klienci szukający określonego produktu wpiszą do wyszukiwarki frazę 2-3 wyrazową. Nawet jeśli zdecydują się na wyrażenie ogólne, to przy otrzymaniu ogromnej liczby wyników, za chwilę swoje zapytanie doprecyzują. Pozycjonowanie long tail ma wielką siłę, ponieważ, pozwala dotrzeć do różnych grup odbiorców. Niejednokrotnie poprzez pozycjonowanie wielu fraz doprecyzowanych strona zaczyna pojawiać się samoistnie na frazy ściśle związane tematycznie, ale nie ujęte w prowadzonej kampanii. Jest to efekt synergii jaki możesz dodatkowo uzyskać. Niezależnie od tego, jaki typ wyrażeń wybierzesz, zawsze wiążę się to ze sporą pracą także w obrębie samej strony internetowej. W szczególności w przypadku pozycjonowania strony na wyrażenia doprecyzowane, opisy usług i produktów na stronie muszą ściśle odpowiadać pozycjonowanym frazom. Dlatego zawsze powierzaj takie zadania doświadczonej agencji interaktywnej, która pozycjonowaniem Twojej strony zajmie się od początku do końca.
UWAGA!
Klienci Firmy.net otrzymują rabat w wysokości 10% na usługę pozycjonowania w firmie TENSE.PL (przy kontakcie prosimy podać hasło: Firmy.net).
Firma TENSE.PL z Poznania to specjalista w zakresie pozycjonowania stron WWW w wyszukiwarkach oraz prowadzenia kampanii linków sponsorowanych AdWords. Firma jest certyfikowanym partnerem Google. W chwili obecnej obsługuje w zakresie e-marketingu i reklamy w Internecie ponad 700 klientów. Jakość usług firmy oraz wysoką skuteczność doceniły nie tylko firmy komercyjne, ale także instytucje publiczne, co potwierdzają liczne referencje.
www.tense.pl
Firma TENSE.PL jest partnerem i sponsorem w konkursie Firma Przyjazna Internautom 2011. Dla jednego ze zwycięzców ufundowała usługę pozycjonowania strony www na min. 4 frazy przez 9 miesięcy w wyszukiwarce Google wraz z działaniami optymalizującymi kod strony, teksty oraz grafikę do wytycznych wyszukiwarek.

2 komentarze

Dodaj komentarz