Mała firma w sieci

Nowa strona internetowa a Google. Jak pozycjonować się na starcie?

Nowa strona internetowa a Google_Mariusz Kołacz
fot. Agence Olloweb / unsplash.com
759wyświetleń

Obecność strony firmowej w wynikach wyszukiwania to dla wielu nowych przedsiębiorstw dodatkowe źródło pozyskiwania klientów. Czym wyższe pozycje w wyszukiwarce Google, tym więcej klientów, dlatego warto zadbać o dobre SEO już na samym początku funkcjonowania strony. W artykule omówię najważniejsze kwestie związane z przygotowaniem strony pod pozycjonowanie oraz wskażę elementy, które robią różnicę.

 
Wybór domeny
SEO rozpoczyna się już na etapie wyboru domeny. Wybierając domenę pod nową stronę internetową, możesz ułatwić sobie drogę do celu poprzez zakup domeny „z drugiej ręki”. Domena kupiona na rynku wtórnym powinna charakteryzować się odpowiednimi parametrami i być wolna od obciążeń prawnych. Najbardziej istotne są wiek i historia domeny oraz jej tematyka, która powinna być tożsama z działalnością, którą rozpoczynasz.
Dla przykładu, jeżeli masz informacje, że ktoś kończy działalność i widzisz, że jego domena posiada odpowiednie parametry (jest stara, ma dobrą historię, nie jest obciążona prawnie i jest w pełni zgodna tematycznie), możesz zwrócić się do właściciela z zapytaniem o możliwość odkupienia domeny.
Warto w tym miejscu doprecyzować, że poprzez historię należy rozumieć zarówno opinie o firmie, która znajdowała się pod tą domeną, jak również: liczbę i jakość linków przychodzących, treść, która znajdowała się na niej w ostatnich latach oraz brak filtrów ręcznych i banów od Google. Bardzo ważne jest, aby przed zdecydowaniem się na zakup domeny dokładnie ją przeanalizować nie tylko pod kątem SEO.
 

Jeżeli uda się odkupić domenę „z dobrą historią”, możesz już na starcie zapewnić sobie przewagę.

 
Często jednak koszt zakupu będzie na tyle wysoki, że wręcz nieopłacalny, dlatego wielu przedsiębiorców decyduje się na stworzenie strony na świeżej domenie, a zaoszczędzone w ten sposób pieniądze przeznacza na inne formy reklamy (Facebook Ads, Google Ads) lub pozycjonowanie. Jeżeli masz możliwość odkupienia dobrej domeny w preferencyjnej cenie – po uprzednim gruntownym sprawdzeniu, możesz zdecydować się na tego typu rozwiązanie.
Struktura strony
Tworząc nową stronę internetową, warto zadbać, aby była dobrze zoptymalizowana pod kątem SEO. Optymalizacja to nie tylko odpowiednio dobrane tytuły, meta opisy, nagłówki, opisy alternatywne zdjęć, nazwy plików, adresy URL czy treści – to również przemyślane linkowanie wewnętrzne, które jak pokazuje praktyka, ma ogromne znaczenie podczas procesu pozycjonowania.
Jeżeli chcesz, aby Twoja strona internetowa już na starcie lepiej się pozycjonowała, upewnij się, że firma, z którą współpracujesz, na etapie projektowania przeprowadzi kompleksowy audyt uwzględniający takie kwestie, jak research słów kluczowych czy też analizę konkurencji ze szczególnym uwzględnieniem schematu linkowania wewnętrznego. Na podstawie danych z audytu, dla każdego z zestawu słów kluczowych będzie można stworzyć dedykowane podstrony, idealnie zoptymalizowane, co pozwoli szybciej zwiększyć widoczność strony w wynikach wyszukiwania, jak również obniżyć koszty ewentualnego pozycjonowania. Dane pozyskane z audytu będzie można również wykorzystać do zaprojektowania optymalnej struktury linkowania wewnątrz strony, zwiększając dodatkowo jej potencjał SEO. Mało tego, podczas audytu można podpatrzyć u konkurencji rozwiązania zwiększające konwersję i wprowadzić najciekawsze na swojej stronie internetowej.
Hosting
Dobrze zoptymalizowana strona to połowa sukcesu. Ważny jest również hosting, którego jakość jest jednym z kluczowych czynników mających wpływ na szybkość wczytywania strony internetowej.
Czas ładowania jest jednym z wielu czynników, który wpływa na ogólną ocenę strony internetowej przez Google. Witryny, które ładują się bardzo szybko, mają większe szanse uzyskać lepsze pozycje niż strony, które są powolne. Ma to szczególne znaczenie w mobilnych wynikach wyszukiwania. Warto też pamiętać, że szybko wczytująca się strona to również lepszy user experience użytkownika.
 

