Mała firma w sieci

10 kroków na start w marketingu online

fot. ncassullo / pixabay.com
720wyświetleń

Dzięki wszechstronności, dostępności i skuteczności marketingu internetowego wypromowanie produktu, usługi czy marki jest obecnie łatwiejsze niż kiedykolwiek. Niewielka finansowa czy czasowa inwestycja potrafi przynieść niesamowite efekty w postaci zwiększenia sprzedaży produktów czy pozyskania nowych klientów na oferowane usługi.

Z drugiej strony, liczba dostępnych rozwiązań powoduje zagrożenia. Łatwo jest „przepalić” budżet na nieefektywne kampanie reklamowe z niewłaściwymi komunikatami, propozycjami wartości czy targetowanie do nieodpowiedniej grupy odbiorców.

Poruszanie się po świecie marketingu online wymaga podstaw, które pozwolą lokować budżet efektywnie. W artykule znajdziesz przepis na efektywny start, a następnie dowiesz się, jak oszacować potencjał poszczególnych kanałów. Podsumowaniem będzie lista, która krok po kroku przedstawi algorytm i kolejność niezbędnych działań.
Niewiele potrzeba, żeby zacząć
Często wyobrażamy sobie, że do rozpoczęcia jakichkolwiek działań promocyjnych potrzebujemy strony internetowej, identyfikacji wizualnej, skategoryzowanych i szeroko opisanych wszystkich usług, najlepiej z mnóstwem profesjonalnych zdjęć. Rzeczywistość jest inna, a zwlekanie z promocją sprawia, że tracimy czas, który jest bezcenny szczególnie na początku drogi do sukcesu. Dla większości nowo powstałych firm, wykorzystanie marketingu internetowego jest możliwe zdecydowanie szybciej.
Co zrobić, zanim zbudujesz witrynę?
W pewnym momencie, posiadanie własnej strony internetowej będzie najprawdopodobniej koniecznością. Miej jednak świadomość, że stworzenie, a następnie utrzymanie witryny to kolejne pozycje na długiej liście kosztów, dlatego przy ograniczonych możliwościach finansowych skup się na efektywnym wykorzystaniu „darmowych” opcji promocji, a wraz z rozwojem firmy zlecisz przygotowanie profesjonalnej witryny, co otworzy kolejne możliwości promocji.
 

Strona www nie jest niezbędna, aby pozyskiwać pierwszych klientów.

 
Inwestując swój czas, możesz stworzyć fanpage na FB i innych platformach social media, zweryfikować firmę w Mapach Google, a także użyć lokalnych i ogólnopolskich portali ogłoszeniowych, tworząc wizytówki firmy wraz z opisem oferowanych produktów lub usług. Testuj różne komunikaty, konfiguracje produktów, propozycje wartości. Kieruj komunikację do różnych grup docelowych (na przykład za pośrednictwem social media), udzielaj się na forach, staraj się pokazać, dlaczego Twoja oferta jest atrakcyjniejsza od konkurencji.
Nawet jeżeli działania będą nieco chaotyczne, zostawią po sobie cenne doświadczenie i przetarte szlaki przed kolejnymi wyzwaniami. Pierwsze sprzedane produkty lub usługi w tym okresie nie tylko utwierdzą w przekonaniu, że odniesienie sukcesu jest możliwe, ale również pozwolą na pozyskanie budżetu na rozwój firmy, poprawienie efektywności, optymalizację oferty, realizację strony internetowej, promocję oraz kreowanie kanałów sprzedażowych.
Największym ograniczeniem i wadą początkowych działań jest skala. „Darmowe” kanały marketingowe najczęściej nie będą w stanie zapewnić na tyle dużej ekspozycji, aby rozwój firmy był stale możliwy. Liczba platform social media, lokalnych portali czy serwisów ogłoszeniowych jest ograniczona, dlatego nawet jeżeli kanały są skuteczne, trzeba szukać dalej.
Własna strona internetowa
Stworzenie strony internetowej otwiera mnóstwo możliwości w obszarze marketingu internetowego. Zlecając, a następnie akceptując projekt, pamiętajmy o konieczności pokazania produktów lub usług w atrakcyjny sposób.
 

Potencjalny klient od razu po wejściu na stronę powinien wiedzieć, że znalazł ofertę, której szukał.

 
Ważne, aby umieścić w widocznym miejscu dane kontaktowe oraz CTA, czyli wezwanie do działania zachęcające do wypełnienia formularza kontaktowego lub połączenia telefonicznego.
Strona powinna działać szybko, a informacje muszą być czytelne dla wszystkich użytkowników niezależnie od typu urządzenia czy wielkości ekranu. Bardzo ważnym elementem jest konfiguracja Google Analytics oraz weryfikacja strony w Google Search Console. Nie bagatelizuj znaczenia analityki. Sprecyzowanie celów oraz przygotowanie strategii mierzenia konwersji pomoże wyciągać odpowiednie wnioski, oszczędzić mnóstwo czasu oraz środków finansowych. Dopiero na tym etapie, gdy witryna jest odpowiednio przygotowana, możliwe jest uruchomienie kolejnych działań i testów w obszarze marketingu online.
Pierwsze testy marketingu online z niskim budżetem
W przypadkach, gdy nie próbowałeś jeszcze pozyskiwać klientów poprzez marketing internetowy, pierwsze testy realizuj ostrożnie, z relatywnie niskim nakładem czasowym oraz finansowym. Zadaniem testu nie jest pozyskanie wielu klientów (chociaż może się tak zdarzyć), którzy zapewnią funkcjonowanie firmy przez wiele miesięcy. Celem testowania jest selekcja kanałów, które na danym etapie działalności są efektywne i gwarantują optymalny zwrot z inwestycji.
Liczba możliwości może przytłaczać
Promocja firmy w social media, pozycjonowanie w wyszukiwarkach, kampanie Google Ads, Display czy lokalne portale ogłoszeniowe to tylko niektóre z potencjalnych kanałów, które możesz wykorzystać, promując produkty lub usługi. Rzetelny test kanału wymaga znajomości przynajmniej podstawowych funkcjonalności i możliwości.
Łatwo wyciągnąć niewłaściwe wnioski
Inwestując budżet w próbną kampanię, łatwo jest popełnić błąd, a wśród najczęściej popełnianych spotykam:

