Odkryj swój potencjał
Wyszukiwarka Google z dnia na dzień staje się coraz dokładniejsza i dociekliwsza. Jest to możliwe dzięki kolejnej zmianie algorytmu – nazwanego Koliber (ang. Hummingbird). Od połowy 2013 r. działa całkowicie nowy mechanizm, który sprawia, że strony wyświetlają się tak, by jak najdokładniej odpowiadać na nasze pytania. Zobacz, jak tworzyć treści, które polubi Koliber. Zdradzę również, jak Firmy.net pomoże Ci zdobyć pierwsze miejsca w wynikach wyszukiwania, dzięki swojej zakładce – „Aktualności”.
26 września 2013 r. Google oficjalnie ogłosił całkowitą zmianę silnika swojej wyszukiwarki. Google Koliber zastąpił dotychczasowy silnik o nazwie Google Caffeine. Chodzi o mechanizm, który sprawia, że strony wyświetlają się w takiej kolejności, aby użytkownik otrzymał jak najlepszy rezultat wyszukiwania.
Jakie zmiany zaszły po wdrożeniu Kolibra?
Poprzednie usprawnienia (m.in. Panda i Pingwin) wprowadzały tylko aktualizację w starym algorytmie i dotknęły głównie strony z niską jakością treści oraz te łamiące wytyczne Google dla webmasterów. Google twierdzi, że Koliber to całkiem nowy silnik wyszukiwarki, który dokonuje szczegółowej analizy zapytania wpisywanego przez użytkownika, pozwalając na przedstawienie trafniejszych odpowiedzi.
Od czasu zmian Google nie tworzy wyników pod względem dopasowania do słów kluczowych, lecz analizuje całe zapytanie i stara się precyzyjnie na nie odpowiedzieć. Jest to zmiana, która stanowi doskonałą szansę na skuteczny sposób promocji firmy poprzez publikację w sieci wartościowych tekstów. Jeśli połączyć to z odpowiednią optymalizacją strony oraz działaniami pozycjonerskimi, można cieszyć się wysokim pozycjami w TOP Google.
Oznacza to, że content marketing, czyli tworzenie wartościowej treści, są obecnie największym wyzwaniem firm w 2014 r.
Użytkownik jest najważniejszy
Zmiany, które wprowadzono, są ukłonem w stronę internautów. Rok temu należało wpisywać wybrane frazy, a Google prezentowało strony najlepiej do tych fraz dopasowane. Zgodzisz się ze mną, że nie był to optymalny sposób działania wyszukiwarki? Obecnie wyszukiwarka dostarczać ma nam przede wszystkim odpowiedzi na zadane przez nas zapytania. Przedstawię to na przykładzie:
Kiedyś, aby znaleźć dobrą knajpkę, trzeba było wpisać: „dobre jedzenie Olsztyn” lub „polecane restauracje Olsztyn”. Zapewne sami zauważyliście, że całkiem rozsądne wyniki pojawiają się teraz na pytanie typu: „Gdzie dobrze zjeść w Olsztynie?”. Google zauważył, że internauci coraz częściej posługują się naturalnym językiem. Zamiast wybranych słów kluczowych, proszą wujka Google o radę, wpisując swoje problemy.
Koliber interpretuje wpisane słowa i próbuje zrozumieć ich kontekst oraz jakie są intencje użytkownika. Jak można zauważyć, Google radzi sobie także coraz lepiej nawet z dłuższymi zapytaniami.
Z marketingu treści korzysta już wielu autorów blogów – czy to firmowych, czy lifestylowych. Tworzą oni wpisy, które przewidują pytania grupy docelowej. Dlatego większość wyników kieruje nas na artykuły blogowe. Nie są one przeładowane słowami kluczowymi, a zawierają naturalny język internetowy i przedstawiają szerzej dane zagadnienie.
Co teraz z SEO?
Google informuje, że Koliber nie wpływa na zmiany odnośnie SEO. Oczywiście nadal bardzo istotna jest wysoka jakość i unikatowość treści strony. Koliber ma tylko przysłużyć się nowej metodzie przetwarzania danych. Aby się do niego dostosować, należy skupiać się na wartościowych i obszernych treściach, które pomogą zrozumieć odbiorcy wyszukiwany temat i odpowiedzieć na pytanie.
TOP Google dzięki „Aktualnościom” na prezentacji Firmy.net
Mam przykład, jak treść może doskonale wpływać na ruch z Google.