Poprawa czasu ładowania strony już o 1 sekundę może znacząco zwiększyć sprzedaż.

 
Dlatego zarówno optymalizacja wydajnościowa strony internetowej, jak i wybór odpowiedniego hostingu, to elementy, które mogą zrobić różnicę i ułatwić proces pozycjonowania lub go utrudnić – w przypadku podjęcia niewłaściwych decyzji.
Czasami są sytuacje, że zakupimy dobry hosting, a mimo to strona wolno się wczytuje, wówczas warto zerknąć pod maskę, przeanalizować proces wczytywania, wyciągnąć wnioski i finalnie wprowadzić optymalizację wydajnościową. W procesie diagnostyki pomogą takie narzędzia, jak: Google PageSpeed, Pingdom Tool, GTmetrix i dodatek do przeglądarki Chrome – Lighthouse.
W przypadku stron wielojęzycznych, warto zastanowić się nad wdrożeniem CDN (and. Content Delivery Network). CDN może sprawdzić się na wszystkich stronach, gdzie użytkownicy (klienci) pochodzą z różnych krajów i kontynentów.
Nie zapominajmy też o certyfikacie SSL – większość hostingów oferuje bezpłatny certyfikat od Let’s Encrypt, który w kilka minut można podpiąć na stronie. Zastosowanie certyfikatu SSL w dzisiejszych czasach jest niezbędne, dlatego tworząc nową stronę firmową, zadbaj, aby certyfikat był obecny, a komunikacja ze stroną odbywała się wyłącznie przy użyciu bezpiecznego protokołu HTTPS.
Narzędzia
Zintegrowanie strony internetowej z odpowiednimi narzędziami jest niezbędne. To dzięki nim możemy skuteczniej i szybciej diagnozować i eliminować pojawiające się błędy, a zgromadzone dane wykorzystać do optymalizacji strategii pozycjonowania i pozyskiwania ruchu. Podstawowymi narzędziami, bez których trudno wyobrazić sobie pracę, są Google Search Console oraz Google Analytics. W przypadku stosowania zaawansowanych metod śledzenia, do tego grona może dołączyć Google Tag Manager, który znacząco uprości proces integracji i wdrażania niestandardowych rozwiązań.
Każda nowa strona internetowa powinna być w pełni zintegrowana z systemem analityki internetowej Google Analytics oraz powinna być dodana do narzędzia Google Search Console, przy czym warto nadmienić, że do Search Console należy dodać wszystkie możliwe warianty strony, najczęściej będzie to wersja z https i http oraz w kombinacjach z www i bez www. Jeśli Twoja strona posiada dedykowaną wersję mobilną, ją również należy dodać w Search Console we wszystkich kombinacjach.
Podsumowanie
Na sukces w pozycjonowaniu składa się wiele czynników – technicznych, on-site oraz off-site (pozyskiwanie linków). Wyżej przedstawione zagadnienia stanowią fundament dla skutecznego pozycjonowania.

1 Komentarz

Dodaj komentarz