  • zbyt powierzchowne testy, które dotyczyły niewielkiej części możliwości danego kanału marketingowego,
  • zbyt krótkie testy realizowane na małej, niereprezentatywnej grupie odbiorców,
  • błędne założenia dotyczące propozycji wartości, treści, komunikatów marketingowych (jako sprzedawcy lub usługodawcy możemy patrzeć na produkt z innej perspektywy niż klienci),
  • testowanie zbyt wielu rozwiązań jednocześnie co utrudnia wyciąganie wniosków,
  • brak strategii analityki, opieranie się na niepełnych danych,
  • zakładanie, że każda agencja reklamowa ma wymaganą wiedzę i przeznaczy odpowiednią ilość czasu na testy,
  • złe określanie celów (np.: osiągnięcie top10 dla pojedynczej frazy w Google zamiast pozyskanie klienta),
  • skreślenie kanałów marketingowych, które na jednym z wcześniejszych etapów okazały się mniej skuteczne.

Pozycjonowanie stron w Google
Szczególną uwagę chciałbym zwrócić na kanał związany z pozycjonowaniem strony w wynikach organicznych, ponieważ prowadząc agencję Kampanie SEO przez 12 lat, a obecnie współtworząc Surfera, z tym kanałem mam najwięcej do czynienia.
 

Przed rozpoczęciem pozycjonowania koniecznie należy przeanalizować ruch organiczny konkurentów i potencjał branży, a następnie przygotować strategię i plan.

 
Warto zacząć od łatwiejszych lokalnych fraz, aby wyniki pojawiły się stosunkowo szybko, następnie przejść do trudniejszych, dla których osiągnięcie dobrych pozycji jest możliwe dopiero po kilku miesiącach pracy.
Pozycjonowanie ma swoje wady i zalety. Największą wadą jest czas testu, nie da się szybko sprawdzić, czy kanał będzie przynosił optymalny zwrot z inwestycji, aczkolwiek można podeprzeć się testową kampanią płatną (wyniki sponsorowane w ramach Google Ads) w celu oceny skuteczności poszczególnych fraz oraz propozycji wartości. Test z wykorzystaniem Google Ads nie jest idealnym rozwiązaniem, ale umożliwia podejmowanie decyzji podpartych o dane zdecydowanie szybciej.
Pamiętaj, że w wynikach organicznych znajdziesz również mapy, grafikę, filmy na YouTubie. W początkowej fazie zadbaj szczególnie o Mapy Google, ponieważ wypozycjonowanie swojej wizytówki wymaga relatywnie mniej pracy i jest możliwe w krótszym czasie niż w przypadku standardowych wyników.
10 kroków, które należy wykonać w marketingu internetowym

  1. Zarejestruj domenę internetową.
  2. Utwórz i uzupełnij profile w social media, zadbaj o systematyczną aktywność.
  3. Zweryfikuj firmę w Google Maps (tutaj informacja jak krok po kroku zweryfikować wizytówkę w Google Maps) i uzupełnij jak najwięcej danych (adres, telefon, godziny otwarcia, zdjęcia, opis podstawowych usług).
  4. Postaraj się pozyskać kilka opinii.
  5. Wykorzystaj budżetowe kanały promocji (grupy FB, portale ogłoszeniowe i aukcyjne, wartościowe katalogi firm).
  6. Zleć stworzenie responsywnej strony internetowej i przygotuj opis oferty.
  7. Przygotuj cele i strategię analityki, podepnij Google Analytics oraz zweryfikuj stronę w Search Console.
  8. Określ budżet, wybierz kanały do testów (na przykład: Facebook Ads, Google Ads, SEO) oraz weryfikuj sygnały w GA i GSC.
  9. Na podstawie wyników testów zdecyduj o przesunięciu części środków na optymalny kanał i spróbuj maksymalnie wykorzystać potencjał.
  10. Po pewnym czasie ponownie wróć do testów tych samych lub nowych kanałów.

Posiadając duże zasoby czasowe, wiele z tych zadań jesteś w stanie zrealizować we własnym zakresie. Zatrudnienie agencji SEO będzie niezbędne przy punktach 7, 8 i 10, ale nawet przy współpracy z agencją warto wiedzieć, jaki jest cel i plan poszczególnych zadań. Warto zapytać o plan, strategię testów, aby mieć pewność, że współpracujesz z profesjonalistami, którzy są w stanie rzetelnie sprawdzić poszczególne kanały, ponieważ skuteczność marketingu będzie kluczowa dla rozwoju Twojego biznesu.
 
 

Dodaj komentarz