Oto firma KWIATYnaPOGRZEB.pl. Branża dość charakterystyczna, jednak w doskonały sposób poradziła sobie z kwestią tworzenia treści na prezentacji. W „Aktualnościach” swojej prezentacji w portalu Firmy.net firma zamieściła artykuł, który generuje 78% całego ruchu organicznego do swoich podstron. Wykonała jeden, prosty zabieg: stworzyła treści w formie krótkich poradników, które odpowiadają na najczęściej pojawiające się pytania ze strony klientów kwiaciarni. Tytuły są dokładnymi zapytaniami, które stawiali klienci. Po wpisaniu tych zapytań, artykuły pojawiają się na pierwszych miejscach w Google:
- Jaki tekst umieścić na szarfie pogrzebowej? – pierwsze miejsce
- Jak dobrać kwiaty w wieńcu pogrzebowym? – pierwsze miejsce
Podstrony te indeksują się również najwyżej na inne podobne frazy, takie jak: Jaki napis na wiązankę pogrzebową?, Kwiaty w wieńcu pogrzebowym.
“Klienci, zamawiając u nas wieńce, bardzo często zwracali się z prośbą o radę dotyczącą tego, jaką dedykację wypisać na szarfie pogrzebowej, czy jakie kolory lub gatunki kwiatów umieścić w kompozycji. Aby ułatwić im rozwiązanie problemu, umieściliśmy na swojej prezentacji krótkie poradniki dotyczące najczęściej pojawiających się pytań. W ten sposób spełniamy potrzeby obecnych klientów, którzy czerpią z naszej strony użyteczne informacje, a jednocześnie – idąc krok dalej – poprawiamy jakość usług całej branży zajmującej się florystyką pogrzebową. Otrzymujemy wiele zapytań, również ze zwykłych, osiedlowych kwiaciarni z całej Polski, które obawiając się nietaktu przy realizacji zamówienia, decydują się skonsultować z wyspecjalizowaną firmą. Artykuły ugruntowują naszą pozycję na niszowym rynku” – zdradza Piotr Pyźlak, właściciel kwiaciarni.
Dodatkowo, statystyki mówią, że firma KWIATYnaPOGRZEB.pl znajduje się w czołówce firm na portalu Firmy.net o największym ruchu klientów z internetu. Jest to możliwe nie tylko dzięki treściom doskonale stworzonym przez właścicieli firmy, dopasowanym do potrzeb użytkowników, lecz także dzięki zoptymalizowanej prezentacji Firmy.net. To przykład na to, że mała firma, bez większych wydatków na pozycjonowanie, ma szansę zdobywać nowych klientów z internetu.
Co możesz zrobić, aby wykorzystać potencjał treści?
- Uzupełnij „Aktualności” na prezentacji w Firmy.net (dostępne dla pakietów Business i Business Gold).
- Stwórz bloga firmowego (tu również możesz wykorzystać „Aktualności” Firmy.net i publikuj istotne informacje).
- Rozwijaj treści na swojej stronie internetowej w formie FAQ (najczęściej zadawane pytania), Q&A (pytania i odpowiedzi).
Posiadasz pakiet Business lub Business Gold? Zacznij korzystać z “Aktualności” od Firmy.net:
Chcę uzupełnić prezentację | Rozpocznij okres testowy pakietu Business |
Jaki tekst umieścić na szarfie pogrzebowej? Średnia miesięczna liczba wyszukań w sieci = zero! Jaki sens ma zatem radość z top 1, który jest niezwykle rzadko generowany?
Panie Mariuszu, tak jak tłumaczy właściciel kwiaciarni – poradnikowe teksty zostały utworzone z myślą o klientach, którzy zadawali to pytanie zamawiając wieńce pogrzebowe. Treści na stronie czy na prezentacji należy tworzyć mając na uwadze przede wszystkim potrzeby klienta. Google doceni to zaraz później. Poza tym Google Koliber został wprowadzony właśnie dlatego, że tendencją internautów jest wpisywanie coraz dłuższych zapytań w wyszukiwarkę. Dlatego warto skupić swoją uwagę również na takich wyrażeniach. Dodatkowo, chcę zwrócić uwagę na to, że Google już jakiś czas temu bardzo ograniczył możliwość sprawdzania liczby wyszukiwań.
Bardzo super, że Google nieustannie ulepsza swoje algorytmy i stara się pomagać użytkownikom docierać do treści, które są im potrzebne. Dzięki temu strona mojej agencji rzeczywiście zaczyna być widoczna w wynikach tej wyszukiwarki. Wydaje się też, że i poszukujący informacji zaczynają precyzyjniej definiować zapytania, dzięki czemu np na zapytanie “pośrednictwo nieruchomości Poznań” moja firma widoczna jest na 1 stronie wyników tej wyszukiwarki.